AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #1 Skrevet 25. april 2024 Er det greit å utestenge barn i fotballkamp? Min sønn på snart 8 år spillte livets første fotballkamp i går. Han var på banen en gang i 13 sekunder. Spilte med hele sjela de de 13 sekundene og var akkurat like god som de andre. Alle de andre barna på laget var utpå flere ganger og rullerte hele kampen. Når jeg spurte den ene treneren om hvorfor, ble han egentlig bare grinete og sa til meg med endel flere ord at barnet mitt var ubrukelig både på banen og sånn ellers. Er ikke dette rimelig dårlig gjort? De er små barn som burde føle på inkludering og idrettsglede. Og å ekskludere barn på denne måten føles skikkelig ugreit. Jeg har ikke hatt barn i fotballen før så jeg vet ikke om dette er noe jeg må forvente, hjelp? Anonymkode: 70734...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #2 Skrevet 25. april 2024 Oi, dette ville jeg tatt opp med klubben, for det er ikke ok. Jeg er helt for at de i enkelte tilfeller kan la noen få spille bittelitt mer enn andre (om det er det som skal gi en etterlengtet seier) , men ikke slik som det der! Det er faktisk hårreisende i barneidretten. Anonymkode: 89b1b...264 10 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #3 Skrevet 25. april 2024 Styr unna fotball og vis barnet andre idretter. Anonymkode: 2fcdb...7fe 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #4 Skrevet 25. april 2024 Dette hadde jeg gått videre til ledelsen med. Her var de opptatt av at alle fikk like mye spilletid. Vet her kom en del spillere og fra andre lag pga de toppet lag fra dag 1. Mens her ville de at alle skulle ha mulighet Anonymkode: 16fd2...87d 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #5 Skrevet 25. april 2024 Var med å drive et fotballag fra de var 6 til 16. Hadde stort fokus på at alle skulle få spille. Det resulterte i noen drittsure foreldre, som mente vi burde toppe laget. Heldigvis var de fleste fornuftige, og enige i at alle skal få spille. Barneidrett skal være moro. Pyton med sånne trenere som bare vil la de beste delta. Dessuten er det veldig kjent at et barn som er "dårlig" som 8-åring plutselig kan ha en kjempeutvikling og bli veldig god som 12-åring. Det bør trenere vite. Anonymkode: 81a06...332 7 2
A new man Skrevet 25. april 2024 #6 Skrevet 25. april 2024 Slik skal det ikke være. Er han helt ny, så må han kanskje bare prøve seg litt forsiktig i starten. En kamp kan være litt lite å basere slik på? Gode trenere bør i det minste sørge for at det jevner seg ut over et par, tre kamper. Trenerens reaksjon var feil.
Loff77 Skrevet 25. april 2024 #7 Skrevet 25. april 2024 Er treneren som er ubrukelig her, de er jo ikke i ungdomsfotballen riktig ennå… 6 1
Agatha Skrevet 25. april 2024 #8 Skrevet 25. april 2024 På laget til min 7åring står trenerne med stoppeklokke for å sikre at alle har like mange minutter på banen. De har da laget en strategi på forhånd med hvor lenge hver enkelt skal spille så det blir likt for alle. 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #9 Skrevet 25. april 2024 A new man skrev (6 minutter siden): Slik skal det ikke være. Er han helt ny, så må han kanskje bare prøve seg litt forsiktig i starten. En kamp kan være litt lite å basere slik på? Gode trenere bør i det minste sørge for at det jevner seg ut over et par, tre kamper. Trenerens reaksjon var feil. Men 13 sekunder? Det er ikke en forsiktig start, det er et hån. Anonymkode: 77981...168 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #10 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men 13 sekunder? Det er ikke en forsiktig start, det er et hån. Anonymkode: 77981...168 Jeg tok tiden. Jeg filmet siden det var hans første kamp. 13 sekunder lang er filmen. Anonymkode: 70734...ea1 4
A new man Skrevet 25. april 2024 #11 Skrevet 25. april 2024 Ja det definitivt lite, jeg tenkte det kanskje var noe spissformulert?
