Gå til innhold

Respekt for ulike kulturer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Unni Vikan uttalte i et debatt program at fordi det i mange muslimske land er vanlig at de som styrer ber om unskyldning for noe enkelt mennesker har utført så bør regjeringen be om unskyldning på vegne av de som har trykket tegningene. Er det kun vi som skal ta hensyn til deres kultur og respektere denne? Bør vi ikke forvente den samme respekten tilbake? Er det ikke bedre å si at i vår kultur så har vi andre måter å gjøre det på og forklare dette enn å skulle gjøre ting på deres vis. Jeg synes også vi fortjener respekt for vår kultur og våre verdier. Respekt er noe som må gå begge veier. Vi må selvfølgelig vise forståelse for andre kulturer men jeg synes vi også bør vente den samme forståelsen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muslimene snakker om at vi må respektere dem og deres kultur, men hva slags respekt tror de de får så lenge de bruker vold`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de som ikke er muslimer behandle profeten muhammed som om han er hellig? Dersom jeg tror at muhammed bare var en vanlig mann hvorfor har ikke jeg da rett til å tegne muhammed? Dersom jeg ikke tror bør ikke også jeg ha rett til å avgjøre hva som er rett å gjøre ut fra min tro og overbevisning. Eller er det bare muslimene som skal ha rett til å avgjøre dette. Blir ikke det inskrenkning av menneskers mulighet til å ha en religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de som ikke er muslimer behandle profeten muhammed som om han er hellig? Dersom jeg tror at muhammed bare var en vanlig mann hvorfor har ikke jeg da rett til å tegne muhammed? Dersom jeg ikke tror bør ikke også jeg ha rett til å avgjøre hva som er rett å gjøre ut fra min tro og overbevisning. Eller er det bare muslimene som skal ha rett til å avgjøre dette. Blir ikke det inskrenkning av menneskers mulighet til å ha en religion?

Det er ingen som sier at du ikke har rett til det. Problemet er hvis du publiserer det, så vil du støte mange mennesker. Ja, det er lov, men fullstendig respektløst. Jeg er ikke religiøs, men det betyr ikke at jeg stripper og banner i kirka. Ikke håner jeg hinduer for å tro på guder med mange armer heller. Dette fordi jeg ikke har behov for å heve meg over andre fordi jeg ikke deler deres tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de som ikke er muslimer behandle profeten muhammed som om han er hellig? Dersom jeg tror at muhammed bare var en vanlig mann hvorfor har ikke jeg da rett til å tegne muhammed? Dersom jeg ikke tror bør ikke også jeg ha rett til å avgjøre hva som er rett å gjøre ut fra min tro og overbevisning. Eller er det bare muslimene som skal ha rett til å avgjøre dette. Blir ikke det inskrenkning av menneskers mulighet til å ha en religion?

det er ganske mange som faktisk respekterer andres religion og tro utover bare islam.

jeg kunne f.eks for gøy laget en oppblåsbar jesus med hull i baken, kalt den det nye superleketøyet, som en gud i senga.

noen hadde sikkert syntes det var superfestlig humor, og slik bør man jo få lov til å lage og selge, for det er jo ikke alle som er kristne og tror på jesus.

jeg kunne fått en avis til å lage reportasjer om det også, slik at jeg sørget for at det ble spredt for alle til å se.

jeg aner at det kunne kommet noen reaksjoner fra kristne, men om det hadde ressultert i at jeg hadde krenket utrolig mange kristne mennesker, hadde jeg ikke trengt å bry meg om, dersom jeg selv ikke er kristen og tror på jesus.

noe heter respekt for andre, også de som er annerledes en seg selv.

selv tror jeg at det er viktig for å kunne leve sammen, ikke bare nordmenn med utlendinger, eller kristne med muslimer, men generellt.

aksepter at noen er annerledes, om det ikke koster noe, så ta hensyn til deres ønsker om respekt for deres ting. som sagt, så lenge det uansett ikke er noe som endrer din egen hverdag det minste.

personlig tror jeg man kommer mye lenger med det, for jeg vet jo selv, at jeg kommer best overens med folk som aksepterer meg som jeg er, og respekterer meg selv om de er både uenige og annerledes på mange områder.

det er ikke mennesker som legger seg flate for meg, men folk som står på sine ting til tross for at de viser respekt for andres ting.

sterke mennesker med sikkerhet nok i seg selv og på seg selv, til at det ikke skader dem å ta hensyn til andre som er annerledes. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muslimene snakker om at vi må respektere dem og deres kultur, men hva slags respekt tror de de får så lenge de bruker vold`?

helt enig,og respekt for deres kultur,javel..............kanskje vi skal få respekt fordi vi ikke tror på deres tro da??

