Gå til innhold

Noen som erfaring med oppdrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått forespørsel om vi vil pare hunden vår. Vi har egentlig aldri tenkt tanken. Han er fortsatt litt ung så er uansett ikke noe som kan skje i nærmeste fremtid. Tenker at om vi skal gjøre det skal det være gjort "riktig". Er det noen steder jeg kan lese meg opp om dette? Er vel også endel tester man bør ta for å vite om han er frisk og ikke bærer av noe man ikke bør avle videre.

Anonymkode: 18119...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med raseklubben, evt også oppdretter dere kjøpte valpen av. Så kan dere lære dere om hvilke avlskriterier de opererer med, og så sørge for at både deres hund og tispa oppfyller kriteriene.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase?

Anonymkode: 3b157...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt med oppdretter, dem burde kjenne linjene sinne godt.  

Jeg har også familie hund, men der var det oppdretter som kontaktet meg og spurte etter 3 kull ikke hadde båret frem en sånn fin hanne vi hadde.  

Men rase har mye og så. På våres må øyer og hofter sjekkes før de kan bruke i avl siden det er kjente problemer i rasen. 
Så vi har øyelyst og hofte sjekket våres, så han er godkjent for avl, litt moro også er det men får god hjelp av oppdretter :)

Anonymkode: 16692...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på NKK sine sider, der er det en del informasjon. De ulike rasene har forskjellige helsetester som skal gjøres før hunden går i avl. Feks hofter, patella, øyelysing osv. Mentaltest er absolutt en fordel å kunne vise til. Har hunden resultat fra utstilling eller konkurranser? 

Anonymkode: a26f5...411

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...