Gå til innhold

Supper og rett-i-koppen


Perine

Anbefalte innlegg

Sånn gjør jeg når jeg lager suppe. Først spiser jeg den nylaget, og restene heller jeg i engangskopper og fryser.  Samler dem i poser når de er fryst.  Neste gang er det bare å ta seg en kopp «rett-i-koppen» hihi 😂

Bilder av ertesuppa jeg laget sist. Da brukte jeg 10-liters gryta og kokte på 2 røkte skinkeknoker, 1 pakke tørre erter, 1 pose lapskausblanding, 1 pose amerikansk blanding, 3 store gulrøtter, 4 løk, pepper og timian.

IMG_5228.jpeg

Endret av Øyne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var smart. Men kanskje det finnes lokk til? Evt slike lokk til kaffekopper også tape igjen hullet. Finnes også ulike beholdere i porsjonsstørrelse som egner seg bra. Lett å varme i mikro til lunsj😄

Anonymkode: 9db92...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville lagret så mye suppe i utette beholdere uten skikkelig lokk over lengre tid. Slike pappkopper er 2,3 dl, og 2 svineknoker gir vanligvis 10-12 middagsporsjoner med suppe.

Jeg lager mye suppe og fryser ned, men jeg fryser ned i lufttette beholdere. Og mer enn 4-6 porsjoner ser jeg ikke noe grunn til å lage.

På en svineknoke bruker jeg 4-500g gulrøtter, 6-700g potet, en stor løk, og eventelt sellerirot, og koker til lapskaus. Fryser ned i lunsjporsjoner, og sper eventuelt med vann når jeg tiner. Det gir meg 5-6 porsjoner, og ville sikkert gitt 8-10 slike kopper.

Anonymkode: 896d2...0c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg ville lagret så mye suppe i utette beholdere uten skikkelig lokk over lengre tid. Slike pappkopper er 2,3 dl, og 2 svineknoker gir vanligvis 10-12 middagsporsjoner med suppe.

Jeg lager mye suppe og fryser ned, men jeg fryser ned i lufttette beholdere. Og mer enn 4-6 porsjoner ser jeg ikke noe grunn til å lage.

På en svineknoke bruker jeg 4-500g gulrøtter, 6-700g potet, en stor løk, og eventelt sellerirot, og koker til lapskaus. Fryser ned i lunsjporsjoner, og sper eventuelt med vann når jeg tiner. Det gir meg 5-6 porsjoner, og ville sikkert gitt 8-10 slike kopper.

Anonymkode: 896d2...0c9

En ting er sikkert, og det er at fryseboksen,evt.skapet, er et flott hjelpemiddel, både for matbudsjett og matvariasjon.

Jeg hadde ofte med meg en porsjon med gryterett eller suppe til å varme opp i micro da jeg jobbet. veldig greit, og jeg ble ikke så ofte fristet av kantinematen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var smart. Men kanskje det finnes lokk til? Evt slike lokk til kaffekopper også tape igjen hullet. Finnes også ulike beholdere i porsjonsstørrelse som egner seg bra. Lett å varme i mikro til lunsj😄

Anonymkode: 9db92...923

Det finnes mange muligheter. Europris har ganske godt utvalg i plastbokser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (1 minutt siden):

En ting er sikkert, og det er at fryseboksen,evt.skapet, er et flott hjelpemiddel, både for matbudsjett og matvariasjon.

Jeg hadde ofte med meg en porsjon med gryterett eller suppe til å varme opp i micro da jeg jobbet. veldig greit, og jeg ble ikke så ofte fristet av kantinematen.

Helt enig i at det er supert å fryse ned mat med tanke på matbudsjett. Men å fryse ned 10 porsjoner av samme rett øker ikke variasjonen, spesielt ikke i forpakninger som ikke er ment for fryselagring... 2dl suppe i en pappkopp er ikke veldig praktisk ta med som lunsj heller. Da ville jeg heller laget 2-3 ulike supper og fryst ned i 3dl plastbokser, som kan gjenbrukes. Da tåler de lengre frysing, man slipper engangsemballasje, og har faktisk variasjon.

Anonymkode: 896d2...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig i at det er supert å fryse ned mat med tanke på matbudsjett. Men å fryse ned 10 porsjoner av samme rett øker ikke variasjonen, spesielt ikke i forpakninger som ikke er ment for fryselagring... 2dl suppe i en pappkopp er ikke veldig praktisk ta med som lunsj heller. Da ville jeg heller laget 2-3 ulike supper og fryst ned i 3dl plastbokser, som kan gjenbrukes. Da tåler de lengre frysing, man slipper engangsemballasje, og har faktisk variasjon.

Anonymkode: 896d2...0c9t

----men eh...   Jeg frøs bare ned disse 7 koppene på den måten. Jeg har jo masse annet der, og jeg eier emballasje som er litt bedre egnet for langtidslagring i frys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...