Gå til innhold

Sying etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Noen som vet hvilken stilling som er best for jordmor å sy i etter fødsel?

Jeg har hatt mye komplikasjoner, dårlig sying osv etter fødsel.

Jeg lå med beina 'presset' mot 2 flater ved sengeenden.

 

Men burde ikke egentlig beina vært i beinholdere, slik at bekkenbunnen/underlivet 'slappet' av underlivet stingene?

Eller har ikke dette noe å si tro?

 

Noen med erfaringer? Evnt Noen jordmødre her inne som kan svare på det?

Anonymkode: cc0cc...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel an på hvordan du må sys tenker jeg. Jeg lå med beina i bøylene. 

Anonymkode: 240a8...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer vel an på hvordan du må sys tenker jeg. Jeg lå med beina i bøylene. 

Anonymkode: 240a8...c04

Ja. Jeg fikk en rift grad 2. 

Men i følge ul i ettertid av bekkenbunnen ser man store defekter i perienum. Og jeg tror jeg også har grodd feil, da jeg sliter masse enda med underlivet. Legene kan ikke se det ved det blotte øyet. Men det er noe som er helt feil inni der.

Og ser gjennom kamerarullen fra føden at beinene ikke er i beinholderne. Så lurer på om dette kan ha noe med problemene og syingen å gjøre. Det er 2 år siden fødsel.

Anonymkode: cc0cc...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillingen beina er i, har ingenting å si anna enn for vår ergonomi. Du er dessverre bare dårlig (antakeligvis feil) sydd. Dessverre er det heller ikke så mye å gjøre så lenge etter, men det finnes mange gode bekkenbunnsfysioterapeuter f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (20 minutter siden):

Stillingen beina er i, har ingenting å si anna enn for vår ergonomi. Du er dessverre bare dårlig (antakeligvis feil) sydd. Dessverre er det heller ikke så mye å gjøre så lenge etter, men det finnes mange gode bekkenbunnsfysioterapeuter f.eks.

Man skulle jo tro om man revner nesten helt bak, at man får bedre til å sy riktig om baken/underlivet er litt 'opp' fra senga enn klemt ned i en madrass.

Om man er sydd feil så kan man vel også få korrigert dette selv om det er en stund siden. For mange blir det jo bedre etter neste gang man evnt føder og må sy på nytt.

Håper det er noen jordmødre her ute som vet noe om dette.å

Anonymkode: cc0cc...1cf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (23 minutter siden):

Stillingen beina er i, har ingenting å si anna enn for vår ergonomi. Du er dessverre bare dårlig (antakeligvis feil) sydd. Dessverre er det heller ikke så mye å gjøre så lenge etter, men det finnes mange gode bekkenbunnsfysioterapeuter f.eks.

Hva kan en fysio gjøre om man faktisk er sydd og har blitt grodd feil slik at anatomien er så feil at den gir så mye plager? 

Anonymkode: cc0cc...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så tragisk at det ikke er ordentlig oppfølging av fødselsskader her til lands! Tenk så mye lidelse og kostnader som kunne vært unngått dersom folk ble ordentlig undersøkt og behandlet.

Slik som det er nå så er man jo fullstendig prisgitt at skadene i det hele tatt blir oppdaget og at den som syr ikke er dårlig på det. 

Anonymkode: 7526c...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva kan en fysio gjøre om man faktisk er sydd og har blitt grodd feil slik at anatomien er så feil at den gir så mye plager? 

Anonymkode: cc0cc...1cf

De kan ikke utføre mirakler, nei 😕De kan jo gi veiledning i bekkenbunnstrening, evt. veilede i bruk av sånn elektrodeapparat (husker ikke jeg hva det heter), biofeedback eller noe sånt? Og ikke minst avspenning og tøying dersom musklene er stramme og anspente, som man fort blir når man går rundt og hele tiden kjenner at det er noe galt. 

