Gå til innhold

Hvorfor er det mer negativ atferd på skolen en før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 12.15):

Jeg er selv pedagog uten å skal nevne hvilken. Problemet er at å jobbe med unge er alt for ressurskrevende slik det er i dag. Vi har ikke nok folk eller penger til å jobbe bra nok. Det blir et tap for alle.

 

Hvis en ser tilbake, vil jeg faktisk tro at den mer autoritære stilen fra "gamle dager" er bedre. Da med tanke på resultat. Det har aldrig vært så mye voldelige ungdom som nå og aldrig vært så mye snill pedagogikk, ergo det vi driver med fungerer ikke. De som trenger ekstra bistand til læring trenger spes pederne, de med problematisk atferd trenger noe annet en hva de får

 

Hva er løsningen?

Anonymkode: 94620...b77

Vi hadde det bedre når vi fikk starte på skolen som 7åring og når barna stort sett var hjemme til siste året før skolen da de begynte på førskolen. 

Og når mamma var hjemme og tok i mot deg når skolen slutta i 12-13 tiden.

Når moren var hjemmeværende og du kunne få mat fra bunnen.

Når bestemødrene til barna stilte opp og ikke var opptatt med selvrealisering, festing, reising og egen suksess.


slites barna ut lenge før de kommer til skolen og 5åringer på skolebenken får refs for å måtte sitte stille. 

Anonymkode: 331bf...73c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Grevling skrev (På 24.4.2024 den 12.50):

Få tilbake disiplinen og spesialskolene. Det blir feil når et par råtne epler får lov til å bederve hele klasserom og skoler. Herje fritt frem med både elever og lærere - uten at de risikerer konsekvenser. Og det ved de så inderlig godt selv. Jeg har snakket med lærere som underviser på barne og ungdomsskole, og de sier at det tar fra dem hele motivasjonen når så mye tid og krefter går tapt på grunn av de urokråkene. 

Det vil bli mye skriking fra foreldrene til disse bråkebøttene som ikke har noe imot å ofre resten for at deres lille gull skal få sin rett ved å sitte i klasserommet med normale elever. Men det må til. 

Spesialskole er ikke skole for dem som lager bråk.

Spesialskole er for dem som har medfødte tilstander.

Anonymkode: 331bf...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 12.15):

Jeg er selv pedagog uten å skal nevne hvilken. Problemet er at å jobbe med unge er alt for ressurskrevende slik det er i dag. Vi har ikke nok folk eller penger til å jobbe bra nok. Det blir et tap for alle.

 

Hvis en ser tilbake, vil jeg faktisk tro at den mer autoritære stilen fra "gamle dager" er bedre. Da med tanke på resultat. Det har aldrig vært så mye voldelige ungdom som nå og aldrig vært så mye snill pedagogikk, ergo det vi driver med fungerer ikke. De som trenger ekstra bistand til læring trenger spes pederne, de med problematisk atferd trenger noe annet en hva de får

 

Hva er løsningen?

Anonymkode: 94620...b77

Kadaverdisiplin med knallhard justis. Skoleuniform og militær holdning til all oppførsel. Kollektive avstraffelser hvis drittunger ikke følger ordre. Voldsom fysisk fostring så ungene ikke har krefter igjen til faenskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 12.15):

Jeg er selv pedagog uten å skal nevne hvilken. Problemet er at å jobbe med unge er alt for ressurskrevende slik det er i dag. Vi har ikke nok folk eller penger til å jobbe bra nok. Det blir et tap for alle.

 

Hvis en ser tilbake, vil jeg faktisk tro at den mer autoritære stilen fra "gamle dager" er bedre. Da med tanke på resultat. Det har aldrig vært så mye voldelige ungdom som nå og aldrig vært så mye snill pedagogikk, ergo det vi driver med fungerer ikke. De som trenger ekstra bistand til læring trenger spes pederne, de med problematisk atferd trenger noe annet en hva de får

 

Hva er løsningen?

Anonymkode: 94620...b77

Fordi barn i dag ikke får straff. Foreldrene prater ikke til de. Tviler på om noen unger blir sendt på gangen hvis de ikke oppfører seg i timen på skolen. De får diagnoser slik at de ikke skal straffes, men man må forstå at Kåre gjør slik og slik pga diagnosen. Helt på tryne! 

