Gå til innhold

Rhd - negativ | er sprøyte i uke 28 viktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rhd- negativ og måtte i forrige svangerskap ta ekstra blodprøve i uke 24 for å sjekke blodtypen til babyen. Han var positiv og jeg fikk en sprøyte i uke 28 og etter fødsel. 
 

Nå er jeg gravid i uke 27, og tok ekstra blodprøve i uke 25 (måtte be om det ettersom det ble glemt på svangerskapskontrollen i uke 24). Har enda ikke fått resultatene og ringte legekontoret for å sjekke om de hadde fått resultatene noe de ikke hadde. (2 uker siden blodprøven). De visste heller ikke når jeg kunne forvente å få et svar. Hvor viktig er det at den sprøyten tas i uke 28, gjør det noe om den blir tatt senere? Noen som vet?🤭 de jeg pratet med på legekontoret var svært lite behjelpelige og kunne ikke gi meg svar på det jeg lurte på. Har også time hos jordmor i uke 28, så kanskje hun har noen svar for meg!

Anonymkode: 4edb9...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke ta så lang tid for å analysere den blodprøven, ville ringt blodbanken på sykehuset og purret. De har ikke lov til å gi deg svar over telefonen, men du har krav på egne prøvesvar, så da møter du opp på laboratoriet/prøvetakingen med legitimasjon og ber om å få utskrift av resultatet. 

Anonymkode: 708b5...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde snakket med jordmor. De er mer forståelige enn fastleger når det kommer til viktigheten av ting, og hvor viktig det er for deg som gravid og føle at du blir fulgt opp riktig. 

Anonymkode: 6db75...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyte er viktig ja - du risikerer å danne antistoffer mot ditt eget barn! 

Anonymkode: 9f982...fad

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er viktig i form av at om du har en baby med posetivt blod i deg nå så om du ikke får sprøyten kan du risikere veldig prematur baby. 

I tillegg om du skal ha flere barn så vil det neste gang bli enda mer vansklig og bli gravid og beholde barnet fordi immunforsvaret ditt begynner og angripe baby som fremmed. 

Så jeg ville ha purret opp dette. Men om baby du har nå også har negativ blod da trenger du ikke ta sprøyten. 

Anonymkode: ff68d...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk mine tre fikk man bare sprøyten etter fødsel, gikk i hvert fall bra for meg.

Anonymkode: c3353...ffa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med første fikk jeg sprøyten i uke 28, men med andre fikk jeg kun etter fødsel 

Anonymkode: 425ec...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk de sprøyten etter fødsel, så det skal nok gå fint selv om du ikke får den akkurat i uke 28.

Blodet deres er adskilt i magen, men det er gjerne i forbindelse med fødsel eller hvis det skjer noe med morkaken at det kan "søle" over i hverandre, og derfor får man det i svangerskapet før fødsel er sannsynlig.

Jeg ville ha purret på svaret, for det burde foreligge nå.

Anonymkode: a401b...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du mye feil og farlige svar.  Rd negativ og rd pluss kan skal ha sprøyte i uke 28. Kan gå noen uker senere, men helst ikke for mange. Men hvis du danner antistoffer og det kommer til babyen så kan babyen få alvorlig blodmangel og må få blodoverføring i svangerskapet og følges opp TETT.  I værste scenarioet med blodmangel og antstoffene som dannes kan babyen dø.. det har skjedd mange. Og vi mistenkte det da vi mista jenta vår.  Var ikke det heller i følge obduksjonsraporten.. selv om det er mye bedre på dette nå idag, er det ikke ufarlig likevel. Og derfor man får sprøyte i uke 28 og etter fødsel. Her bør du purre på alt som er.. har du tatt nipt test ? Blodtypen står og i svarene der. Vi spurte sist da vi ble gravide med mini etter dødfødsel om blodtypen etter nipt test på en kontroll. Tilfeldig. Men han var og pluss. Så bare bestilte time hos legen til sprøyta da i uke 28. 

Anonymkode: 4b57b...f94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før fikk de sprøyten etter fødsel, så det skal nok gå fint selv om du ikke får den akkurat i uke 28.

Blodet deres er adskilt i magen, men det er gjerne i forbindelse med fødsel eller hvis det skjer noe med morkaken at det kan "søle" over i hverandre, og derfor får man det i svangerskapet før fødsel er sannsynlig.

Jeg ville ha purret på svaret, for det burde foreligge nå.

Anonymkode: a401b...be6

Det er en grunn for de setter nå i uke 28 og etter fødsel. Fordi mange har opplevd dødfødsel pga det. Det du sier der er livsfarlig å skrive som svar. 

Anonymkode: 4b57b...f94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en grunn for de setter nå i uke 28 og etter fødsel. Fordi mange har opplevd dødfødsel pga det. Det du sier der er livsfarlig å skrive som svar. 

Anonymkode: 4b57b...f94

Nå må du gi deg.

Jeg skriver at det går fint å ikke få den akkurat i uke 28. Man kan fint få den i uke 29 f.eks. uten at det utgjør noen forskjell. Jeg har ikke skrevet at hun ikke skal ha den før fødsel. Hvis du mener det er livsfarlig å ikke få den akkurat i uke 28 så må du komme med dokumentasjon, for det har jeg aldri hørt om. Du skriver strengt tatt det samme i et svar over her, at det kan gå noen uker over, eller? Henvisningen til hvordan det var før var hun som skrev at hun ikke fikk noe før etter fødsel.

Blodet er adskilt i magen, MEN under fødsel, morkakeblødning eller abort kan blodet blandes, og da dannes det antistoffer. Det er snakk om en 2% risiko for at dette kan skje under fødsel, og rundt 3-5% sjanse ved en spontanabort eller abort.

Du trenger altså ikke skremme med at "mange har opplevd dødfødsel pga det". Konsekvensen hvis dette skulle skje under fødsel er at det påvirker en eventuell ny graviditet med et rhesus positivt foster. Da vil man få behandling tidlig og følges tett opp, og 90% av barna som bæres frem av mødre med antistoffer fra tidligere blir født uten skade og utvikler seg normalt.

 

 

Anonymkode: a401b...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå må du gi deg.

Jeg skriver at det går fint å ikke få den akkurat i uke 28. Man kan fint få den i uke 29 f.eks. uten at det utgjør noen forskjell. Jeg har ikke skrevet at hun ikke skal ha den før fødsel. Hvis du mener det er livsfarlig å ikke få den akkurat i uke 28 så må du komme med dokumentasjon, for det har jeg aldri hørt om. Du skriver strengt tatt det samme i et svar over her, at det kan gå noen uker over, eller? Henvisningen til hvordan det var før var hun som skrev at hun ikke fikk noe før etter fødsel.

Blodet er adskilt i magen, MEN under fødsel, morkakeblødning eller abort kan blodet blandes, og da dannes det antistoffer. Det er snakk om en 2% risiko for at dette kan skje under fødsel, og rundt 3-5% sjanse ved en spontanabort eller abort.

Du trenger altså ikke skremme med at "mange har opplevd dødfødsel pga det". Konsekvensen hvis dette skulle skje under fødsel er at det påvirker en eventuell ny graviditet med et rhesus positivt foster. Da vil man få behandling tidlig og følges tett opp, og 90% av barna som bæres frem av mødre med antistoffer fra tidligere blir født uten skade og utvikler seg normalt.

 

 

Anonymkode: a401b...be6

Helt feil. Barnet kan trenge blodoverføring i svangerskapet hvis det danner antistoffer. Og jo, det er sannheten. Ja, hvis du bruker øynene kan du og lese at jeg skrev den kan fint settes i uke 36 og. Gjorde det med jenta vår. Du er jo hinsides på avveie. Du tror alt handler om fødsel og etter fødsel, men ting kan gå galt i svangerskapet også.. og blodoverføringer og dødfødsel pga blodmangel. Men du må nok erfare det først før du sier noe annet. 

Anonymkode: 4b57b...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt feil. Barnet kan trenge blodoverføring i svangerskapet hvis det danner antistoffer. Og jo, det er sannheten. Ja, hvis du bruker øynene kan du og lese at jeg skrev den kan fint settes i uke 36 og. Gjorde det med jenta vår. Du er jo hinsides på avveie. Du tror alt handler om fødsel og etter fødsel, men ting kan gå galt i svangerskapet også.. og blodoverføringer og dødfødsel pga blodmangel. Men du må nok erfare det først før du sier noe annet. 

Anonymkode: 4b57b...f94

Du mangler totalt leseforståelse. Hvor nevner jeg at det kun handler om fødsel? Jeg nevner jo blant annet morkakeblødning.

Du er svært dramatisk, og evner ikke å lese hva som står forklart. Selvsagt setter vi sprøyte for å unngå eventuelle komplikasjoner, og TS skal jo ha den, så jeg forstår ikke hvorfor du hisser deg opp og kommer med disse usannsynlige scenarioene hvor man ikke får profylakse. Det er ikke temaet her, og ingen har sagt at TS ikke skal ha det.

Jeg står støtt i mine uttalelser om at det ikke er farlig å ikke få den akkurat i uke 28. Uke 28 er ikke "siste frist", men første mulighet, nettopp fordi den ikke kan settes før.

Jeg vet godt hva jeg snakker om, og har mye erfaring med dette. At du har fått profylakse i uke 36 gir deg ingen "erfaring" med dette temaet, så vennligst slutt å overdramatisere et enkelt spørsmål om det går fint å ikke få den i akkurat den uken.

Anonymkode: a401b...be6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kan settes når som helst forsåvidt, uke 28 er fordi den gir 3mnd beskyttelse og det stort sett er på slutten av svangerskapet eller under fødsel det kan oppstår situasjoner med føtal-maternell overføring av blodceller. Får man den i uke 28, er man dekka frem mot neste dose etter fødsel. Absolutt ingen krise å få den i uke 29 :) Forøvrig er immunisering primært et problem for neste foster, ikke dette - så dette går nok helt fint.

Endret av Marimma
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2024 at 9:08 AM, AnonymBruker said:

Da jeg fikk mine tre fikk man bare sprøyten etter fødsel, gikk i hvert fall bra for meg.

Anonymkode: c3353...ffa

Ja, men den gang testet de mors blod for mulige antistoffer under svangerskap når mor var rh negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (15 timer siden):

Ja, men den gang testet de mors blod for mulige antistoffer under svangerskap når mor var rh negativ.

Det gjør man på alle gravide uavhengig av rh-status. Forskjellen er at man nå tester fosterets blodtype også, rundt uke 24, slik at man vet om det er nødvendig med rh-profylakse eller ikke. Før fikk alle.

Forresten veldig ugrei denne «gikk bra for meg»-logikken. For alt ab vet er barna rh-negative, eller kun ett av dem var rh+. Rh-immunisering er et reellt problem for de fostrene det gjelder og bør tas på alvor når det så enkelt kan forebygges. Ts gjør derfor rett i å tenke på det, men som sagt er det helt fint å ta den i uke 29 eller når det passer seg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...