AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #1 Skrevet 22. april 2024 Okay, saken er den at andreklassingen VIRKELIG ønsker seg sports-bh ala bildet. Hun har mast siden høsten, og «alle» de andre jentene har visst dette. Hun har listet opp navnene som er godt over halvparten av jentene i klassen. Uansett. Jeg har stått beinhardt på dette. Disse jentene har jo ingen grunn til å bruke dette. Jeg ønsker at datteren min ikke skal bli såppas påvirket av hva andre har og ikke, jeg ønsker at hun skal være trygg i seg selv, og prøver i så stor grad som mulig å la henne være barn så lenge som mulig. Utrolig tidlig mange av jentene starter med sminke og diverse. Men det er en annen diskusjon. Uansett. Jeg må nesten bare høre her. Er jeg urimelig? Lager jeg dette til en større sak en det er? Burde jeg hi etter for dette ved neste gave-anledning, eller bør jeg fastholde at hun er for liten for dette? Jeg synes det er en så vanskelig balansegang. Vil jo ikke at hun skal føle seg utenfor etc pga dette heller.. Anonymkode: df05b...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #2 Skrevet 22. april 2024 Min bruker d, startet mulig i 4/5. klasse, da. Greit å ha på bl.a dans, når hun bruker større tskjorter og de bøyer seg, likte hun ikke at alle kunne «se inn». Men trenger det ikke pga bryst. Og brukt det på trening når varmt i salen, slenger av t-skjorta. Ser eg ikke noe problem med det, men kan være enig det er litt tidlig i 2.klasse. Samtidig tenker jeg litt «velg dine kamper» Men dette kan jo helt klart være din kamp💪🏼 Anonymkode: 77192...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #3 Skrevet 22. april 2024 Min mor hadde den holdningen du har. Det var ikke noe kjekt som barn. Jeg støtter deg 100% i at dem er for små for sportsBH, men hvis halve jentejengen har, så holder du barnet ditt utenfor ved å nekte. Jeg har følgende holdning når det er noe jeg egentlig er i mot: når halvparten i klassen har/får lov (alle eller samme kjønn, alt etter som), så får mine lov. F.eks ville 9åringen ha hull i ørene, og det fikk hun når halvparten av jentene hadde det. Samtidig betyr ikke det at 8åringen får neste år, for i hennes klasse er det foreløbig ingen av jentene som har hull i ørene. Dette systemet har barna både skjønt og akseptert, dem klarer å forstå logikken i det. Da sikrer jeg at eg jeg ikke er med på å starte trender jeg er imot, samtidig som barna mine ikke blir «den eneste som ikke får», slik som jeg hadde det. Noen ting er barna mine blandt de første med, for det er gjerne ting jeg støtter. Anonymkode: 068fc...cbd 9 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #4 Skrevet 22. april 2024 Jeg ville gitt etter tror jeg. Det er jo bare et klesplagg. Mitt barn er like gammel, og jeg skjønner at det er veldig viktig for mitt barn iallefall å ikke skille seg ut. Men kanskje er jeg for medgjørlig, for jeg gir etter for slike ønsker. Anonymkode: 1e177...5ca 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Skrevet 22. april 2024 Jeg ville spurt de andre foreldrene om det stemmer at barna har sports-bh. Min andreklassing kan plutselig dikte opp hvem som har hva. Kan hende det kun er et par som faktisk har det, og at resten bare har lyst på det eller dikter opp at de har det. Sånn ellers tenker jeg at en sports-bh har ingenting å gjøre på en 7-8-åring. Anonymkode: 82a4a...c1d 8 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #6 Skrevet 22. april 2024 Ser ikke problemet. Det er en sports-bh under klær, ikke akkurat seksualiserende. Barn kommer tidlig i puberteten i dag. De får mensen når de er 10-12 år gamle, noen tidligere. Flere år før det begynner brystvortene å poppe ut, det kan være i 2-3 klasse. Skjønner at mange synes det er ekkelt at det vises gjennom t-skjorta. Dette hadde ikke vært en kamp jeg hadde valgt å ta. Anonymkode: daed1...36e 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville spurt de andre foreldrene om det stemmer at barna har sports-bh. Min andreklassing kan plutselig dikte opp hvem som har hva. Kan hende det kun er et par som faktisk har det, og at resten bare har lyst på det eller dikter opp at de har det. Sånn ellers tenker jeg at en sports-bh har ingenting å gjøre på en 7-8-åring. Anonymkode: 82a4a...c1d Takk for innspill! Det vet jeg ikke helt om jeg hadde turt faktisk. I fare for å virke nedsettende/kritiserende mot foreldrene som tillater dette.. Men det er kanskje en unnvikende og dum holdning? Min er ikke noe særlig på å lyve om slikt (enda 😅), og jeg har selv sett at det stemmer for en del av de hun har nevnt. Har ingen grunn til å tvile på at det da er tilfelle hos de andre egentlig. Hun er også like tydelig på hvem som ikke har. ts Anonymkode: df05b...