Anonymkode: 33caf...440

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi ungene ikke blir stillt krav til, de får null konsekvenser og de slipper å forholde seg til/ reflektere over egen adferd. Uansett hav de gjør skal de dulles med og trøstes.

Anonymkode: 178c7...d8b

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi barn i dag ikke får straff. Foreldrene prater ikke til de. Tviler på om noen unger blir sendt på gangen hvis de ikke oppfører seg i timen på skolen. De får diagnoser slik at de ikke skal straffes, men man må forstå at Kåre gjør slik og slik pga diagnosen. Helt på tryne! 

Anonymkode: 33caf...440

Straff kalles VOLD i dag og man sendes til barnevernet om man kommer med trusler eller oppfattes skremmende/truende eller straffer barn.

Anonymkode: 331bf...73c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det virkelig det da? Det var utrolig mye bråk og mange elever som ikke hørte på lærere og utagerte da jeg gikk på skolen også (20 år siden ungdomsskolen). Men det ble jo aldri skrevet om i media eller fokusert noe på. 

Anonymkode: cf786...e90

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg startet å jobbe for rundt 10 år siden, var jeg mye strengere enn jeg er nå. Men det var helt vanlig å sette krav da og der jeg jobbet. Alle elevene måtte gå helt stille inn i klasserommet og rett på plassen sin. De som ikke gjorde noe i timen måtte sitte igjen og jobbe i friminuttet eller fikk det som lekse. Alle regler vr elevene drillet på fra 1. klasse. Jeg husker at det var hyggelig å jobbe da. Noen elever som utagerte ja, men det var kanskje 1-2 på hvert trinn. Nå har jeg en klasse hvor det er 5 stk som fort kan bli kjempesinte. De tåler ikke krav og å bli bestemt over. De gjør sjeldent det samme som de andre, de velger selv hva de vil gjøre. 

Jeg har de siste årene blitt litt mer redd for å være streng. Etter at 9a startet, har jeg hørt så mange historier om lærere som får kritikk for at de har tatt tak i dårlig oppførsel hos elever. Mange andre lærere sier det samme. "Vi har ikke lov til å ta på elevene en gang"! Foreldre og elever har så mye rettigheter, og læreren så få, at i en slik situasjon vil læreren alltid tape. Og hvis ikke, så blir det noen ganger masse styr med klager, møter, tiltak osv. Det er slitsomt. Ikke opplevd noe sånt selv. Jeg har fått klager som helt sikkert mange andre, men som sagt gikk jeg vekk fra å være noe særlig streng, for å sikre meg. 

Vi må få litt mer orden tilbake i skolene. God klasseledelse, snakke om regler og oppførsel. Tydelige forventninger til både elever og foreldre. Konsekvenser for oppførsel som ødelegger læringsmiljøet til resten av klassen. Ekstra ressurser til de barna som trenger det. 

De siste månedene har jeg blitt strengere da. Spesielt i en klasse som jeg har. (Jeg har flere) En håndfull elever forstyrrer og bråker HELE TIDA. Alt er prøvd, men det nytter ikke. Det er ikke synd på dem. De har selv innrømmet at de syns det er morsomt og at det er derfor de bråker. De mobber også en annen elev fordi det er gøy.

Jeg har begynt å gi slike elever valg. Enten følger du med på undervisningen og følger mine krav, eller så må du *gjøre kjedelig aktivitet*. F.eks sitte alene i en krok helt stille og gjøre repetisjonsoppgaver i matte. Du kan få velge nå. Men hvis du ikke følger forventningene mine i timen så må du gjøre *kjedelig oppgave*. Da betyr det at du velger det. 

Ja, det er en type straff. Men de får valget selv. Og etter noen ganger med slike kjedelige oppgaver så snur noen av de og oppfører seg. 

Jeg har også begynt å minne elever på utviklingssamtaler og halvårsvurderinger når vi jobber med oppgaver. Disse går på barneskolen. De eeelsker å få tilbakemeldinger på arbeidene sine og gleder seg til karakterer. De har jo egentlig lyst til å bli stilt krav til faglig. Men det skal vi jo helst ikke gjøre. Man skal helst ikke ha prøver og fremføringer. Da jeg hadde gloseprøve i engelsk hver uke, fikk jeg klager fra foreldre husker jeg. Men elevene elsket å ha gloseprøve, og se resultater når de hadde øvd. Uten slike faglige krav, så gir elevene blaffen. 

Det er systemet og samfunnet sin feil. Barna har ikke nødvendigvis forandret seg noe. Men vi er for greie med de. 

Vi forventer at voksne skal kunne følge regler i samfunnet. Som å stå i kø  kjøre bil, økonomi, jobb, fritid osv. Men barn kan bare løpe rundt og gjøre hva de vil, selv om de ikke er ferdig utviklet enda og TRENGER at de voksne setter rammer og grenser for dem. De er ikke gamle nok til å ta gode valg selv. Og det betyr at vi voksne faktisk må stoppe dem og være kjipe noen ganger.

Anonymkode: 5f6fd...3cf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 12.15):

Jeg er selv pedagog uten å skal nevne hvilken. Problemet er at å jobbe med unge er alt for ressurskrevende slik det er i dag. Vi har ikke nok folk eller penger til å jobbe bra nok. Det blir et tap for alle.

 

Hvis en ser tilbake, vil jeg faktisk tro at den mer autoritære stilen fra "gamle dager" er bedre. Da med tanke på resultat. Det har aldrig vært så mye voldelige ungdom som nå og aldrig vært så mye snill pedagogikk, ergo det vi driver med fungerer ikke. De som trenger ekstra bistand til læring trenger spes pederne, de med problematisk atferd trenger noe annet en hva de får

 

Hva er løsningen?

Anonymkode: 94620...b77

Det var nk mye før også, men mindre fokus på det.....i tillegg til at idag er foreldre mest opptatt av å få en diagnose på barnet sitt hvis de ikke oppfører seg akkurat som alle andre. Det er nok like mye foreldrene som er problemet,barna er nok som før.

Anonymkode: 8e212...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sammensatt av mange årsaker. Blandt annet:

  • Barna i dag har for mange overganger - flere skolebytter (vi flytter oftere) og mange bor 50/50 (med ulike regler i 2 hjem, foreldre som kanskje ikke samarbeider, steforeldre, stesøsken osv.). Mange og hyppige overganger gjør det vanskelig å innordne seg
  • Vi har gått bort fra å ville gjøre det beste for gruppen til fordel for å alltid ville gjøre det beste for individet
  • Barn i dag har alt for mye voksenstyrte aktiviteter. Den naturlige utviklingen barn i mellom - eksempel: utvikle god lekekompetanse, turtaking, samarbeid i gruppa osv. - er mye borte
  • Lærerne er bundet nesten på hender og føtter slik at de har mindre handlingsrom for å ta tilbake "makta" i klasserommet
  • Foreldrestilen har gått fra å være mer autoritær over til ettergivende
  • Vi tolker ofte barns rett til medvirkning som ensbetydende med at barn skal få bestemme
  • Foreldre bør i større grad få veiledning fra barna er små slik at de hjemmefra lærer seg regler, ta imot beskjeder, utføre beskjeder, vokse mer på positive forsterkere enn negative, få god selvfølelse og mestring mm. slik at barna er i stand til å fungere adekvat også i skolen

Anonymkode: 298b5...3cb

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er det virkelig det da? Det var utrolig mye bråk og mange elever som ikke hørte på lærere og utagerte da jeg gikk på skolen også (20 år siden ungdomsskolen). Men det ble jo aldri skrevet om i media eller fokusert noe på. 

Anonymkode: cf786...e90

Det var flere drap, mer kriminalitet, flere dødfødsler, vanlig at folk ga barna sine ris på rumpa osv før også. Det betyr ikke at det er OK i dag. Sånn er det I skolen også. Mye var vanlig før. F.eks mobbing. Men I dag vet vi mer om det og har fått inn flere rettigheter i skolen. Problemet er at det har kommet fler krav og rettigheter, men ikke flere ressurser. Skolen er ikke tilpassa de nye krava. Hvis f.eks en elev har rett på tilpasset opplæring i flere fag pga lærevansker. Men det er også en klasse med mange bråkete elever som ofte kommer i konflikt. Noen føler seg også mobbet. Læreren har ikke tid til å gi den første eleven ekstra hjelp faglig, for det er så mye med atferd. Jeg må selv i noen klasser ofte bruke tid på å bare stå og følge med, gå rundt og minne elever på å jobbe. Men det betyr at de som trenger hjelp ikke får det. Da kan jeg få klager fordi jeg bryter rettighetene til elevene, både når det gjelder ordinær opplæring og tilpasset. Men så får man klager om det er dårlig læringsmiljø også. Noen ganger må man velge hva man skal prioritere, og bryte loven på andre områder. 

Et annet eksempel er på min jobb nå. Vi har så mye 9a-saker og andre saker at noen elever nedprioriteres. Elever som blir mobbet men som ikke tør å si fra og heller ikke har foreldre som er ressurssterke og sier fra, får ikke den hjelpen de skal ha. Det er de som roper høyest som får hjelp. Helst de med kravstore foreldre. Det er verre for skolen at kravstore foreldre ikke blir tatt på alvor, enn at et barn med foreldre som ikke sier fra, blir grovt mobbet. Det er så langt i fra den inkluderingspolitikken som er i skolen. Ee du ressurssterk og klarer å sette deg inn i og forstå lover og regler, så kan du få skolen til å gjøre hva du vil. Mens de som av ulike grunner ikke klarer det like mye og ikke tør eller klarer å si fra, eller de ikke vet fordi barnet sier noe.. der må barna bare komme seg gjennom eventuelle kjipe opplevelser på skolen. 

Anonymkode: 5f6fd...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sammensatt av mange årsaker. Blandt annet:

  • Barna i dag har for mange overganger - flere skolebytter (vi flytter oftere) og mange bor 50/50 (med ulike regler i 2 hjem, foreldre som kanskje ikke samarbeider, steforeldre, stesøsken osv.). Mange og hyppige overganger gjør det vanskelig å innordne seg
  • Vi har gått bort fra å ville gjøre det beste for gruppen til fordel for å alltid ville gjøre det beste for individet
  • Barn i dag har alt for mye voksenstyrte aktiviteter. Den naturlige utviklingen barn i mellom - eksempel: utvikle god lekekompetanse, turtaking, samarbeid i gruppa osv. - er mye borte
  • Lærerne er bundet nesten på hender og føtter slik at de har mindre handlingsrom for å ta tilbake "makta" i klasserommet
  • Foreldrestilen har gått fra å være mer autoritær over til ettergivende
  • Vi tolker ofte barns rett til medvirkning som ensbetydende med at barn skal få bestemme
  • Foreldre bør i større grad få veiledning fra barna er små slik at de hjemmefra lærer seg regler, ta imot beskjeder, utføre beskjeder, vokse mer på positive forsterkere enn negative, få god selvfølelse og mestring mm. slik at barna er i stand til å fungere adekvat også i skolen

Anonymkode: 298b5...3cb

Jeg er helt enig med deg. Men vil tilføye på det siste punktet ditt. Man kan forvente dette, men der vil alltid finnes foreldre som ikke gjør dette. Vi har jo barnevernet av en grunn.. Problemet er at barna med traumer og vanskelige hjemmeforhold har blitt skolens ansvar. Skolen skal kompensere for dårlige hjemmeforhold uten at de har kompetanse eller ressurser til det. 

Anonymkode: 5f6fd...3cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Innvandring fra klankulturer

Økende antall barn fra oppløste hjem

Barn som vokser opp i barnehagen og ikke hjemme

For lite disiplin både hjemme og i skolen

Anonymkode: b256a...861

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle skal gjennom samme systemet- funker ikke. 
Hvis du forteller foreldre at barnet ditt mobber eller har atferdsproblemer føler foreldre og barn seg krenker og løper til statsforvalteren- hva med å samarbeide m skolen om problemene? 
Barna må lære hjemme at man oppfører seg fint mot andre og skal respektere læreren. 
Barn må lære seg å tåle litt mer- kjære foreldre;  ikke pakk ungene  inn i bomull. 

Anonymkode: b9b86...111

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene starter nok allerede hjemme, med at veldig mange barn får bestemme for mye og at foreldrene ikke orker å ta hylingen som blir om de sier nei.

Så bør en jobbe med å få mer praktiske oppgaver inn i skoletimene, gjerne mer fysiske aktiviteter de første årene mens mange fortsatt ikke har ro til å sitte stille hele timen.

Har en flere voksne inn i barnehage og de første årene på barneskolen, og da voksne som klarer å plukke opp utfrysing og negativ oppførsel og da kan jobbe med å få de barna over til bedre taktikker for å få venner og bygge selvfølelse. Da tenker jeg en får en bedre hverdag for mange. 

Å slå sammen mindre skoler tidligere (4.-5.trinn) i skoleløpet enn ungdomstrinnet kan muligens hjelpe til å få ned den tøffe tonen det ofte kan bli på slike skoler når elevene skal vise seg tøffe nok eller verdige tilhørighet i vennegjengen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det spiller egentlig ingen rolle hva slags regelverk skolene forsøker å innføre, så lenge lærerne aldri gidder å faktisk håndheve dette regelverket. Når jeg vokste opp hadde vi jo regler om at alle sammen skulle være klare for undervisningen i det timen faktisk skal begynne, og ha skolebøker og alt sånn klart. Likevel var det veldig ofte at ett par elever dukket opp ett par minutter etter at timen begynte. Så dukket opp ett par andre elever etter 5 minutter eller 10 minutter, og til og med femten eller tjue minutter. Noe som førte til at læreren var nødt til å repetere det man skulle gå gjennom i de timene flere ganger, i stedet for å begynne å hjelpe andre elever som faktisk hadde dukket opp når de skulle.   

Problemet var at lærerne var nødt til å skrive ned navnene på alle de som kom for seint, eller som ikke hadde giddet å ta med seg bøker og andre ting de skulle tatt med seg. Så må lærerne skrive anmerkninger på alle disse elevene i time etter time, sende ut varsel på at elevene risikerer å få nedsatt i orden og oppførsel. Deretter skrive ut ett par anmerkninger, før elevene faktisk får nedsatt. Men elevene lærer kanskje ikke av dettee, og fortsetter å kødde til. Så lærerne må sende ut enda flere anmerkninger, varsel om nedsatt, og så  videre, og så videre, og så videre. Lærerne har kanskje ett par sånne elever i hver eneste klasse de skal undervise i. Så lærerne gidder kanskje ikke å gjøre dette hele forbanna tiden. Det er sikkert mye mer lettvint å bare overse oppførsel som Irriterer. 

Anonymkode: 22898...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det har sammenheng med at dagens barn og unge har mindre tid sammen med foreldrene og familien. Mange barn er i barnehagen og på skolen fra 07.30-16.30, allerede fra de er 1 år! Tidligere var det unntak, nå er det vanlig. 

Anonymkode: c2cdb...1c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje det har sammenheng med at dagens barn og unge har mindre tid sammen med foreldrene og familien. Mange barn er i barnehagen og på skolen fra 07.30-16.30, allerede fra de er 1 år! Tidligere var det unntak, nå er det vanlig. 

Anonymkode: c2cdb...1c9

Barn i dag har faktisk mer tid med foreldre enn før. Mye er på grunn av hjelpemidler vi har i hjemmet (oppvaskmaskin, vaskemaskin, støvsugere, kaffemaskiner etc.) som gjør at man har frigitt tid sammen med barna. Før var barna kanskje mer hjemme, men oppgavene i hjemmet, og ofte på gården, var store og barna underholdt hverandre i stor grad. Fysisk tilstedeværelse er ikke alltid det samme som tid. Barna passet hverandre og/eller ble satt i arbeid. Foreldre i dag er i større grad bikket over til overinnvolvering i barnas fritid - det ser man gjennom mye mer kjøring og henting til og fra aktiviteter, organisering av voksenstyrte lekegrupper, voksne som planlegger og organiserer barnas fritid. Det fører til at barna i liten grad vet hvordan de selv skal organisere og gjennomføre på en god måte på egenhånd. Og da blir det kaos

 

Anonymkode: 298b5...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje det har sammenheng med at dagens barn og unge har mindre tid sammen med foreldrene og familien. Mange barn er i barnehagen og på skolen fra 07.30-16.30, allerede fra de er 1 år! Tidligere var det unntak, nå er det vanlig. 

Anonymkode: c2cdb...1c9

For flere tiår siden var jo foreldrene alt for opptatte med å arbeide, betale regninger / gjeld og alt mulig. 

Så det "argumentet" der er i alle fall bare tullball..        

Anonymkode: 22898...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...