AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #1 Skrevet 25. april 2024 Jeg var hos fastlegen da jeg var vært j dårlig form og hatt mye blødninger fra tarmen og andre plager. Fastlegen kjente det han mente var en svulst og henviste meg med en gang inn i pakkeforløpet. Jeg knakk helt sammen. Han sa han ville sykmelde meg i 3 uker mens utredning pågikk. Dette er nå er uke siden og i går var jeg på sykehuset hvor de mener den ikke er ondartet, men en polypp eller noe annet han kjente. Jeg venter nå på time til koloskopi og så gastroskopi. Jeg har vært åpen på jobb om at det er kreftutredning jeg er sykemeld for. Men burde jeg egentlig jobbet når jeg ikke er på sykehuset?? Jeg er litt overtenkende tror jeg. Men nå vil jeg føle meg dum om kommer tilbake etter endt sykemeld, også var det ikke noe farlig allikevel. Må legge til at siste uken hvor vi var sikre på det var kreft har vært grusom og jeg har nesten ikke sovet. Og jeg er jeg heller ikke helt ferdig utredet. Hva hadde du tenkt om jeg var din kollega? Anonymkode: 6f346...7af 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #2 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var hos fastlegen da jeg var vært j dårlig form og hatt mye blødninger fra tarmen og andre plager. Fastlegen kjente det han mente var en svulst og henviste meg med en gang inn i pakkeforløpet. Jeg knakk helt sammen. Han sa han ville sykmelde meg i 3 uker mens utredning pågikk. Dette er nå er uke siden og i går var jeg på sykehuset hvor de mener den ikke er ondartet, men en polypp eller noe annet han kjente. Jeg venter nå på time til koloskopi og så gastroskopi. Jeg har vært åpen på jobb om at det er kreftutredning jeg er sykemeld for. Men burde jeg egentlig jobbet når jeg ikke er på sykehuset?? Jeg er litt overtenkende tror jeg. Men nå vil jeg føle meg dum om kommer tilbake etter endt sykemeld, også var det ikke noe farlig allikevel. Må legge til at siste uken hvor vi var sikre på det var kreft har vært grusom og jeg har nesten ikke sovet. Og jeg er jeg heller ikke helt ferdig utredet. Hva hadde du tenkt om jeg var din kollega? Anonymkode: 6f346...7af Må legge til at symptomene jeg har og peker mot kreft i tykktarmen (mørk blod), samt magesmerter. Derfor de skal ha koloskopi og. Og så gastroskopi til slutt for å ha sjekket alt. ts Anonymkode: 6f346...7af
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #3 Skrevet 25. april 2024 Ikke tenk på det. Du har vært redd og stresset over det og har hatt bruk for ikke å jobbe. Du behøver jo ikke informere om alle detaljer heller. Når du kommer tilbake blir jo folk glade for at du kommer. De kommer ikke til å tenke at du burde ha kommet tilbake før. God bedring! Anonymkode: 7be1a...31e 9 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #4 Skrevet 25. april 2024 Det psykiske med å stå i en slik utredning skal man ikke undervurdere. Selv var jeg på jobb da jeg ble utredet for kreft, kun fordi jeg ikke orket å gå hjemme. Nå var det ikke kreft, men ingen hadde reagert på om jeg hadde vært sykemeldt i det tidspunktet utredningen pågikk. Anonymkode: 99917...5a7 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #5 Skrevet 25. april 2024 Hadde tenkt at jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. Og uansett skal du drite i hva folk måtte tenke. Dette er en psykisk belastning i tillegg til de fysiske plagene. Legen sykemelder ikke uten grunn. Håper du kommer til hektene igjen og at det ikke er noe alvorlig. Ønsker deg alt godt 🥰 Anonymkode: 9d7a3...07a 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #6 Skrevet 25. april 2024 Da krysser vi fingrene for at det er ufarlig! Du er under kreftutredning, og legen har sykemeldt deg. Bruk tida til å ta vare på deg selv. Anonymkode: 2da55...416 4 1
Lilique Skrevet 25. april 2024 #7 Skrevet 25. april 2024 Kollegaene kommer til å bli lettet og glade på dine vegne om utredningen viser at det ikke var kreft likevel. Samtidig vil de nok ha forståelse for at dette har vært en stor psykisk belastning og at det var nødvendig med sykemelding. (Svar basert på liknende historie på egen arbeidsplass) 4 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #8 Skrevet 25. april 2024 Hvis det viser seg at du ikke har kreft likevel ville jeg hatt forståelse for at det har vært en stor belastning for deg. Og vært glad for at du ikke hadde kreft. Anonymkode: 1e172...b84 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #9 Skrevet 25. april 2024 Tusen takk for gode svar alle sammen, nå ble jeg glad. Og begynte gråte, er visst litt emosjonell nå🥺 ts Anonymkode: 6f346...7af 8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #10 Skrevet 25. april 2024 Det høres ut som du står i en svært belastende situasjon uavhengig av om det er kreft eller ikke. Jeg syns ikke du skal holde deg borte fra jobbmed god samvittighet. Hvil og ta vare på deg selv. Lykke til, krysser fingrene for deg! Anonymkode: 6310e...19f 1 1
