Gå til innhold

Mamma har fått hjerneslag


Mad dog

Anbefalte innlegg

Natt til Idag fikk mamma hjerneslag. Vi ringte ambulansen tidlig og det gikk heldigvis bra. Pappa sa at når hun først amkom sykehuset slet hun med å prate og gå, men at hun heldigvis har vært bedre. Nå er klokken 07, og jeg overtenker helt sinnsykt. Telefonen hennes er her hjemme, så jeg kan heller ikke ringe henne. Jeg er bare redd for at noe har skjedd iløpet av natten etter pappa dro hjem igjen. Jeg vil bare at hun skal være frisk og at alt blir som normalt. Lillesøsteren min har konfirmasjon den kommende lørdagen, og vi alle hadde gledet oss sånn, men nå vet jeg ikke hva som skjer fremover.

 

for å gi dere mer informasjon, har mamma slitt med dettte før. Hun fikk sitt første hjerneslag i 2014, og jeg var 9 år og måtte ringe ambulansen. Det gikk heldigvis bra og hun var helt fin. Deretter fikk hun det igjen i 2019, når jeg var 15 år. Det gikk heldigvis bra igjen, og hun startet på jobb og var helt fin noen måneder etter. Men jeg var helt traumatisert etter den perioden. Når hun var hjemme og sykmeldt skulle jeg alltid ringe henne for å høre om det gikk fint. Når jeg var på skolen og hun ikke svarte på telefon, måtte jeg løpe den lange veien hjem bare for å sjekke om alt gikk fint. Det fikk ca 4-5 mnd etter hendelsen, at det roet seg og jeg sluttet å være så traumatisert. Men nå etter 4 år skjer det igjen. Og jeg er redd for hvordan tiden blir fremover. Jeg har en tid med mye eksamener og tenker å starte på studier til høst. Jeg er redd for å like preget som før. Jeg får bare vente til senere og høre om hvordan det går med henne.

 

Det jeg lurte på var om det er noen helsepersonell/leger eller andre som har vært i lignende situasjoner, som vet hvorfor slag kommer flere ganger? Og jo flere ganger det skjer, blir man verre og verre? Mamma har hatt det 2 ganger tidligere, og vært like aktiv, jobbet like mye og vært helt fin i ettertid. Hun er bare 46 år. Men har slitt mye med høyt blodtrykk og kan spesielt gjennom stressende perioder bli dårlig. Så jeg mistenker at konfirmasjon stresset, kan ha vært en faktor….Jeg bare ønsker at dette er siste gang jeg går gjennom dette. Jeg vil ikke fortsette å gå rundt i frykt og overtenke. Dette startet da jeg var 9 år, og jeg sa til meg selv da det skjedde igjen som 15 åring, at det aldri skulle skje igjen. Men nÅ som 19 åring, skjer det igjen.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor klem!!

Jeg forstår hvor hardt dette er for deg, du bærer nok på mange følelser og minner rundt dette helt siden det skjedde når du var 9 år, det er forståelig at det tynger deg så hardt.

Moren min fikk også slag og det gikk helt fint etterpå, men hun måtte værr veldig påpasselig med riktig dose blodtrykkmedisin i ettetid for at det ikke skulle skje igjen. Det var sånn at hun måtte gå til måling hver 14 dag lenge for å sjekke at hun fikk rett dose, i stressende perioder var det nesten ikke nok.

Håper det går bra med moren din! ❤️

Anonymkode: 75d8d...b83

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så leit å høre. Hjerneslag er skummelt.. 

Dette kan gå fint. Og jeg vil tippe at hun settes på mer medisiner fremover for å forhindre dette på ny 

Anonymkode: 7ea2f...6f5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er endring i din mor sin situasjon når hun er på sykehuset, så ringer helsepersonell til dere med en gang - så du trenger ikke bekymre deg for det💜 Siden du er under 18 år skal det opprettes skjema «barn som pårørende», og dere skal få muligheten til å stille spørsmål, husk at ingen spørsmål er dumme👍🏼 Det er viktig at du setter ord på hvordan du har det slik at du kan få informasjon og hjelp til det som bekymrer deg. Har dere helsesykepleier på skolen som du kan snakke med?

Anonymkode: f3a57...ba9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lege, så kan ikke uttale meg om hvorfor dette skjer. 

Men har du hatt noen du har fått snakket med? 

Håper det ordner seg for dere. 

Anonymkode: 1b2ec...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...