Gå til innhold

Norges "fineste" bunad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ingenting slår hardanger bunaden, øst telemark er også nydelig, men jeg har ikke familie derfra eller noen tilknytning. Ellers så skulle jeg ønske jeg kunne brukt den. 

Synes alle disse festdraktene i polyester er forferdelig stygt, for å være ærlig. 

Anonymkode: 39829...9c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 4.18):

Jeg har Ørskogbunaden (Sunnmørsbunad) i sort:

Sunnmørsbunad | Sunnmørsbunad dame | ⚜️ Bunaderoslo.no™ ⚜️

Anonymkode: f251f...d5f

Denne er såå fin!

Liker også Lofotbunaden:

image.thumb.png.c70d9e73deb398c35cc5bb2d674403aa.png

Selv har jeg Nordlandsbunad, og liker den også. Men de to over er faktisk enda litt finere :)

Anonymkode: 3e71d...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 16.38):

Jeg liker bunadstrenden  vi har nå:
4a24a861-69e3-4ea5-a744-1d4ee20fff15?fit

dd33a976-eed7-4f37-8beb-2f4488a73a06?fit

https://www.minmote.no/mote/klaer/17-mai/a/Q7nE6J/aarets-bunadstrender

Anonymkode: abaa2...1cd

jeg gikk ut i 17. maimengden med er relativt åpent sinn i forhold til nye bunadtrender, men kom hjem igjen lukket. Idag har jeg sett en overflod av fargede og blomstrete skjorter til bunader som tradisjonelt har hvite skjorter, men jeg har ikke sett en eneste som faktisk får det til å fungere. Stort sett velger de en skjortefarge som gjør skjorte og bunad slår hverandre i hjel. Når det gjelder skjorter med blomstermønster, så er jeg helt med på at mønstermiks som tilsynelatende krasjer kan gi slående effekter, men igjen - jeg har ikke sett ett eneste eksempel på noen som har fått det til. Så jeg konkluderer med at det er en grunn til at skjortene tradisjonelt var hvite.

Og den alvedrakten fra embla som er på det første bildet ditt? den øverste delen er vakker og minner om Åmlibunaden, men det der tyllforkleet er bare glorete bollywood. Uansett drøyt å kalle det en bunadtrend. Uansett, hvis man først skal stase seg opp med dusjgardiner, så synes jeg en fæstdrakt fra fæbrik med et ekte dusjgardin ser bedre ut.

Uansett, etter bare en 17. mai med overveldende trendpreg på bunadene, så er jeg lei av dem. Lei av rosa bunadskjorter. Men også lei av bunader som forsåvidt er korrekte, men som har valgt skarpe trendfarger istedet for tradisjonelle, mer dempede farger. Typisk eksempel: Beltestakk i lillatoner, og rogalandsbunad med skarpt blå vest.

Lei, lei, lei.

Savner klassiske bunader i klassiske farger.

Anonymkode: 5569b...a39

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Rogalandsbunad og blå Romeriksbunad er de aller fineste!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 15.59):

Jeg synes også den er veldig fin! Men så ødela bunadsgeriljaen den fullstendig. Nå ville jeg aldri blitt sett med en slik bunad, for jeg vil ikke bli assosiert med den gruppa. Så det er et eksempel på at noe utenforstående kommer og ødelegger et plagg (eller oftest, en merkevare). Stakkars nordmørebunaden. 

Anonymkode: 94ebc...00c

Ta nordmørsbunaden tilbake! 👊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 16.18):

Den er flott men bunaden på bilde er feil montert, beltet både på øst og beltestakk skal ikke sitte i midjen men høyere opp næremere brystet og stallen skal være kortete enn på bilde der. Ønsker man seg bunad med belte i livet og subbesif fra Telemark velger man vest Telemark den oppfyller de kriteriene der 

Anonymkode: f47fa...b89

Det var det beste bildet jeg fant på Google uten å lete så lenge, og gidder ikke bruke egne bilder her inne 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nordfra og digger Nordland, men absolutt ikke nordlandsbunaden. Synes den fineste bunaden i nord er bunaden fra Finnmark. Enkel, men samtidig annerledes fordi den har så utrolig vakkert sølv. Den finnes også i sort. Skulle jeg hatt bunad, hadde jeg kjøpt etter aner og ikke estetikk. Setesdalsbunaden synes jeg er vakrest.

https://www.norskflid.no/bunad/bunader/troms-og-finnmark/finnmarksbunaden/

Anonymkode: e571a...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerhai skrev (1 time siden):

Slår et slag for Løkenbunaden. Den blir aldri nevnt 🤭

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 23.19):

jeg gikk ut i 17. maimengden med er relativt åpent sinn i forhold til nye bunadtrender, men kom hjem igjen lukket. Idag har jeg sett en overflod av fargede og blomstrete skjorter til bunader som tradisjonelt har hvite skjorter, men jeg har ikke sett en eneste som faktisk får det til å fungere. Stort sett velger de en skjortefarge som gjør skjorte og bunad slår hverandre i hjel. Når det gjelder skjorter med blomstermønster, så er jeg helt med på at mønstermiks som tilsynelatende krasjer kan gi slående effekter, men igjen - jeg har ikke sett ett eneste eksempel på noen som har fått det til. Så jeg konkluderer med at det er en grunn til at skjortene tradisjonelt var hvite.

Og den alvedrakten fra embla som er på det første bildet ditt? den øverste delen er vakker og minner om Åmlibunaden, men det der tyllforkleet er bare glorete bollywood. Uansett drøyt å kalle det en bunadtrend. Uansett, hvis man først skal stase seg opp med dusjgardiner, så synes jeg en fæstdrakt fra fæbrik med et ekte dusjgardin ser bedre ut.

Uansett, etter bare en 17. mai med overveldende trendpreg på bunadene, så er jeg lei av dem. Lei av rosa bunadskjorter. Men også lei av bunader som forsåvidt er korrekte, men som har valgt skarpe trendfarger istedet for tradisjonelle, mer dempede farger. Typisk eksempel: Beltestakk i lillatoner, og rogalandsbunad med skarpt blå vest.

Lei, lei, lei.

Savner klassiske bunader i klassiske farger.

Anonymkode: 5569b...a39

Da var det synd jeg ikke feiret 17.mai på ditt hjemsted da. Men en fattig trøst er at jeg ikke feiret 17.mai i Norge, og hadde heller ikke på meg bunad den dagen.

Men det er dessverre ikke noe broderier på min bunad da, om du liker det.

Anonymkode: edfaa...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Min liker jeg godt. Bergstadbunaden fra Røros.

Bergstadbunad.thumb.jpg.3b01f3c77aa5ca1c07dace7f9e8ae0cd.jpg

Men også hedemarksdrakta med brokadevest.

x1-prod_details-kas_9834.thumb.jpg.d578e192cf4d421cb7f62c62c199481f.jpg

Anonymkode: e3e12...2a6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Kan ikke se den er nevnt her fra før...Meldalsbunaden!😍

Meldalbunad.jpg

Anonymkode: 355de...ad0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har selv norsk folkebunad i blå farge, den kan brukes av alle, uavhengig av geografisk tilhørighet😊 Synes den har fine broderier! 

Anonymkode: bfddb...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...