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #8 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville spurt de andre foreldrene om det stemmer at barna har sports-bh. Min andreklassing kan plutselig dikte opp hvem som har hva. Kan hende det kun er et par som faktisk har det, og at resten bare har lyst på det eller dikter opp at de har det. Sånn ellers tenker jeg at en sports-bh har ingenting å gjøre på en 7-8-åring. Anonymkode: 82a4a...c1d Du ville ringt "Stemmer det at Kari har sports-bh?" "Åja, okei, hun har begynt å utvikle bryst (ikke bryst som dere tenker bryst, men ungene synes at fortstørrede brystknopler som stikker ut av genseren er flaut.) da er det greit." Du kommer til å sitte igjen som dusten som ringte og trengte en forklaring på hvorfor et barn får bruke en snill versjon av bh. Jeg hadde tenkt at du var helt ute på jordet. Det var mange 8-9 åringer her i 3 klasse som brukte undertopper for å skjule nettopp sånn, og det er faktisk en privatsak hva man bruker av undertøy. Anonymkode: daed1...36e 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #9 Skrevet 22. april 2024 Tusen takk for deres synspunkter her! Mange gode poeng! 🙏 Kanskje jeg skal oppfylle det store ønsket, og det uten å føle meg som en dårlig mor som ikke klarer å skjerme datteren min mot kropp- og utseendehysteriet 😅 De vokser så alt for fort! Ikke lenge siden hun løp rundt i bleie 😭 Takker så mye! ts Anonymkode: df05b...cc6 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #10 Skrevet 22. april 2024 Ugh, jeg hater denne utviklingen. Selv løp jeg rundt i bare truse på stranden frem til jeg var ca 11 år. Fritt og deilig. Var bare et barn, ikke en "snart kvinne". Men datteren min fikk badedrakt tidlig fordi dette har blitt normen. Hun maste en periode om bikini, men fikk det ikke. Bikini er ikke for barn. Sports-bh var det ikke snakk om da hun var så liten. Men om hun hadde mast om det så hadde jeg forklart at det er for store damer som mamma som har pupper som vi må holde på plass når vi er aktive. Ellers blir det vondt. Du har ikke pupper ennå, så da venter vi med det til du trenger det. Anonymkode: a96b7...845 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #11 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for deres synspunkter her! Mange gode poeng! 🙏 Kanskje jeg skal oppfylle det store ønsket, og det uten å føle meg som en dårlig mor som ikke klarer å skjerme datteren min mot kropp- og utseendehysteriet 😅 De vokser så alt for fort! Ikke lenge siden hun løp rundt i bleie 😭 Takker så mye! ts Anonymkode: df05b...cc6 Forsøk å tenke at det ikke handler om kropps-og utseendehysteri du skal skjerme henne mot, men at du skal gjøre det enklere for henne å gå inn i puberteten, som skjer mye tidligere enn det gjorde med din generasjon. Det er helt naturlig sjenanse rundt brystknopper som spretter frem. Det skjer mye tidligere nå enn for 10 og 20 år siden, til og med mensen får de en del tidligere. Her hadde de fleste fått mensen da de var ca 10, utflod og brystknopper i et par år før det, osv. Det er mye foreldre kan blande seg borti, men valg av undertøy bør kanskje være noe barna kan få bestemme selv.. Det har kanskje en årsak de ikke roper høyt om. Husker vi brukte undersingletter selv når det begynte å vises sånn smått gjennom genseren, vil tro dagens sportsbh`er er deres versjon av det. Og ja, de er små, men igjen, puberteten er nok i gang. Anonymkode: daed1...36e 1 2
