Gå til innhold

Fodmap diett ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det? Jeg ble spurt av legen om jeg ville prøve fodmap eller sarotex mot irritabel tarm ? Hvem setter opp dietten på fodmap ? Er det meg som må søke opp hva jeg kan spise på nett ? Noen som vet? 

Jeg har tatt blodprøver og avføringsprøver.  Kan ta Ct eller koloskopi men legen mener det er lite sannsynlig at dette skyldes annet enn irritabel tarm pga prøvene er fine. 

Anonymkode: 6dc94...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det? Jeg ble spurt av legen om jeg ville prøve fodmap eller sarotex mot irritabel tarm ? Hvem setter opp dietten på fodmap ? Er det meg som må søke opp hva jeg kan spise på nett ? Noen som vet? 

Jeg har tatt blodprøver og avføringsprøver.  Kan ta Ct eller koloskopi men legen mener det er lite sannsynlig at dette skyldes annet enn irritabel tarm pga prøvene er fine. 

Anonymkode: 6dc94...3bf

Jeg fikk en oversikt over matvarer på sykehuset, men du kan bare søke på nett selv. Masse info og matforslag der. Jeg tålte ikke Sarotex og fodmap funket ikke. For meg er IBS funksjonelt, ikke at jeg ikke tåler div matvarer/sorter. Mitt hovedproblem er nedsatt tarmfunksjon og funksjonell dyspepsi. IBS med innslag av funskjonell dyspepsi. 

Anonymkode: 48691...502

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk en oversikt over matvarer på sykehuset, men du kan bare søke på nett selv. Masse info og matforslag der. Jeg tålte ikke Sarotex og fodmap funket ikke. For meg er IBS funksjonelt, ikke at jeg ikke tåler div matvarer/sorter. Mitt hovedproblem er nedsatt tarmfunksjon og funksjonell dyspepsi. IBS med innslag av funskjonell dyspepsi. 

Anonymkode: 48691...502

Tok du Koloskopi eller Ct ? Legen mener at det er lite sannsynlig for alvorlig sykdom. Har kun tatt blodprøver og avføringsprøver som var fine.  

Jeg blir bedre når jeg spiser bananer og kylling foreks. Jeg må sikkert søke opp kostholdet selv. Men spørs om jeg klarer å holde meg til dietten og visse matvarer. Men jeg kan prøve. Jeg er redd for bivirkninger av Sarotex, men tenker å prøve å se om det hjelper på meg selv om jeg har min tvil om det. Er så redd for bivirkninger. 

Anonymkode: 6dc94...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tok du Koloskopi eller Ct ? Legen mener at det er lite sannsynlig for alvorlig sykdom. Har kun tatt blodprøver og avføringsprøver som var fine.  

Jeg blir bedre når jeg spiser bananer og kylling foreks. Jeg må sikkert søke opp kostholdet selv. Men spørs om jeg klarer å holde meg til dietten og visse matvarer. Men jeg kan prøve. Jeg er redd for bivirkninger av Sarotex, men tenker å prøve å se om det hjelper på meg selv om jeg har min tvil om det. Er så redd for bivirkninger. 

Anonymkode: 6dc94...3bf

Jeg tok CT og gastroskopi i tillegg. Jeg ble veldig dårlig «over natten» og gikk ned veldig mange kilo på kort tid. Så var nok ett ekstra rødt flagg for legen. Fordelen med gastroskopi så er det mulig å utelukke feks cøliaki helt via vevsprøve. Problemet mitt er forstoppelse og nedsatt fordøyelse. Du kan spise ganske normalt på den dietten, men holde deg unna gluten er kanskje vanskeligst men da finnes det jo alternativet. Jeg vet den dietten er moderert litt fra da jeg gikk på den, så litt mer matvarer som er «lov» å spise tror jeg. Det finnes egene fb sider for den dietten og IBS også, kanskje lurt å melde seg inn i noen av de? Jeg fikk mye  bivirkninger på Sarotex så måtte slutte på de. 

Anonymkode: 48691...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Julianne Lyngstad som er en av Norges beste ernæringsfysiologer på lav fodmap, og be legen henvise deg til kurs på sykehuset eller digitalt kurs.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tough cookie said:

Sjekk ut Julianne Lyngstad som er en av Norges beste ernæringsfysiologer på lav fodmap, og be legen henvise deg til kurs på sykehuset eller digitalt kurs.

Jeg skal sjekke. Takk for tips !. Stress kan også påvirke. Jeg jobber med vareplassering hele dagene, og det må utføres i hurtig tempo. Jeg kjenner at tempoet virker til å påvirke magen. 

Anonymkode: 6dc94...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget med "dietten" er vel at du skal finne ut hvilke matvarer du tåler/ikke tåler. Du skal kutte ut alle matvarene med høy fodmap, for deretter å innføre systematisk i små mengder for å se hva du reagerer på. Dette tar som oftest litt tid, jeg brukte 6-8 uker.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...