Gå til innhold

Unormal celleprøve


Sol895

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk følgende svar på celleprøve:

Primær HPV-test: Høyrisiko HPV påvist.
Cervixcytologi med lette forandringer i plateepitel, ASC-US.
Oppfølging med kolposkopi og biopsi i følge retningslinjene i Livmorhalsprogram.

 

Kan noen hjelpe meg å tyde dette? Er så redd for kreft. Jeg har fått påvist høyrisiko HPV tidligere og tok biopsi sommeren 2020. Fikk da påvist lette celleforandringer. Prøven jeg tok for to år siden var negativ for HPV, men nå er den altså tilbake.. Noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld deg inn i "gynkreftforeningen -celleforandringer og konisering" på Facebook. Der får du svar fra kvinner som har gjennomgått akkurat det samme som deg, samt at også leger og andre fagfolk svarer der inne. 

Og husk - celleforandringer er svært vanlig, og de færreste har kreft! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med Kreftforeningens rådgivningstjeneste: 
Kreftforeningens rådgivningstjeneste - Kreftforeningen

Livmorhalsprøve (HPV-test og celleprøve fra livmorhalsen) (kreftforeningen.no)

Celleforandringer betegnes som CIN (Cervical Intraepitelial Neoplasi) og graderes fra 1 til 3:
CIN 1: Lette forandringer (betegnes også som LSIL)

ASC-US betyr usikkert svar på prøven og følges opp som CIN 1 (LSIL)
Kolposkopi: undersøkelse av livmorhalsen med et kolposkop, et mikroskop som ser ut som en kikkert.


Spørsmål og svar om livmorhalsprøve og HPV - Kreftforeningen

Endret av Aurora Borealis
La til siste lenken (Q and A)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått påvist HPV og en av typene som gir noe høyere risiko for livmorhalskreft. Forandringene ser ut til å være lette, men det vil undersøkes nærmere med biopsi fordi det er en høyrisiko-type (litt dramatisk ord, de færreste får jo kreft). 

Kanskje har du en annen HPV-type nå enn du hadde sist. 

Dette er veldig vanlig og egentlig bare fint at det blir sjekket litt nøyere enn med en celleprøve. 

Anonymkode: 5f98d...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splurge

Syns det er elendig at kvinner får så dårlig informasjon, slik at de må sitte og være redd for kreft. Du er en av mange som har opprettet tråder om dette. Hvorfor kan ikke fastlegen ringe og informere, eventuelt gynekologen som har tatt prøvene? Skaper så mye unødig frykt. 

For å svare på spørsmålet ditt; svært mange kvinner går gjennom kolposkopi og biopsi årlig, gjerne etterfulgt av konisering som forebyggende tiltak mot kreft. Svært mange kvinner har også celleforandringer uten at det fører til kreft, for eksempel i ung alder er celleforandringer vanlig. Jeg hadde det selv når jeg var i tidlig 20-årene, og når jeg var i midten av 20-årene viste det seg at forandringene var mer aggressive og jeg hadde også HPV-viruset. Ble konisert og hadde fine celleprøver etter det. Svaret du viser til sier ingenting om at du har kreft. 

Kun rundt 300 kvinner får livmorshalskreft årlig, og under 100 dør av kreften. Ser man på statistikk er det svært lite sannsynlig at du har kreft, og noe du med trygghet kan trøste deg med. Så, selve kreften er uvanlig, prosedyren du skal gjennom nå er derimot ganske vanlig. Jeg tror alle kjenner kvinner som har gått gjennom det. 

Endret av Splurge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suss80 skrev (2 timer siden):

Meld deg inn i "gynkreftforeningen -celleforandringer og konisering" på Facebook. Der får du svar fra kvinner som har gjennomgått akkurat det samme som deg, samt at også leger og andre fagfolk svarer der inne. 

Og husk - celleforandringer er svært vanlig, og de færreste har kreft! 

 

Aurora Borealis skrev (2 timer siden):

Du kan ta kontakt med Kreftforeningens rådgivningstjeneste: 
Kreftforeningens rådgivningstjeneste - Kreftforeningen

Livmorhalsprøve (HPV-test og celleprøve fra livmorhalsen) (kreftforeningen.no)

Celleforandringer betegnes som CIN (Cervical Intraepitelial Neoplasi) og graderes fra 1 til 3:
CIN 1: Lette forandringer (betegnes også som LSIL)

ASC-US betyr usikkert svar på prøven og følges opp som CIN 1 (LSIL)
Kolposkopi: undersøkelse av livmorhalsen med et kolposkop, et mikroskop som ser ut som en kikkert.


Spørsmål og svar om livmorhalsprøve og HPV - Kreftforeningen

Takk for svar! Skal sjekke dette ut. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har fått påvist HPV og en av typene som gir noe høyere risiko for livmorhalskreft. Forandringene ser ut til å være lette, men det vil undersøkes nærmere med biopsi fordi det er en høyrisiko-type (litt dramatisk ord, de færreste får jo kreft). 

Kanskje har du en annen HPV-type nå enn du hadde sist. 

Dette er veldig vanlig og egentlig bare fint at det blir sjekket litt nøyere enn med en celleprøve. 

Anonymkode: 5f98d...97d

Takk for svar! Ser det er samme HPV (18) som sist. Får håpe jeg kommer kjapt til så jeg kan få det ut av verden.😅

TS

Endret av Sol895
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splurge skrev (2 timer siden):

Syns det er elendig at kvinner får så dårlig informasjon, slik at de må sitte og være redd for kreft. Du er en av mange som har opprettet tråder om dette. Hvorfor kan ikke fastlegen ringe og informere, eventuelt gynekologen som har tatt prøvene? Skaper så mye unødig frykt. 

For å svare på spørsmålet ditt; svært mange kvinner går gjennom kolposkopi og biopsi årlig, gjerne etterfulgt av konisering som forebyggende tiltak mot kreft. Svært mange kvinner har også celleforandringer uten at det fører til kreft, for eksempel i ung alder er celleforandringer vanlig. Jeg hadde det selv når jeg var i tidlig 20-årene, og når jeg var i midten av 20-årene viste det seg at forandringene var mer aggressive og jeg hadde også HPV-viruset. Ble konisert og hadde fine celleprøver etter det. Svaret du viser til sier ingenting om at du har kreft. 

Kun rundt 300 kvinner får livmorshalskreft årlig, og under 100 dør av kreften. Ser man på statistikk er det svært lite sannsynlig at du har kreft, og noe du med trygghet kan trøste deg med. Så, selve kreften er uvanlig, prosedyren du skal gjennom nå er derimot ganske vanlig. Jeg tror alle kjenner kvinner som har gått gjennom det. 

Er helt enig med deg at vi får for dårlig informasjon. Resultatet blir jo da, for min egen del ihvertfall, at jeg googler etter svar. Må innrømme at det ikke gjorde meg særlig klokere. 
 

Takk for at du tok deg tid til å gi meg et utfyllende svar! 😊

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splurge
Sol895 skrev (1 time siden):

Er helt enig med deg at vi får for dårlig informasjon. Resultatet blir jo da, for min egen del ihvertfall, at jeg googler etter svar. Må innrømme at det ikke gjorde meg særlig klokere. 
 

Takk for at du tok deg tid til å gi meg et utfyllende svar! 😊

TS

Absolutt. Håper du ikke bekymrer deg unødig og håper du finner litt trøst i svarene her, det er helt vanlig å bekymre seg og være nervøs men om du klarer å rasjonalisere det og overbevise deg selv om at det høyst sannsynlig er noe ufarlig så får du det mye bedre med deg selv. Det er ikke enkelt, men råder deg til å prøve. Tenker det kommer til å gå fint.

Selve prosedyren med biopsi er smertefri (etter min mening), man får bedøvelse (kjenner det så vidt, bare et lite "press", ser skummelt ut med nåla men er null stress). Gynekologen min sa at de brukte å ta biopsi uten bedøvelse før (aner ikke når "før" var), men at siden det var mer komfortabelt for kvinnene med bedøvelse i forkant (no shit) så ble det vanlig å bruke det. Spør om dette eller krev det om du er bekymret for smerte. 

Om du skulle måtte gå gjennom konisering så er det også smertefritt. Du får lokalbedøvelse og beroligende. Jeg fikk en god dose fentanyl og hadde en skjønn sykepleierstudent ved siden av meg som strøk meg på hånden, så det gikk veldig fint for min del. Lukta er ikke spesielt god men vil ikke si den er ekkel heller. Lukter brent kjøtt. Hadde lite til ingen blødninger i etterkant, ingen smerter. 

Ville bare dele hele erfaringen min med deg i håp om at det kan berolige deg litt. Jeg har normale celleprøver ved kontroll 6 måneder etter og 1 år etter der igjen, jeg skal tilbake neste år for ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at så mange leger ikke kan ordlegge seg litt bedre, så man ikke blir så bekymret. Jeg har heldigvis hatt leger som har svart litt sånn; Celleprøven din viser moderate celleforandringer. Dette er ganske vanlig og trenger ikke å bety at det er kreft. For sikkerhetsskyld vil vi utføre en biopsi.

Ble isåfall betrygget den gangen! Hjelper ikke så mange at det står mange rare ord som man googler.

Anonymkode: 40482...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Synd at så mange leger ikke kan ordlegge seg litt bedre, så man ikke blir så bekymret. Jeg har heldigvis hatt leger som har svart litt sånn; Celleprøven din viser moderate celleforandringer. Dette er ganske vanlig og trenger ikke å bety at det er kreft. For sikkerhetsskyld vil vi utføre en biopsi.

Ble isåfall betrygget den gangen! Hjelper ikke så mange at det står mange rare ord som man googler.

Anonymkode: 40482...94a

Takk for svar! Godt at jeg kan bli noe klokere ved å høre andres erfaring.🙏🏻

TS

Endret av Sol895
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...