Gå til innhold

Dagens rentenivå er den nye normalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det mange som virker å tro at normal styringsrente er på 0-2%.  Er masse tråder om emnet her på KG.  Her klager de helst på regjeringen som ikke foretar seg noe.  

Normalen er sannsynligvis ca 3%.  Tror jeg.  Styringsrente, altså.  

• Liker 6
Gjest Inkognitoher
Skrevet

Renta er unormalt høy. Vi må tilbake til finanskrisetiden for å finne tilsvarende, og selv der var sentralbanken rask til å sette renta ned. 

Innen utgangen av 2008 var foliorenta på 3 %. Nå er den på 4,5 %

Ser ikke ut som om renta styrker kronen heller, det eneste som styrker seg er inflasjonen (vi har Nordens høyeste). Arbeidsledigheten er fortsatt lav, bortsett fra i byggebransjen. Vi mangler fortsatt arbeidskraft på mange området. 

Virker som om sentralbanken bedriver høyrepolitikk - bankene og staten blir i hvert fall rikere og rikere, mens husholdningene tross svekket kjøpekraft klarer å holde skuta sånn noenlunde flytende.
Bortsett fra Statnett-sjef Hilde Tonne da som fortsetter å styrke egen kjøpekraft mens hun raljerer over «vanlige folk» 🙂

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Inkognitoher said:

Renta er unormalt høy. Vi må tilbake til finanskrisetiden for å finne tilsvarende, og selv der var sentralbanken rask til å sette renta ned. 

Innen utgangen av 2008 var foliorenta på 3 %. Nå er den på 4,5 %

Ser ikke ut som om renta styrker kronen heller, det eneste som styrker seg er inflasjonen (vi har Nordens høyeste). Arbeidsledigheten er fortsatt lav, bortsett fra i byggebransjen. Vi mangler fortsatt arbeidskraft på mange området. 

Virker som om sentralbanken bedriver høyrepolitikk - bankene og staten blir i hvert fall rikere og rikere, mens husholdningene tross svekket kjøpekraft klarer å holde skuta sånn noenlunde flytende.
Bortsett fra Statnett-sjef Hilde Tonne da som fortsetter å styrke egen kjøpekraft mens hun raljerer over «vanlige folk» 🙂

Renta er IKKE unormalt høy. Fatter ikke hvor den konklusjonen kommer fra.

Anonymkode: bebb9...049

• Liker 19
  • Nyttig 2
Gjest Inkognitoher
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Renta er IKKE unormalt høy. Fatter ikke hvor den konklusjonen kommer fra.

Jo, det er den. Les gjerne hva jeg skriver en gang til 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Inkognitoher said:

Jo, det er den. Les gjerne hva jeg skriver en gang til 

Du tar feil. Her er styringsrenten siden 1991. Nullrente er ikke normalt.

image.jpeg.4161f3cd5f51b9b1f5ac9b305ed0aba1.jpeg

• Liker 10
  • Nyttig 5
Gjest Inkognitoher
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du tar feil. Her er styringsrenten siden 1991. Nullrente er ikke normalt.

image.jpeg.4161f3cd5f51b9b1f5ac9b305ed0aba1.jpeg

Du tar feil. Styringsrenta har ligget svært lavt siden 2004 (med unntak av finanskrisetiden), så jo den renta vi har nå er unormalt høy, og ikke klarer den verken å styrke krona eller stagge inflasjonen. 

Endret av Inkognitoher
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Inkognitoher said:

Du tar feil. Styringsrenta har ligget svært lavt siden 2004 (med unntak av finanskrisetiden), så jo den renta vi har nå er unormalt høy, og ikke klarer den verken å styrke krona eller stagge inflasjonen. 

Krona hadde vært svakere og inflasjonen høyere med lavere rente. Renten har vært unormalt lav de siste årene.

• Liker 9
Gjest Inkognitoher
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Krona hadde vært svakere og inflasjonen høyere med lavere rente. Renten har vært unormalt lav de siste årene.

Nå spår du bare. Lurt å forholde seg til realitetene. Du tar feil

AnonymBruker
Skrevet

Renten skal opp  ikke ned. Minst 7-8% snart.

Anonymkode: 39ad9...4d7

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at renta kommer til å stige. Da jeg kjøpte bolig første gang var renta på 5 %. Dagens unge vet ikke hva dette er. 

• Liker 5
Skrevet

Helt greit. Har fått høre hundrevis av ganger hvor dum jeg er som ikke har lån, men jeg synes selv det er veldig deilig😅

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig og normalt er ikke det samme i denne konteksten. At renta har vært særdeles lav lenge ("vanlig") betyr jo ikke at det er normalt (eller bærekraftig), og renta kommer jo i hvert fall ikke til å gå ned nå som der nærmere seg et mer normalt nivå.

Anonymkode: cef54...992

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanlig og normalt er ikke det samme i denne konteksten. At renta har vært særdeles lav lenge ("vanlig") betyr jo ikke at det er normalt (eller bærekraftig), og renta kommer jo i hvert fall ikke til å gå ned nå som der nærmere seg et mer normalt nivå.

Det normale nivået de siste tjue årene har vært adskillig lavere enn hva renta er nå.

Bare nevner det, siden du selv definerer at renta nå nærmer seg et mer normalt nivå. 

