Gå til innhold

Norges "fineste" bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg synes også den er veldig fin! Men så ødela bunadsgeriljaen den fullstendig. Nå ville jeg aldri blitt sett med en slik bunad, for jeg vil ikke bli assosiert med den gruppa. Så det er et eksempel på at noe utenforstående kommer og ødelegger et plagg (eller oftest, en merkevare). Stakkars nordmørebunaden. 

Anonymkode: 94ebc...00c

Sært….

Anonymkode: f8986...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes den grønne nordmørebunaden: https://bunadskredderiet.no/produkt/damebunad/nordmore/nordmorsbunad

og den røde Vestfold Tranum Røer med hvitt forkle: https://www.heimenhusfliden.no/bunad/vestfoldbunad-tranum-roer/


Ser førstnevnte er nevnt flere ganger her, men overrasket over at sistenevnte ikke er det.

Anonymkode: e739b...c40

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2024 at 11:21 PM, Peanut said:

(Beltestakken ble en periode kalt «Oslo 3 bunaden» fordi alle på vestkanten skulle ha den). Jeg merket meg noen ganger at også Øst-Telemark skulle mange ha. For min del blir det bitt feil om man ikke har noe som helst tilknytning, men det er min mening). 
 

Har Åmlibunad (Aust-Agder), Øst-Telemark og Vest-Telemark-bunad. Liker best Åmli og Øst-Telemarks. Alle tre kommer fra tilhørighet til områdene. 

Ser poenget ditt, men  synes folk uansett har tøyd grensen for tilknytning så langt at det ikke er noe merkbar forskjell mellom å ha tilknytning og å ikke ha tilknytning.  Sett folk som kjøpte beltestakken fordi oldemoren var fra Telemark og om det er greit så kan man like gjerne ha beltestakken selv om ingen av familiemedlemmene man vet om er fra Telemark.  Går man langt nok tilbake i tid så har man familie fra hele verden. 

Anonymkode: abaa2...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle bunader ser latterlige ut. Min Gudmor lagde en til meg som jeg bruke når jeg komfimerte meg, den dagen var første og siste gang jeg gikk med den bunaden for å si det slik, følte meg som ei gammal budeie på landet, ler

Anonymkode: 046d5...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 21.25):

Bergensbunaden er den fineste

Bergensbunad | Bergensbunad dame | ⚜️ Kvalitet fra| BUNADERIA™

Anonymkode: b35b1...139

Det er en drakt ikke en bunad! 

Anonymkode: 3ad0c...d7a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 2.50):

Denne er den fineste. Ingen over, ingen ved siden

IMG_1428.jpeg.c8a6e6d25775414043c393fd5894d961.jpeg

Anonymkode: 81c0f...2ca

Den var forjævlig stygg, kunne like gjerne gått i et dynetrekk

Anonymkode: 3ad0c...d7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valdresbunaden🥰

Anonymkode: 78e48...ed4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ørskogbunaden (Sunnmørsbunad) i sort:

Sunnmørsbunad | Sunnmørsbunad dame | ⚜️ Bunaderoslo.no™ ⚜️

Anonymkode: f251f...d5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 8.32):

Jeg synes "finest" er tullete, men liker godt den rekonstruerte Fusabunaden.

standard_compressed_fusabunad_10974.thumb.jpg.74824bab50a1d4b250cef2f322a79fa2.jpg

Anonymkode: 5d6b9...7c7

Fantastisk flotte, virkelig noe særegent

Anonymkode: 1f15d...ac5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Øst-telemark (er derfra), og synes den er den absolutt fineste 😍

Screenshot_20240516_012654_Chrome.jpg

Endret av MariaIsabel
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lost little girl skrev (På 25.4.2024 den 20.24):

Jeg er ikke sikker. Forkleet kalles kruneforkle og illustrerer kroner, men om det har noen dypere mening vet jeg ikke. Kunne vært gøy å finne ut! 

selvfølgelig har det dypere mening. Alle sånne gamle mønstre har det, som broderiene på krager og mansjetter på bunadskjortene, som på lik linje med gittermønsteret på baksiden av selbuvotter, skulle beskytte mot at onde trenger inn.  Den kjente borden på mariusgenser og setesdalkofter som består av kryss og ruterfigurer, men opprinnelsen er kors og sirkler/hjul (evigheten?). Åttebladsroser som er et Kristussymbol. Finnes masse eksempler.

Anonymkode: 5569b...a39

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 11.12):

Det er jo ingen tvil om at Øst-Telemark bunaden er den fineste. Jeg syns varianten med bandkant nederst er den fineste, den blir ofte litt avstivet og gir så fin klokkefasong. 

ost-telemarkbunad.jpg

Anonymkode: eeb9a...943

jeg synes egentlig vest-telemark er vel så fin. Ligner veldig, men har brodert kant på stakken, og litt roligere i uttrykket, og mer elegant passform på trøya (fant ikke bilde):

foran-150x224.jpgbak-150x209.jpg

 

Anonymkode: 5569b...a39

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest-Telemarksbunaden vant kåringen i Varden over Telemarks fineste bunader ^^, 

(Jeg har både øst og vest og Åmli ^_^ )

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2024 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg liker bunadstrenden  vi har nå:
4a24a861-69e3-4ea5-a744-1d4ee20fff15?fit

 

dd33a976-eed7-4f37-8beb-2f4488a73a06?fit

https://www.minmote.no/mote/klaer/17-mai/a/Q7nE6J/aarets-bunadstrender

Anonymkode: abaa2...1cd

I tillegg til at jeg synes den nye bunadstrenden er fin liker jeg at det er en trend hvor man ikke bryr seg om bunadspolitiet. 

Håper også folk snart tør å innrømme at de valgte bunad etter hvilken bunad de synes var finest fremfor å føle de må late som om om de har ekstremt sterkt tilknytning til området der hvor bestemoren vokste opp, men aldri bodde som voksen.  

Anonymkode: abaa2...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns mange av de nye bunadene er nesten helt like, og med lite særpreg, det ser man også i denne tråden. Mange med sort eller mørkeblått skjørt og liv, med matchende broderier på skjørt og vest, en sølje i halsen, hvit skjorte, og voila så kaller man det ulike stednavn selv om de er nesten make. Det fineste er de med særpreg, og spesielt de som faktisk har opphav i en tradisjon, ikke bare fantasien til et husmorlag i bygda. Jeg syns bunadene fra Hardanger/Voss/Fana er nydelige, det sammen er de fra Hallingdal. Av de som er rekonstruert vil jeg si Åmlibunaden er den peneste. Nordlandsbunaden vinner nok kåringer fordi den har farger og snitt som passer med dagens mote. Jeg kjenner mange, mange fra den delen av landet som er helt uten forhold til nordlandsbunaden, og som har andre drakter fra egen region.

Anonymkode: 15c47...c11

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (6 timer siden):

Vest-Telemarksbunaden vant kåringen i Varden over Telemarks fineste bunader ^^, 

(Jeg har både øst og vest og Åmli ^_^ )

Whaaaat?! For en samling!!!! Men det er jo ikke nok 17. maier i året for alle de bunadene!!!

Anonymkode: 5569b...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (På 16.5.2024 den 1.28):

Jeg har Øst-telemark (er derfra), og synes den er den absolutt fineste 😍

Screenshot_20240516_012654_Chrome.jpg

Den er flott men bunaden på bilde er feil montert, beltet både på øst og beltestakk skal ikke sitte i midjen men høyere opp næremere brystet og stallen skal være kortete enn på bilde der. Ønsker man seg bunad med belte i livet og subbesif fra Telemark velger man vest Telemark den oppfyller de kriteriene der 

Anonymkode: f47fa...b89

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 22.15):

Jeg synes alle bunader ser latterlige ut. Min Gudmor lagde en til meg som jeg bruke når jeg komfimerte meg, den dagen var første og siste gang jeg gikk med den bunaden for å si det slik, følte meg som ei gammal budeie på landet, ler

Anonymkode: 046d5...696

Du komfirmerte deg??? :ler:

Anonymkode: 2e136...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...