Gå til innhold

Stramt tungebånd 5 mnd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Håper noen har erfaringer rundt dette..

har en baby på 5 mnd som vi har vært mye frem og tilbake med, han ville ikke amme og kuttet ut smokken ganske med en gang.. han glipper flaskesmokken veldig ofte som har resultert i at han svelger mye luft. Jeg har nevnt disse tingene ofte til helsesøster blant annet og stramt tungebånd har aldri vært et tema, så det er ikke noe jeg har tenkt så mye på. Men nå er han kjempe urolig og promper ekstremt mye mellom måltider og han sover veldig dårlig spesielt på dagtid. Fikk han plutselig til å ta smokken igjen nå, da ble han en helt annen baby🫣 selvom jeg hører at det klikker litt i tunga så har han klart å sutte på den i 10 minutter konsekvent. Da begynner jeg å mistenke stramt tungebånd med en gang, er det noen som har gjort noe med dette såpass «sent»? Tok det lang tid før dere ble hørt? Og hvem drøftet dere det med?

Hilsen fortvilt mamma. 

Anonymkode: bb7ed...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta barnet med til en kiropraktor som er god på barn og tungebånd. Om du bor sånn til vil jeg anbefale Bambus familieklinikk i Bærum på det varmeste. De har en avdeling i Bergen også, regner med den er like god. Der fikk vi god hjelp da eldste hadde stramt tungebånd. Han var en del yngre enn din da vi klippet det. 

Lykke til, følg mammaintuisjonen! ❤️

Anonymkode: 70819...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klippet ved 6 mnd. Da hadde vi hatt mye problemer, brystvegring, total flaskevegring, mye luft i magen, vektnedgang. Osv, osv. Forstod i ettertid at kunnskap om stramt tungebånd mangler mange steder, og selv om vi rant ned helsestasjonen og fastlegen var det ingen der som nevnte stramt tungebånd. Gikk til privat spesialist i bergen da han var 6 mnd og fikk beskjed om at det var kjempestramt.

Det som er utfordringen (som vi også har skjønt i ettertid) er at når man klipper baby så sent så har de fått mye spenninger i muskulaturen i ansiktet fordi de må kompensere for at de ikke får brukt tungen som den skal. De har heller ikke styrke i tungen, så den må trenes opp. Det er derfor det anbefales behandling hos osteopat eller kiropraktor før og etterpå for å få løst opp i dette. Vi gjorde ikke det, og det endte med at klippet grodde igjen (det skjer når ikke ungen beveger tungen, da ligger bare sårkantene mot hverandre og det gror igjen). Så vi klippet en gang til ved 8mnd, da løste det seg.

Så jeg anbefaler å bruke litt tid på å sjekke dette opp, og finne noen i deres område som er god på det. Meld deg inn i facebook gruppa "norsk støttegruppe for stramt tungebånd", og lær deg forskjellen mellom ufullstendig (som ofte blir gjort av de som ikke har god nok peiling) og fullstendig klipp. 

Anonymkode: ed782...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta barnet med til en kiropraktor som er god på barn og tungebånd. Om du bor sånn til vil jeg anbefale Bambus familieklinikk i Bærum på det varmeste. De har en avdeling i Bergen også, regner med den er like god. Der fikk vi god hjelp da eldste hadde stramt tungebånd. Han var en del yngre enn din da vi klippet det. 

Lykke til, følg mammaintuisjonen! ❤️

Anonymkode: 70819...e0e

Enig her. Bambus er supre! Kiropraktor på bekken og barn henviste sønnen min da han var 4 mnd, uendelig glad for det nå!

Anbefaler «norsk støttegruppe for stramt tungebånd» på Facebook. Der er vi en fin gjeng og du får konkrete navn på hvilke klinikker og leger du bør gå til. Er kun en håndfull ØNH leger i Norge som klipper riktig og bra!

Anonymkode: d3a3e...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 13.45):

Ta barnet med til en kiropraktor som er god på barn og tungebånd. Om du bor sånn til vil jeg anbefale Bambus familieklinikk i Bærum på det varmeste. De har en avdeling i Bergen også, regner med den er like god. Der fikk vi god hjelp da eldste hadde stramt tungebånd. Han var en del yngre enn din da vi klippet det. 

Lykke til, følg mammaintuisjonen! ❤️

Anonymkode: 70819...e0e

Jeg gjorde litt research og fant en kiropraktor en time unna som spesialiserte seg på spedbarn, bestilte en time der på førstkommende mandag! Bor dessverre langt unna både Bærum og Bergen, så håper hun vi skal til er minst like dyktig🤞 merker at han er generelt mye anspent ellers også, så det er nok en plass vi hadde endt opp uansett! Men tusen takk for tips, håper vi treffer riktig og at ting løsner snart❤️

-TS

Anonymkode: bb7ed...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk klippet tungebånd dagen etter fødsel. Strevde med amming, klarte ikke ta brystet skikkelig. Nevnte selv stramt tungebånd til de på barsel. De sjekket nøye og sa nei, jeg sa ja og sto på mitt, og de sendte oss for klipping. Tok ikke engang et sekund å klippe, og ti minutter senere lå baby på brystet og diet ivrig.

Ønsker deg all lykke til, men må du virkelig til kiropraktor for sjekk av tungebånd? Kiropraktoren kan vel ikke klippe det? Er det ikke nok med en tur til fastlege, evt. helsestasjon, og så bli sendt videre for klipping på sykehuset? 

Anonymkode: 4fe87...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min førstefødte fikk bemerket "litt stramt tungebånd" av barnelegen på barsel, men ikke nok til at de ville anbefale klipp. Hadde en trøblete ammestart, men det gikk seg jo til. Mye klikkelyder til tider, hun hadde også en slags skjelving, kanskje hun fikk litt krampe i tunga? Er nå 3 år og snakker ikke rent, men usikker på om det har med tungebånd å gjøre, det trenger jo ikke ha det. 

Det er først nå med nr.2 at jeg ser forskjellen. Angrer litt på at vi ikke klippet tungebåndet på første. Ammingen har vært helt uproblematisk med nr.2 og hun har helt tydelig en mye mer bevegelig tunge.

Anonymkode: 74820...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...