Gå til innhold

Boliglån alene med ett barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en inntekt på rett under 550 000. Egenkapital på 430 000kr. Er det helt umulig å få lån alene? Står at uten barn kunne jeg lånt 2.2 mill, men med ett barn får jeg kun 700 000. Noen med erfaring? 

Anonymkode: fb167...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn trekker ned voldsomt, ja. Har du snakket med flere banker? Eller søkt på nett? For meg hjalp det å avtale møte med en rådgiver i min lokale bank. Ellers kan du jo søke kommunalt lån? Jeg kjenner flere alenemødre som har fått kommunalt lån. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk låne rundt 3 ganger inntekten min - 1.000.000 med rundt 350.000 i inntekt - da jeg var alene med 1 barn. Det må sies at jeg ble avvist av flere banker, og utrolig nok fikk lån av DNB (som jeg ellers har hørt mye negativt om). Jeg fikk ikke lån når jeg la det inn i lånekalkulatoren deres, men ba om et personlig møte og fikk godkjent lånet da (snakket litt om budsjett etc). 

Kjøpte hus langt ute på landet, så 1 million pluss litt EK og litt privatlån fra familie holdt til et greit hus (betalte 1.5). 

Anonymkode: f70a3...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk låne 3,3 med ett barn alene. Hadde 600.00 i EK, og en årslønn på pluss/minus 900.000. Mange av bankene ga meg mye mindre, men hørte med ulike banker og endte opp med det jeg trengte (og klarte å håndtere). Måtte ha så mye for å finne noe i hovedstaden… 

Anonymkode: 0f2f3...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde omtrent den inntekten og den egenkapitalen da jeg kjøpte for ett par år siden. Fikk finansieringsbevis på 1,7 eller 1,8. Det var hos nordea. Er også alene med ett barn, en bil og en katt.

Anonymkode: eae25...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville undersøkt med flere banker - og potensielt ventet om du kan.. Det er vanskeligere nå å få lån siden man må stresstestes med en rente på 9%

Anonymkode: 7a20d...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig nå. For to år siden fikk jeg 1.8 i lån med 640.000 i inntekt og 2.3 mill i egenkapital. Sjekket for moro skyld på lånekalkulator nå og fikk 900.000. 

Kanskje Husbanken? 

Anonymkode: f64bb...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 10.10):

Jeg fikk låne rundt 3 ganger inntekten min - 1.000.000 med rundt 350.000 i inntekt - da jeg var alene med 1 barn. Det må sies at jeg ble avvist av flere banker, og utrolig nok fikk lån av DNB (som jeg ellers har hørt mye negativt om). Jeg fikk ikke lån når jeg la det inn i lånekalkulatoren deres, men ba om et personlig møte og fikk godkjent lånet da (snakket litt om budsjett etc). 

Kjøpte hus langt ute på landet, så 1 million pluss litt EK og litt privatlån fra familie holdt til et greit hus (betalte 1.5). 

Anonymkode: f70a3...a33

Akkurat i disse situasjonene kan det være fornuftig å oppsøke banker mer faktiske rådgivere som kan vurdere akkurat egen situasjon. Å søke på nettet gir antagelig avslag eller svært lite lån, pga automatikken. Men har du faktisk råd til å betjene lånet du trenger, så er det jo muligheter. Men det er akkurat det man da må forklare til en faktisk person i banken, hvorfor situasjonen er annerledes enn de automatiske kalkulatorene forstår. Er man skikkelig god med penger, budsjett og sparing, så kan man har råd til lån selv om man har barn. Man må uansett betale for å bo liksom...

Anonymkode: 6c6e8...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med de mindre bankene, der får du ofte låne mer 

Anonymkode: b5658...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To barn her, fikk lån i fjor alene, men tjener en del mer enn deg og hadde mer EK

Anonymkode: 213ad...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...