Gå til innhold

Hvordan er personligheten til ditt 2. barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det vil variere, men synes det er spennende å se om flere enn meg har samme oppfatning; at barn nummer to er mer høyt og lavt enn førstefødte?😂 yngste barnet mitt er snart ett år og sitter helt seriøst ikke stille mer enn to sekunder🙈 hun tok sine første skritt da hun var 9 mnd. og siden har vi ikke hatt fred😅 stooor kontrast til storesøskenet da han var på samme alder. Så hva er deres erfaringer, er førstefødte roligere? Er det forskjell på hva de lærte først (førstefødte til oss var for eksempel tidligere ut med språk, men gikk senere) :) 

Anonymkode: f7d41...6bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn utviklingsmessig og motorisk er de ikke så veldig ulike såvidt jeg husker fra da eldste var baby, yngste er 7mnd nå. Men temperamentet virker ganske annerledes. Eldste har alltid vært veldig forsiktig og kontrollert, veldig lite knall og fall for hun forsikret seg om at hun hadde godt grep og balanse før hun gjorde noe. Yngste er derimot mer frempå og bare prøver seg. Føler nesten at yngste allerede har slått seg mer enn eldste gjorde første leveåret😅 yngste blir også mye mer sinna.

Anonymkode: ff01a...2d1

AnonymBruker
Skrevet

Eldste var mer høyt og lavt, men det var lite trass. Yngste har vært MYE trass, mye dramatikk og sterke følelser og det har vært mer slitsomt en passe på en aktiv en synes jeg 😆

Anonymkode: c3316...6df

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo mine døtre ungdommer. Men hun eldste (16) har alltid vært roligere på alle måter, hun yngste (14) er mer høylytt og slo søsteren sin i ganske lenge... masse bra også, men ja. Hun eldste har alltid vært mer moden, I forhold til yngste på samme alder.

Anonymkode: 58657...6b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg forstår at det vil variere, men synes det er spennende å se om flere enn meg har samme oppfatning; at barn nummer to er mer høyt og lavt enn førstefødte?😂 yngste barnet mitt er snart ett år og sitter helt seriøst ikke stille mer enn to sekunder🙈 hun tok sine første skritt da hun var 9 mnd. og siden har vi ikke hatt fred😅 stooor kontrast til storesøskenet da han var på samme alder. Så hva er deres erfaringer, er førstefødte roligere? Er det forskjell på hva de lærte først (førstefødte til oss var for eksempel tidligere ut med språk, men gikk senere) :) 

Eldste var høyt og lavt 

Mellomste aktiv også

Minste var meget rolig 

Nå er alle 3 rolige❤

Mellomste er den mest staeste. 

Anonymkode: bb823...bfa

Skrevet

Total motsatt av bror..

Brot godt sovehjerte...datter ikke 

Bror alltid vært rolig og behagelig..datter diva, gråter for alt og er humør som minner om 14 åring. Og er humør som kan snu på 5 åring

Bror likte ikke å tegne eller holde på med ting...datter..elsker å tegne, perle etc

Bror mer forsiktig..datter ikke så forsiktig 

Bror fikk der tilå føle at vi hadde ett barn...datter får det til å føle at vi har 10 barn

AnonymBruker
Skrevet

Foreløpig er barn nr 2 rolig mens nr 1 var slik du beskriver. Er egentlig veldig glad for at det var den veien med oss og ikke motsatt 😅 Men enig med deg at det ofte virker som det er vanligst med rolig nr 1 og vill nr 2. 

Anonymkode: 01315...cd7

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, hos oss var det motsatt  at første var høyt og lavt...

AnonymBruker
Skrevet

Mine er 1 og 2 år.

Eldste har vært «viljesterk» hele tiden. Føler det startet før hun var 1. Blid som ei sol, men veldig bestemt og høyt og lavt. 

Nummer to er bare blid og fornøyd, og henger på. Veldig rolig i forhold, og virker mer «robust».

Anonymkode: d3917...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine er 1 og 2 år.

Eldste har vært «viljesterk» hele tiden. Føler det startet før hun var 1. Blid som ei sol, men veldig bestemt og høyt og lavt. 

Nummer to er bare blid og fornøyd, og henger på. Veldig rolig i forhold, og virker mer «robust».

Anonymkode: d3917...2bb

Samme her.

Anonymkode: 3f86a...b15

AnonymBruker
Skrevet

Eldste var høyt og lavt, gikk da han var 10 mnd, var tidlig ute med å prate. Sterke følelser, men snudde fort. Like blid som lei seg, mest godt humør. 
Yngste var mye roligere, tok sine første skritt på ettårsdagen, ville helst bli båret, sein med å prate, stort sett veldig blid og fornøyd, men langsint og vanskelig å snu hvis noe blir feil. Har du gjort noe feil så glemmer hun ikke det med det første. 

