Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg tjener 900.000 kr i året, men har pådratt meg en gjeld på 600.000 kr. 
Har ingen impulskontroll. 
Samboer vil vi skal kjøpe sammen, han eier enebolig fra før, men er lite plass selvom. 
Har store problemer med å fortelle samboer om økonomien min, men skjønner at jeg må fortelle snart. Vi ønsker barn sammen. 
Er det best å ta min gjeld inn i hans huslån (som seff jeg skal betale på) eller at han kjøper billigere hus (og jeg «leier» hos han for å så ta min gjeld inn i huslånet som jeg ska betale). Jeg har ingen betalingsanmerkninger og betaler ned på gjelden hvert mnd. Klarer fint å betale til han (lån) 15.000kr mnd. Hva er best å gjøre i en slik situasjon?

Anonymkode: 32adb...21a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør betale husleie hos han til du har nedbetalt gjelden din FØRST, for så å kjøpe deg inn. Ikke dra gjelden din over hodet på han med å bake den inn i lånet hans eller felles lån.

Anonymkode: 804bf...825

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, jeg betaler 8000kr i mnd allerede. 

Skrevet

Forøvrig elsker han meg over alt på jord og HAN er redd JEG skal forlate han. Han sier vi skal være sammen uansett hva. Sier penger betyr ingenting. Men er likevel nervøs for å fortelle han om min økonomiske situasjon i og med at han er så sinnssykt flink økonomisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ett år med huskjøp og betal ned lånet iløpet av året. 

Jeg har lik lønn som deg og sparte 650.000 i fjor uten problemer. 

Anonymkode: fe96b...1a2

Skrevet

Ja, men klarer ikke det når jeg betaler ned på lån sånn som det er nå?

Skrevet

Dette ordner seg. Snakk med han og finn en løsning sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beste er jo å betale ned de 15 000 på gjelden din og ikke lånet hans til du er gjeldsfri, er idiotisk av han å ta gjelden din på SITT huslån. 

Han vet ikke om gjelden din engang, men du tenker det er en mulighet? 

Anonymkode: a345b...811

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren til broren min hadde forresten mye forbrukslån da de møttes. 

hun fikk bo gratis hos han det første året så hun ble gjeldsfri, i huset han eigde. Før de kjøpte noe sammen. 

de delte utgifter på mat og slikt som hun ellers ville hatt. Men boutgiftene hadde han jo uansett om hun bodde der eller ikke

Anonymkode: a345b...811

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du virkelig så lyst til å endre situasjonen din som du sier skal det være null problemer å betale ned gjelden på 3 år, pluss for bolig, avhengig av pris. Kanskje han kan betale mer de første 3 årene, så betaler du mer de neste 3?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet ett år med huskjøp og betal ned lånet iløpet av året. 

Jeg har lik lønn som deg og sparte 650.000 i fjor uten problemer. 

Har en 900k inn så har en i praksis rundt 600-650 utbetalt så du har mao spart 100% av inntekten din ?

Anonymkode: 6333e...e11

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må dere snakke sammen. Så må han vurdere hvilken risiko han vil ta.

For min ville det vært et enkelt valg. Beholde dagens bolig inntil kjæreste er gjeldsfri og har bevist god impulskontroll over tid.

Anonymkode: 81163...593

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonym11111222 skrev (20 minutter siden):

Ja, men klarer ikke det når jeg betaler ned på lån sånn som det er nå?

Det er jo lånet du skal betale! Du klarer fint å betale ned 600.000 på et år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har en 900k inn så har en i praksis rundt 600-650 utbetalt så du har mao spart 100% av inntekten din ?

Nei, jeg har i underkant av 900.000 utbetalt.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg har i underkant av 900.000 utbetalt.  

Tviler på ts regner på samme måte som deg. Men klart med 900 utbetalt går det fint.

• Liker 1
Skrevet

Forstår at det ikke er enkelt. Personlig tror jeg han kommer til å reagere med sjokk i og med at jeg har vært enormt sjenerøs med han. Så tror jeg han vil gå med på det jeg ønsker. Personlig er spørsmålet mitt hva som er mest lønnsomt? Bake mitt lån inn i hans (noe jeg tror han går med på) og jeg betaler mer enn han i mnd. Eller han kjøper noe billigere og jeg tar opp et lån for å betale for meg selv den gjelden jeg har? Har flere forbrukslån og kredittkort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tviler på ts regner på samme måte som deg. Men klart med 900 utbetalt går det fint.

Poenget er det samme uansett. 

Er like lett for ts å spare 300.000 av en lønn på 600.000 som det er å spare 600.000 av en lønn på 900.000. 

Da bruker hun to år på å betale ned gjelden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt nervøs hvis jeg var partneren din og hadde oppdaget at du manglet økonomisk impulskontroll. Jeg hadde ikke turt å flytte sammen med deg. 

Anonymkode: c75dd...47d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bor sammen allerede og han vet jeg har umedisinert ADHD….

AnonymBruker
Skrevet
Anonym11111222 skrev (6 minutter siden):

Forstår at det ikke er enkelt. Personlig tror jeg han kommer til å reagere med sjokk i og med at jeg har vært enormt sjenerøs med han. Så tror jeg han vil gå med på det jeg ønsker. Personlig er spørsmålet mitt hva som er mest lønnsomt? Bake mitt lån inn i hans (noe jeg tror han går med på) og jeg betaler mer enn han i mnd. Eller han kjøper noe billigere og jeg tar opp et lån for å betale for meg selv den gjelden jeg har? Har flere forbrukslån og kredittkort. 

Ser at det er få somsvarer på spørsmålet ditt om hva som er mest lønnsomt.

Om du betaler ca 13% effektiv rente på lånet ditt i dag, og betaler det ned på 3 år, så er lånekostnaden ca 121K

Tar du lånet ditt inn i hans huslån og vi sier at du nedbetaler over 25 år til 5,5% effektiv rente, så er lånekostnaden ca 470K

Så det er utvilsomt at det billigste er å betale ned lånet ditt på kortest mulig tid. Mange som kjøper bil ved å øke huslånet, men om det er så lurt er ikke sikkert. Det betyr at bilen er null verdt lenge før lånet er nedbetalt, og du ender som regel opp med å måtte øke huslånet en gang til når du skal fornye bilen.

Anonymkode: bad5b...d02

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...