Gå til innhold

Dere med 15-17åringer. Innetider, hengeplasser..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så,min datter på 16år mener at det er helt normalt og alle får lov å være sent ute i helger. Alt mellom 22-24.00, henge ute i sentrum, henge på MC D. Særlig i sommerferien mener hun at hun skal få være ute til midnatt, og henge som hun vil. Fordi dette får jo mer eller mindre alle lov til det er jo sommer og ferie.

Altså nei det får ikke alle lov til! Det er svært få som får lov til det. Og det blir ikke aktuelt her. Ja være hos ei venninne til midnatt + -, hjemme der og avtalt med foreldre. Kino som slutter 23, eller annet arrangement som slutter sent. Det er alt innafor en gang i blant.

Hvordan er det hos dere? Hva er deres inntid?

Hvorfor tror dere så mange får lov å være ute å gjøre som de vil? Hvorfor er ikke foreldre strengere og samarbeider? Ikke rart ungdommen nå til dags bare kjører på gjør som de vil og ikke frykter noe, når det ikke finnes konsekvenser...

Anonymkode: 1ffdf...195

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt å henge i sentrum, McDonald's osv sene kvelder og netter. Her har vi foreldre dialog og har samme innetider

Anonymkode: 7d0f4...b9a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så,min datter på 16år mener at det er helt normalt og alle får lov å være sent ute i helger. Alt mellom 22-24.00, henge ute i sentrum, henge på MC D. Særlig i sommerferien mener hun at hun skal få være ute til midnatt, og henge som hun vil. Fordi dette får jo mer eller mindre alle lov til det er jo sommer og ferie.

Altså nei det får ikke alle lov til! Det er svært få som får lov til det. Og det blir ikke aktuelt her. Ja være hos ei venninne til midnatt + -, hjemme der og avtalt med foreldre. Kino som slutter 23, eller annet arrangement som slutter sent. Det er alt innafor en gang i blant.

Hvorfor tror dere så mange får lov å være ute å gjøre som de vil? Hvorfor er ikke foreldre strengere og samarbeider? Ikke rart ungdommen nå til dags bare kjører på gjør som de vil og ikke frykter noe, når det ikke finnes konsekvenser...

Hvorfor lage ett innlegg hvor du er så nedlatende til andre som ikke har like regler?🤦🏻‍♀️

Anonymkode: d514e...5c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min snart 17 åring har innetid kl 01.00 i helgene.

Anonymkode: 7dd23...afb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor lage ett innlegg hvor du er så nedlatende til andre som ikke har like regler?🤦🏻‍♀️

Det er vell ikke nedlatende å spørre om andre har samme regler? Det er en nokså vanlig spørmål blant foreldre generelt. For ofte så får man høre som TS skriver at "alle" andre får lov, men sannheten er at 2 henger igjen i sentrum mens de andre har blitt hentet eller reist hjem. 

Anonymkode: 293ed...41e

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at de ungdommene som får frie tøyler på den måten er de ungdommene som har slakke/naive/uengasjerte foreldre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får absolutt IKKE henge i byen eller på mcd osv etter klokken 21.00 nei. Får selvsagt gå på en sen kino eller være hos en venninne litt sent (innetid 22 i ukedager). Jeg ser jo de jentene som henger i sentrum sent, de er ikke byens beste barn og jeg vil begrense mine døtres omgang med disse ungdommene . 

Anonymkode: deba4...1c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er absolutt ikke ment nedlatende. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at de allerfleste(ikke alle) som går henge rundt i sentrum/Mc D til midnatt eller senere er de som holder seg unna vold/rus, er pliktoppfyllende og oppfører seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke slike regler her. Kjører frihet under ansvar. Og iht det må de også lære seg når man bør komme seg hjem selv og evnt komunisere det. 

At jeg står der med pekefinger å peker på klokka og er streng lærer de ingen ting av.

Min mamma var bestemt på at jeg skulle hjem en time før alle de andre. Fordi hun var redd jeg skulle møte på fulle folk. Jeg prøvde mang en gang å si det tlr jeg ikke. Fordi det var akkurat den timen de fulle folka gikk på byen. Og jeg måtte møte de alene. Klubben stengte kl 23 jeg måtte hjem 22. Det akkedde bare ikke fordi jeg ikke turte. I tillegg fulgte vi hverandre til døra. Den ruten gikk det en time å gå. Så jeg kom aldri hjem før kl 24. Og dette ble det mye konflikter med. I tilegg ble jeg ikke regnet med av gjengen, den tiden jeg fulgte mors stenge regler. Og gikk glipp av hva finner vi på i morgen praten.  Så lørdag ble ganske ensom

Prat litt med ungen din heller du også finner dere en løsning både hun og du kan enes om. Ungen din er stor nok til å være med på dette nå. Er ikke 4 år og skal dikteres mer. 

En av våre regler er at så lenge de forteller selv om ting som går galt,  da har jeg ikke lov å bli sinna. Får jeg høre det av andre da kan det hende jeg ikke blir blid og at det blir konsekvenser. Som inndragning av frihet en periode. Med det  har vi gjensidig respekt.  Jeg kan ytre mine bekymringer og de tar hensyn til det. Også er det veldig fint at de tar opp ting som går galt, så enten bare lytter jeg eller vi finner ut av ting sammen. Hva de ønsker selv. 

Anonymkode: 3b0be...874

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 17 åring må være inn kl 22 om han eller vi skal tidlig opp neste morgen. I helger så har vi sagt kl 23, men han får ikke lov til å henge i sentrum. De er hos hverandre for det aller, aller meste.

I sommerferien så vil vi kanskje forlenge tiden om ingen skal tidlig opp og vi orker å sitte oppe. Han må være hjemme før vi legger oss, selv om han mener det ikke er nødvendig. Han sier også at alle andre får lov til så mye mer, men det bryr jeg meg svært lite om.

Anonymkode: 92d52...aa7

AnonymBruker
Skrevet

16 nå: hjemme til 23. Har vært tydelig at jeg ønsker henne hjemme før de fulle voksne inntar sentrum (bor på bygda).

Anonymkode: 4f414...a99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var for streng, og det endte med at hun ble værende utenfor hele ungdomstida. Hvis jeg hadde fått muligheten til å gjøre det om igjen, ville jeg ikke gnålt så mye om hvor hun var og hvem hun var sammen med. Jeg ville heller brukt tida på å lære henne å ta gode valg.

Vær glad hun vil være på McD med venner, det er verre om hun sitter alene og deprimert på rommet.  

Anonymkode: 73ad0...bff

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er absolutt ikke ment nedlatende. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at de allerfleste(ikke alle) som går henge rundt i sentrum/Mc D til midnatt eller senere er de som holder seg unna vold/rus, er pliktoppfyllende og oppfører seg.

Nei det er tull, og en fantasi.  Min søster har holdt barna unna sånt. Og når ene ble gammel nok til at hun ikke hadde så mye å si. Så vet ikke ungen å oppføre seg ute. Og aner ikke hvor mange ganger ddt har vært slåssing,  skader ig fylkearest. 

En annen jeg kjente fikk ikke være med på ungdomsklubb ol. Pga religiøs familie. Han drakk ikke og var bare sjåfør.  Innen ett år drakk han mer enn oss. Røyka som en skorstein ig begynte med hasj. Jeg tok  noen alvors prater med han om at her går det for fort i galretning. Han fant seg en ny gjeng. Startet med andre stoffer og ett år etter døde han av overdose. . Så han holdt i ett år og 8mnd etter han ble 18år rakk ikke å bli 20.

Tenprene er de årene de akal lære om seg selv, andre og gå på trynet å gjøre sine feil. Og vår oppgave som forekdre er å samle de sammen, rette de opp og prøve å dytte de i riktig retning.  Hvordan tenker du å få til det uten dialog  og bare være streng.  Tro meg velger du streng. Er også du den siste som får vite noe. 

Men ungen skal ikke ha tilitt man ikke har gjort seg fortjent til.  

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var for streng, og det endte med at hun ble værende utenfor hele ungdomstida. Hvis jeg hadde fått muligheten til å gjøre det om igjen, ville jeg ikke gnålt så mye om hvor hun var og hvem hun var sammen med. Jeg ville heller brukt tida på å lære henne å ta gode valg.

Vær glad hun vil være på McD med venner, det er verre om hun sitter alene og deprimert på rommet.  

Anonymkode: 73ad0...bff

På Mc D her er det etter 20.00 en mingleplass for kjøp og salg av rus, planlagte slåsskamper eller at noen er der for å starte kvalme. Igjen, ikke alle, men majoriteten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

LoL innetid til 16 åring? Da våre var 16 - 17 så bodde de på hybel i annen by, det samme gjorde jeg da jeg var i den alderen 😂🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det er tull, og en fantasi.  Min søster har holdt barna unna sånt. Og når ene ble gammel nok til at hun ikke hadde så mye å si. Så vet ikke ungen å oppføre seg ute. Og aner ikke hvor mange ganger ddt har vært slåssing,  skader ig fylkearest. 

En annen jeg kjente fikk ikke være med på ungdomsklubb ol. Pga religiøs familie. Han drakk ikke og var bare sjåfør.  Innen ett år drakk han mer enn oss. Røyka som en skorstein ig begynte med hasj. Jeg tok  noen alvors prater med han om at her går det for fort i galretning. Han fant seg en ny gjeng. Startet med andre stoffer og ett år etter døde han av overdose. . Så han holdt i ett år og 8mnd etter han ble 18år rakk ikke å bli 20.

Tenprene er de årene de akal lære om seg selv, andre og gå på trynet å gjøre sine feil. Og vår oppgave som forekdre er å samle de sammen, rette de opp og prøve å dytte de i riktig retning.  Hvordan tenker du å få til det uten dialog  og bare være streng.  Tro meg velger du streng. Er også du den siste som får vite noe. 

Men ungen skal ikke ha tilitt man ikke har gjort seg fortjent til.  

Selvfølgelig har vi dialog. Og selvfølgelig legger jeg frem grunnene til at de tingene er uaktuelt. Igjen er jeg ikke så streng at ingenting er lov og må hjem supertidlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke innetid her,men de er sjelden ute etter 22 i hverdagen og 23 i helger, dette er noe de bestemmer selv, de er 15,5 og 17 år, de er glad i og legge seg i tide da de begge er idrettsmennesker og vet søvn er viktig

Anonymkode: 84c59...492

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 15 får ikke henge rundt i sentrum sent på kvelden. Politiet her sier at ungdom i den alderen har ingenting å gjøre i byen på den tiden. Det er et økende problem med ungdomskriminalitet her i byen vi bor. I ukedagene trener hun mye og bruker ellers tid på skole. I helgene er de hjemme hos hverandre her i nærområdet på kveldene og da er det ok om det blir seint så lenge det er greit for foreldrene der de er. 

Anonymkode: 56fee...34f

AnonymBruker
Skrevet

Noen her bør lese litt i Norges lover før de lar ungene fly rundt som høns!

Anonymkode: 37d66...58a

AnonymBruker
Skrevet

Tidene har endra seg siden jeg var tenåring ser jeg. Hadde ikke innetid, men måtte si ifra når jeg kom hjem. Dette var på 2000-tallet. Men jeg er fra bygda da, ingen mcd å henge på. Vi var stort sett på fest på ungdomshuset. 

Anonymkode: 3272a...3dd

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...