Gå til innhold

Endring av oppvåknings tid, ute av rutiner.


Noéle

Anbefalte innlegg

Hei, mini på 15mnd har hatt super fine soverutiner i lang tid. Lagt 19-20 tiden og sovet til 7-8, med lurer på 1,5-2 timer, men etter en litt for tidelig og kort lur i bilen så har han de siste to ukene bestemt seg for å våkne kl 06:00 på dotten hver dag. Føler jeg har prøvd alt nå, lagt tidligere, senere, korte lurer på dagen, byttet fra grøt til brødskive til kvelds, kveldsmat tidligere og senere osv osv, men ingenting har effekt. Dette er i utganspunktet ikke et problem, men veldig kjedelig da vi går i åpen bhg fordi lille har et veldig sårt behov for sosialiserings trening, men nå blir dette umulig da de åpner 9:30 å han nå vil sove lur fra 10:30-12:30 og de stenger 13:30. lille hadde endelig etter lang tilvenning begynt å føle seg trygg nok til å leke selvstendig, forlate fanget, oppsøke andre barn osv. vi har veldig lite nettverk og jeg er 100% alenemor, prøver å være mye ute å leke og sosialisere så mye jeg kan, men er begrenset med barn på lekeplassen osv og lite tilbud ellers. Vi har fått bhg plass 4.aug, men d er jo enda noen mnd til og jeg begynner å kjenne på en kjempe frustrasjon og sorg for at jeg ikke får til å snu dette.
Så jeg lurer på om d er noe som helst man kan prøve, gjøre for å endre dette? 
Tips og råd taes i mot med stor takknemlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra dit så dere er der til åpning 9.30. Han blir muligens fort trøtt, da kan dere dra og sove. 
Ellers blir han opptatt i lek litt lenger og dere kan strekke vinduet igjen. 

Anonymkode: ff754...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke det du hadde tilbake. Barn endrer soverutiner, og det er helt normalt at de våkner tidlig i den alderen (min våknet 05). 

Forstår ikke hvorfor du ikke kan være der 9.30-10.30 og la han sove i vognen på vei hjem?

Anonymkode: ac0c5...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noéle skrev (9 timer siden):

Hei, mini på 15mnd har hatt super fine soverutiner i lang tid. Lagt 19-20 tiden og sovet til 7-8, med lurer på 1,5-2 timer, men etter en litt for tidelig og kort lur i bilen så har han de siste to ukene bestemt seg for å våkne kl 06:00 på dotten hver dag. Føler jeg har prøvd alt nå, lagt tidligere, senere, korte lurer på dagen, byttet fra grøt til brødskive til kvelds, kveldsmat tidligere og senere osv osv, men ingenting har effekt. Dette er i utganspunktet ikke et problem, men veldig kjedelig da vi går i åpen bhg fordi lille har et veldig sårt behov for sosialiserings trening, men nå blir dette umulig da de åpner 9:30 å han nå vil sove lur fra 10:30-12:30 og de stenger 13:30. lille hadde endelig etter lang tilvenning begynt å føle seg trygg nok til å leke selvstendig, forlate fanget, oppsøke andre barn osv. vi har veldig lite nettverk og jeg er 100% alenemor, prøver å være mye ute å leke og sosialisere så mye jeg kan, men er begrenset med barn på lekeplassen osv og lite tilbud ellers. Vi har fått bhg plass 4.aug, men d er jo enda noen mnd til og jeg begynner å kjenne på en kjempe frustrasjon og sorg for at jeg ikke får til å snu dette.
Så jeg lurer på om d er noe som helst man kan prøve, gjøre for å endre dette? 
Tips og råd taes i mot med stor takknemlighet. 

Det er ingenting du kan gjøre. Det er vanlig å våkne 05-06 fra 1,5 år til 2,5 års alder.
Klokken 06 er morgen med småbarn. Det er ikke uvanlig. Legg barnet tidligere nå som han våkner tidligere, så kanskje han holder ut litt lenger på morgenen.

Du kan prøve å la han være våken litt lenger enn til 10:30, det skal gå fint. De fleste barn klarer dette når de starter i barnehagen, så jeg vil tro at når det er så mye spennende som skjer i åpen barnehage, så vil han klare å holde seg våken? Ja, du ser at han er trøtt, men om han ikke gråter etc. så skal det gå fint. Han er 15 måneder, tross alt. 

Det kommer til å gå bra når han begynner i barnehagen, ikke stress med det. Det skal gå fint, så ikke kast bort masse energi på å føle frustrasjon og sorg nå, jeg forstår hva du tenker, men det kommer til å gå fint. Lover. Så lenge du er trygg er barnet ditt trygt.

Anonymkode: 38a28...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som de andre sier: møt opp 09:30 og så legger du han i vogna og går hjem om det ikke er for langt? Eller la han sovne i bilen på vei hjem om du kjører bil? Da kan du jo stretche det til f.eks. klokken 11? Hvorfor tenker du at dere ikke kan være der i det hele tatt?

Du kan også kutte dagluren, den høres litt lang ut for en 15 måneder. Jeg ville lagt han 10:30 og vekket han 12:00. Om du kan legge han i vogna 10:30 og så gå til åpen barnehage når det nærmer seg vekking, så tar du han opp der klokken 12. Da har dere 1,5 time der. 

Anonymkode: 38a28...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, et siste innlegg. Det er bare du som er ute av rutiner, barnet har funnet seg nye. Og du må tilpasse deg :) ❤️ Se løsninger, ikke hinder!

Anonymkode: 38a28...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...