Gå til innhold

Fyrer du fortsatt med ved eller støm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor bor du?

Jeg bor på Sørlandet og fyrer fortsatt. Er kun 18-19 grader inne om morgenen.

Anonymkode: eba8c...c61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Østlandet og fyrer med ved hele året. Ikke på de varmeste dager men hver mnd, selv i juli, er det kjølige kvelder. 

Anonymkode: 65bde...e7d

AnonymBruker
Skrevet

Ved stort sett hele fyringssesongen. Har gratis ved og bor på Vestlandet.

Anonymkode: 97805...f0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fyrte sist i begynnelsen av februar. Fyrer kun når prisen på strøm er veldig høy og/eller når varmepumpa ikke klarer å holde temperaturen der jeg vil ha den.

Har selvsagt ikke gratis ved.

Anonymkode: bba00...054

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fyrte sist i begynnelsen av februar. Fyrer kun når prisen på strøm er veldig høy og/eller når varmepumpa ikke klarer å holde temperaturen der jeg vil ha den.

Har selvsagt ikke gratis ved.

Glemte å legge til: Bor på Innlandet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er minusgrader på natta.

Hvis man ikke snakker om de varmeste dagene på sommeren, spiller nok hvor godt isolert det er og hvilken etasje man bor i en stor rolle.

Naboen min som bor over meg, nyter godt av min varme etc etc.

Fyrer stort sett på kveldene hele året.

Anonymkode: fcc24...7e6

AnonymBruker
Skrevet

Har vannbåren varme(luft til vann) som står på samme temperatur hele året. Har samme temperatur i hele huset, bortsett fra ett soverom, som står på minimumstemp og badene som står på max. Fyrer med ved kun på de kaldeste dagene om vinteren. 

Bor på Sunnmøre.

Anonymkode: c5630...8b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kun varme i gulvet på badet, ellers er alt skrudd av, bor på østlandet. 

Anonymkode: 39761...785

• Liker 1
Skrevet

Bor i Fredrikstad, vi har kun elektrisk oppvarming. Bruker hovedsakelig varmepumpe. Nå er det heldigvis mildere, så vi kan varme opp litt, så slå av så er det varmt resten av dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til alle dere som fyrer og gir folk med lungesykdommer og hjerte / kar sykdommer økt sykdom og et kortere liv...

Vi bor i sørvest, og her hadde det holdt i massevis med varmepumpe for folk flest. Men neida, fyre skal man... De fleste har sluttet nå i april, men noen fyrer fortsatt om kveldene.

Må rømme til Syden jeg for å ha et ok liv om vinteren,  men det koster, og har foreløpig ikke råd til mer enn en måned i strekk. Så igjen,  takk til alle dere som forverrer folks kroniske sykdommer bare fordi dere ikke gidder å bruke strøm til oppvarming 🙄

Anonymkode: bc249...900

• Hjerte 1
Skrevet

Bor på østlandet. Fyrer i hovedsak med strøm (varmepumpe, ingen radiatorer eller annen elektrisk varmekilde), men supplerer med vedfyring når det blir rundt 0 grader eller kaldere. Har ikke fyrt med ved på lenge nå, men varmepumpa går fremdeles på 20 grader på dagtid. Pleier å slå den helt av i begynnelsen av mai en gang og da trenger vi ikke slå den på igjen før kanskje oktober.  Vi bor forøvrig i et hus fra slutten av 50-tallet, så på ingen måte spesielt godt isolert så jeg er veldig overrasket over de som sier de fyrer året rundt. Jeg hadde omkommet av varme om jeg skulle gjøre det og vi har verandadøren åpen helt til vi legger oss i alle fall tre måneder i strekk på sommeren.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk til alle dere som fyrer og gir folk med lungesykdommer og hjerte / kar sykdommer økt sykdom og et kortere liv...

Vi bor i sørvest, og her hadde det holdt i massevis med varmepumpe for folk flest. Men neida, fyre skal man... De fleste har sluttet nå i april, men noen fyrer fortsatt om kveldene.

Må rømme til Syden jeg for å ha et ok liv om vinteren,  men det koster, og har foreløpig ikke råd til mer enn en måned i strekk. Så igjen,  takk til alle dere som forverrer folks kroniske sykdommer bare fordi dere ikke gidder å bruke strøm til oppvarming 🙄

Du får flytte til et sted uten naboer og langt unna bebyggelse da, så slipper du å bli så preget av at andre velger å fyre i private hjem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du får flytte til et sted uten naboer og langt unna bebyggelse da, så slipper du å bli så preget av at andre velger å fyre i private hjem. 

Du tror at jeg er alene om å ha det sånn? 1700 personer dør for tidlig i Norge, hvert eneste år, pga vedfyring. 

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/BynBg/hvor-er-de-1700-vedroeyk-korsene

Men det er en enkel løsning du kommer med der. Litt for enkel kanskje,  å dytte ansvaret over på offeret fremfor å gjøre noe med overgriperen... Vedfyring er helt unødvendig når man har andre oppvarmingskilder. Du ser blant kommentarene her at det er flere som ikke fyrer med ved / fyrer lite med ved. Man trenger ikke fyre med ved når ute temperaturen holder seg rundt 10 grader (som den faktisk gjør ganske så ofte her vi bor).

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å fyre opp peisen,huskaldt idag på sørøstlandet.

Anonymkode: 34860...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Bor i leilighet i Oslo og synes det blir kaldt på kvelden. Det holder med en panelovn, der har jeg også tørkestativet så klærne tørker fort og ikke fukter leiligheten.

Anonymkode: c6a34...fe8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg tror mange fyrer med ved pga de ekstreme strømprisene. 

Anonymkode: 7c702...f50

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg bruker verken strøm eller vedfyring. Jeg bor i blokk og her varmes boligene opp med radiatorer som distribuerer fjernvarme. Østlandet. Og ja, jeg har fortsatt varme på, nå i slutten av april. Det er ned mot null grader ute om natten enkelte netter.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 13.47):

Jeg tror mange fyrer med ved pga de ekstreme strømprisene. 

Anonymkode: 7c702...f50

Nei, det var akkurat likt før prisene begynte å fyke i været. Men når det er sagt så var det ekstra ille det året hvor strømprisene gikk bananas før strømstøtten kom til. Vi fyrer ingenting (åpenbart) og det holder stort sett med kun varmepumpe i et gammelt hus fra 1950 - tallet, men vi har etterisolert da. Strømforbruket vårt i de kaldeste månedene i året (desember og januar)  ligger på 1500 Kilowatt i måneden. 

AnonymBruker
Skrevet

Nord-norge. Før mye med ved, men etter å ha installert varmepumper er bruker jeg stort sett bare strøm . Vedprisene har steget så mye at det er ikke mange kronene å spare.

Anonymkode: 5aa03...f07

AnonymBruker
Skrevet

Vi har avsluttet peis-sesongen. Varmepumpa står på, det gjør den stort sett hele året, med unntak av når de står på avkjøling. Beholder også varme i gulv på kjøkken og gang en stund til. 

Anonymkode: 06728...13b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...