Anonymkode: 7526c...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man skulle jo tro om man revner nesten helt bak, at man får bedre til å sy riktig om baken/underlivet er litt 'opp' fra senga enn klemt ned i en madrass.

Om man er sydd feil så kan man vel også få korrigert dette selv om det er en stund siden. For mange blir det jo bedre etter neste gang man evnt føder og må sy på nytt.

Håper det er noen jordmødre her ute som vet noe om dette.å

Anonymkode: cc0cc...1cf

En grad 2-rift er ikke «nesten helt bak», og så lenge man får tak i muskelfibrene så er det ett fett hvordan man ligger.

Hvis ikke muskulaturen er sydd riktig, kan ikke det fikses så lett, nei. Den trekker seg tilbake og vevet endrer seg fra muskelvev til stivt vev. Overfladiske ting kan fikses. Har du tatt ultralyd så har de jo allerede sett etter muligheten for dette.

Du spør, jeg svarer, og så er du ikke enig?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kan ikke utføre mirakler, nei 😕De kan jo gi veiledning i bekkenbunnstrening, evt. veilede i bruk av sånn elektrodeapparat (husker ikke jeg hva det heter), biofeedback eller noe sånt? Og ikke minst avspenning og tøying dersom musklene er stramme og anspente, som man fort blir når man går rundt og hele tiden kjenner at det er noe galt. 

Anonymkode: 7526c...aa7

Mange opplever faktisk veldig god effekt, og de fleste er offentlige slik at man bare betaler egenandeler. Vel verdt forsøket tenker jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (6 minutter siden):

En grad 2-rift er ikke «nesten helt bak», og så lenge man får tak i muskelfibrene så er det ett fett hvordan man ligger.

Hvis ikke muskulaturen er sydd riktig, kan ikke det fikses så lett, nei. Den trekker seg tilbake og vevet endrer seg fra muskelvev til stivt vev. Overfladiske ting kan fikses. Har du tatt ultralyd så har de jo allerede sett etter muligheten for dette.

Du spør, jeg svarer, og så er du ikke enig?

Mange opplever faktisk veldig god effekt, og de fleste er offentlige slik at man bare betaler egenandeler. Vel verdt forsøket tenker jeg :)

Joda, som du sier. Stillingen har ikke noe å si hvis man får tak i muskelfibrene.

Men i mitt tilfelle så har jo ikke jordmor fått til det.

I følge ul så var perinealkrroppen (perineum), 0,6 cm. Det vil si altså ca en halv cm fra lukkemuskelen. Det vil jeg si er å revne nesten helt bak. En halv cm til, så hadde lukkemuskelen vært avrevet.

 

Selv om jeg stiller spørsmål, og noen svarer, betyr vel ikke det at jeg må være enig i det du svarer?

Men da har du fått kommentert og kommet med din mening, takk for det.

 

Anonymkode: cc0cc...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (29 minutter siden):

Mange opplever faktisk veldig god effekt, og de fleste er offentlige slik at man bare betaler egenandeler. Vel verdt forsøket tenker jeg :)

Javel, det er verdt å prøve. Det handler jo også om å gjøre det man kan med det man har. Jeg forstår veldig godt at TS er fortvilet, det er helt forferdelig å få en skade og man bruker mye tid og krefter på å lure på om det er noe som kan gjøres. 

Anonymkode: 7526c...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Joda, som du sier. Stillingen har ikke noe å si hvis man får tak i muskelfibrene.

Men i mitt tilfelle så har jo ikke jordmor fått til det.

I følge ul så var perinealkrroppen (perineum), 0,6 cm. Det vil si altså ca en halv cm fra lukkemuskelen. Det vil jeg si er å revne nesten helt bak. En halv cm til, så hadde lukkemuskelen vært avrevet.

 

Selv om jeg stiller spørsmål, og noen svarer, betyr vel ikke det at jeg må være enig i det du svarer?

Men da har du fått kommentert og kommet med din mening, takk for det.

 

Anonymkode: cc0cc...1cf

Du spurte om stillingen du ble sydd i har noe å si, svaret er nei. Det er jordmors kompetanse som har noe å si. Det har sikkert skjedd feil hos deg, men det er et kompetanseproblem, ikke et stillingsproblem.  Å være uenig i dette får deg ingen vei videre. 

Når muskulaturen er revnet og ikke sydd sammen, vil det selvsagt bli tynt i perineum da det er bekkenbunnen som utgjør omtrent hele tykkelsen. Resten er bare hud og litt fettvev. Det er ikke så enkelt som å si «hadde jeg bare revnet litt til så» fordi det er helt ulike typer vev hele veien, med ulik toleranse for strekk og press og helt ulike mekanismer som skader dem. Du hadde likevel ingen skade på analsfinkteren, og riften i seg selv var ikke alvorlig (men det betyr selvsagt ikke at det ikke blir store plager når den ikke blir sydd riktig). Det virker som om du har en del misforståelser rundt dette, så kanskje du burde bli henvist gynekologisk poliklinikk og få en god forklaring  og second opinion der. Det første skrittet mot å finne en behandling som vil hjelpe deg er å få et realistisk bilde av hva som har skjedd og hva slags skade du har, ellers blir du bare gående i en slik sirkel du går i nå (med misforståelser, leter etter nye årsaker, må plassere skylden på noe konkret). Gjort er gjort, nå må du finne en løsning på det som har skjedd. Det finnes masse god hjelp - oppsøk den! :)

 

Endret av Marimma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (28 minutter siden):

Du spurte om stillingen du ble sydd i har noe å si, svaret er nei. Det er jordmors kompetanse som har noe å si. Det har sikkert skjedd feil hos deg, men det er et kompetanseproblem, ikke et stillingsproblem.  Å være uenig i dette får deg ingen vei videre. 

Når muskulaturen er revnet og ikke sydd sammen, vil det selvsagt bli tynt i perineum da det er bekkenbunnen som utgjør omtrent hele tykkelsen. Resten er bare hud og litt fettvev. Det er ikke så enkelt som å si «hadde jeg bare revnet litt til så» fordi det er helt ulike typer vev hele veien, med ulik toleranse for strekk og press og helt ulike mekanismer som skader dem. Du hadde likevel ingen skade på analsfinkteren, og riften i seg selv var ikke alvorlig (men det betyr selvsagt ikke at det ikke blir store plager når den ikke blir sydd riktig). Det virker som om du har en del misforståelser rundt dette, så kanskje du burde bli henvist gynekologisk poliklinikk og få en god forklaring  og second opinion der. Det første skrittet mot å finne en behandling som vil hjelpe deg er å få et realistisk bilde av hva som har skjedd og hva slags skade du har, ellers blir du bare gående i en slik sirkel du går i nå (med misforståelser, leter etter nye årsaker, må plassere skylden på noe konkret). Gjort er gjort, nå må du finne en løsning på det som har skjedd. Det finnes masse god hjelp - oppsøk den! :)

 

Ja enig i det. Har forsøkt å få hjelp I 2 år jeg, og det kan høres lett ut å 'bare oppsøkt hjelp'. 

Men om man ikke selv har vært i en slik situasjon så vet man heller ikke hvor vanskelig det faktisk er å få hjelp.

Har vært hos flere gynekolog som sier de ikke forstår symptomene, og da er det lett for legene og bare si 'Dette forstår vi ikke'. 

Mangel på kompetanse, mangel på tid i det offentlige, mangel på hjelpemidler for god utredning. Alt dette er komponenter som bidrar til at det gjør det vanskelig 0 få den hjelpen man burde!

Men du sier det finnes god hjelp. Da har du kanskje noen du kan anbefale å oppsøke?🙂

 

Anonymkode: cc0cc...1cf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...