A new man Skrevet 25. april 2024 #12 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tok tiden. Jeg filmet siden det var hans første kamp. 13 sekunder lang er filmen. Anonymkode: 70734...ea1 Ok. Da tok jeg feil om det.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #13 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Oi, dette ville jeg tatt opp med klubben, for det er ikke ok. Jeg er helt for at de i enkelte tilfeller kan la noen få spille bittelitt mer enn andre (om det er det som skal gi en etterlengtet seier) , men ikke slik som det der! Det er faktisk hårreisende i barneidretten. Anonymkode: 89b1b...264 Ja det var det jeg synes å... Det var ett barn til som fikk spille sånn 10 min samlet. Og han er ikke så god som de andre, men gir like mye. Synes også det var ganske ugreit. Men 13 sekunder synes jeg var helt sinnsykt dårlig gjort. Ironisk nok var to av trenernes barn på matta hele kampen. Anonymkode: 70734...ea1 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #14 Skrevet 25. april 2024 Nesten hele barneskolen fikk alle spille omtrent like mye her. De gode fikk mulighet ved at de fikk være med på kamper for de eldre som trengte ekstra folk. Dette kan du ta videre hvis det ikke er mulig å snakke med trenerne. Anonymkode: 369cb...ada
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #15 Skrevet 25. april 2024 Vår klubb som er en av de større klubbene i Oslo hadde også et slikt råttent miljø. Det var greit at de gode ikke spilte ballen til de dårlige, selv til trening. I kamp kunne de ta ballen fra medspillerne også. Her snakker vi første klasse. 14 av 15 gutter i klassen begynte på fotball, etter et år var det 2-3 igjen. Ville funnet noe annet barnet ditt kan gå på. Vil han spille fotball tar du drittjobben med å involvere ledelsen. Gubber på 40-50 som snakker slik om et barn har ingenting i idretten å gjøre!! Har mødt på flere sånne blant annet på jobb og blir like sjokkert hver gang de omtaler barn som udugelige, alt for dårlige, «vi må se og få mobbet det ut». Dette er menn som selv spilte fotball og ble ganske gode men aldri ble proffer og nå vil at barnet deres skal bli Haaland. Er nok noe mindreverdskomplekser inni bildet. Det de ikke skjønner er jo at det de har sagt de skal gjøre er å sørge for å se og utvikle alle barna, men de er dessverre amatører og får så klart ikke til det. Å være trener er en kunst. Anonymkode: c4127...58b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #16 Skrevet 25. april 2024 Kan forøvrig legge til at i håndballklubben her (der mange av barna begynte etter fotballkarrieren) er det de lagene som har skapt lagfølelse gjennom lik spilletid og at alle får prøve alle plasser kontinuerlig som har spillere igjen. Mine barns kull er de fortsatt over 30 gutter. Andre årskull sliter med å stille lag da de også prøvde seg på å toppe for tidlig og bare la trenernes barn spille i midten. Anonymkode: c4127...58b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #17 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det greit å utestenge barn i fotballkamp? Min sønn på snart 8 år spillte livets første fotballkamp i går. Han var på banen en gang i 13 sekunder. Spilte med hele sjela de de 13 sekundene og var akkurat like god som de andre. Alle de andre barna på laget var utpå flere ganger og rullerte hele kampen. Når jeg spurte den ene treneren om hvorfor, ble han egentlig bare grinete og sa til meg med endel flere ord at barnet mitt var ubrukelig både på banen og sånn ellers. Er ikke dette rimelig dårlig gjort? De er små barn som burde føle på inkludering og idrettsglede. Og å ekskludere barn på denne måten føles skikkelig ugreit. Jeg har ikke hatt barn i fotballen før så jeg vet ikke om dette er noe jeg må forvente, hjelp? Anonymkode: 70734...ea1 Høres ikke ut som en god trener akkurat. Men jeg tenker kanskje du ikke skulle ha blandet deg inn i gørste kamp. Foreldre klager på de utroligste ting, så det står nok foreldre der å klager til teeneren om at sitt barn ikke fikk spulle halve kampen og at ditt barn slapp utpå i det heletatt. Min mann har vært trener og til og ned blitt truet fordi noen mente sitt barn ikke fikk fikk spulle nok. Og de klager mye seg imellom utenfor banen så barna hørte. Dette medførte av og til mobbing av enkelte spillere og stadig ekstra jobbing med å holde de sammen som et lag. Du må forstå at trenere generelt må ta avgjørelser som ikke dere har noe med. Det er nor privat mellom trener og spiller her. Selv om man i utgangspunktet skal spille like lenge på en kamp. Så er det også riktig å ikke la de gjøre det. Og spesielt første kampen I utgangspunktet skal alle spille likt. Men så er det strekk, småskader ikke alle klarer like bra tempo i tiden ut og trenger mer tid. Så 100% akkurat likt pr spiller får det aldri blitt. Men det er noen som topper lag med mye og ekstra tid på de beste spillerne konsekvent. Det kalles topping av lag. Det er dårlige trenere. Fordi et lag er ikke bedre enn den dårligste spiller. Og hvis man da ikke får spille blir man heller ikke god. Uansett ikke snakk slik med treneren. Bland deg minst mulig. Blir barnet litt lei seg pga noe på banen. Så ka du ta det opp men ikke med angrep. Da kan du si at lille ole ble litt lei seg pga det. Kan du ta en liten prat med han , fir han gruer seg til neste gang. Nå vet jeg ikke hvor ganmelt ditt barn er. Men som trener vet man at noen lag er hardere å spille mot enn andre. Og er man da ny på banen, så er det helt ok at spilletiden ikke blir så lang. Fordi det skal være en bra opplevelse og ikke dårlig. Vet om noen spillere som har fått skrekken på første kamp, fordi de ble sparket og fikk vondt. Da blir de tatt av banen og slipper ut igjen når de føler seg klar. Det kan bli et par kamper. Uansett, fotball handler mye mer om tiden de spiller og hvor gode de er. De skal finne sin plass, lære spillet, osv. Vi hadde en på laget som ikke ville spille så mye. Der ble det ingått avtale om tegn når han ville av. Han følte seg tregere enn de andre og dårligere og følte på mye skam rundt det. Av og til ville han av etter 30sekunder. Men spilte litt og litt mer. Fordi han ble bygget litt saktere enn de andre men i denne spillerens eget tempo. Dette gikk veldig fint. Til foreldre begynte å blande seg, og snakke om urettferdig tid og andre igjen står å sier han er for dårlig spiller og burde ikke spille. Dette ble sagt mens andre barn hørte det. Vi kan o ikke stå å si, at han spiller kortere tid fordi han siter psykisk. Så eneste vi kunne si, var at dette var en sak mellom spiller og trener. Gutten var tøff han. Han spilte i 3år, før han ga opp pga andre foreldre sin innblanding. Vi så jo at gutten var god på trening og hadde godt av å være med. Men slet i kamp mot andre. Hvorfor denne treneren svarte som han gjorde vet jeg ingenting om. Men mulig ha er litt lei innblanding av foreldre som prøver å overstyre og kun ser egne unger. Og ikke enkelt behov og laget som et lag. Topping av lag evnt fungeree dårlig på sikt. Fordi da får man et halvt lag som ikke lærer spillet. Og med økt alder så vil disse falle fra sporten. Og til slutt kke klare å nok spillere. Har sett det mange ganger. Lik tid på første kamp. Det er skjeldent skjer. Med mindre de er første året på knøttelaget. Anonymkode: e2d9a...350
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #18 Skrevet 25. april 2024 Høres veldig rart ut! De eneste gangene barne på min sønns lag blir tatt av og knapt får spille, er hvis de ikke oppfører seg ordentlig. For eksempel hvis noen roper stygge ting eller banner eller noe, da må de av med en gang. Men har jo ikke fått inntrykk av at dette er noe din sønn har gjort, TS. Jeg ville gitt det en sjanse til før jeg tok dette videre. Kanskje treneren var så stressa på grunn av noe annet, eller at han rett og slett glemte sønnen din og ikke kom på at han ikke hadde spilt før det var kun 13 sekund igjen av kampen? Det høres HELT merkelig ut, håper sønnen din (og du) er villig til å gi det en sjanse til. Anonymkode: eb554...79e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #19 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ikke ut som en god trener akkurat. Men jeg tenker kanskje du ikke skulle ha blandet deg inn i gørste kamp. Foreldre klager på de utroligste ting, så det står nok foreldre der å klager til teeneren om at sitt barn ikke fikk spulle halve kampen og at ditt barn slapp utpå i det heletatt. Min mann har vært trener og til og ned blitt truet fordi noen mente sitt barn ikke fikk fikk spulle nok. Og de klager mye seg imellom utenfor banen så barna hørte. Dette medførte av og til mobbing av enkelte spillere og stadig ekstra jobbing med å holde de sammen som et lag. Du må forstå at trenere generelt må ta avgjørelser som ikke dere har noe med. Det er nor privat mellom trener og spiller her. Selv om man i utgangspunktet skal spille like lenge på en kamp. Så er det også riktig å ikke la de gjøre det. Og spesielt første kampen I utgangspunktet skal alle spille likt. Men så er det strekk, småskader ikke alle klarer like bra tempo i tiden ut og trenger mer tid. Så 100% akkurat likt pr spiller får det aldri blitt. Men det er noen som topper lag med mye og ekstra tid på de beste spillerne konsekvent. Det kalles topping av lag. Det er dårlige trenere. Fordi et lag er ikke bedre enn den dårligste spiller. Og hvis man da ikke får spille blir man heller ikke god. Uansett ikke snakk slik med treneren. Bland deg minst mulig. Blir barnet litt lei seg pga noe på banen. Så ka du ta det opp men ikke med angrep. Da kan du si at lille ole ble litt lei seg pga det. Kan du ta en liten prat med han , fir han gruer seg til neste gang. Nå vet jeg ikke hvor ganmelt ditt barn er. Men som trener vet man at noen lag er hardere å spille mot enn andre. Og er man da ny på banen, så er det helt ok at spilletiden ikke blir så lang. Fordi det skal være en bra opplevelse og ikke dårlig. Vet om noen spillere som har fått skrekken på første kamp, fordi de ble sparket og fikk vondt. Da blir de tatt av banen og slipper ut igjen når de føler seg klar. Det kan bli et par kamper. Uansett, fotball handler mye mer om tiden de spiller og hvor gode de er. De skal finne sin plass, lære spillet, osv. Vi hadde en på laget som ikke ville spille så mye. Der ble det ingått avtale om tegn når han ville av. Han følte seg tregere enn de andre og dårligere og følte på mye skam rundt det. Av og til ville han av etter 30sekunder. Men spilte litt og litt mer. Fordi han ble bygget litt saktere enn de andre men i denne spillerens eget tempo. Dette gikk veldig fint. Til foreldre begynte å blande seg, og snakke om urettferdig tid og andre igjen står å sier han er for dårlig spiller og burde ikke spille. Dette ble sagt mens andre barn hørte det. Vi kan o ikke stå å si, at han spiller kortere tid fordi han siter psykisk. Så eneste vi kunne si, var at dette var en sak mellom spiller og trener. Gutten var tøff han. Han spilte i 3år, før han ga opp pga andre foreldre sin innblanding. Vi så jo at gutten var god på trening og hadde godt av å være med. Men slet i kamp mot andre. Hvorfor denne treneren svarte som han gjorde vet jeg ingenting om. Men mulig ha er litt lei innblanding av foreldre som prøver å overstyre og kun ser egne unger. Og ikke enkelt behov og laget som et lag. Topping av lag evnt fungeree dårlig på sikt. Fordi da får man et halvt lag som ikke lærer spillet. Og med økt alder så vil disse falle fra sporten. Og til slutt kke klare å nok spillere. Har sett det mange ganger. Lik tid på første kamp. Det er skjeldent skjer. Med mindre de er første året på knøttelaget. Anonymkode: e2d9a...350 8-åringer skal spille mer enn 13 sekunder i en kamp! Du har skrevet en roman om hvorfor utestengelse er ok. Vet du hva, et lag med så små barn trenger kjøreregler. En av de er at barn har lik rett på spilletid og å øve på alle plasser på banen. Så kan de som tror barnet deres er nye Ødegaard finne seg et annet sted eller øve hjemme i hagen. Anonymkode: c4127...58b 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #20 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Høres