Det går jo begge veier dette.

Den krigføringen de nå holder på med bare pga noen tegninger er helt bak mål.

De skaffer heller flere motstandere på denne måten.

men så ødelagte de er i hue med inndoktrinering og hjernevasking så kommer de humbuggfolka aldri til å fatte noe.

Jeg har stor respekt for de norske muslimene, de er litt mer opplyste i form av utdannelse, demokrati,jobb osv så de viser en helt annen holdning.

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for de norske muslimene, de er litt mer opplyste i form av utdannelse, demokrati,jobb osv så de viser en helt annen holdning.

Ja, det pleier å hjelpe på respekten at folk er like oss. Men respekt handler nettopp å respektere det som er ulikt, også deres måte å reagere på. Det betyr ikke at jeg forsvarer at DE kan drepe, men så langt i denne striden tror jeg vel flere av DE er drept enn OSS. Eller hva?

Det var VI som yppet til strid. Hva om vi viser at vi er "voksne" nok til å be om tilgivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det pleier å hjelpe på respekten at folk er like oss. Men respekt handler nettopp å respektere det som er ulikt, også deres måte å reagere på. Det betyr ikke at jeg forsvarer at DE kan drepe, men så langt i denne striden tror jeg vel flere av DE er drept enn OSS. Eller hva?

Det var VI som yppet til strid. Hva om vi viser at vi er "voksne" nok til å be om tilgivelse?

Ulikheter er greit,men det virker som om de som får leve i fred og fordragelighet i et annet land utvikler evner til å å se på ting på en mer moden måte,finne roligere løsninger og de i vårt land tar jo avstand fra den krigføringen som nå er i gang.

Bare det å være muslim og kristen er jo 2 forskjellige trossamfunn og vi skal respektere,men hvorfor går endel muslimer til ytterlighetene, det finnes da andre måter å løse dette på, og det er da jeg sier at de som får komme ut av et diktatur-regime med drap,misshandel og inndoktrinering faktisk lærer og skjønner at man kommer myyyyye lengre med å snakke fremfor drap og ødeleggelser.

Så jeg synes at vi som lever slik vi gjøre,med talefrihet og trygghet ikke skal bøye oss fordi vi er redd,vi skal be om unnskyldning fordi vi derimot forstår.

Men det virker ikke som om unnskyldningene hjelper på disse fanatiske menneskene.

De fortsetter jo å krige og ødelegge.

Når en nordmann måtte si at han var svensk for å redde livet i det landet han var i, da har jeg litt prob med respekt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det pleier å hjelpe på respekten at folk er like oss. Men respekt handler nettopp å respektere det som er ulikt, også deres måte å reagere på. Det betyr ikke at jeg forsvarer at DE kan drepe, men så langt i denne striden tror jeg vel flere av DE er drept enn OSS. Eller hva?

Det var VI som yppet til strid. Hva om vi viser at vi er "voksne" nok til å be om tilgivelse?

Det var ikke VI som yppet til strid! Det var en liten avis som nesten ingen hadde hørt om som trykket noen få tegninger. Ikke det norske folk som helhet. Det er mye snakk om at vi ikke må dømme alle muslimer for voldshandlingene til noen av dem, jeg forventer å få den samme respekten tilbake og ikke bli dømt etter det en avis har uttalt. Respekt må gå begge veier.

Alle kulturer har positive og negative sider. Det er sikkert mye positivt vi kan lære av muslimene, men jeg tror også det er mye muslimene kan lære av oss. Jeg synes ikke trekk ved en kultur som fører til brudd på menneskerettighetene skal aksepteres med begrunnelse i at det er deres kultur. Vi må ikke forstå for enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulikheter er greit,men det virker som om de som får leve i fred og fordragelighet i et annet land utvikler evner til å å se på ting på en mer moden måte,finne roligere løsninger og de i vårt land tar jo avstand fra den krigføringen som nå er i gang.

Det var en dansk imam som laget de værste karikaturene og reiste til muslimske land og sa at dette var noe som ble trykket i danske aviser. Han kjenner den kulturen meget godt og han burde kjenne den danske, likevel gjør han noe han vet vil skape opprør og kaos. Det viser at muslimene som bor i vestlige land ikke er så uskyldige som vi vil ha det til. Jeg synes dette mer og mer ligner en maktdemonstrasjon. Jeg synes også sårethets følelsen til muslimene er overderven. Igjen det var en liten avis. Forøvrig var det en tennåring som utløste brannalarmen på skolen sin fordi han mente noen hadde sagt noe negativt om religionen. En som er oppvokst i Norge og er såpass gammel burde vit at hærverk ikke er måten å reagere på. Hva med alle løgnene imamer tidligere har kommet med i forbindelse med omskjæringsdebatten? Er de norske muslimene virkelig til å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke VI som yppet til strid! Det var en liten avis som nesten ingen hadde hørt om som trykket noen få tegninger. Ikke det norske folk som helhet. Det er mye snakk om at vi ikke må dømme alle muslimer for voldshandlingene til noen av dem, jeg forventer å få den samme respekten tilbake og ikke bli dømt etter det en avis har uttalt. Respekt må gå begge veier.

Alle kulturer har positive og negative sider. Det er sikkert mye positivt vi kan lære av muslimene, men jeg tror også det er mye muslimene kan lære av oss. Jeg synes ikke trekk ved en kultur som fører til brudd på menneskerettighetene skal aksepteres med begrunnelse i at det er deres kultur. Vi må ikke forstå for enhver pris.

Vi nordmenn tar ikke alle muslimer under en kam,men tar muslimene i de andre landene nordmenn under en og samme kam??

JA det gjør de, å så mye forståelse og respekt jeg får av sånt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nordmenn tar ikke alle muslimer under en kam,

Ha ha. Det er svært mange nordmenn som skjærer alle muslimer under en kam.

Akkurat som det helt sikkert er muslimer som ikke skjærer alle nordmenn under en kam.

Skal si at ditt svar er motsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er en manglende forståelse for hvordan politikk drives i endel muslimske land. Den danske imamen som må sies å ha forårsaket dette sier en ting til danske myndigheter og noe annet til muslimene. Dette dreier seg ikke kun om tegninger men et ønske fra en del av den muslimske verden å skape splid. Det at vi ikke kjenner deres måte å drive politikk på og hvordan de involverer religionen i dette fører til at vi ikke forstår det som skjer. Å tro at dette kun er et resultat av tegningene i magazinet er naivt. Dersom vi ikke skal kunne kritisere religionen så har vi et problem i og med at muslimer begrunner sine handlinger med koranen. Jeg er sjokkert over hvor liten vilje det er blandt det norske folk til å forsvare verdier som gjør at dette er et godt land å bo i, men det er gjerne greit så lenge det er en mange ikke liker som gjøres til syndebukk for det noen andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at dette kun er et resultat av tegningene i magazinet er naivt.

Enig, det er ikke disse tegningene som har forårsaket det rabalderet som skjer nå. Det er bare blitt en scapegoat.

Mistenker at dette var planlagt i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil_Egilsson

Hvis man vil unngå å skjære alle (1.3 milliarder eller 500 millioner) over en kam, kunne det være en fordel å droppe Vi og Dem, Muslimer og Vesten preiket. Men det ville selvfølgelig umuliggjøre den blindveispregete "debatten" vi daglig blir utsatt for, i tillegg til å ta levebrødet vekk fra alle de intellektuelle kronikkforfatterne som advarer oss mot Vi/dem tankegangen vhj Vi/Dem retorikk.

