AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #81 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg finner meg ikke i at min og datterens bunad blir rakket ned på så her får dere en nordlandsbunad. Ingen årsak. Anonymkode: e504a...49f Det er ikke å rakke ned på at man synes den er helt ordinær (den er ikke stygg, men kjedelig), men hovedpoenget mitt i denne tråden er at jeg synes det er feil at den kåres til landets fineste hvert år kun fordi det er den bunaden som er desidert mest utbredt og brukt. TS Anonymkode: 2884d...890 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #82 Del Skrevet 26. april 2024 1. Øst-Telemark 2.Hardangerbunad 3. Romesriksbunad Anonymkode: a5bce...27f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbærpai Skrevet 26. april 2024 #83 Del Skrevet 26. april 2024 (endret) Grafferdrakt🥰 Endret 26. april 2024 av blåbærpai skriveleif 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #84 Del Skrevet 26. april 2024 Mange fine bunader, og nesten alle er fine på sin måte 😍 Jeg vil slå et slag for Gamle Valdresbunaden: Ellers er det mange fine drakter, som f. eks. festdrakt fra Grinakervev: Men disse er jo like dyre som bunader, da de er vevet lokalt på Hadeland, så det er ikke et alternativ for de som syns bunader er for dyre, akkurat... Anonymkode: 00041...eea 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #85 Del Skrevet 26. april 2024 Synes den grønne rogalandsbunaden(fra bjerkreim) er veldig fin😍 Men utrolig mange fine bunader og stas å se så mange forskjellige bunader og festdrakter på 17.mai😊 Anonymkode: a1d76...b7e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #86 Del Skrevet 26. april 2024 Tromsbunaden med gul vest er nydelig 🥰 Den skal jeg ha, den dagen jeg får meg bunad. Anonymkode: 2c155...614 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #87 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 15.10): Heller kjedelig bunad. Soft forkle ser utvaska og falma ut, forkle med originale farger fra gammelt av, er altfor skrikende. Anonymkode: 70e65...148 Det er det som er så fint med nordmørsbunaden, det er så mange valgmuligheter. Man kan ha vevd forkle med duse eller sterke farger, eller hvitt linforkle med broderi. Svart eller blå stakk, og jeg tror det er fire-fem forskjellige typer vest man kan ha. Så alle kan finne en kombinasjon de liker. I tillegg kan man ha ulike vesker osv. Anonymkode: d28ad...de8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gine Skrevet 27. april 2024 #88 Del Skrevet 27. april 2024 Jeg synes alle bunader er fine så umulig å bare velge en eller tre. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milla29 Skrevet 30. april 2024 #89 Del Skrevet 30. april 2024 Er så mange fine bunader, men man liker jo ofte sin egen best - det gjør i alle fall jeg 😊 Hadde vært litt trist hvis ikke tenker jeg når man ført har brukt såpass mye penger på et plagg 😅 Både jeg og datteren min har Sognebunad. Jeg arvet min fra mamma da jeg konfirmerte meg, som hun igjen arvet fra sin tante - så den er ganske gammel og derfor ekstra stas å eie syns jeg. Jeg har småblomstret sort silkeliv (tror ikke man får tak i det lengre, selv om det småblomstrete de har nå ligner, er min mye mer dus/mørk). Da datteren vår skulle konfirmere seg for to år siden valgte hun samme bunad, med sort storblomstrete silkeliv, og hun er virkelig verdens fineste i den bunaden (sier en stolt mamma 🥰). Det jeg liker så godt med den er at den er såpass mørk i livet (den vi har i hvert fall), og med den hvite skjorten med svart-søm, så ser det bare så "pyntet" ut. Dessuten er det jo praktisk med sort stakk og sort forkle da, i stede for de som har hvitt forkle - da hadde jeg blitt så stressa for at det ble flekker på før jeg hadde kommet meg ut døren hjemme). Nordlandbunaden var min favoritt da jeg var yngre. Jeg kunne hatt den da hele min pappa sin slekt er derfra, men jeg fikk ikke velge, da jeg fikk mamma sin. Husker jeg var så misunnelig på lillesøster, som ikke hadde bunad å arve, som fikk velge selv da hun konfirmerte seg, og valgte den blå Nordlandbunaden - men nå er jeg glad for at det ble som det ble. Syns fremdeles den blå Nordlandsbunden er fin, men liker Sognebunaden bedre nå. Åmlibunaden syns jeg også er veldig fin, og vinterbunaden fra Hardanger. