Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har født babyer over 4.5 kg og kan fortelle litt om fødselen?

Jeg var idag på trivselskontroll og babyen er målt til å være over 4.5 kg

Anonymkode: 10ffe...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg bedt om keisersnitt, tror jeg. Spørs litt på den fødendes bygning da. Men med litt smale hofter og smal bygning, hadde jeg ikke gått gjennom vaginal fødsel med et barn på 4,5 kg.

Anonymkode: a5385...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte ei på 4560, gikk helt fint. Men jeg ba JM måle bekkenet mitt idet jeg kom inn, for å betrygge meg med at det var plass. Jeg merket ikke noe til str og måtte bare sy noen få sting.

Anonymkode: 456eb...91d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fødte ei på 4560, gikk helt fint. Men jeg ba JM måle bekkenet mitt idet jeg kom inn, for å betrygge meg med at det var plass. Jeg merket ikke noe til str og måtte bare sy noen få sting.

Må også legge til at jeg var ei tynn flis på 45 kg før graviditeten, så sett fra utsiden så det ikke ut som noe som skulle være mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta keisersnitt med ei stor jente på nesten 4.5 kilo. En i slekten veide 5 kilo og født vaginalt, endte med hjerneskade fordi fødselen stoppet opp og babyen fikk oksygen mangel.

Anonymkode: b4fb2...0c0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Fødte ei på 4,7 og 56 cm. 
Null problem det, hadde en rask og fin fødsel, og ingen skader på hverken meg eller baby. 

(jeg er 167cm, og slank i utgangspunktet, sånn i tilfelle det skal ha noe å si).

Anonymkode: 78159...deb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte ta keisersnitt med ei stor jente på nesten 4.5 kilo. En i slekten veide 5 kilo og født vaginalt, endte med hjerneskade fordi fødselen stoppet opp og babyen fikk oksygen mangel.

Men fødselen stopper jo ikke opp pga vekten hos barnet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

4550 gram. Fødselsrift 3b og klipp. Neste barn ble født med keisersnitt. 

Anonymkode: 5eb0b...280

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan jo sitte fast pga størrelse. 

Anonymkode: f4dc4...a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide 52 kg før begge graviditeter. Første unge var 3600 g, 50 cm lang og 35 cm rundt hodet. Andre var 4510 g, 52 cm og 37 rundt hodet. Den andre fødselen tok litt lenger tid, men ellers merket jeg ikke forskjell. Jeg revnet ikke noe mer for eksempel. Har ingen andre tips enn at dette kan fort gå godt🥰

Anonymkode: 217b2...974

AnonymBruker
Skrevet

Gjør jo det hvis babyen er så stor at den setter seg fast så fødselen stopper opp ...

Anonymkode: 1c540...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Babyen var for stor, så satte seg fast. For sent med ks så jordmor lå over magen og presset den ut. Moren revnet herfra til helvete.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren min er lita og sped, har 5 barn

Jeg var minst med 3,8 kg, ellers lå søskena mine på rundt 4,4-4,8. Den verste fødselen var med meg, pga hodeomkrets og pga moren min begynte å presse før jeg hadde dreid meg rundt i riktig posisjon og kom ut på skeiva (hadde skjevt hode i 3 uker før det ble normalt pga jeg sto så lenge i fødselskanalen

Selv fødsler med mindre babyer kan være vanskelige/vonde da det er størrelsen på babyens hode som baner vei. Har babyen stor hodeomkrets så er det nettopp i det hodet kommer ut som kan bli vanskelig og føre til klipping for å lette og unngå å revne (samt tid sånn at man ikke begynner å presse før babyen har vridd/dreiet seg rundt i riktig posisjon før man begynner å presse

Når hodet først er ute så sklir som oftest babyen ut på neste pressrie. Eneste som da igjen kan komplisere er hvis babyen har brede skuldre, men brede skuldre kan en nyfødt ha uten å være over 4kg også.

Er du lita og sped så kan likevel bekkenet ditt være bredt nok til å føde vaginalt. Ville bedt om ultralyd der de måler hodet til baby, samt å sjekke om bekkenet ditt er romslig nok.

Eldste her var 3,1 kg da hun ble født, likevel var jeg i aktiv fødsel i 26 timer og pressriene pågikk i 1 time og 20min, og jeg revnet til tross for at jeg ble klippet. Lillesøster  var større, men der gikk fødselen lett som en plett

De målingene de gjør av størrelse på baby er heller ikke alltid helt korrekt. Eldste ble målt til å være rundt 4kg på overtidskontroll, men var som nevnt 3,1kg. Men hun hadde større hodeomkrets enn forventet 

Anonymkode: 36f55...d1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da hadde jeg bedt om keisersnitt, tror jeg. Spørs litt på den fødendes bygning da. Men med litt smale hofter og smal bygning, hadde jeg ikke gått gjennom vaginal fødsel med et barn på 4,5 kg.

Anonymkode: a5385...aa6

Her spør jeg om folks erfaring. Ikke hva DU ønsker hvis du hadde fått samme beskjed som meg...

Ts

Anonymkode: 10ffe...ce9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Endte i keisersnitt med mitt barn over 4,5 kilo siden det satt fast høyt oppe i bekkenet. Vet ikke helt hva jeg tenker neste gang jeg skal føde.. 

Anonymkode: fd02f...863

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Moren min er lita og sped, har 5 barn

Jeg var minst med 3,8 kg, ellers lå søskena mine på rundt 4,4-4,8. Den verste fødselen var med meg, pga hodeomkrets og pga moren min begynte å presse før jeg hadde dreid meg rundt i riktig posisjon og kom ut på skeiva (hadde skjevt hode i 3 uker før det ble normalt pga jeg sto så lenge i fødselskanalen

Selv fødsler med mindre babyer kan være vanskelige/vonde da det er størrelsen på babyens hode som baner vei. Har babyen stor hodeomkrets så er det nettopp i det hodet kommer ut som kan bli vanskelig og føre til klipping for å lette og unngå å revne (samt tid sånn at man ikke begynner å presse før babyen har vridd/dreiet seg rundt i riktig posisjon før man begynner å presse

Når hodet først er ute så sklir som oftest babyen ut på neste pressrie. Eneste som da igjen kan komplisere er hvis babyen har brede skuldre, men brede skuldre kan en nyfødt ha uten å være over 4kg også.

Er du lita og sped så kan likevel bekkenet ditt være bredt nok til å føde vaginalt. Ville bedt om ultralyd der de måler hodet til baby, samt å sjekke om bekkenet ditt er romslig nok.

Eldste her var 3,1 kg da hun ble født, likevel var jeg i aktiv fødsel i 26 timer og pressriene pågikk i 1 time og 20min, og jeg revnet til tross for at jeg ble klippet. Lillesøster  var større, men der gikk fødselen lett som en plett

De målingene de gjør av størrelse på baby er heller ikke alltid helt korrekt. Eldste ble målt til å være rundt 4kg på overtidskontroll, men var som nevnt 3,1kg. Men hun hadde større hodeomkrets enn forventet 

Anonymkode: 36f55...d1a

Stort barn er en selvstendig risikofaktor for alvorlig revning. Stor hodeomkrets også, ja, men størrelsen har betydning for risikoen. 

Anonymkode: 5eb3f...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Null problem. Rask fødsel, ingen revning heller. Mye lettere enn fødselen med baby som var over 1 kg lettere. Ikke hør på skrekkhistoriene eller de som sier de hadde valgt noe annet hvis det var dem. Typisk KG å spamme tråder med regelrett dritt. Stol på at lege og jordmor har kontroll og at de vet hva som er trygt.

Anonymkode: e946c...c92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Null problem. Rask fødsel, ingen revning heller. Mye lettere enn fødselen med baby som var over 1 kg lettere. Ikke hør på skrekkhistoriene eller de som sier de hadde valgt noe annet hvis det var dem. Typisk KG å spamme tråder med regelrett dritt. Stol på at lege og jordmor har kontroll og at de vet hva som er trygt.

Anonymkode: e946c...c92

Det spørs jo hva TS er ute etter. Bare solskinnshistorier eller litt realisme også. Det er mer vanlig å revne enn ikke, så kan være greit å være forberedt på det. 

Anonymkode: 5eb3f...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Fødte en på 4990 og en på 4750, begge vaginalt. Var ikke noe problem. På den siste møtte det opp 4 ekstra fødselshjelpere, da de trodde barnet hadde brede skuldre. 

Anonymkode: 1cb3c...048

Skrevet

Ble satt i gang tre uker før termin pga stor baby. Den var rett i underkant av 4,5 kg. Fødselen gikk veldig fint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...