Gå til innhold

Skeptisk til å bestille reise med SAS i sommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal på en reise i sommer, og SAS er et alternativ, men ettersom dette er et år hvor SAS-ansatte skal forhandle om lønn og vilkår, vet jeg ikke om jeg tør å bestille reiser med SAS i sommer i tilfelle det blir streik.

Det var streik sist det var forhandlinger, med store konsekvenser for de impliserte. 

Jeg har derfor prøvd å finne informasjon om hvordan dette ligger an mht. forhandlingene med kabinansatte og pilotene, men det eneste jeg fant på nettet var at de nå var i forhandlinger, men ikke noe mer enn det.

Noen som vet mer enn det jeg vet? Noen som tror sommeren 2022 kan gjenta seg?

Noen råd?

Enn så er jeg avventende, men ønsker å bestille snart. Vurderer alternativer, men SAS har den beste reiseruten pr. nå.

Anonymkode: 23de6...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror du sas sine ansatte er mer streikevillig enn andre kabinansatte? det er mange forbund innenfor luftfart som forhandler i år, og alle forhandler om både lønn og andre vilkår, det kalles hovedforhandlinger.

Sas sin pilotforening derimot har ikke lov til å forhandle, det er ett av vilkårene etter streiken i 2022. Samtlige andre pilotforbund derimot skal forhandle.

Og ikke glem at streik ikke bare handler om kabinpersonalet og piloter, bakkemanskaper i mange andre land har stengt ned hele flyplasser pga streik.

Anonymkode: d3c38...1e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder SAS så er det så mange ulike organisasjoner og grupperinger av ansatte i ulike land, og alle kan ramme deg med streik. Så skulle man tenkt sånn kunne man aldri bestilt med dem. Noe jeg personlig riktignok sjelden gjør, men da av andre årsaker (stort sett dyrere enn konkurrentene). 

Anonymkode: b4e8c...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble rammet av SAS-streiken for to år siden, og flyr Lufthansa i år rett og slett av prisgrunner.

Alle kan havne i streik, så her tar vi sjansen.

Anonymkode: c4e25...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ble rammet av SAS-streiken for to år siden, og flyr Lufthansa i år rett og slett av prisgrunner.

Alle kan havne i streik, så her tar vi sjansen.

Anonymkode: c4e25...1e7

Lufthansa streiker jo støtt og stadig, så man kan være uheldig uansett. Frustrerende så mange grupper som kan ramme reiselivet. 

Anonymkode: b4e8c...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ender man kanskje opp med litt saftige EU261-penger, så det har jeg ingenting imot.

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ble rammet av SAS-streiken for to år siden, og flyr Lufthansa i år rett og slett av prisgrunner.

Alle kan havne i streik, så her tar vi sjansen.

Anonymkode: c4e25...1e7

Håper du huska EU261. Fristen går ut etter tre år i Norge, så bare å be om pengene.

Anonymkode: b2dea...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Da ender man kanskje opp med litt saftige EU261-penger, så det har jeg ingenting imot.

Håper du huska EU261. Fristen går ut etter tre år i Norge, så bare å be om pengene.

Anonymkode: b2dea...8e4

Gjelder den fristen fra reisen skulle funnet sted, eller fra man søker? Jeg har ventet i over et halvt år på kompensasjon for en reise.

Anonymkode: b4e8c...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt rammet av streik (men det var med Norwegian, i mai for noen år siden), og tenker akkurat slik som deg, TS. Ville sørget for å bestille hotell og slikt med avbestillingsmulighet gratis, så du slipper å stresse med tanken på å måtte tape masse penger i tillegg til at turen går i vasken.

Anonymkode: 26a63...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår SAS for alt jeg kan....har hatt mest uhell der.

Anonymkode: 472ac...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Gjelder den fristen fra reisen skulle funnet sted, eller fra man søker? Jeg har ventet i over et halvt år på kompensasjon for en reise.

Anonymkode: b4e8c...847

Da må du mase. Fristen for at du søker er på tre år etter reisen skulle funnet sted. Jeg fikk €400 fra Ryanair etter to uker da flyet til Kroatia var 3 timer og 2 minutter forsinka.

Anonymkode: b2dea...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har også blitt rammet av streik (men det var med Norwegian, i mai for noen år siden), og tenker akkurat slik som deg, TS. Ville sørget for å bestille hotell og slikt med avbestillingsmulighet gratis, så du slipper å stresse med tanken på å måtte tape masse penger i tillegg til at turen går i vasken.

Anonymkode: 26a63...837

God reiseforsikring og EU261. Man kan tjene masse penger på streik.

Anonymkode: b2dea...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da må du mase. Fristen for at du søker er på tre år etter reisen skulle funnet sted. Jeg fikk €400 fra Ryanair etter to uker da flyet til Kroatia var 3 timer og 2 minutter forsinka.

Anonymkode: b2dea...8e4

Problemet er at de ikke svarer når man purrer heller. Så kan de da bare lene seg tilbake og vente på at tre år skal gå, eller må man kontakte flyklagenemnda e.l.? Forsikringsselskapet vil helst se et avslag før de gir noe, men jeg får jo ikke svar i det hele tatt. 

Anonymkode: b4e8c...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...