AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Skrevet 23. april 2024 Hei, Ja jeg føler meg skikkelig dum som spør om dette, siden jeg tidligere har skrevet en bacheloroppgave. Men da var det ikke så mye fokus på den kvantitative delen, i forhold til den kvalitative. Jeg er avhengig av en form for «fremgangsmåte» eller et «rammeverk» for å forstå ting. Hvis man ønsker å undersøke om det er en sammenheng mellom X og Y. Kan man da hente datamateriale fra en metastudie, og tolke og analysere innholdet i denne studien som en kvantitativ innholdsanalyse? Men at man selv skal undersøke noe annet som omhandler tema? Både problemstilling, populasjon, utvalg og målenivå blir jo annerledes. Jeg klarer å se for meg hele prosessen fra jeg har innhentet data, til alle dataene er registrert og analysert i SPSS. Det er bare det at jeg ikke forstår om jeg kan bruke tidligere metaanalyse som data kvantitativt? Det er jo en form for tekst, man kan vurdere, tolke og analysere? PS: Kan ikke bruke spørreundersøkelse, da vi fikk i oppgave å bruke to ulike kvantitative datainnsamlingsmetoder. Og jeg brukte spørreundersøkelse på første problemstilling. Eksempel: La oss si at metastudien har funnet en positiv effekt ved DBT behandling for pasienter med borderline. Kan man da i sin studie undersøke om det er en sammenheng mellom DBT og pasientens motivasjon i behandling? Anonymkode: 6f8fc...df7
Kullsyrevann Skrevet 23. april 2024 #2 Skrevet 23. april 2024 Anbefaler boken til Dalland (metode og oppgaveskriving). Der går han nøye gjennom kvantitativ/kvalitativ metode. Nå er det jo mange som skriver bachelor, men du kan sjekke om den er tilgjengelig på biblioteket eller kjøpe den selv.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #3 Skrevet 24. april 2024 Kullsyrevann skrev (16 timer siden): Anbefaler boken til Dalland (metode og oppgaveskriving). Der går han nøye gjennom kvantitativ/kvalitativ metode. Nå er det jo mange som skriver bachelor, men du kan sjekke om den er tilgjengelig på biblioteket eller kjøpe den selv. Tusen takk for hjelpen! Da skal jeg prøve å få lånt den, eller kjøpt den! 😊 Her har jeg bare brukt Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (den som står på pensum). Synes det står mye bra om de ulike kvalitative datainnsamlingsmetodene, men når det gjelder den kvantitative er det for det meste kun om forskningsdesign og statistiske analyser. Anonymkode: 6f8fc...df7
Kullsyrevann Skrevet 24. april 2024 #4 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tusen takk for hjelpen! Da skal jeg prøve å få lånt den, eller kjøpt den! 😊 Her har jeg bare brukt Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (den som står på pensum). Synes det står mye bra om de ulike kvalitative datainnsamlingsmetodene, men når det gjelder den kvantitative er det for det meste kun om forskningsdesign og statistiske analyser. Anonymkode: 6f8fc...df7 Dalland er veldig generell og går ikke gjennom kvalitativ/kvantitativ fra A til Å, men den er god på å beskrive krav til data. "Når vi velger data til en kvantitativ undersøkelse, er bruken av empiriske data underlagt bestemte regler. Kravet om systematisk utvalg av data står helt sentralt, og reglene tar sikte på å hindre at data blir valgt på en slik måte at det påvirker resultatet av undersøkelsen." Også går den over hvordan du går frem. Valg av data, redegjørelse, presisjon, bredde. "Ordene kvantitet og kvalitet er brukt. Som vi har sett, viser ordet kvalitet til egenskapene eller karaktertrekkene ved fenomener. Det blir enkelte ganger brukt uttrykk som «harde» og «myke» data som merkelapper på de data som blir samlet inn ved hjelp av henholdsvis kvantitative og kvalitative metoder. I tråd med dette beskrives forskere som benytter kvantitative data, litt karikert som «tellere mens de som bruker kvalitative data, kalles «tolkere». Svært forenklet sier dette noe om både de dataene og de arbeidsmåtene som karakteriserer de ulike tilnærmingene. Vi må samtidig være klar over at det i kvalitative undersøkelser også er elementer av kvantifisering, og at mange kvantitative forskere også tolker sitt materiale. Forskjellen mellom disse metoderetningene er i første rekke knyttet til måten man samler inn data på.»." Litt klipp og lim fra boken (ikke saksøk meg Dalland 😁).
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #5 Skrevet 24. april 2024 Kullsyrevann skrev (20 timer siden): Anbefaler boken til Dalland (metode og oppgaveskriving). Der går han nøye gjennom kvantitativ/kvalitativ metode. Nå er det jo mange som skriver bachelor, men du kan sjekke om den er tilgjengelig på biblioteket eller kjøpe den selv. Synes boken til Dalland er vanskelig å lese og vanskelig å bruke. Anbefaler «Hvordan lese kvantitativ forskning» og boken til Forsberg og Wengstrøm men husker ikke tittelen. Anonymkode: 00f03...958
Kullsyrevann Skrevet 24. april 2024 #6 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Synes boken til Dalland er vanskelig å lese og vanskelig å bruke. Anbefaler «Hvordan lese kvantitativ forskning» og boken til Forsberg og Wengstrøm men husker ikke tittelen. Anonymkode: 00f03...958 DENNE? og DENNE? Ja de så jo veldig relevante ut! Håper TS får det med seg. Greit å få det tilspisset hvis man utelukkende bruker kvantitativ metode.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #7 Skrevet 24. april 2024 Kullsyrevann skrev (3 timer siden): Dalland er veldig generell og går ikke gjennom kvalitativ/kvantitativ fra A til Å, men den er god på å beskrive krav til data. Jeg synes sitatene du la ved, besvarer det jeg spesifikt spør om/ikke forstår i HI. Altså valg og krav til datamateriale. Takk igjen😃 TS Anonymkode: 6f8fc...df7
Kullsyrevann Skrevet 24. april 2024 #8 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes sitatene du la ved, besvarer det jeg spesifikt spør om/ikke forstår i HI. Altså valg og krav til datamateriale. Takk igjen😃 TS Anonymkode: 6f8fc...df7 Så kjekt å høre! Lykke til med oppgaven 😁
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #9 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei, Ja jeg føler meg skikkelig dum som spør om dette, siden jeg tidligere har skrevet en bacheloroppgave. Men da var det ikke så mye fokus på den kvantitative delen, i forhold til den kvalitative. Jeg er avhengig av en form for «fremgangsmåte» eller et «rammeverk» for å forstå ting. Hvis man ønsker å undersøke om det er en sammenheng mellom X og Y. Kan man da hente datamateriale fra en metastudie, og tolke og analysere innholdet i denne studien som en kvantitativ innholdsanalyse? Men at man selv skal undersøke noe annet som omhandler tema? Både problemstilling, populasjon, utvalg og målenivå blir jo annerledes. Jeg klarer å se for meg hele prosessen fra jeg har innhentet data, til alle dataene er registrert og analysert i SPSS. Det er bare det at jeg ikke forstår om jeg kan bruke tidligere metaanalyse som data kvantitativt? Det er jo en form for tekst, man kan vurdere, tolke og analysere? PS: Kan ikke bruke spørreundersøkelse, da vi fikk i oppgave å bruke to ulike kvantitative datainnsamlingsmetoder. Og jeg brukte spørreundersøkelse på første problemstilling. Eksempel: La oss si at metastudien har funnet en positiv effekt ved DBT behandling for pasienter med borderline. Kan man da i sin studie undersøke om det er en sammenheng mellom DBT og pasientens motivasjon i behandling? Anonymkode: 6f8fc...df7 Men finner du data om det i metaanalysen, da?? Jeg skjønner ikke helt hva du vil her. Metaanalyser bruker jo data fra mange studier og pooler dem. Hva mer tenkte du å få ut av metaanalysen, annet enn de faktiske resultatene deres? Og de handler jo ikke om din problemstilling, om jeg forstår deg riktig? Anonymkode: 5dd05...33a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå