Gå til innhold

Vits å stresse over eksamen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei beste dere, lurer på om noen av dere kan dele sine tanker eller meninger om situasjonen jeg deler, slik at jeg kan få roet meg ned.

 

Studerer første året av en master utdanning, og kjenner ikke på nervøsitet eller stress i forbindelse med kommende eksamen. Sist eksamen før jul var jeg så stresset at det slo meg skikkelig kraftig ut når det hele var over. Denne gangen er det stikk motsatt. Stresser ingenting. Alle rundt meg sier jeg bør lese og fokusere på å forbedre meg, men helt ærlig kjenner jeg at jeg ikke orker. Det kommer som det kommer, tenker jeg. Orker ikke å gå gjennom alt det jeg gjorde før jul. Problemet er at når visse personer begynner og prøve å stresse meg ubevisst, da stresser jeg. Så nå sitter jeg klokken 22.00 på kvelden og leser til eksamen, da jeg får angst over hele situasjonen. Hvordan kan jeg svare disse personene på en fin måte, uten å gjøre meg selv stresset over det dem sier.

Anonymkode: b6133...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stress over eksamen. Ikke fortell folk at du driver å leser til eksamen om du ikke vil at de skal bry seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du ikke har behov for å stresse fordi du er godt forberedt og det kommer til å gå bra på eksamen?

Anonymkode: 931da...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymMisbruker skrev (3 minutter siden):

Stress over eksamen. Ikke fortell folk at du driver å leser til eksamen om du ikke vil at de skal bry seg. 

Litt vanskelig når alle rundt meg vet at jeg er student og eksamenstiden kommer.

Anonymkode: b6133...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si at du ikke stresser, fordi du har kontroll på pensum. 

Anonymkode: b1c11...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si du har kontroll? Folk kan lese døgnet rundt til de blir blå i trynet og fortsatt ikke huske en dritt på eksamen. For å lykkes med studier må man aktivt hente fram kunnskapen. Lesing er den mest passive studieteknikken som finnes. Les 200 sider pensum, og du husker i beste fall 3% etterpå. Å jobbe aktivt med læreplanmål, tema og aktivt hente fram kunnskap er en mye bedre teknikk.

Anonymkode: 07c35...71f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stresser sånn passe tror jeg, man blir mer våken av litt stress og nervøsitet men for mye av det er ikke bra. For å unngå at andre kommenterer meg og mitt så prøver jeg bevisst å unngå folk som påvirker meg på en måte jeg ikke ønsker. Og da ikke bare til eksamen men også i livet generelt. Hvorfor bruke tid med mennesker som påvirker deg på en negativ måte? Vi trenger mennesker som påvirker oss positivt, som støtter oss og bygget oss opp. 

Anonymkode: 4d222...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresset meg nesten syk første semester under studier. Nå var jeg godt voksen da jeg begynte å studere igjen og hadde glemt hvor jævlig det var. Det semesteret gikk ikke så bra for å si det sånn. Så kjente jeg at det orker jeg ikke, og jobbet med meg selv og diverse teknikker. Nå, nesten 5 år senere, skal jeg levere masteroppgaven om 2 uker er jeg så rolig som jeg aldri har vært. Er lei og kjenner på følelsen det som skjer det skjer. Er 99,99% sikker på at det kommer til å gå bra. Har også folk som prøver å stresse meg litt og som ikke skjønner at jeg ikke leser og skriver 24/7. Pleier bare å si at jeg er i rute og gleder meg til å bli ferdig. Har ingen kokrete tips, annet enn å jobbe med deg selv og la sånne kommentarer prelle av deg. Lykke til med eksamensperioden. 

Anonymkode: db6f8...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress så du blir syk er ikke hensiktsmessig, men å ikke gidde å jobbe fordi det får gå som det går er heller ikke så lurt. 

Det beste er uansett å jobbe kontinuerlig gjennom hele semesteret. Lykke til!

Anonymkode: 0b071...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...