Ellasnella Skrevet 25. april 2024 #11 Skrevet 25. april 2024 Hvis du hadde vært min kollega og det hadde vist seg at du var under en alvorlig utredning som endte med positive nyheter og lavere alvorlighetsgrad enn antatt, så hadde jeg ikke blitt annet en skikkelig glad på dine vegne. Garantert ingen som ikke forstår hvorfor du er sykemeldt. (Og strengt tatt en ikke-sak for dine kollegaer uansett) lykke til, ts❤️ 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #12 Skrevet 25. april 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for gode svar alle sammen, nå ble jeg glad. Og begynte gråte, er visst litt emosjonell nå🥺 ts Anonymkode: 6f346...7af Pass godt på deg selv! Anonymkode: 7be1a...31e 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #13 Skrevet 25. april 2024 Gå på jobb. Det hjelper ikke å være hjemme. Skjønner ærlig talt ikke at man blir sykemeldt for en utredning. (Og ja, jeg har både blitt utredet og hadde faktisk kreft). Anonymkode: 4edf3...e5f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #14 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gå på jobb. Det hjelper ikke å være hjemme. Skjønner ærlig talt ikke at man blir sykemeldt for en utredning. (Og ja, jeg har både blitt utredet og hadde faktisk kreft). Anonymkode: 4edf3...e5f Var slike svar jeg var redd for og at kollegaene mine skal tenke. Men skjønner det er delte meninger her. Mentalt sett har ikke hodet mitt vært i stand til å fungere jobbmessig. Hjelper heller ikke at de satt Botox (!!!) i lukkemuskelen, så jeg må hele tiden være i nærheten av do. (Dette skal gå over om noen uker😔) ts Anonymkode: 6f346...7af 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #15 Skrevet 25. april 2024 Personlig foretrekker jeg å gå på jobb når jeg står i krevende livssituasjoner, for ellers blir jeg sittende hjemme og overtenke. Men folk er forskjellige, og det respekterer jeg. Anonymkode: b6ad6...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #16 Skrevet 25. april 2024 Skjønner at du var sykemeldt når dere trodde det faktisk var kreft, og det skjønner helt sikkert også dine kollegaer. Men nå er det bekreftet at det ikke er kreft, da tenker jeg at du bør avbryte sykemeldingen og dra tilbake på jobb. Hvis du derimot fortsetter å være sykemeldt fremover, blir det rart når du sier at du har vært « friskmeldt» i to uker uten å være på jobb.. Anonymkode: c32f9...cbb
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #17 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner at du var sykemeldt når dere trodde det faktisk var kreft, og det skjønner helt sikkert også dine kollegaer. Men nå er det bekreftet at det ikke er kreft, da tenker jeg at du bør avbryte sykemeldingen og dra tilbake på jobb. Hvis du derimot fortsetter å være sykemeldt fremover, blir det rart når du sier at du har vært « friskmeldt» i to uker uten å være på jobb.. Anonymkode: c32f9...cbb De mistenker fortsatt kreft, utredningen er jo ikke ferdig… ts Anonymkode: 6f346...7af 2
strawberry88 Skrevet 25. april 2024 #18 Skrevet 25. april 2024 Vi alle er forskjellige og takler slikt forskjellig. Noen trenger jobb for å få tankene over på noe annet, andre har mer enn nok med seg selv og sitt. Men selv om man er sykmeldt, så er det ikke dermed slik at man ikke kan jobbe. Det er bare du selv, som er din egen fasit 🫶. Føler du for å jobbe, så jobb. Føler du ikke for å jobbe, så ikke jobb. Ta en samtale med sjefen om du evt. kan jobbe litt når formen og psyken tillater det? Men det aller viktigste er å drite i hva alle andre tenker. Noen skal mene noe om absolutt alt uansett, så den kampen kan du ikke vinne! Ønsker deg alt godt, god bedring og lykke til ❤️. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #19 Skrevet 25. april 2024 Jeg har også hatt kreft, men en litt annen type, så det gikk bare noen timer fra det ble oppdaget til jeg ble behandlet, og da ble jeg selvfølgelig sykemeldt med én gang. Men to år etterpå mistenkte de tilbakefall, og det var nesten tyngre. Det å leve i uvisshet og all grublingen, jeg fungerte veldig dårlig på jobb og skulle faktisk ønske jeg ble sykemeldt. Det var en utrolig tøff påkjenning. Jeg var åpen med sjefen min, og hun sa også at hun hadde veldig stor forståelse for det hvis jeg ble sykemeldt. Lykke til! Anonymkode: 768f8...49a 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #20 Skrevet 25. april 2024 Hvis du er i stand, både fysisk og psykisk, til å yte 100 % på jobb, så tenker jeg det er like greit returnere. Men min erfaring er at smerter, blødninger, og lignende ikke blir borte av seg selv bare fordi man får beskjed om at det ikke er kreft... AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Var slike svar jeg var redd for og at kollegaene mine skal tenke. Men skjønner det er delte meninger her. Mentalt sett har ikke hodet mitt vært i stand til å fungere jobbmessig. Hjelper heller ikke at de satt Botox (!!!) i lukkemuskelen, så jeg må hele tiden være i nærheten av do. (Dette skal gå over om noen uker😔) ts Anonymkode: 6f346...7af Men du er ikke sykemeldt for utredning... Du er sykemeldt for plagene dine. Plagene dine er der uansett om du blir utredet eller ikke. Anonymkode: 8dab0...bbf 1 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå