Gå til innhold

Oppstartstime på dps i dag, men legen var syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ADHD, fikk diagnosen for flere år siden. Har den siste tiden innsett at jeg trenger hjelp. Fikk henvisning av fastlege til dps, skulle starte opp der i dag. Tok fri fra jobb, blir trukket i lønn for dette. I morges fikk jeg sms med et skjema jeg måtte fylle ut. Jeg dro tidlig fra jobb, og møtte opp til timen. Men legen var visst syk.

Jeg blir så sint og så frustrert! Det har kostet meg mye både mentalt og økonomisk for å komme meg til timen. Hvis jeg hadde fått beskjed i morges hadde jeg sluppet å ta fri fra jobb i det minste. Nå blir jeg trukket tre timer i lønn, men så vil de jo ha meg tilbake på dps. Da blir jeg trukket tre timer til. I tillegg har jeg brukt mye energi på å grue meg, og nesten gitt opp.

Har jeg noen rettigheter i forhold til tapt arbeid når de avlyser timen? Hvis jeg ikke hadde møtt opp måtte jeg jo ha betalt…

Anonymkode: b611e...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du har ikke det. Det er dessverre sånt som skjer.

Men, får du ikke betalt fri av jobben for legetimer? Det gjør jeg.

Anonymkode: f308a...88d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til dps. Sånn er det. Håper ikke du har et kvinnfolk med småbarn og barneskolebarn. Da kan du forvente deg ekstremt mange avlysninger grunner sykt barn. 

Anonymkode: c7e35...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at sykdom kan oppstå, men jeg forstår ikke at jeg ikke ble varslet før jeg kom dit. Det burde jeg jo blitt. Da hadde jeg heller ikke hatt behov for fri.

Jeg får dessverre ikke til å søke om fri digitalt. Dermed må jeg gi beskjed til min leder, derfor blir det automatisk avspasering uten lønn. 

Anonymkode: b611e...b58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å få telefon i 8-9 tiden. Altså så fort de kommer på jobb og psykologen har varslet om fravær. Det kan ta tid å kontakte hele pasientlisten. 

Har også fått beskjed 1 time før og en gang da jeg satt på venterommet. Da var det slik at psykologen måtte dra akutt midt på dagen. 

Det er jo ikke akkurat slik at de vet at i morgen våkner de for syk til å dra på jobb. Det vet de den morgningen. De planlegger ikke fravær heller, avlyser alle timer og avtaler også neste dag så kan de dra allikevel. Sier jo seg selv at timer blir avlyst på kort varsel, med en grunn.

Timene er satt frem i tid. Du kan varsle lederen din om planlagt fravær. Du kan også få behandlingsdager innvilget om du har fast behandling. Det er arbeidsplassen som dekker en viss antall behandlingsdager, også dekker NAV resten. 

Anonymkode: c7e35...10f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min psykiater har en del fravær men får alltid sms fra dps senest kl 08 om hun er syk eller har syke barn 

Anonymkode: 659ff...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg forstår jo at sykdom kan oppstå, men jeg forstår ikke at jeg ikke ble varslet før jeg kom dit. Det burde jeg jo blitt. Da hadde jeg heller ikke hatt behov for fri.

Jeg får dessverre ikke til å søke om fri digitalt. Dermed må jeg gi beskjed til min leder, derfor blir det automatisk avspasering uten lønn. 

Anonymkode: b611e...b58

Kan ikke lederen din vise deg hvordan du søker?

Anonymkode: 84946...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til en time uten at psykologen var det. Viste seg i ettertid at hun hadde fått et drypp.

Livet skjer for alle... 

Anonymkode: 94f9d...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg kom til en time uten at psykologen var det. Viste seg i ettertid at hun hadde fått et drypp.

Livet skjer for alle... 

Anonymkode: 94f9d...cfd

Psykologen min bare glemte meg…

Anonymkode: 076d4...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke de aller fleste arbeidsplasser fri med lønn til nødvendig helsehjelp/legetimer? 

Anonymkode: 3915c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger kan også bli syke. Det er vanlig at man kan få sykemelding på behandlingsdager dersom det er nødvendig.

Anonymkode: 02085...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke de aller fleste arbeidsplasser fri med lønn til nødvendig helsehjelp/legetimer? 

Anonymkode: 3915c...f5b

Det er ikke noe man har krav på, det er opp til hver arbeidsgiver. Vi har ikke det, jeg jobber i fylkeskommunen. HR sjefen holdt innlegg på et allmøte at vi måtte bruke vår samvittighet og ikke belaste arbeidsgiver med fravær for legetimer. Før fikk vi fri med lønn for å gi blod, men det får vi heller ikke nå.

Anonymkode: fcfcc...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...