megda Skrevet 22. april 2024 #12 Skrevet 22. april 2024 Dette handler vel først og fremst om selvbevissthet rundt egen kropp. Selv var jeg jo det på den alderen og Jeg tror det ville være like uaktuelt for meg å løpe uten shorts på stranda som 8åring som at denne jenta vil bruke sports-bh. Det er jo også et signalement om kjønnsnormer og sosiale dynamikker med jevnaldrende.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #13 Skrevet 23. april 2024 Dattera mi maste om dette også i den alderen ( mulig hun var litt eldre), men kalte det topp og ikke sportsbh. Hun fikk kjøpe seg et par stk, og har senere fått et par flere. De ble brukt en del i starten, men nå brukes de bare innimellom, ikke ukentlig, men kanskje når hun har tynne gensere som ikke fungere så godt med t-skjorte under. Hun går nå i 5. klasse. Jeg syns det var unødvendig når hun begynte å mase, men tenkte at hun gjerne kunne få prøve. Anonymkode: 10a94...a60
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Skrevet 23. april 2024 Det er bare et ufarlig klesplagg. Den kampen der hadde jeg ikke giddet å tatt. Husker datteren min også ønsket seg det der så sterkt, og at jeg i starten var så innmari i mot - men etterhvert tok jeg til fornuft. Nå skjønner jeg ikke hva som var så veldig farlig med det… Anonymkode: 72668...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #15 Skrevet 23. april 2024 Har forklart barnet mitt hva en sports-bh ER og hvilken funksjon den har for kroppen. Så hadde jeg heller kjøpt en sports-TOPP 😅 Små barn uten utviklede bryster trenger ikke bh. Har de noe over sports-bhen i gymtimen? Jeg er lærer i 2.klasse, og hvis noen av jentene dukker opp i gymtimen i undertøy for de beskjed om å ta på seg en t-skjorte 😅 Anonymkode: adf7a...45f 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #16 Skrevet 23. april 2024 Dette handler i mindre grad om selvbevissthet rundt egen kropp tror jeg, men i større grad om mote. De andre jentene har det, og det er kult, og hun vil også ha. På samme måte som de andre jentene har blinkesko/trippelpenal/ty-bamser, osv. Min mor hadde aldri tillatt noe sånt, og jeg husker jeg skammet meg første gangen jeg måtte bruke bh, fordi hun gjorde det til noe skambelagt. Det var et plagg som ikke skulle snakkes om og ikke skulle ligge fremme på badet. Jeg er helt motsatt med mine døtre. De får topp om de vil det, det vet hva pubertet og mensen er, det vet hvordan barn blir til, og det har de visst siden barnehagen. Anonymkode: 73aaa...584 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #17 Skrevet 23. april 2024 Min tredjeklassing, fullstendig uten bryster eller tegn til noe som helst slikt, får lov til å ha i bh-topper/korte topper. Hun gleder seg nemlig til å få bryster, og har ikke tålmodighet til å vente 😂🥰 Synes det er så flott at hun liker kroppen sin, og gleder seg til videre utvikling. Det er normalisert at jenter/kvinner med bryster bruker bh, så jeg skjønner at det er et ønske. Det var som da jeg gikk på barneskolen og det var "modent" å bruke g-streng. Gjett hva alle fikk i 5. klasse! Nettopp g-streng. Anonymkode: 2ff1f...68e 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #18 Skrevet 23. april 2024 La jenta få topp! Det finnes så mye annet verre de kunne ønsket seg og kommer til å ønske seg, spar heller nei'et til da. Anonymkode: 28cc9...f1b 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #19 Skrevet 23. april 2024 Bare for å avklare noe - hun kaller det selv topp - ikke sports-bh. Det er bare noe jeg kaller det her slik at alle forstår hva slags type topp det er snakk om 😃 Hun har ingen tegn til «brystknopper» overhodet, og det er heller ikke slik at det er så aktuelt å trene feks i bare en slik (uten t-skjorte). Jeg tror også dette handler om mote. Uansett, takker igjen for mange gode refleksjoner! Da blir det slik topp! Hun blir nok overrasket ja 😆 ts Anonymkode: df05b...cc6 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #20 Skrevet 23. april 2024 Jeg ser virkelig ingen grunn for at dette skal være noe man velger å ha som kamp og si nei til. Mange jenter blir jo og veldig følsomme rundt det området når de er ganske unge og da kan det jo og hjelpe på det. Har flere venninner som kjøpte slike "topper" til jentene sine fordi det ble ubehagelig og de var på samme alder. Uansett, mote eller ikke, ser ikke problemet her jeg. Anonymkode: a9460...02c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå