Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i slutten av 30 årene og har over lengre tid tenkt på om det kunne vært en ide å tatt en master på deltid (eventuelt erfaringsbasert master). Grunnen til at jeg vurderer det er både faglig utvikling for egen del, men også for å få flere alternativer med tanke på jobbmuligheter. 

Noen som har tatt dette i tillegg til jobb og vil dele erfaringer?

Anonymkode: f6f55...174

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar det nå. 120 stp over 4 år. Jeg har riktignok 40% permisjon med lønn fra jobbfor å ta det, men de fleste andre på studiet jobber fulltid ved siden av og det går veldig greit. De to studiedager mine i uka brukes til litt av hvert de ja, ikke bare studietid. 

Anonymkode: 32276...2f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar master nå, i tillegg til 100% jobb (og overtid). Litt hektisk til tider, men det går rundt. Leser når datteren min har lagt seg, i helger og tar noen lesedager fra jobb i forbindelse med eksamen.

Nå har jeg "kun" masteroppgaven igjen

Anonymkode: 738cd...eac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leverte i fjor, jobbet 100 % utenom og hadde barn på 3 og 6 år. Gikk fint så lenge man er strukturert.

Anonymkode: 96dcc...f8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt til å ta 100 % master og jobbe 80 % til høsten som alenemor. Det blir hektisk, men andre har jo klart det før meg. :)  "Det har jeg ikke prøvd før, så det klarer jeg helt sikkert." - Pippi

Anonymkode: 069c5...657

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tar det nå. 120 stp over 4 år. Jeg har riktignok 40% permisjon med lønn fra jobbfor å ta det, men de fleste andre på studiet jobber fulltid ved siden av og det går veldig greit. De to studiedager mine i uka brukes til litt av hvert de ja, ikke bare studietid. 

Rimelig spesielt å ta masteren over 4 år når du har 40 % (!!) permisjon. Ikke noe jeg ville ha fortalt høyt til noen hvert fall. 

Anonymkode: 943ac...c25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tok en master over 3 år. Jobbet 100%. Tok ut ferie i samlingsukene. Det gikk greit, men det var slitsomt å skrive masteroppgaven når jeg jobbet fullt. 

Anonymkode: 79206...02a

AnonymBruker
Skrevet

Jobber mer enn 100% (helse), 4 barn, og tar det i tillegg. Jeg liker at det skjer litt da, kjeder meg ikke. 😅

Men det går helt greit altså, selv om det er travelt. 

Anonymkode: 3c3fc...8f1

AnonymBruker
Skrevet

Jobber fulltid og tar en master i økonomi over to år. Synes det er tidvis ganske tungt. Det verste er egentlig balansegangen mellom jobb, studier, fritid, familie, venner, trening, egentid. Er ferdig til sommeren og det blir fantastisk😊

Anonymkode: 2360b...6ec

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, typisk forumet her. En viss gjeng som normaliserer det å jobbe 100% med et halvt fotball-lag på slep (haug med unger som poppet ut av vaginaen) i tillegg til mastergrad, og alt dette fikser dere innenfor 3 år eller noe 🤣 GTFO. 

Normale og single folk, sliter til og med å fullføre master på normert tid, der 50% er forsinket og da med kun en liten deltidsjobb ved siden av. 

Sikkert flesteparten av dere som har outsourcet masteroppgaven til han fyren som tar 60.000 kr for den 😂 

Anonymkode: 3df04...55e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det går eller ikke er opp til deg. Hvis du er motivert nok så klarer du det helt fint. Jeg er snart ferdig med min master. Startet da jeg var 40 år. Tok det på heltid for å bli ferdig raskest mulig. Jeg hadde mulighet til å tilpasse arbeidsmengden underveis og jobbet mye helger, røde dager og ferier. Endte opp med å jobbe ca 75% i året. Har hus, mann, 3 barn og det som hører til. Har absolutt ikke vært enkelt. Har glemt hva det betyr å ha helt fri da jeg som regel enten har jobbet eller studert (gikk 5 år sammenhengende). Men nå som jeg nærmer meg slutten så tenker jeg at det var verdt det. Veldig mange som har studert med meg har jobbet mye ved siden av. Spesielt på master. Mange som jobbet redusert 2-3 mnd mens vi hadde forelesninger og eksamen, så jobbet de 100% resten. Mange har sluttet underveis, men vi er også en god antall som kommer til å gjennomføre.

Jeg tenker, har du lyst så taper du ingenting på å prøve. Og å ta det på deltid bør nok være veldig overkommelig.

Anonymkode: f6cad...f9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 1.38):

Åh, typisk forumet her. En viss gjeng som normaliserer det å jobbe 100% med et halvt fotball-lag på slep (haug med unger som poppet ut av vaginaen) i tillegg til mastergrad, og alt dette fikser dere innenfor 3 år eller noe 🤣 GTFO. 

Normale og single folk, sliter til og med å fullføre master på normert tid, der 50% er forsinket og da med kun en liten deltidsjobb ved siden av. 

Sikkert flesteparten av dere som har outsourcet masteroppgaven til han fyren som tar 60.000 kr for den 😂 

Anonymkode: 3df04...55e

Akkurat derfor en mastergrad ikke er for alle.  Til tross for at det blir formidlet "mastersyke" i Norge, viser statistikken det motsatte: Det er ikke veldig mange som har det, altså, i forhold til andre land og i forhold til de gode ordningene vi har her i landet. 

Master er egentlig for de aller beste bachelorstudentene (selv om noen masteren er lett å komme inn på). 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 20.34):

Jeg er i slutten av 30 årene og har over lengre tid tenkt på om det kunne vært en ide å tatt en master på deltid (eventuelt erfaringsbasert master). Grunnen til at jeg vurderer det er både faglig utvikling for egen del, men også for å få flere alternativer med tanke på jobbmuligheter. 

Noen som har tatt dette i tillegg til jobb og vil dele erfaringer?

Anonymkode: f6f55...174

Har tatt erfaringsbasert master på BI ved siden av full jobb. Det går helt fint, det er ikke så krevende som man tror om man kommer på forelesningene og er litt strukturert.

Anonymkode: 0507e...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint, jeg tok min siste mastergrad da jeg jobbet i 100% stilling i helsevesenet, pluss overtid. Hadde også mine frivillige verv, samt natteravnene, blåkors og et par støttekontaktjobber. Tok den på nominert tid, dette i tillegg til tre barn i alderen 3-6 år. Handler bare om innsatsvilje ☺️

Anonymkode: cb019...537

AnonymBruker
Skrevet

Tipper barna dine har «lidd» underveis i prosessen. I tillegg til at både jobb og andre forpliktelser har sett gjennom fingrene hva angår din påståtte gjennomføringsevne. Skulle vært interessant å se hvordan de rundt deg som du har forpliktelser overfor, ville vurdert din innsats. For en ting er sikkert: Alt er mulig, men døgnet har kun 24 timer. Og det krever ganske mye å gi barna sine god omsorg, i ditt tilfelle ville jeg vært meget bekymret for barna dine om du var i min krets. Ville også vært ekstremt bekymret for din evne til å mestre medikamenter om du hadde ansvar for det. For det er nå engang også slik at den kognitive kapasiteten ikke er ubegrenset, for noen av oss. Så; mens du allerede skryter så mye av egen innsats; spør de rundt deg hvordan de opplevde det. Og spør barna dine om 20 år. 

Hilsen sosionom med master i sosialt arbeid og master i psykisk helsearbeid som vet hva som kreves både i privatlivet, på jobb og i studiene. Egentlig tror jeg ikke på det du skriver. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det går helt fint, jeg tok min siste mastergrad da jeg jobbet i 100% stilling i helsevesenet, pluss overtid. Hadde også mine frivillige verv, samt natteravnene, blåkors og et par støttekontaktjobber. Tok den på nominert tid, dette i tillegg til tre barn i alderen 3-6 år. Handler bare om innsatsvilje ☺️

Anonymkode: cb019...537

Anonymkode: abc8e...095

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok master på fulltid mens jeg jobbet 100% (ble ferdig i forfjor), det gikk veldig greit. Tok feriedager fra jobb (eller avspasering) når det var obligatorisk oppmøte eller eksamen. Hadde ikke barn å tenke på heldigvis, det ville kanskje blitt vanskelig da jeg tok en mastergrad som krever ganske mye (innenfor naturvitenskap). Jeg gjorde det bra og hadde et veldig godt snitt og fikk A på masteroppgaven, så det var absolutt verdt det for meg. Hadde aldri giddet å ta det på deltid, det hadde tatt for lang tid. 

Anonymkode: 3acb2...c35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 0.07):

Rimelig spesielt å ta masteren over 4 år når du har 40 % (!!) permisjon. Ikke noe jeg ville ha fortalt høyt til noen hvert fall. 

Jeg skal ikke fortelle høyt at jeg følger opplegget til Udir i forhold til permisjon og antall studiepoeng, og tar en helt nyopprettet master hvor det ikke er mulig å ta emnene raskere?

Å drive med hersketeknikk på et forum derimot, en ikke noe jeg ville fortalt høyt til noen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tok deltidsmaster ved siden av full jobb. Pandemien gjorde det nok ekstra utfordrende, men det er virkelig veldig mye jobb over lang tid. Særlig det siste halvåret med skriving av masteroppgaven spiste ALT av overskudd og fritid. 

Jeg er glad for det faglige utbyttet, men tenker med gru på arbeidet.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper barna dine har «lidd» underveis i prosessen. I tillegg til at både jobb og andre forpliktelser har sett gjennom fingrene hva angår din påståtte gjennomføringsevne. Skulle vært interessant å se hvordan de rundt deg som du har forpliktelser overfor, ville vurdert din innsats. For en ting er sikkert: Alt er mulig, men døgnet har kun 24 timer. Og det krever ganske mye å gi barna sine god omsorg, i ditt tilfelle ville jeg vært meget bekymret for barna dine om du var i min krets. Ville også vært ekstremt bekymret for din evne til å mestre medikamenter om du hadde ansvar for det. For det er nå engang også slik at den kognitive kapasiteten ikke er ubegrenset, for noen av oss. Så; mens du allerede skryter så mye av egen innsats; spør de rundt deg hvordan de opplevde det. Og spør barna dine om 20 år. 

Hilsen sosionom med master i sosialt arbeid og master i psykisk helsearbeid som vet hva som kreves både i privatlivet, på jobb og i studiene. Egentlig tror jeg ikke på det du skriver. 

Anonymkode: abc8e...095

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke tror på hva TS skriver? Noen masterløp er mer krevende enn andre, og har flere eller færre arbeidskrav. Så det spørs helt på hvordan masterløpet er lagt opp.

Selv tar jeg en fulltid mastergrad (30 stp hvert semester), det er nettbasert og samlingsbasert - men undervisning er kun 1 gang i mnd. Fem dager. Man-ons, det ene emne. Og Ons-Fre det andre emne. Resten er selvstudium. Vi får 3-4 uker på hvert arbeidskrav. For det meste hjemme eksamener eller mappeoppgaver.

Selv jobber jeg ikke, fordi jeg går på AAP og er på vei til å bli uføretrygdet. Men mange av mine medstudenter jobber 100% som lærere, og har i tillegg barn. Og kabalen går fint opp for dem.

Anonymkode: 7c31e...692

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring som studieveileder er at det går greit for en god del så lenge det er emner man tar. Når studentene begynner på masteroppgaven er det mange som blir forsinket eller faller fra.

Anonymkode: 12647...2b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...