Gå til innhold

Henting av valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Vi skal hente valp om 2mnd🥰 vi må kjøre i 5 timer også møter oppdretter oss (oppdretter må kjøre 1,5 time). oppdretter spurte om det var greit at vi betalte for kjøringen dems, er det vanlig? Når vi hentet den første hunden vår i fjor møtte oppdretter oss på halvveien da kjørte de 2 timer og spurte aldri om noe betaling? I tillegg har valpen fått navlebrokk burde man ikke da få avslag i pris? ☺️ 

Anonymkode: cfc21...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Små navlebrokk er ganske vanlig og er ikke farlige. De blir heller ikke trukket for det i utstillinger. Avslag i prisen er derfor ikke normalt for små navlebrokk. 

Er navlebrokken veldig stor, er det mulig at den må opereres på et senere tidspunkt om den begynner å vokse. Har dere sett bilde av navlebrokken? 

Det med kjøringen vet jeg ikke, men vil jo tro at med all kjøp og salg, så er det vanligvis kjøper som står for å betale levering? Hvorfor kjører dere ikke helt til oppdretter? 

 

Anonymkode: 521a7...4c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvertfall vist på forhånd hvor mye jeg måtte betale for å spare meg 1,5times kjøretur. Om de måtte sendt valpen med fly/tog/buss.... så ville det vel vært du som kjøper som måtte betalt for det, så sånn sett så er det jo greit å betale den kostnaden de har med å kjøre, men helt klart greit å få en ca pris før de allerede har kjørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 
Vi skal hente valp om 2mnd🥰 vi må kjøre i 5 timer også møter oppdretter oss (oppdretter må kjøre 1,5 time). oppdretter spurte om det var greit at vi betalte for kjøringen dems, er det vanlig? Når vi hentet den første hunden vår i fjor møtte oppdretter oss på halvveien da kjørte de 2 timer og spurte aldri om noe betaling? I tillegg har valpen fått navlebrokk burde man ikke da få avslag i pris? ☺️ 

Anonymkode: cfc21...391

Sikker på dere skal ha valp? Pengegriske folk er som regel ikke snille mot dyr. 

Klart dere skal betale for kjøring. Ellers får dere bare kjøre helt fram :)

Og nei det gir ikke avslag i pris. Og tror ikke dere heller bør drive med utstilling. Det koster penger. 

Anonymkode: 6e4dd...472

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikker på dere skal ha valp? Pengegriske folk er som regel ikke snille mot dyr. 

Klart dere skal betale for kjøring. Ellers får dere bare kjøre helt fram :)

Og nei det gir ikke avslag i pris. Og tror ikke dere heller bør drive med utstilling. Det koster penger. 

Anonymkode: 6e4dd...472

For en hyggelig kommentar… det handler ikke om pengene? Jeg spurte om det var vanlig? Jeg har ikke opplevd det før. Kan love deg at hunden får et nydelig hjem. Hunden vi allerede har sover i sofaen, ligger i senga, hun får så mye turer hun vil og vi koser oss hver eneste dag🥰

Anonymkode: cfc21...391

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Små navlebrokk er ganske vanlig og er ikke farlige. De blir heller ikke trukket for det i utstillinger. Avslag i prisen er derfor ikke normalt for små navlebrokk. 

Er navlebrokken veldig stor, er det mulig at den må opereres på et senere tidspunkt om den begynner å vokse. Har dere sett bilde av navlebrokken? 

Det med kjøringen vet jeg ikke, men vil jo tro at med all kjøp og salg, så er det vanligvis kjøper som står for å betale levering? Hvorfor kjører dere ikke helt til oppdretter? 

 

Anonymkode: 521a7...4c2

Oppdretter skulle levere flere av valpene på samme strekning, så det var de som ønsket og møte oss litt på veien 🥰 

Anonymkode: cfc21...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

For en hyggelig kommentar… det handler ikke om pengene? Jeg spurte om det var vanlig? Jeg har ikke opplevd det før. Kan love deg at hunden får et nydelig hjem. Hunden vi allerede har sover i sofaen, ligger i senga, hun får så mye turer hun vil og vi koser oss hver eneste dag🥰

Anonymkode: cfc21...391

Det er vel vanlig å betale for seg når man har inngått en kontrakt som krever kompansasjon? 

Og om selger skal levere flere? Klart dere skal betale men selvsagt må jo det deles på strekningen og de andre som skal motta en ny bestevenn. 

Anonymkode: 6e4dd...472

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte oppdretter 3000 kroner for kjøring.

Anonymkode: 85481...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke godts levering av valper, dette driver ikke seriøse oppdrettere med og veldig viktig at du får sett levekårene til valpene samt hilst på moren. Bruk oppdretterlisten raseklubben har som minskekrav du setter til en oppdretter, da vet du at de følger kravene klubben har i det minste.

Anonymkode: 545c5...0c1

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og brokk i likhet med hos mennesker medfører risiko, en veldig liten brokk vil sannsynligvis ikke gi komplikasjoner, men viktig også der å passe på at den ikke vokser.

Anonymkode: 545c5...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må dere betale for «frakt» av valpen. På den andre siden håper jeg dere virkelig har besøkt oppdretter og møtt mora til valpen, slik at dere vet dere kjøper fra en seriøs oppdretter, men det går jeg ut i fra dere har gjort da alle oppegående nå til dags burde fått med seg det.

Anonymkode: fbf71...e81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere møtt oppdretter og valpemor/valpene? De leveres vel når de er to mnd? Er jo viktig å finne kjemi og la oppdretter se hvilken valp som passer dere. Synes dette høres litt rart ut…

Anonymkode: 2ed20...805

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøre hjem til oppdretter å hente valpen? Da får dere hilset på tispa og de andre valpene. Og dere får sett miljøet valpene har vokst opp i. 

Vet faktisk om flere oppdrettere som krever at valpekjøpere kommer hjem til dem og henter valp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vær så snill å ikke godts levering av valper, dette driver ikke seriøse oppdrettere med og veldig viktig at du får sett levekårene til valpene samt hilst på moren. Bruk oppdretterlisten raseklubben har som minskekrav du setter til en oppdretter, da vet du at de følger kravene klubben har i det minste.

Anonymkode: 545c5...0c1

Klart at seriøse oppdrettere kan tilby levering av kvalper. Mange oppdrettere har kjenninger over hele landet, noe som gjør det enklere for valpekjøpere å la vere å kjøre så langt. Jeg har selv levert flere valper for en annen oppdretter, og jeg har levert egne valper hos valpekjøpere. Jeg følger alle raseklubbens krav og anbefalinger og står på oppdretterlista.

Anonymkode: 1f35d...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Klart at seriøse oppdrettere kan tilby levering av kvalper. Mange oppdrettere har kjenninger over hele landet, noe som gjør det enklere for valpekjøpere å la vere å kjøre så langt. Jeg har selv levert flere valper for en annen oppdretter, og jeg har levert egne valper hos valpekjøpere. Jeg følger alle raseklubbens krav og anbefalinger og står på oppdretterlista.

Anonymkode: 1f35d...d91

Nei, seriøse oppdrettere krever også vanligvis å møte eier hos seg for å få et inntrykk av personen FØR valp blir lovet vedkommende. Og henting i tillegg et vanlig krav uansett avstand.

Anonymkode: 545c5...0c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det høres litt rart ut, å skulle levere valpene fra seg uten å en gang ha møtt potensiell eier. 

For vår oppdretter ble det hele grunnlaget for at vi fikk komme å hilse, kontra et annet par som ville hilse på valpen vi kjøpte. Det andre paret ville sende valpen på fly, mens vi ønsket å kjøre de 7 timene det tok, ta inn på hotell, hilse på valpen, mor, far og oppdretter de to dagene vi var der, og så kjører hjem igjen. Og for oss var det en trygghet, at oppdretter var opptatt av dette selv, da det viser at valpene ikke bare ble sendt avgårde hvor som helst. 

Er dere sikre på at oppdretter driver ordentlig (Siden det var potensiell problematikk med helse/brokk også)? 

Anonymkode: cfbb3...4fc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns også det høres litt rart ut, å skulle levere valpene fra seg uten å en gang ha møtt potensiell eier. 

For vår oppdretter ble det hele grunnlaget for at vi fikk komme å hilse, kontra et annet par som ville hilse på valpen vi kjøpte. Det andre paret ville sende valpen på fly, mens vi ønsket å kjøre de 7 timene det tok, ta inn på hotell, hilse på valpen, mor, far og oppdretter de to dagene vi var der, og så kjører hjem igjen. Og for oss var det en trygghet, at oppdretter var opptatt av dette selv, da det viser at valpene ikke bare ble sendt avgårde hvor som helst. 

Er dere sikre på at oppdretter driver ordentlig (Siden det var potensiell problematikk med helse/brokk også)? 

Anonymkode: cfbb3...4fc

Oppdretter står på NKK sine sider, og vi skal selvfølgelig møte valpen og mor lenge før vi faktisk skal hente den🥰 det er snakk om levering av valpen ☺️

Anonymkode: cfc21...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt en annen valp hos noen andre. Oppdrettere er griske og utnytter håpefulle valpekjøpere. Se opp for ekstrautgifter. 

Anonymkode: b62aa...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Klart at seriøse oppdrettere kan tilby levering av kvalper. Mange oppdrettere har kjenninger over hele landet, noe som gjør det enklere for valpekjøpere å la vere å kjøre så langt. Jeg har selv levert flere valper for en annen oppdretter, og jeg har levert egne valper hos valpekjøpere. Jeg følger alle raseklubbens krav og anbefalinger og står på oppdretterlista.

Anonymkode: 1f35d...d91

Enig. Vi å kjøpte av seriøs oppdretter. Men vi måtte ta fly for å hente. Da møtte dem oss på flyplassen. 

Anonymkode: fc672...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 19.02):

Hei! 
Vi skal hente valp om 2mnd🥰 vi må kjøre i 5 timer også møter oppdretter oss (oppdretter må kjøre 1,5 time). oppdretter spurte om det var greit at vi betalte for kjøringen dems, er det vanlig? Når vi hentet den første hunden vår i fjor møtte oppdretter oss på halvveien da kjørte de 2 timer og spurte aldri om noe betaling? I tillegg har valpen fått navlebrokk burde man ikke da få avslag i pris? ☺️ 

Anonymkode: cfc21...391

Om oppdretter måtte arrangere flytransport i form av å finne noen som kunne ta med en valp og ekstrakostnader med det kunne jeg forstått at de ønsket å få betalt for det. Eller om de selv fraktet valpen hele veien. Men når du kjører 5 timer og oppdretter 1,5 time så synes jeg det er litt smålig at de skal ha betalt. Er dette en seriøs oppdretter som er registrert i NKK? Eller er dette useriøst blandingsavl for profitt? For om det hadde vært seriøst så ville du fått mer info om navlebrokk, og hva veien videre i forhold til det kan bestå av. Dette virker useriøst.

Anonymkode: f98b9...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...