Gå til innhold

Begynne på utdanning i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Litt usikker på hva jeg skal gjøre her nå.. Jobber nå som mellomleder på en barnevernsinstitusjon. Er utdannet barnevernspedagog og har jobbet som leder nå i litt over 3 år. Kjenner at jeg er lei hele greia.. ungdommer, ansatte, pårørende og alt som dukker opp. Rekker ikke gjøre jobben min eller følge opp ansatte på en god måte, da det alltid dukker opp nye «hasteting» som må ordnes. Kan ikke tenke meg tilbake til å jobbe «på gulvet», og ser meg derfor om etter andre muligheter. 
 

Jeg har søkt på nytt bachelorstudie til høsten - innenfor økonomi. Problemet er at jeg er litt usikker på om jeg kommer inn eller ikke.. Ønsker i utgangspunktet ikke å fortelle noen om tankene mine enda, i tilfelle jeg ikke kommer inn. Samtidig må jeg si opp snart (før jeg vet om jeg kommer inn eller ikke), hvis jeg skal rekke oppstarten på skolen. 
 

Har 2 barn på 8 og 11 år og er avhengig av inntekt. Tenker å jobbe som ekstravakt på en institusjon på kveld og helg. 
 

Noen spørsmål:

1. Ville dere sagt opp og håpet på å komme inn på studie? Ligger akkurat på poenggrensa på studiene jeg har søkt. Ønsker i utgangspunktet å studere på campus for å kunne diskutere med forelesere og medstudenter, men nettstudier kan eventuelt også være en mulighet om jeg ikke kommer inn på campus. Har poeng til å komme inn på nettstudiumene, med mindre snittet har økt mye siden i fjor. 
 

2. fortsettelse fra forrige punkt.. Tror dere poengsnittet har økt mye siden i fjor? Tenker en del kanskje ikke har råd til å studere nå mtp på renter osv, men samtidig øker kanskje søknader på nettstudier, da de er fleksible og kan tilpasses jobb?

 

3. Noen som har erfaring med hvordan det er å få jobb etter en bachelor i økonomi og administrasjon? Eventuelt med retning innenfor regnskap?

 

Ble litt langt dette men.. 😅 oppleves som en stor avgjørelse å ta - i alle fall å skulle ta sjansen på å komme inn, si opp jobben, og hvis man da ikke kommer inn så er jo det litt dumt.. 🙈

Anonymkode: b1c0f...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du så ikke kommer inn i første runde, kan du ende opp på venteliste. Det er en del som ombestemmer seg å dropper ut den første uka, eller så er det de som gir fra seg plassen. Så selv om du er akkurat på poenggrensa, så er ikke håpet ute selv om det er en del søkere i forhold til i fjor. Har du noe på andreplass som også er relevant?

Det er mange studier som ikke har krav til obligatorisk oppmøte, eller så er det fag du kan lese deg opp til selv. Så selv om det hovedsakelig beskrives som et studie med fysisk oppmøte, er det ikke umulig å ha dager hvor du leser hjemme. Men da må du selvsagt lese mer å være selvstendig. 

Etter hva jeg har hørt er det et studie hvor du nesten burde ha master for å være attraktiv på jobbmarkedet. Men det finnes sikkert unntak (også er det sikkert noen som vet sikkert som kan bekrefte/avkrefte det her). Vil anbefale deg å få deg kontakter i studietiden, det kan ha like mye å si som lengde på utdanning. Peiset på med det selv da jeg begynte å studere, fokuserte spesielt på å bli kjent med de som var noen kull over meg. Det førte til mange inngangsporter og jobbintervjuer. De kan også rapportere tilbake om hva de spurte om på jobbintervjuer og hvordan arbeidshverdagen ser ut.  

Det er mange som har den utdanningen i Norge, så det er viktig du skiller deg ut. Eller så må du ta til takke med vikariat i starten. Ikke noe jeg hadde studert "bare fordi". Også må du ha hjerne for det, hvis ikke blir eksamener og arbeidskrav veldig krevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på årsstudium bedriftsøkonomi, slik at jeg i tilfelle kan gå rett inn på 2. året på en bachelor.. men er usikker på hvordan det fungerer, om man først må komme inn på ordinært opptak for bachelor, og så søke fritak for 1. året? I så fall har jeg jo ingen garanti for at jeg kommer inn neste år heller på bachelor. 
 

Kriteriene mine er at det må være en jobb der jeg unngår brukere, pårørende og personalansvar. Så ser for meg å sitte på et kontor (gjør ingenting om det er i kontorfellesskap med kolleger), og jobbe på data uten å bli «emosjonelt påvirket» av andre folks følelser og problemer hele tiden. Tenker muligens retning innenfor regnskap? Hører det i utgangspunktet skal være greit å få jobb som regnskapsfører?

Forhåpentligvis teller det positivt at jeg har vært i arbeidslivet i mange år, og jobbet som leder med personal-,  økonomi- og fagansvar de siste 3 årene, selv om det er i et annet fagfelt. 
 

ts

Anonymkode: b1c0f...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå økonomi, så gå for studiet som gjør at du kan bli statsautorisert regnskapsfører. Da er du garantert jobb! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodi skrev (13 timer siden):

Hvis du skal gå økonomi, så gå for studiet som gjør at du kan bli statsautorisert regnskapsfører. Da er du garantert jobb! :)

Er dette jeg tenker på, så håper du har rett 😅

det jeg sliter med å bestemme meg for er om jeg skal si opp jobben før jeg vet om jeg kommer inn på skole eller ikke, for å være klar til å studere i august.. 🤔

 

ts

Anonymkode: b1c0f...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ventet med å si opp når du er usikker på om du kommer inn. Og så hadde jeg kommet på en løsning sammen med leder om hvordan kombinere studier og jobb siste tiden av oppsigelsestiden. Tenker at det er begrenset med obligatorisk oppmøte på det studiet? Og kanskje spart noen feriedager? 

Anonymkode: 0b115...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 21.37):

Er dette jeg tenker på, så håper du har rett 😅

det jeg sliter med å bestemme meg for er om jeg skal si opp jobben før jeg vet om jeg kommer inn på skole eller ikke, for å være klar til å studere i august.. 🤔

 

ts

Anonymkode: b1c0f...7f7

Kan du ikke si opp jobben, men samtidig spørre om oppsigelsen kan trekkes tilbake rundt datoen for opptak? Sånn at hvis du ikke kommer inn, kan du trekke oppsigelsen, og arbeidsgiveren din slipper å finne en ny, intervjurunder og utlysninger etc.

Anonymkode: d6abb...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...