Gå til innhold

Merkelig case før jobbintervju


MayorSantos

Anbefalte innlegg

Hei, har søkt på en jobb og fikk i dag intervju

Stedet virker spennende og jeg har lyst på jobben. Intervjuet er neste uke.

Fikk en «case» i forkant av intervjuet som jeg ikke forstår bæret av:

Dette står i teksten:

«Hint om en av oppgavene på intervjuet: 
Kort film - Pineapple - Mor og datter -  Ice Cream - ca 3.minutter»

«Finn filmen, SE filmen.»

har noen tips til hva dette kan være?  Og hva tror dere er grunnen til at det er tatt med? 

Endret av MayorSantos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Google er din venn. Forsøkt det?

Anonymkode: e2346...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conradi skrev (Akkurat nå):

 

Ja, nettopp . Tror kanskje ikke du er kvalisfisrt for jobben, ts…

Anonymkode: e2346...ad1

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar


Har noen av dere vært borti lignende ting på et intervju? 

føler det er et rart spørsmål

Hva tror dere er grunnen til at dette er tatt med? 

Endret av MayorSantos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil vel høre hva du tenker rundt filmen da. Dine svar gir de informasjon i forhold til om du passer til jobben kanskje.

Er det innenfor salg?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladebanan skrev (15 minutter siden):

De vil vel høre hva du tenker rundt filmen da. Dine svar gir de informasjon i forhold til om du passer til jobben kanskje.

Er det innenfor salg?

Takk

nei, er innenfor å jobbe med barn. Så lurer litt på tanken bak valget av oppgave og hvorfor ikke de bare sendte lenken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så hadde jeg vært skeptisk til å jobbe for en arbeidsgiver som opererer slikt. Jeg forventer av arbeidsgiver det samme som de kan få av meg: Åpenhet, god kommunikasjon og dialog, ingen skjulte beskjeder og grei skuring.

Jeg jobber gjerne case på intervju, men ikke på denne måten. Det er bare tull og en måte for arbeidsgiver å føle seg hipp, kreativ og smart. Å gjøre potensielle arbeidstakere usikker og bruke gjetteleken som et middel for å oppnå dette er bare tøv

Anonymkode: b9f49...473

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vise at du er selvstendig, at du løser problemer, at du finner den informasjonen du trenger når du trenger den, og at du er reflektert og interessert. 

Anonymkode: 86df4...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir irritert på dine vegne. Jeg tenker at noen sitter og tenker de er skikkelig smarte når de gjør sånn der. Men hvis de spør på intervjuet hva jeg tenker om å få den oppgaven på den måten hadde jeg nok sagt det var både tåpelig og jeg ble irritert og skeptisk til dem som arbeidsgiver. At jeg ikke har tid til tull og at de kan spørre rett ut om det de lurer på.

Det smarte er nok å si at man blir nysgjerrrig på både oppgaven og filmen, at man er supertålmodig på å få utfordringer der man kanskje må avklare oppgaven selv underveis. Er det gruppeintervju på casen vil de nok vurdere hvordan du går frem i samtalen for å høre de andres mening, om du stiller gode opppfølgungsspørsmål og anerkjenner andres meninger. Er det en lederstilling bør du sørge for at du spør den som ikke har fått sagt noe hva den mener. Lykke til! 

Anonymkode: 7a91f...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Helt ærlig så hadde jeg vært skeptisk til å jobbe for en arbeidsgiver som opererer slikt. Jeg forventer av arbeidsgiver det samme som de kan få av meg: Åpenhet, god kommunikasjon og dialog, ingen skjulte beskjeder og grei skuring.

Jeg jobber gjerne case på intervju, men ikke på denne måten. Det er bare tull og en måte for arbeidsgiver å føle seg hipp, kreativ og smart. Å gjøre potensielle arbeidstakere usikker og bruke gjetteleken som et middel for å oppnå dette er bare tøv

Anonymkode: b9f49...473

Hvis du tenker slik så er ikke du rett for det denne arbeidsgiver søker ihvertfall...

Det er mange måter å prøve å lokke til seg aktuelle kandidater på...

Synes dette her var en kreativ og smart måte jeg da...

Jeg applauderer denne arbeidsgiverens metode kjenner jeg...

De vet hva de vil ha....

De ønsker seg en arbeidstaker som evner å tenke utenfor boksen, er løsningsorientert, kreativ.

De bruker filmen for å illustrere hva de ser etter....

Man kan ikke jukse på seg slike egenskaper når dem bruker filmen som et verktøy for å sile ut uaktuelle kandidater....

Så finner dem fort ut om kandidaten er aktuell for arbeidsplassen gjennom analyse av filmen....

Helt fantastisk smart, gjennomtenkt og brilliant av denne arbeidsgiveren her 🏆

Her kunne jeg tenkt meg å jobbe 😂.

Tror de har det gøy på jobb 🏆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet med barn i 15 år så er mine erfaringer at det ofte går ut på;

# Takle stressende situasjoner
# Raske endringer
# Ofte løse problemer på stående fot

vil jo si at denne oppgaven reflekterer godt det man vil møte i jobben. Litt annen vinkling selvsagt

Anonymkode: 8bfd3...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjenner jeg blir irritert på dine vegne. Jeg tenker at noen sitter og tenker de er skikkelig smarte når de gjør sånn der. Men hvis de spør på intervjuet hva jeg tenker om å få den oppgaven på den måten hadde jeg nok sagt det var både tåpelig og jeg ble irritert og skeptisk til dem som arbeidsgiver. At jeg ikke har tid til tull og at de kan spørre rett ut om det de lurer på.

Skjønner du at arbeidsgiver kanskje har 100 søkere til 2-3 stillinger? 

vil tro at dette er en måte å sile ut slike som deg (som virker litt inngrodd og lite fleksible)

Anonymkode: 8bfd3...c41

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken jobb er der? 

Hvis det er slik at man må klare å gjøre selvstendig research, så er det ikke så rart de gir hint. Handler om hvordan du løser oppgaven. 

Godt mulig filmen er relevant også. Eller de bare vil se hvordan du snakker om filmen når du får spørsmål. Husker du mye, lite, prater om personene på en respektfull måte, klarer å knytte filmen opp til jobben om det er relevant.

Anonymkode: 19f14...d50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/26/2024 at 3:07 PM, AnonymBruker said:

Hvilken jobb er der? 

Hvis det er slik at man må klare å gjøre selvstendig research, så er det ikke så rart de gir hint. Handler om hvordan du løser oppgaven. 

Godt mulig filmen er relevant også. Eller de bare vil se hvordan du snakker om filmen når du får spørsmål. Husker du mye, lite, prater om personene på en respektfull måte, klarer å knytte filmen opp til jobben om det er relevant.

Anonymkode: 19f14...d50

Må si meg enig, men dette er jo nærmest ikke et hint engang, men en direkte instruksjon. Navn på en kortfilm, finn og se den.

Ganske enkle greier, som man burde mestre så å si uansett hvilken jobb man søker, så lenge det innebærer krav til et snev av selvstendighet og digital kompetanse.

Anonymkode: a807b...b16

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...