Anonymkode: 8ec5f...351

AnonymBruker
Skrevet

Motorisk og språklig ligger de likt, men nr.2 er hakket mer aggressiv og frempå. Kanskje fordi det er slik man har det som nr.2 med et større søsken. Hun har revet i stykker nesten alle barnebøkene som storesøster hadde som liten, og er mer utagerende og risikovillig i lek. Hyler og roper mer, og gråter MYE høyere.

Anonymkode: fc292...c72

AnonymBruker
Skrevet

Nummer 1 er ganske rolig av seg. Trenger mye hviletid. Nummer 2 var full pupp fra første minutt, gikk fra 9 mnd, syklet uten støttehjul som 3åring, har aldri hatt tid til å tegne og har nesten garantert et par ekstra bokstaver. Er 5 år nå. 

Anonymkode: d1aba...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Nummer 2 er rolig, "alltid" blid, elsker å sitte alene og drive med sine egne ting- tegne og male og leke stille leker. Også glad i turer i naturen.

Nummer 1 og 3 har alltid hatt mye energi og vil det skal skje ting rundt dem hele tiden, tilogmed som babyer.

Anonymkode: 4e13c...7e8

AnonymBruker
Skrevet

Har to sønner, begge har vært veldig rolige😊 Likt å pusle med ting, data, naturen, lese, tegne osv. (Men også kampsport og annen trening fra de var gamle nok til å bli med! ) Venter fortsatt i spenning på den berømte trassalderen, eldste bør jo komme dit først! (Men siden han er voksen, så er det samboeren hans som ev. får takle det😅)

Anonymkode: 2ecff...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Har en av hvert kjønn. Eldste har adhd, yngste utredes for adhd 🤪 Her kommer forskjellen på kjønn mtp adhd veldig godt fram. En med følelser på innsiden, ei med følelser på utsiden osv. 
utviklingen var lik til tross for at yngste er ekstremprematur. 

Anonymkode: a9b1b...ec4

Skrevet

Her er det helt motsatt. Nr 2 er mye mer stille, rolig og sjenert. Imidlertid hadde han en tydelig, og ganske slitsom, trassperiode, mens med de to andre merket vi knapt til noe trass. Utviklingsmessig er alle tre ganske like og alle var tidlig ute både språklig og motorisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine har vært ganske bedagelige frem til eldste ble fem. Hun har vært normalt ute motorisk sett, gikk rett før hun fylte ett og normalt med språket også. Hun snakket hele setninger fra to og et halvt år. Hun er ganske tøff og modig og veldig sosial.

Yngste gikk ikke før han var nærmere halvannet, og da kom språket også og han har snakket også i hele setninger siden. Han er veldig rolig og omsorgsfull, veldig omtenksom.

Anonymkode: aa323...8c3

AnonymBruker
Skrevet

Her er eldste mer aktiv aktiv enn gjennomsnittet, pratsom og glad i å snakke med både andre barn og voksne, ikke sjenert. Hun er kreativ og nysgjerrig, og typen som leder an i lek med andre barn, og noen ganger dominerer litt vel mye. Hun har lekt med alle i barnehagen og på skolen, og blir beskrevet som inkluderende og empatisk.

Nr. 2 er en rolig type, litt sjenert og forsiktig. Hun er ikke spesielt glad i fysiske utfordringer, og har f.eks. ikke noe lyst til å lære å sykle, i motsetning til søsteren. Lillesøster har mer temperament, og blir raskere veldig sint, men også raskere fornøyd igjen. Hun er kreativ, har mye fantasi og barnehagen sier hun har lett for å konsentrere seg både i samlingsstunder og i aktiviteter hun holder på meg selv. 

Begge barna snakket tidlig, og har vært ganske like i språkutvikling. Den eldste gikk (og løp, hoppet og danset rundt) tidlig, mens den yngste var senere ute enn gjennomsnittet grovmotorisk. Finmotorisk, og når det kommer til konsentrasjon, så har den yngste vært tidligere ute. 

Sånn grovt sett ligner lillesøster mest på meg, og storesøster mest på faren personlighetsmessig. 

Anonymkode: 59710...fcc

AnonymBruker
Skrevet

1 og 2 er som natt og dag, både i utseende og oppførsel. Nr 1 er den skjønne nydelige gutten som aldri gjør noe galt og er litt "kjedelig". Aldri noe styr, bare generelt rolig person. Boksmart. Noen få, men gode venner. Nr 2, han har attitude, streetsmart og generelt tøff. Han er den som havner i bråk for å slåss for vennene sine, ta de som er slemme med andre. Har en stor vennegjeng, alltid noe drama. 

Nr 3 er oppfinnsom og vill. Han er den som henger i toppen av ett tre og dingler med bena mens han spionerer på naboen for å se om de har en bedre middag enn oss. Snill som dagen lang, bare helt gal

Anonymkode: b5b53...3f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...