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #90 Del Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 14.56): Jeg finner meg ikke i at min og datterens bunad blir rakket ned på så her får dere en nordlandsbunad. Ingen årsak. Anonymkode: e504a...49f Jeg har ingen "horse in the race" da jeg ikke har bunad selv, men jeg liker virkelig ikke de sennepsgule stripene i drakta. Anonymkode: ebd12...507 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #91 Del Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 14.54): Syns Nordmørsbunaden er fin 😍 Ønsker meg den selv 🥰 Anonymkode: 041e0...f38 Jeg synes også den er veldig fin! Men så ødela bunadsgeriljaen den fullstendig. Nå ville jeg aldri blitt sett med en slik bunad, for jeg vil ikke bli assosiert med den gruppa. Så det er et eksempel på at noe utenforstående kommer og ødelegger et plagg (eller oftest, en merkevare). Stakkars nordmørebunaden. Anonymkode: 94ebc...00c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #92 Del Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes også den er veldig fin! Men så ødela bunadsgeriljaen den fullstendig. Nå ville jeg aldri blitt sett med en slik bunad, for jeg vil ikke bli assosiert med den gruppa. Så det er et eksempel på at noe utenforstående kommer og ødelegger et plagg (eller oftest, en merkevare). Stakkars nordmørebunaden. Anonymkode: 94ebc...00c Ja huff, tenk å kjempe for kvinner og barns rettigheter da! Skamme seg. Anonymkode: 1ba26...02f 9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #93 Del Skrevet 30. april 2024 Norges vakreste bunader: 1. Nordmørsbunad 2. Sunnmørsbunad 3. Hardangerbunad 4. Nord-Hordlandsbunad 5. Øst-Telemark (bunad og beltestakk) Anonymkode: ed7a4...901 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inkognitoher Skrevet 30. april 2024 #94 Del Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 2.50): Denne er den fineste. Ingen over, ingen ved siden Anonymkode: 81c0f...2ca Hvilken er dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #95 Del Skrevet 30. april 2024 Jeg synes kanskje beltestakken er finest, men det kommer litt an på varianten - liker ikke de med masse rosa eller lilla. Selv har jeg Øst-Telemark, synes den også er veldig fin. (denne: https://almankas.no/damebunad/ost-telemarksbunad/produkt/ost-telemarksbunad-band-og-prinsessemonster/) Åmli, som flere nevner, er også kjempefin, samme med Hardanger. Jeg synes bunader som stort sett er ensfarga med broderier er de kjedeligste. Det er vel også de som ligner minst på de "ordentlige" bunadene (altså draktene fra den tida de var i vanlig bruk). Anonymkode: 7562e...54c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåbærrips Skrevet 30. april 2024 #96 Del Skrevet 30. april 2024 Ingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #97 Del Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja huff, tenk å kjempe for kvinner og barns rettigheter da! Skamme seg. Anonymkode: 1ba26...02f Synes kravene er egoistiske og urealistiske. Vi har rett og slett ikke råd til topp kvalifisert og utstyrt helsevesen overalt. Egoistisk fordi: her er det tale om å få noe lenger reisevei. Andre steder i landet må man dra atskillig lenger for å føde. Urealistisk fordi: nå prøvde man faktisk å beholde fødetilbudet i Kristiansund, og satt av penger til det, men nok fagfolk ville ikke jobbe der til at det lot seg gjøre å drive det. Beklager for kupping av tråd. Anonymkode: 94ebc...00c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #98 Del Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 19.44): Jeg har Jelsabunad i akkurat disse fargene. Syns den er nydelig. Anonymkode: a6b62...9f3 JELSA🌺 Har den selv. Anonymkode: 6a879...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #99 Del Skrevet 30. april 2024 Synes de to fineste bunadene er hardangerbunad og raudtrøye/beltestakk fra Øst-Telemark. Anonymkode: 40fc0...a77 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #100 Del Skrevet 1. mai 2024 Det er jo ingen tvil om at Øst-Telemark bunaden er den fineste. Jeg syns varianten med bandkant nederst er den fineste, den blir ofte litt avstivet og gir så fin klokkefasong. Anonymkode: eeb9a...943 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå