Gå til innhold

Buddhastatuer i hjemmet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som syns det er litt komisk når jeg ser noen ha Buddha på ei hylle ved siden av ellers helt vanlig dekor? Ingen tegn til at vedkommende er buddhist. Den står liksom bare der ved siden av en aloe vera. Som regel pleier disse å få et alter dedikert til seg. Jeg lurer bare på hvordan det ser ut for faktiske buddhister. Tenk å liksom være buddhist og sette opp statue av Jesus over toalettet 🙈

Anonymkode: 9f678...b51

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tacky et det er degradert til en simpel pynte- og interiørgjenstand som selges i kjedebutikker som nips. Det verste jeg har sett var ei blomsterpotte i form av et Buddha-hode...

Så ja, det er litt kleint når en kommer hjem til "interiør-Silje" og ser et Buddha-hode fra Sparkjøp eller en overpriset interiørbutikk sammen med duftpinner og trendy potteplanter.

Det fremstår like smart som å ha en bokhylle med Morgan Kane og Sagaen om isfolket stående på stas i stua.

 

Når det er sagt så har vi en burmesisk Buddha stående sentralt plassert hjemme, men den har fulgt familien gjennom generasjoner siden seilskutetiden – og den var visstnok gammel allerede den gang. Så kanskje jeg ikke er det spøtt bedre enn disse folkene jeg gjerne gjør narr av?

Anonymkode: cce28...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er komisk. Ingen ville vel finne på å ja Jesus-statuer i stua uten å være veldig kristne. Men det er vel de samme som har det som må ha skilt med hva rommet kalles 😃. Kitchen osv. 

Anonymkode: b9477...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det fremstår like smart som å ha en bokhylle med Morgan Kane og Sagaen om isfolket stående på stas i stua.

Anonymkode: cce28...3d6

:rodmer:

Anonymkode: 0d154...912

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig, det er komisk. Ingen ville vel finne på å ja Jesus-statuer i stua uten å være veldig kristne. Men det er vel de samme som har det som må ha skilt med hva rommet kalles 😃. Kitchen osv. 

Anonymkode: b9477...ecd

Jeg har Buddha-statuer, en rosenkrans og en Jesus. Det er ting jeg har kjøpt på reiser, ser ikke problemet 😊

Anonymkode: 9ebde...6e0

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er tacky et det er degradert til en simpel pynte- og interiørgjenstand som selges i kjedebutikker som nips. Det verste jeg har sett var ei blomsterpotte i form av et Buddha-hode...

Så ja, det er litt kleint når en kommer hjem til "interiør-Silje" og ser et Buddha-hode fra Sparkjøp eller en overpriset interiørbutikk sammen med duftpinner og trendy potteplanter.

Det fremstår like smart som å ha en bokhylle med Morgan Kane og Sagaen om isfolket stående på stas i stua.

 

Når det er sagt så har vi en burmesisk Buddha stående sentralt plassert hjemme, men den har fulgt familien gjennom generasjoner siden seilskutetiden – og den var visstnok gammel allerede den gang. Så kanskje jeg ikke er det spøtt bedre enn disse folkene jeg gjerne gjør narr av?

Anonymkode: cce28...3d6

Nå fikk jeg lyst til å lese sagaen omigjen🥰 Buddhafigurer er litt merkelig ja, men det er kanskje litt mer filosofisk enn religiøst som en Jesus. Men korssmykker er jo også poppis, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er tacky et det er degradert til en simpel pynte- og interiørgjenstand som selges i kjedebutikker som nips. Det verste jeg har sett var ei blomsterpotte i form av et Buddha-hode...

Så ja, det er litt kleint når en kommer hjem til "interiør-Silje" og ser et Buddha-hode fra Sparkjøp eller en overpriset interiørbutikk sammen med duftpinner og trendy potteplanter.

Det fremstår like smart som å ha en bokhylle med Morgan Kane og Sagaen om isfolket stående på stas i stua.

 

Når det er sagt så har vi en burmesisk Buddha stående sentralt plassert hjemme, men den har fulgt familien gjennom generasjoner siden seilskutetiden – og den var visstnok gammel allerede den gang. Så kanskje jeg ikke er det spøtt bedre enn disse folkene jeg gjerne gjør narr av?

Anonymkode: cce28...3d6

Haha, nei, du er ikke det! Ikke det spor bedre :) 

Anonymkode: da91c...ef7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Enig, det er komisk. Ingen ville vel finne på å ja Jesus-statuer i stua uten å være veldig kristne. Men det er vel de samme som har det som må ha skilt med hva rommet kalles 😃. Kitchen osv. 

Anonymkode: b9477...ecd

Jeg har en glassmadonna. Er hedning. 

Anonymkode: da91c...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er det bare jeg som syns det er litt komisk når jeg ser noen ha Buddha på ei hylle ved siden av ellers helt vanlig dekor? Ingen tegn til at vedkommende er buddhist. Den står liksom bare der ved siden av en aloe vera. Som regel pleier disse å få et alter dedikert til seg. Jeg lurer bare på hvordan det ser ut for faktiske buddhister. Tenk å liksom være buddhist og sette opp statue av Jesus over toalettet 🙈

Anonymkode: 9f678...b51

Du må jo nesten ta dette opp med Jysk, Sparkjøp, Nille og alle de andre nips-butikkene som selger Buddha statuer som interiør og pynt! 

 

For øvrig er det jo mange som reiser jorden rundt og tar med seg religiøse symbolske pyntegjenstander fra de forskjellige landene og har det som pynt hjemme hos seg :) 

Anonymkode: 488a0...692

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så ja, det er litt kleint når en kommer hjem til "interiør-Silje" og ser et Buddha-hode fra Sparkjøp eller en overpriset interiørbutikk sammen med duftpinner og trendy potteplanter.

Anonymkode: cce28...3d6

Dette! (Og jeg synes din arve-Buddha stiller i en litt annen klasse, så den kan du godt ha stående.)

Anonymkode: 8de99...785

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kristen blir det feil for meg å pynte med en Buddha figur, jeg har heller Jesus bilde.

Anonymkode: d11aa...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøjje meg hva folk skal bry seg om..

Jeg har denne Screenshot_20240424_160315_SamsungInternet.thumb.jpg.3083eaf9282362ea1da7a7b58904cb38.jpg

 

ved siden av kaffetrakteren min. Den lyser opp morningen min, jeg digger den :tunge: 

Jeg har også bilde av vår frue av Guadalupe (jomfru Maria) jeg har fått av en nær venn. Ateist på min hals men hva jeg kan ha stående og ikke i mitt eget hjem et det heldigvis jeg som bestemmer over. 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

Det fremstår like smart som å ha en bokhylle med Morgan Kane og Sagaen om isfolket stående på stas i stua.

...

Så kanskje jeg ikke er det spøtt bedre enn disse folkene jeg gjerne gjør narr av?

Anonymkode: cce28...3d6

Er det usmart å vise at man eier akkurat de bøkene, at man har lest dem - eller begge deler? :klo: Jeg har alltid tenkt at det viktigste er at folk leser, ikke hva de leser. Det er sannelig mange nok som ikke vet oppned på en bok i våre dager, så ja, jeg syns ikke du er det spøtt bedre enn disse folkene du gjør narr av.

PS. Jeg har verken Buddahstatue eller Morgan Kane i stua mi og sier som @skreppamedleppa, mitt eget hjem er det heldigvis jeg som bestemmer over.

skreppamedleppa skrev (3 minutter siden):

Jøjje meg hva folk skal bry seg om..

(klippet bort bildet)

 

ved siden av kaffetrakteren min. Den lyser opp morningen min, jeg digger den :tunge: 

Jeg har også bilde av vår frue av Guadalupe (jomfru Maria) jeg har fått av en nær venn. Ateist på min hals men hva jeg kan ha stående og ikke i mitt eget hjem et det heldigvis jeg som bestemmer over. 

Å, @skreppamedleppa, jeg bare digger deg!

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 1 buddah-figur på gjesterommet 😊 Som holder på et lys. Jeg synes slike figurer er kjempefine og jeg bryr meg ikke om hva andre måtte mene om at jeg har det 😊 Mitt hjem, mine dekor-valg 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt fantastisk Buddah figur på stuen. Men nå har jeg lest mye om buddhisme, og synes det er en veldig bra filosofi. Og er enig med veldig mye der. Så jeg har jo faktisk et forhold til Buddah figuren, selv om jeg ikke anser meg som Buddhist.

Anonymkode: 56f75...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry. Akkurat som H-O-M-E og L-O-V-E bokstaver. Dette, inkludert Buddha-statuer er folk som mangler egen stil, de bare kopierer hva  som er trendy

Anonymkode: e0d66...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Teitere og merkeligere å ha elg på veggen! Hilsen ei uten elg og Buddha! 😊

Anonymkode: bd76f...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så harry. Og som oftest så er det en amerikanisert «tjukk» buddha. Stikk i strid med hvordan han fremstilles i buddhistiske land.

Anonymkode: d0f5a...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er så harry. Og som oftest så er det en amerikanisert «tjukk» buddha. Stikk i strid med hvordan han fremstilles i buddhistiske land.

Anonymkode: d0f5a...7ab

Har du sett han? Siden det virker som du sitter på fasiten av hvordan buddha skal se ut og fremstilles.

 

Anonymkode: ad303...e1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt religiøs, men veldig fascinert av ulike religioner og tradisjoner. Jeg har en stor leende Buddhafigur som jeg dro med meg hjem fra Thailand for mange år siden. Elsker den, blir glad av den hver dag. Jeg har også flere Jesusfigurer, den fineste er kjøpt i Israel. Har jomfru Mariafigur fra Italia og Ganeshfigur kjøpt i India. Har forresten julekrybbe fra Jerusalem også, Jesusbarnet, Josef, Maria, hyrder og full pakke. Å så har jeg en veldig fin figur fra Vatikanet og en annen av paven. 
 

Har også dratt med meg mange andre souvenirer fra mine utallige turer rundt i verden og lever godt med at andre synes mange av tingene mine er harry. Jeg synes harry er kult, kan til og med reise på charterferie og handletur til Sverige 😄 Ikke er jeg flau over det heller. Jeg kjenner veldig mange ulike folk og de som noen karaktiserer som «harry» trives jeg alltid ekstra godt sammen med. 

Anonymkode: 8eb74...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...