Gå til innhold

Mannen har såret meg, hvordan komme videre i forholdet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier så har mannen min såret meg skikkelig. Det har vært en krise i forholdet. Vi har snakket sammen om det men de siste dagene har jeg ikke klart å være meg selv verken som 'meg' eller den jeg er i forholdet. Orket ikke ta på han, kysse han og har knapt pratet til han. Jeg vet mannen min angrer på det han har gjort. Han har grått, mistet matlyst og hver dag sier han at han elsker meg. Jeg føler meg som en avskrudd istapp (for å beskytte meg selv) og vet ikke hvordan jeg skal komme ut av dette. Jeg elsker han også men sitter med følelsen av: tørr jeg dette igjen. Vi har vurdert terapeut, han er med på det hvis det trengs for min del. Men jeg hadde håpet jeg kom meg ut av dette på egenhånd. Noen tips og råd for å komme over dette, gå videre og at ting skal bli som før? 

Anonymkode: 9bd6c...24b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har vurdert terapeut, han er med på det hvis det trengs for min del. Men jeg hadde håpet jeg kom meg ut av dette på egenhånd. Noen tips og råd for å komme over dette, gå videre og at ting skal bli som før?

Leit å høre ts, men slik du selv beskriver det, og mannen er villig til å bli med i terapi, tror jeg det er en god plass å starte. Det kan virke som hans handling har utløst en dypere følelse eller frykt i deg, og det er ikke så lett å ordne selv, samtidig som en også må gi seg tid og tilgi seg selv for at det ikke er gjort på noen dager. Lykke til 

Anonymkode: b0e58...846

• Liker 6
Skrevet

Terapi kan nok være et godt sted å starte, men tror faktisk at "Familien a/s" bør vurdere at mannen får en behandler han kan snakke med. Han vil neppe få timer på en DPS eller noe slikt, så en privat må da benyttes. Tenker at han kan få sett litt på hvorfor han tok de valgene han tok, og hvordan han kan unngå de i ettertid, osv.

Det kan komme veldig mye opp i lyset av å ha en slik samtale /samtaler. 

Lykke til 🙂 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Når man såres så innmari vil ikke ting "bli som før" men det kan bli bedre og noe nytt. Hvis du ønsker det og legger fokuset på fremtiden og ikke på det som ligger bak dere. Hvis du ikke klarer legge bort fokuset på det som skjedde vil dere ikke komme videre heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva det er. Umulig å svare her uten å vite det.

Anonymkode: 2bd41...1f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan ikke bli helt som før når man har blitt såret dypt nok. Akkurat som andre sår så kan de gro, men arret og minnene om hva som skjedde vil være der i lang lang tid. Jo dypere kutt jo lengre tid tar det før såret gror og arret blekner. 

Så om det er en stort svik så er det helt urealistisk at det skal være som før etter kun noen få dager. Du er alt for hard med deg selv. Aksepter hvor kjipt dette er, sett ord på hva og hvordan du føler deg og fokuser på hva som må til for at dette skal bli bedre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Lars1009
Skrevet

Du må jo skrive hva han har gjort...

AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig med deg selv. Ser du for deg at du klarer å legge dette bak deg på egenhånd? Hvis ikke, så kan det nok være greit med terapi. Så bra at han vil. Nok av de som ødelegger forholdet, og krever at den andre skal legge det bak seg og aldri ta det opp igjen.

Anonymkode: a6b98...efb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Terapi. Det hjelper hvis det er noe dere begge to vil. 

Anonymkode: 3bb53...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt terapi. Sammen, så du får bekreftelse på at det er helt riktig at det vil ta tid og at det er berettiget å ikke komme over det på en god stund. Og han alene, som en annen her skriver. Så han får jobbet med hvorfor han tok de valgene han tok. Her gjorde vi det første, men mannen ville ikke det andre, altså terapi for seg selv. Da klarte ikke jeg mer, for hvordan kunne jeg da stole på at ikke noe lignende ville skje igjen? Noen mekanismer fikk han jo til å gjøre som han gjorde, noe han pr idag ikke vet hva er og da er det veldig vanskelig å unngå at ting skjer igjen. Man må jobbe med det på dybden. Her var det ikke utroskap, men svik i en krise. 

Anonymkode: 6a062...c9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar❤️

Vi har pratet med en i familien som ikke er partisk om problemet. Både alene og sammen. Grunnen til at ting har skjedd er fordi han er konfliktsky (noe han ikke visste selv før samtalen med personen i familien) og valgene han har tatt har gått utover forholdet og jeg har følt meg valgt bort. Han har valgt det ene av to onder for å si det sånn. Nå som han vet om hvordan og hvorfor han har gjort som han har gjort,så lover han å bevise for meg at det ikke skal skje igjen. Jeg er selvfølgelig skeptisk siden ting han har lovet før bare er tomme ord. Han må selvfølgelig få en sjanse til å bevise dette men det er min vei videre som er problemet. Tilliten til at det faktisk vil bli en endring. For jeg orker ikke mer svik og håpet er så fryktelig lite etter det vi har vært igjennom. Vi elsker hverandre og vil bli gamle sammen men samtidig har jeg blitt iskald og avskrudd etter å ha blitt såra gang på gang 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar❤️

Vi har pratet med en i familien som ikke er partisk om problemet. Både alene og sammen. Grunnen til at ting har skjedd er fordi han er konfliktsky (noe han ikke visste selv før samtalen med personen i familien) og valgene han har tatt har gått utover forholdet og jeg har følt meg valgt bort. Han har valgt det ene av to onder for å si det sånn. Nå som han vet om hvordan og hvorfor han har gjort som han har gjort,så lover han å bevise for meg at det ikke skal skje igjen. Jeg er selvfølgelig skeptisk siden ting han har lovet før bare er tomme ord. Han må selvfølgelig få en sjanse til å bevise dette men det er min vei videre som er problemet. Tilliten til at det faktisk vil bli en endring. For jeg orker ikke mer svik og håpet er så fryktelig lite etter det vi har vært igjennom. Vi elsker hverandre og vil bli gamle sammen men samtidig har jeg blitt iskald og avskrudd etter å ha blitt såra gang på gang 

Han må jo i terapi og forstå hvorfor han er så konfliktsky for å fikse det, ellers vil det bare følge dere videre. Kanskje jeg tar feil, men konfliktsky folk har en egen evne til å styre unna skyld og ansvar i situasjoner, de kan liksom ikke bare si "jeg ødela det/oss, unnskyld, tilgi meg". Det er alltid noe skyld et sted eller feil der eller pga ditt datt.

Jeg har aldri vært så sint som med mln konfliktsky eks, alt var enten min feil eller noe annets feil, eller skyld. Mange ord, mye lovnader, lite oppfølging. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han må jo i terapi og forstå hvorfor han er så konfliktsky for å fikse det, ellers vil det bare følge dere videre. Kanskje jeg tar feil, men konfliktsky folk har en egen evne til å styre unna skyld og ansvar i situasjoner, de kan liksom ikke bare si "jeg ødela det/oss, unnskyld, tilgi meg". Det er alltid noe skyld et sted eller feil der eller pga ditt datt.

Jeg har aldri vært så sint som med mln konfliktsky eks, alt var enten min feil eller noe annets feil, eller skyld. Mange ord, mye lovnader, lite oppfølging. 

Mannen min har lagt seg langflat. Han sier han har driti seg ut, vil gjøre alt for å endre seg og lover å bevise det. Han unnskylder seg og har det fryktelig vondt fordi han vet han har påført meg smerte pga dette. Han vil virkelig ta tak i dette. Terapi er han også med på. Men som jeg sier til han, det hjelper ikke å prate med terapeut siden det til syvende og sist handler om hans valg 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har lagt seg langflat. Han sier han har driti seg ut, vil gjøre alt for å endre seg og lover å bevise det. Han unnskylder seg og har det fryktelig vondt fordi han vet han har påført meg smerte pga dette. Han vil virkelig ta tak i dette. Terapi er han også med på. Men som jeg sier til han, det hjelper ikke å prate med terapeut siden det til syvende og sist handler om hans valg 

Ja det er det, har han tenkt å velge annerledes? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er det, har han tenkt å velge annerledes? 

Ja han lover å bevise det. Han har sagt det før men etter samtalen vi hadde med en i familien (som var litt som er terapeut) forsto han årsaken til at han har gjort som han har gjort. Det var han ikke klar over før denne samtalen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Terapien er ikke for at du skal tilgi å gå videre, men for at mannen din skal forstå sine handlinger og endre adferdsmønster. Sånn at du kan tilgi og bygge tillit igjen.

Det kan godt hende at han veldig gjerne ønsker å forandre seg, men ikke får det til på grunn av at han er konfliktsky. Da er det bedre at han jobber med dette sammen med en nøytral part enn deg som allerede er svært såret. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trek skrev (1 minutt siden):

Terapien er ikke for at du skal tilgi å gå videre, men for at mannen din skal forstå sine handlinger og endre adferdsmønster. Sånn at du kan tilgi og bygge tillit igjen.

Det kan godt hende at han veldig gjerne ønsker å forandre seg, men ikke får det til på grunn av at han er konfliktsky. Da er det bedre at han jobber med dette sammen med en nøytral part enn deg som allerede er svært såret. 

Dette var faktisk noe av det han sa under samtalen vi hadde. Det er også derfor han er så fryktelig lei seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var faktisk noe av det han sa under samtalen vi hadde. Det er også derfor han er så fryktelig lei seg. 

Det er ikke nok å være fryktelig lei seg. Han må jo endre seg. Da vil jeg si at terapi er en god måte å starte på dette. La han gå i terapi så han kan få det bedre med seg selv og på den måten at dere får det bedre sammen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Snakker du han bort fra terapi altså? Han kan ikke bare velge å endre slike grunnleggende ting som sitter dypt i han uten å jobbe ordentlig og hardt med det. Det kreves en gedigen innsats. Ellers vil han ikke kjenne igjen neste situasjon og ikke se selv hva annet valg kan være. Man kan si det sånn at han pr idag går på autopilot, noe vi alle gjør i mange settinger. Han har ikke noen bevissthet rundt hvorfor sin autopilot er stilt inn som den er. Nå har han noen tanker rundt at den er som den er, men likevel har han ikke gravd i hvorfor den er stilt inn slik. Bare at den er det. Hvordan skal han da klare å endre autopiloten når han ikke vet hvilke tanker og mønstre dypt der inne han må endre på for at autopiloten skal stilles inn på nytt? 

Anonymkode: 6a062...c9b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ting vil aldri bli som før. Kun hard jobbing og tid uten tillitsbrudd vil kunne bygge opp ny. 

Som folk her sier, kom dere i terapi. Ingenting å vente på og se ann, for da kan ting få tid til å virkelig sette seg.

Lykke til. Håper du kommer sterkere ut av det, være seg i forhold eller som singel.

Anonymkode: 9d11d...6e9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...