Med Fredfull Hilsen

Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det er ganske mange som faktisk respekterer andres religion og tro utover bare islam.

jeg kunne f.eks for gøy laget en oppblåsbar jesus med hull i baken, kalt den det nye superleketøyet, som en gud i senga.

noen hadde sikkert syntes det var superfestlig humor, og slik bør man jo få lov til å lage og selge, for det er jo ikke alle som er kristne og tror på jesus.

jeg kunne fått en avis til å lage reportasjer om det også, slik at jeg sørget for at det ble spredt for alle til å se.

jeg aner at det kunne kommet noen reaksjoner fra kristne, men om det hadde ressultert i at jeg hadde krenket utrolig mange kristne mennesker, hadde jeg ikke trengt å bry meg om, dersom jeg selv ikke er kristen og tror på jesus.

noe heter respekt for andre, også de som er annerledes en seg selv.

selv tror jeg at det er viktig for å kunne leve sammen, ikke bare nordmenn med utlendinger, eller kristne med muslimer, men generellt.

aksepter at noen er annerledes, om det ikke koster noe, så ta hensyn til deres ønsker om respekt for deres ting. som sagt, så lenge det uansett ikke er noe som endrer din egen hverdag det minste.

personlig tror jeg man kommer mye lenger med det, for jeg vet jo selv, at jeg kommer best overens med folk som aksepterer meg som jeg er, og respekterer meg selv om de er både uenige og annerledes på mange områder.

det er ikke mennesker som legger seg flate for meg, men folk som står på sine ting til tross for at de viser respekt for andres ting.

sterke mennesker med sikkerhet nok i seg selv og på seg selv, til at det ikke skader dem å ta hensyn til andre som er annerledes.  ;)

Utrolig enig i dette! Det koster oss absolutt ingenting å respektere muslimenes Mohammed og deres forhold til ham -så hvorfor er det så forbanna vanskelig for oss å gjøre det? Er det virkelig så jævlig viktig å sitte hardnakket og hevde sin egen RETT til ting at man er villig til å starte en ny verdenskrig bare for å hevde sin RETT til å gjøre hva man vil og si hva man vil?

Ærlig talt! Litt sunt bondevett er heller ikke å forakte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig enig i dette! Det koster oss absolutt ingenting å respektere muslimenes Mohammed og deres forhold til ham -så hvorfor er det så forbanna vanskelig for oss å gjøre det? Er det virkelig så jævlig viktig å sitte hardnakket og hevde sin egen RETT til ting at man er villig til å starte en ny verdenskrig bare for å hevde sin RETT til å gjøre hva man vil og si hva man vil?

Ærlig talt! Litt sunt bondevett er heller ikke å forakte!

Hvis noen starter verdenskrig for noen tegninger så er det ikke mye bondevett ute og går. Dette handler om litt mer enn det. Kanskje du skulle lest deg opp litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen starter verdenskrig for noen tegninger så er det ikke mye bondevett ute og går. Dette handler om litt mer enn det. Kanskje du skulle lest deg opp litt?

History repeats itself?

Hitler startet jo 2. verdenskrig fordi han ikke fikk lov til å lage tegninger (riktignok på et litt annet nivå) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en dansk imam som laget de værste karikaturene og reiste til muslimske land og sa at dette var noe som ble trykket i danske aviser. Han kjenner den kulturen meget godt og han burde kjenne den danske, likevel gjør han noe han vet vil skape opprør og kaos. Det viser at muslimene som bor i vestlige land ikke er så uskyldige som vi vil ha det til. Jeg synes dette mer og mer ligner en maktdemonstrasjon. Jeg synes også sårethets følelsen til muslimene er overderven. Igjen det var en liten avis. Forøvrig var det en tennåring som utløste brannalarmen på skolen sin fordi han mente noen hadde sagt noe negativt om religionen. En som er oppvokst i Norge og er såpass gammel burde vit at hærverk ikke er måten å reagere på. Hva med alle løgnene imamer tidligere har kommet med i forbindelse med omskjæringsdebatten? Er de norske muslimene virkelig til å stole på?

Overhodet ikke. Vi har møter på samfunnshuset hver søndag hvor vi sitter og planlegger vår overtakelse av Norge. Denne uka satte vi ut to nye agenter på det lokale kooperativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...