Anonymkode: 9985a...5e2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke at jeg ønsker det, jeg har boliglån selv, men for at regjeringen/Norges Bank skal kunne sette ned renten i en krisesituasjon, så må den faktisk ligge på iallefall 3-5%. Det går bare ikke an å ha den liggende på under 2% i en tid med relativt lav arbeidsledighet, for da har man ikke noe å gå på når det smeller. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det normale nivået de siste tjue årene har vært adskillig lavere enn hva renta er nå.

Bare nevner det, siden du selv definerer at renta nå nærmer seg et mer normalt nivå. 

Det var hele poenget...?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Renten skal opp  ikke ned. Minst 7-8% snart.

Anonymkode: 39ad9...4d7

Du kan få rett.

Situasjonen ligner mye på 1970 mtp. gjeldsnivå og pengetrykking i verden.

Det de fleste ikke forstår er at norges bank i realiteten ikke styrer rentenivået her i landet, de velger bare mellom høy rente og enda høyere rente hvis de er for sene med å øke renta så kronekursen faller.

Amerikanske FED styrer i realiteten den norske renta og det er helt utenkelig at norges bank setter ned renta før FED gjør det.(ville svekket krona for mye og medført enda høyere rente noen mnd senere)

Men FED styrer egentlig ikke renta de heller..De kan ikke avvike rentenivået for mye fra rentene på 10 års amerikanske statsobligasjoner, og der er det markedet som bestemmer rentene. 

Som det der ut nå er det færre og færre som vil være med å finansiere det enorme amerikanske overforbruket ( kjøpe statsobligasjoner) så renta på de stiger og stiger og er på nivå med tiden rundt finanskrisen nå (2008)...

I aller verste fall smelter systemet ned som det gjorde i 1970- årene og vi kan se utlånsrenter på 15 % eller mer. Får håpe vi ikke skal dit men det er fullt mulig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at renta kommer til å stige. Da jeg kjøpte bolig første gang var renta på 5 %. Dagens unge vet ikke hva dette er. 

Dette er jo litt teit å si, all den tid dagens unge ( førstegangskjøpere )vil ha rente på rundt 6 % +/-. Og blir testet opp til omlag 9%. 

Sånn sett et gunstig tidspunkt å ta opp gjeld på, altså mens dritten står på. For du er nesten garantert et lån innenfor dine evner kontra de som var førstegangskjøpere for kun få år siden når renten var mellom 1,5 - 2,7 +/-. Og som ble testet opp til omlag 7 %. 

Så joda dagens unge er vell akkurat de som må forholde seg aller mest til akkurat utlånsrenten.

Anonymkode: 7e268...9f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
TomSawyer skrev (30 minutter siden):

Du kan få rett.

Situasjonen ligner mye på 1970 mtp. gjeldsnivå og pengetrykking i verden.

Det de fleste ikke forstår er at norges bank i realiteten ikke styrer rentenivået her i landet, de velger bare mellom høy rente og enda høyere rente hvis de er for sene med å øke renta så kronekursen faller.

Amerikanske FED styrer i realiteten den norske renta og det er helt utenkelig at norges bank setter ned renta før FED gjør det.(ville svekket krona for mye og medført enda høyere rente noen mnd senere)

Men FED styrer egentlig ikke renta de heller..De kan ikke avvike rentenivået for mye fra rentene på 10 års amerikanske statsobligasjoner, og der er det markedet som bestemmer rentene. 

Som det der ut nå er det færre og færre som vil være med å finansiere det enorme amerikanske overforbruket ( kjøpe statsobligasjoner) så renta på de stiger og stiger og er på nivå med tiden rundt finanskrisen nå (2008)...

I aller verste fall smelter systemet ned som det gjorde i 1970- årene og vi kan se utlånsrenter på 15 % eller mer. Får håpe vi ikke skal dit men det er fullt mulig.

Dette vil jeg i beste fall kalle en konspirasjonsteori. 

Bankene i Norge er svært solide. Økning i renta vil bare øke bankenes inntjening ytterligere. Dette i motsetning til folk som har lån, som vil få det enda tøffere.

Både svenskene (4 %) og danskene (3,6%) har lavere styringsrente enn oss, og mye tyder på at renta vil fortsette å krype nedover i nabolandene våre, om man legger prognosene til grunn. 

Her hjemme øker nå arbeidsledigheten, og vi har høyest inflasjon. Parallelt har vi en volds-og drapsbølge. Så dyrtiden slår på mange måter hardere inn i Norge enn i nabolandene våre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette vil jeg i beste fall kalle en konspirasjonsteori. 

Bankene i Norge er svært solide. Økning i renta vil bare øke bankenes inntjening ytterligere. Dette i motsetning til folk som har lån, som vil få det enda tøffere.

Både svenskene (4 %) og danskene (3,6%) har lavere styringsrente enn oss, og mye tyder på at renta vil fortsette å krype nedover i nabolandene våre, om man legger prognosene til grunn. 

Her hjemme øker nå arbeidsledigheten, og vi har høyest inflasjon. Parallelt har vi en volds-og drapsbølge. Så dyrtiden slår på mange måter hardere inn i Norge enn i nabolandene våre. 

Konspirasjonteori? ..Og bankene er " svært solide"?

Det jeg skrev og du svarte på er en enkel beskrivelse over hva som styrer rentenivået.

Jeg forklarte det forenklet og helt ned på begynnernivå, og det jeg skrev er et udiskutabelt faktum.

At renta i verste fall kan gå helt opp og forbi 15 % er og et udiskutabelt faktum så lenge det har skjedd før under en svært lik økonomisk situasjon som dagens. 

Hvor solide bankene er har akkurart null med det her å gjøre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...