Gå til innhold

Økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

God kveld! Samboeren har plutselig ytra at han ønsker at jeg skal betale 50% av fellesutgifter som strøm, internett og  kommunaleavgifter. Dette i seg selv er ikke noe problem. 
Mitt spørsmål er; kan jeg då be om en kontrakt at jeg skal bidra økonomisk og at han må bidra med 50% husarbeid og en lovnad om at jeg skal få kjøpe meg inn når jeg har fått meg en fast inntektskilde? 
for per dags dato har han ikke lyst til at jeg skal kjøpe meg inn og han gjør lik null av husarbeid. Jeg får heller ikke bestemme noe i hus og heim. Alt skal gå etter han sin pipe

Anonymkode: 1f6c4...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør betale halvparten av de utgifter du er med på å bruke. Sånn som strøm og internett.

Og du bør betale husleie. Du kan jo ikke bo gratis andre steder heller.

Og nei, du kan ikke forlange eller forvente noe fordi du betaler felles utgifter eller betaler husleie. 

Anonymkode: e4d3f...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle bare mangle at du betaler? 

Betaler du noe i "leie" for å bo der i utgangspunktet? Sæ

Førsteinntrykk er at du høres ekstremt urimelig ut, men har for lite info.

Men i utgangspunktet: hans hjem, han bestemmer. Skulle bare mangle at du bidrar med strøm og fellesutgifter- han tjener ikke noe på det. 

 

Anonymkode: 93ed2...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en leietaker i hans hus. Bli enige om en leiepris som dere begge kan leve med, og del på strøm og internett. Og som leietaker skal du heller ikke gjøre mer en å rydde etter deg selv, lage mat til deg selv osv...

Anonymkode: 23f63...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit er er rett og rimelig at jeg betaler, men her har jeg ikke skrevet så veldig mye info. 
jeg betaler alt av julegaver (både til han og min side), jeg bidrar økonomisk til han sitt barn fra tidligere forhold. 
vi har nettopp fått et fellesbarn, og alt som han har hatt behov for har jeg betalt. Alt ved dåpen har jeg betalt. Alt av husarbeid er det jeg som gjør. Å det er stort sett jeg som kjøper inn mat. 
det er også min bil som blir brukt, som jeg dekker både drivstoff og forsikringer, istedenfor at han fikser sin bil. 
Jeg føler jeg må komme med noen krav for at vi skal møtes mer på mitten. 
 

Anonymkode: 1f6c4...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp mannen.

Økonomi er ikke en del av det. Men gjensidig respekt og ansvar for det som er fellesoppgaver, og felles bosted. 

Anonymkode: 426ec...d8e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

God kveld! Samboeren har plutselig ytra at han ønsker at jeg skal betale 50% av fellesutgifter som strøm, internett og  kommunaleavgifter. Dette i seg selv er ikke noe problem. 
Mitt spørsmål er; kan jeg då be om en kontrakt at jeg skal bidra økonomisk og at han må bidra med 50% husarbeid og en lovnad om at jeg skal få kjøpe meg inn når jeg har fått meg en fast inntektskilde? 
for per dags dato har han ikke lyst til at jeg skal kjøpe meg inn og han gjør lik null av husarbeid. Jeg får heller ikke bestemme noe i hus og heim. Alt skal gå etter han sin pipe

Anonymkode: 1f6c4...082

Sånn seriøst,  flytt ut!!!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (4 minutter siden):

Sånn seriøst,  flytt ut!!!

Hadde det våre så enkelt! Vi har et felles barn, så for barnet sitt del, ønsker jeg å gjøre mitt for at forholde skal fungere. Per dags dato gjør det ikke det. For jeg føler jeg må yte veldig og strekker meg langt, og ikke han. 
derfor jeg spør om jeg kan komme med krav som at jeg skal få kjøpe meg inn, og at ansvaret blir delt 50/50. 

Anonymkode: 1f6c4...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det våre så enkelt! Vi har et felles barn, så for barnet sitt del, ønsker jeg å gjøre mitt for at forholde skal fungere. Per dags dato gjør det ikke det. For jeg føler jeg må yte veldig og strekker meg langt, og ikke han. 
derfor jeg spør om jeg kan komme med krav som at jeg skal få kjøpe meg inn, og at ansvaret blir delt 50/50. 

Anonymkode: 1f6c4...082

Joda, du kan komme med krav, men han kan velge å avslå / nekte.

Så lenge det er han som eier,  så er det han som har hele styringen, og du kommer kanskje til kort i krangler også? At han sier du bare kan flytte ut hvis han ikke får viljen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha ordentlig prat om økonomi for å få dette til å fungere uten for mye krangling i tida framover. Kanskje på et familievernkontor eller med i bankeådgiver? Anbefaler deg å sette deg inn i privatøkonomi. Om dere skal forsette å være sammen, kan det være en fordel at dere gifter dere? Sett deg inn i de juridiske og økonomiske forskjellene mellom samboerskap og ekteskap. 

Anonymkode: e1d70...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde det våre så enkelt! Vi har et felles barn, så for barnet sitt del, ønsker jeg å gjøre mitt for at forholde skal fungere. Per dags dato gjør det ikke det. For jeg føler jeg må yte veldig og strekker meg langt, og ikke han. 
derfor jeg spør om jeg kan komme med krav som at jeg skal få kjøpe meg inn, og at ansvaret blir delt 50/50. 

Anonymkode: 1f6c4...082

Det høres ut som dere først og fremst trenger parterapi. 

Juridisk kan dere vel i prinsippet bli enige om (nesten) hva som helst dere i mellom. Om det er lurt for parforholdet er annen ting. 

Ett tips: Tenk på hva som er lurt for deg ved et evt. brudd. I snitt er sannsynligheten ca 50%. I ditt tilfelle høres det ut som det er langt høyere. At du betaler løpende kostnader mens han eier huset er en veldig dårlig deal for deg. Om du har en avtale om at du skal få kjøpe deg inn i fremtiden så hjelper ikke det deg hvis det blir brudd før du har rukket å kjøpe deg inn.

Anonymkode: bfc54...c11

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det våre så enkelt! Vi har et felles barn, så for barnet sitt del, ønsker jeg å gjøre mitt for at forholde skal fungere. Per dags dato gjør det ikke det. For jeg føler jeg må yte veldig og strekker meg langt, og ikke han. 
derfor jeg spør om jeg kan komme med krav som at jeg skal få kjøpe meg inn, og at ansvaret blir delt 50/50. 

Anonymkode: 1f6c4...082

Først og fremst trenger dere leiekontrakt og samboer avtale.  Så må dere dele på utgifter.  Begge to. Du betaler jo for masse for både ham og barna.  

 

Anonymkode: 9d2a5...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått i den såkalte kvinnefella med at du betaler alt mulig løpende forbruk, mens han bygger seg formue i boligen sin. Rent juridisk kan du ikke kreve at du får kjøpe deg inn eller at han bidrar i husarbeid. Derimot bør dere ta en skikkelig opprydning i hvem som betaler hva, og dere bør ha inn fagpersoner, feks advokat,  økonomisk rådgiver el.l. For dette høres ut som ei ordentlig suppe der han ikke tar ansvar for noenting og bare tar det forgitt at du betaler for gaver, barnet hans osv. Du må ikke gå med på å betale noe mer før alt dette andre er på plass. Det er du som taper sånn det er nå, og du taper enda mer hvis du gir etter for at han ber om enda mer.  

Anonymkode: e5176...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skriv samboer kontrakt, regne med at dere ikke har felles økonomi så da deles den på midten, eller % vis.

få dette på stell, økonomi burde vært avklart før dere flyttet sammen.

Det med husarbeid er en helt annen sak, her må du enten få skikk på han eller finne ut om du kan leve med en som ikke gidde å hjelpe til.

Anonymkode: bf484...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...