ikke ut som en god trener akkurat. Men jeg tenker kanskje du ikke skulle ha blandet deg inn i gørste kamp. Foreldre klager på de utroligste ting, så det står nok foreldre der å klager til teeneren om at sitt barn ikke fikk spulle halve kampen og at ditt barn slapp utpå i det heletatt. Min mann har vært trener og til og ned blitt truet fordi noen mente sitt barn ikke fikk fikk spulle nok. Og de klager mye seg imellom utenfor banen så barna hørte. Dette medførte av og til mobbing av enkelte spillere og stadig ekstra jobbing med å holde de sammen som et lag. Du må forstå at trenere generelt må ta avgjørelser som ikke dere har noe med. Det er nor privat mellom trener og spiller her. Selv om man i utgangspunktet skal spille like lenge på en kamp. Så er det også riktig å ikke la de gjøre det. Og spesielt første kampen I utgangspunktet skal alle spille likt. Men så er det strekk, småskader ikke alle klarer like bra tempo i tiden ut og trenger mer tid. Så 100% akkurat likt pr spiller får det aldri blitt. Men det er noen som topper lag med mye og ekstra tid på de beste spillerne konsekvent. Det kalles topping av lag. Det er dårlige trenere. Fordi et lag er ikke bedre enn den dårligste spiller. Og hvis man da ikke får spille blir man heller ikke god. Uansett ikke snakk slik med treneren. Bland deg minst mulig. Blir barnet litt lei seg pga noe på banen. Så ka du ta det opp men ikke med angrep. Da kan du si at lille ole ble litt lei seg pga det. Kan du ta en liten prat med han , fir han gruer seg til neste gang. Nå vet jeg ikke hvor ganmelt ditt barn er. Men som trener vet man at noen lag er hardere å spille mot enn andre. Og er man da ny på banen, så er det helt ok at spilletiden ikke blir så lang. Fordi det skal være en bra opplevelse og ikke dårlig. Vet om noen spillere som har fått skrekken på første kamp, fordi de ble sparket og fikk vondt. Da blir de tatt av banen og slipper ut igjen når de føler seg klar. Det kan bli et par kamper. Uansett, fotball handler mye mer om tiden de spiller og hvor gode de er. De skal finne sin plass, lære spillet, osv. Vi hadde en på laget som ikke ville spille så mye. Der ble det ingått avtale om tegn når han ville av. Han følte seg tregere enn de andre og dårligere og følte på mye skam rundt det. Av og til ville han av etter 30sekunder. Men spilte litt og litt mer. Fordi han ble bygget litt saktere enn de andre men i denne spillerens eget tempo. Dette gikk veldig fint. Til foreldre begynte å blande seg, og snakke om urettferdig tid og andre igjen står å sier han er for dårlig spiller og burde ikke spille. Dette ble sagt mens andre barn hørte det. Vi kan o ikke stå å si, at han spiller kortere tid fordi han siter psykisk. Så eneste vi kunne si, var at dette var en sak mellom spiller og trener. Gutten var tøff han. Han spilte i 3år, før han ga opp pga andre foreldre sin innblanding. Vi så jo at gutten var god på trening og hadde godt av å være med. Men slet i kamp mot andre. Hvorfor denne treneren svarte som han gjorde vet jeg ingenting om. Men mulig ha er litt lei innblanding av foreldre som prøver å overstyre og kun ser egne unger. Og ikke enkelt behov og laget som et lag. Topping av lag evnt fungeree dårlig på sikt. Fordi da får man et halvt lag som ikke lærer spillet. Og med økt alder så vil disse falle fra sporten. Og til slutt kke klare å nok spillere. Har sett det mange ganger. Lik tid på første kamp. Det er skjeldent skjer. Med mindre de er første året på knøttelaget. Anonymkode: e2d9a...350 SELVSAGT! Skal hun blande seg når 8.åringen får 13.sekunder på banen. Noe annet er jo hjernedødt. Det er jo ikke snakk om kramper, tempo eller slik i denne alderen. De skal spille omtrent like mye når de er 8.år. Ferdig snakka. Treneren bør meldes til klubben asap. Det er ingen ting som unnskylder slike handlinger under en fotballkamp for små barn. Pappatrenere som håper deres egen sønn skal være den nye Messi ødelegger barneidretten. Anonymkode: 89b1b...264 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå