AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Skrevet 23. april 2024 Jeg har en gutt på 4 år som går i barnehagen på storbarnsavdelingen. Jeg er veldig opptatt av gode samtaler med barnet mitt og kanskje litt over snittet interessert i å vite om hverdagen til mitt barn i barnehagen. Ved henting liker jeg å få info om han har spist greit til måltidene (de får servert mat i barnehagen), og hvem han har lekt med. Under foreldresamtale i dag fikk jeg beskjed om at barnehageansatte ikke har lov å fortelle om hvem (altså navnet ) på de han har lekt med. Stemmer dette? Er det brudd på taushetsplikten? For meg er det viktig å vite, for da har jeg litt mer kjøtt på bena i forhold til samtaler om hva han har gjort i barnehagen. Han sliter med språket og vi har stor fokus på samtaler hjemme. Spør jeg han hvem han har lekt med eller hva han har gjort, får jeg bare «ingenting» som svar.. Anonymkode: 5562d...c8a 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Skrevet 23. april 2024 Helt nøytrale ting om barna har de lov til å fortelle. Å si f.eks hvem som slo barnet ditt en dag er ikke innafor, men å si hvem barnet har lekt med, uten å si hvordan det andre barnet oppførte seg i leken, er innafor. Anonymkode: 5b0af...94a 15 1
Blåbærrips Skrevet 23. april 2024 #3 Skrevet 23. april 2024 Jeg vet ikke hva som ligger under taushetsplikten men i vår bhg som er veldig god får vi vite hvilke barn ungene våre leker sammen med og har en god kjemi med men ikke hvis det er negative ting 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #4 Skrevet 23. april 2024 Hæ? Vi snakker jo hele tiden til foreldrene om hvilke venner deres barn har, og det er jo ikke brudd på taushetsplikten så lenge vi ikke forteller noe om de barna Anonymkode: 345b7...76e 11 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #5 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt nøytrale ting om barna har de lov til å fortelle. Å si f.eks hvem som slo barnet ditt en dag er ikke innafor, men å si hvem barnet har lekt med, uten å si hvordan det andre barnet oppførte seg i leken, er innafor. Anonymkode: 5b0af...94a Høres merkelig ut. Som om barnet ikke selv kan snakke..? Anonymkode: 3720f...935
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Skrevet 23. april 2024 Jo, det er lov 😅 Jeg gjør iallefall det med god samvittighet. Jeg bretter jo ikke ut noe som helst om de andre barna, forteller bare om hvem det aktuelle barnet pleier å leke med. Anonymkode: 04ab7...c34 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #7 Skrevet 23. april 2024 Det er misforstått taushetsplikt. Her forteller de på foreldresamtalene hvem barnet pleier å leke med, om hen leker med alle eller har sine favoritter. Hvem de leker mest med er jo også utgangspunkt for hvordan de deler inn klassene når de begynner på skolen. Så dette er ikke noe hemmelig og blir snakket mye om på siste foreldresamtalen før skolestart. Anonymkode: 9e2da...2b1 8 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #8 Skrevet 23. april 2024 Høres merkelig ut. På vår småbarnsavdeling legger de ofte ut en kort rapport fra dagen. Da skriver de ofte ting som "x, y og z lekte i sandkassa ute. æ og å fikk være med å lage mat. r og n husket sammen i store huska" og slike ting. Anonymkode: af632...95c 1
Bacteria Skrevet 23. april 2024 #9 Skrevet 23. april 2024 Vi fikk månedsbrev vi, om hvem barna hadde lekt med, morsomme episoder osv. Bare positive ting. Da vår datter var over 20, fant hun disse brevene i en perm, lå på gulvet og lo så hun gråt. Nå for tiden er dette visstnok ikke innenfor, pga taushetsplikt. Litt trist. Men å si det muntlig må gå greit? 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #10 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har en gutt på 4 år som går i barnehagen på storbarnsavdelingen. Jeg er veldig opptatt av gode samtaler med barnet mitt og kanskje litt over snittet interessert i å vite om hverdagen til mitt barn i barnehagen. Ved henting liker jeg å få info om han har spist greit til måltidene (de får servert mat i barnehagen), og hvem han har lekt med. Under foreldresamtale i dag fikk jeg beskjed om at barnehageansatte ikke har lov å fortelle om hvem (altså navnet ) på de han har lekt med. Stemmer dette? Er det brudd på taushetsplikten? For meg er det viktig å vite, for da har jeg litt mer kjøtt på bena i forhold til samtaler om hva han har gjort i barnehagen. Han sliter med språket og vi har stor fokus på samtaler hjemme. Spør jeg han hvem han har lekt med eller hva han har gjort, får jeg bare «ingenting» som svar.. Anonymkode: 5562d...c8a Hvis ungen din er 4 år, kan han fint fortelle hvem han har leket med selv.. Anonymkode: 7babc...980 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #11 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis ungen din er 4 år, kan han fint fortelle hvem han har leket med selv.. Anonymkode: 7babc...980 Ikke alle som sliter med språk sier så mye om dette. Min hadde normal språkutvikling men jeg måtte lirke det ut av henne likevel. Hun pleide dessuten å si "husker ikke". Anonymkode: 9e2da...2b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #12 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Helt nøytrale ting om barna har de lov til å fortelle. Å si f.eks hvem som slo barnet ditt en dag er ikke innafor, men å si hvem barnet har lekt med, uten å si hvordan det andre barnet oppførte seg i leken, er innafor. Anonymkode: 5b0af...94a Dere må passe på å informere barna om at de ikke har lov til å si hvem som slo dem for dette tror jeg det syndes en del mot. Anonymkode: 28eb0...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #13 Skrevet 24. april 2024 Ja, jeg kan spørre om det er noen barnet mitt har lekt mer med en dag og får svar. Men som de andre sier, får ikke høre negative ting. På hjemmebane opplever jeg å få mye mer svar ut av barnet om jeg sier ting ala "Jeg fikk ikke husket eller lekt ute noen ting i dag mens jeg var på jobb! Det var sååå kjedelig. Har du fått lekt noe ute i dag? Åh! Med hvem da?" eller, "I dag klarte jeg å søle utover hele meg når jeg spiste lunsj! Det ble egentlig litt morsomt og vi lo alle sammen. Skjedde det noe gøy mens dere spiste i dag da? Hva spiste dere?" Anonymkode: 1351d...cbd 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #14 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere må passe på å informere barna om at de ikke har lov til å si hvem som slo dem for dette tror jeg det syndes en del mot. Anonymkode: 28eb0...c7d Selvfølgelig kan barna selv fortelle om hvem som har slått de...... Anonymkode: 1351d...cbd 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #15 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere må passe på å informere barna om at de ikke har lov til å si hvem som slo dem for dette tror jeg det syndes en del mot. Anonymkode: 28eb0...c7d Hva snakker du om? Anonymkode: 51fac...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #16 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere må passe på å informere barna om at de ikke har lov til å si hvem som slo dem for dette tror jeg det syndes en del mot. Anonymkode: 28eb0...c7d Det er bare de ansatte som har skrevet under taushetserklæring. Anonymkode: 64be6...007
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #17 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvfølgelig kan barna selv fortelle om hvem som har slått de...... Anonymkode: 1351d...cbd Ironi er en fin buss. Anonymkode: 99728...e8d 2
Hactar Skrevet 24. april 2024 #18 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Spør jeg han hvem han har lekt med eller hva han har gjort, får jeg bare «ingenting» som svar.. Har du prøvd å bare påstå at de har gjort noe helt tullete i stedet for? Jeg fikk mye mer ut av mine om de kunne korrigere meg enn om jeg spurte direkte. De skjønte at jeg tullet, men de ble litt mer engasjert i å svare fordi det ble en "lek". 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #19 Skrevet 24. april 2024 De sier ikke hvem som har bitt og sånne ting, men hvem de har lekt med får jeg alltid vite med henting. Noen ganger er det de faste, men kan ellers får høre «idag har det vært veldig god lek med …». Noe mer utleverende enn det får jeg jo ikke høre. Anonymkode: e1006...d96
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #20 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Selvfølgelig kan barna selv fortelle om hvem som har slått de...... Anonymkode: 1351d...cbd AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva snakker du om? Anonymkode: 51fac...5f9 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er bare de ansatte som har skrevet under taushetserklæring. Anonymkode: 64be6...007 Poenget var sikkert at barna uansett forteller hvem som har slått de og at personen derfor ikke ser meningen med at bhg skal holde det hemmelig? Men det er rett at ansatte ikke kan utlevere negative ting, selv om dette trolig er noe foreldre får vite gjennom barna uansett. Anonymkode: 9e2da...2b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå