Gå til innhold

Oppgradere Dell Latitude 7280 med RAM - men hvilken type?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så ifølge dell.com skal Latitude 7280 ha DDR4 SDRAM 2133 MHz. Men når jeg åpner den finner jeg:

IMG_20240423_120008.thumb.jpg.369de5f2a43064830b0bbc170fa68844.jpg

Er jeg dum eller er dette 2400 MHz?

Prisforskjellen mellom 2133 og 2400 MHz 16GB er 1 krone på AliExpress. Men hva skal jeg gå for her?

Anonymkode: d57eb...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ingenting å si om du kjøper 2133 MHz eller 2400 Mhz så lenge det er DDR4 SODIMM, husk at brikker fra AE ofte brukt og det er ikke alltid du får det du tror.

Anonymkode: f2291...556

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det har ingenting å si om du kjøper 2133 MHz eller 2400 Mhz så lenge det er DDR4 SODIMM, husk at brikker fra AE ofte brukt og det er ikke alltid du får det du tror.

Anonymkode: f2291...556

Ah, ok, frekvensen er ubetydelig? Hva er det den gjør da, om du gidder en liten ELI5?

Ali er som eBay, tenker jeg: Er tusenvis av brikkene solgt til gode anmeldelser (over 4 stjerne og selger med 94%+ positive reviews), da er jeg trygg på innholdet.

Anonymkode: d57eb...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardhastigheten på DDR4 er 2133 MHz og opp til 3200 MHz, det finnes DDR4 som er både kjappere og tregere enn dette. Du vil ikke merke forskjell mellom 2133 MHz og 2400 MHz, med kjappere RAM kan du merke en liten forbedring i enkelte oppgaver.

Hvis maskinen din ikke støtter kjappere RAM enn 2400 MHz så vil du ikke merke forskjell om du kjøper 3200 MHz siden BIOS vil sette hastigheten ned til 2400 MHz.

Husk at maskinen vil ikke bli kjappere av å bytte fra 8 GB til 16 GB med mindre den bruker 8 GB eller mer nå, RAM som ikke brukes er i grunnen bortkastet.

Jeg handler en del selv på AE men komponenter til PC prøver jeg å unngå, da handler jeg heller brukt av private selgere på eBay.

Anonymkode: f2291...556

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Standardhastigheten på DDR4 er 2133 MHz og opp til 3200 MHz, det finnes DDR4 som er både kjappere og tregere enn dette. Du vil ikke merke forskjell mellom 2133 MHz og 2400 MHz, med kjappere RAM kan du merke en liten forbedring i enkelte oppgaver.

Hvis maskinen din ikke støtter kjappere RAM enn 2400 MHz så vil du ikke merke forskjell om du kjøper 3200 MHz siden BIOS vil sette hastigheten ned til 2400 MHz.

Husk at maskinen vil ikke bli kjappere av å bytte fra 8 GB til 16 GB med mindre den bruker 8 GB eller mer nå, RAM som ikke brukes er i grunnen bortkastet.

Jeg handler en del selv på AE men komponenter til PC prøver jeg å unngå, da handler jeg heller brukt av private selgere på eBay.

Anonymkode: f2291...556

Takk for gode råd! Maskinen kjører Linux Mint og det går mye i Shotcut og GIMP. Særlig Shotcut ser jeg gjerne skulle ha gått fortere, men det er kanskje prosessoren som er flaskehalsen her?

Anonymkode: d57eb...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt minnebrikker på Aliexpress. Ville aldri kjøpt noe som helst hardware på Aliexpress, med mindre du har ønske hardware som blir bricket ved oppstart :P 

Anonymkode: 09163...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp på finn.no og finn noe som har 2400 mhz.
Du kan installere 2133 brikker, men da vil alle brikkene dine klokkes ned til 2133.
Det har med ytelsen å gjøre. Hvor mye data kan du laste opp i minnet per sekund.
Avhengig av prosessoren din vil du også se på volt - noe tåler 1,5 og noe tåler 1,35. Viktig å ikke handle feil her.
Finn ut hvilken volt brikkene dine går på og finn noe som er samme.

Vesentlig viktigere å tenke SSD enn minne når du skal se på ytelse - så fiks det først om du ikke allerede har SSD.
Er du tom for minne er det bedre å ha 2133 enn å ha for lite minne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er så forbausende forsiktig med å handle fra utlandet - ikke rart norske butikker kan ta seg så godt betalt.

Min NVMe SSD ser ut til å ha gått i stykker i går kveld. Svarte!! Så da kommer den i tillegg, kanskje snakk om en 1500 kr ekstra.

Vil mer RAM/minne kunne merkes ved videobehandling i Shotcut?

Anonymkode: d57eb...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk er så forbausende forsiktig med å handle fra utlandet - ikke rart norske butikker kan ta seg så godt betalt.

Min NVMe SSD ser ut til å ha gått i stykker i går kveld. Svarte!! Så da kommer den i tillegg, kanskje snakk om en 1500 kr ekstra.

Vil mer RAM/minne kunne merkes ved videobehandling i Shotcut?

Anonymkode: d57eb...30f

Det går fint an å kjøpe hardware fra utlandet om det er en sikker nettbutikk, men man handler ikke hardware fra Aliexpress, da ber man om å bli scammet.

Bare å søke opp på youtube alle som har blitt scammet på Aliexpress, wish, temu, det er ikke der man handler elektronikk.

Mer RAM vil kun merkes om det lagger fra før av, og henger fordi systemminnet bottlenecker.

Dersom programmet ikke henger seg nå fordi det går tom for minne, vil ikke oppgradering merkes særlig, GPU og videominne er det som er viltig for video rendring, ikke systemminne.

Anonymkode: 09163...00b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bruker linux mint. Hva sier htop da?

Hvor mye ram brukes det og når du helt opp til grensen? Utløser du SWAP?

i terminalen:

$sudo apt install htop

$htop

Schmuvu

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (1 time siden):

Siden du bruker linux mint. Hva sier htop da?

Hvor mye ram brukes det og når du helt opp til grensen? Utløser du SWAP?

i terminalen:

$sudo apt install htop

$htop

Schmuvu

Dette skal jeg undersøke, takk for et godt råd! Jeg har brukt Linux i over 20 år (tidligere SuSe, nå altså Mint), men bruker det som en bestemor bruker Windows. Ferdighetene begrenser seg til å kunne google løsninger.

Anonymkode: d57eb...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (På 25.4.2024 den 10.42):

Siden du bruker linux mint. Hva sier htop da?

Hvor mye ram brukes det og når du helt opp til grensen? Utløser du SWAP?

i terminalen:

$sudo apt install htop

$htop

Schmuvu

Du, dette var genialt. PCens flaskehals er prosessoren. Jaget fire videoer gjennom Shotcut og htop viser maks 3,5 av 8 GB brukt.

Du sparte meg for en 400 kr utgift.

05-bill-murray-clapping.gif

Anonymkode: d57eb...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du, dette var genialt. PCens flaskehals er prosessoren. Jaget fire videoer gjennom Shotcut og htop viser maks 3,5 av 8 GB brukt.

Du sparte meg for en 400 kr utgift.

05-bill-murray-clapping.gif

Anonymkode: d57eb...30f

Bare hyggelig.

Men når din CPU slår ut såpass på videoer, så burde du undersøke om GPU akselerasjonen fungerer slik den skal.

Hvilket grafikkort har du i pc'en og hvilken codec er det på videomaterialet?

Schmuhu 

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Schmuhu said:

Bare hyggelig.

Men når din CPU slår ut såpass på videoer, så burde du undersøke om GPU akselerasjonen fungerer slik den skal.

Hvilket grafikkort har du i pc'en og hvilken codec er det på videomaterialet?

Schmuhu 

Neppe dedikert GPU i den laptopen der.

Klokkefrekvensen på rammen er vel dekt her, men det korte svaret er at maskinen er begrenset av støtte på HK og CPU, og hva laveste RAM-ens frekvens ligger på. Den vil klokke all ram ned til den laveste rammens frekvens.

Anonymkode: 7c898...569

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2024 at 12:02 PM, AnonymBruker said:

Så ifølge dell.com skal Latitude 7280 ha DDR4 SDRAM 2133 MHz. Men når jeg åpner den finner jeg:

IMG_20240423_120008.thumb.jpg.369de5f2a43064830b0bbc170fa68844.jpg

Er jeg dum eller er dette 2400 MHz?

Prisforskjellen mellom 2133 og 2400 MHz 16GB er 1 krone på AliExpress. Men hva skal jeg gå for her?

Anonymkode: d57eb...30f

Kjapt tips, bak på maskinen er det en service tag (ST). Skriv den inn på dells sider og få opp maskinspesifikasjonene helt nøyaktig. De fleste maskiner kan tilpasses noe, så kjekt å vite om.

Anonymkode: 7c898...569

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neppe dedikert GPU i den laptopen der.

Klokkefrekvensen på rammen er vel dekt her, men det korte svaret er at maskinen er begrenset av støtte på HK og CPU, og hva laveste RAM-ens frekvens ligger på. Den vil klokke all ram ned til den laveste rammens frekvens.

Anonymkode: 7c898...569

Også CPU'er med intern GPU løsning har noe codec akselerasjon, til og med de gamle.

Min mors gamlas intel i3 fra 2012 støtter f.eks. H256 uten problem og uten store CPU spikes.

Når det gjelder VP09 på YT blir det ingen støtte lenger og kraftig CPU spike.

Så sjekk på hva som er støttet og hva codec du bruker.

Schmuhu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en Intel i7-7600U 2.8 GHz med Intel HD 620 integrert grafikk. Jeg vet ikke om det går uvanlig tregt, altså. Men redigering av en 10 minutters hyperlapse ned til 25 sekunder kan gjerne ta så lang tid at jeg vandrer litt fra PCen. Grunnen til at jeg ønsker å beholde denne lel er at det er en fin, kompakt PC med berøringsskjerm, som er praktisk i GIMP, f.eks.

Anonymkode: d57eb...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...