Gå til innhold

Mensensmerter, PMS symptomer, kalsium


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha slitt med ekstreme mensensmerter og humørsvingninger i over 15 år ønsker jeg å dele hva som fungerte for meg.  Jeg kunne ønske jeg visste dette for lenge siden. Hvis du har veldig sterke mensensmerter, og også PMS problemer som depresjon og andre fysiske symptomer før mensen bør du prøve tilskudd av kalsium. Jeg tok 533 mg kalsium daglig, og i det aktuelle kosttilskuddet var det også K2 og D3 inkludert, fordi de jobber sammen med kalsium og styrker opptaket. Det fungerte på dagen, det fjernet det meste av smertene og har også stabilisert humøret. Håper dette kan hjelpe noen andre som lider av det samme. 

Jeg hadde ikke påvist kalsium mangel, men det hjalp likevel. Det er også en del forskning som viser at kalsium er nyttig. 

Anonymkode: 773cb...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra! Tusen takk for at du delte erfaringen.

Nå er det ingen måte å måle kalsiummangel på, fordi kalsiumnivået i blodet blir regulert av hormoner, nettopp for å holde seg dønn stabilt. Hvis kalsiumnivået i blodet synker, reagerer de fire biskjoldbruskkjertlene i halsen med å skille ut paratyroidhormon. Det gjør at kalsium blir overført fra cellene og skjelettet til blodet, samtidig som nyrene begynner å produsere hormonet kalsitriol av D-vitamin, for å åpne for opptak av nytt kalsium fra fordøyelsen. 

Hvis du da har lavt D-vitaminnivå, blir det ikke produsert kalsitriol fra nyrene. Da åpnes det heller ikke for opptak av kalsium fra fordøyelsen og kalsiumet som er hentet ut fra cellene og skjelettet blir ikke erstattet. Da oppstår det kalsiummangel, ikke i blodet, men i cellene i kroppen.

Kalsiummangel i cellene i kroppen har mange negative effekter. For damer er livmora ett organ som reagerer negativt på lavt kalsiumopptak. Andre steder i kroppen er ryggen og bekkenet. Skjelettmuskulaturen bruker kalsium som ion for å regulere sammentrekning. Mangler muskelcellene i skjelettmuskulaturen kalsium, blir musklene slappe og leddene begynner å gli fra hverandre. Det bruker å gjøre vondt. 

Ringmusklene som stenger for magesekken og blæra kan også bli slappe av kalsiummangel. Da oppstår det lekkasjer.

Og celler som vedlikeholder brusken vår (condrocyttene), er avhengige av god tilgang på kalsium for å kunne bygge ny brusk like fort som den gamle slites ned. 

Hvis folk som sliter med menssmerter, leddsmerter, ryggvondt, inkontinens, og sure oppstøt hadde forsøkt det samme som du, kunne nok mange ha gjort seg samme erfaring.

Mangel på magnesium, sink eller omega-3 kan heller ikke påvises med blodprøver, men de tre er like viktige som kalsium og D-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...