Gå til innhold

Kløende hodebunn og seborisk eksem - hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med dette i noen få år. Er i slutten av 20-årene. Merket bedring da jeg gikk på isotretinoin, antakelig fordi kuren bremser opp i talgproduksjonen. 
 

har forsøkt alle sjampoene du får på apoteket og et liniment på resept. Syntes sistnevnte gir moderat effekt, men gjør håret klissete(?). Har tykt hår. Så tar det uendelig lang tid i tillegg. 
 

Lurer litt på om det er noen her med tilsvarende, som vet hva jeg kan gjøre? Begynner å klø bare noen timer etter hårvask, og klør meg til blods. Får skjellete nupper rundt omkring på hodet som svir…

 

Anonymkode: 0907e...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allergimedisin kan dempe kløen. Snakk med legen din, det finnes andre preparater som er reseptbelagt som du kan forsøke.

Anonymkode: 5d279...2a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det meste, i flere år. Har hatt helt forferdelig hodebunn. Begynte til og med å miste håret der jeg var mest utsatt for kløe/eksem.

Denne sjampoen har reddet meg. Har ingen problemer lenger:

Dr Ceuracle Scalp Dx Scaling Shampoo

Vil anbefale deg å gå til en hudlege da. Skulle gjort det selv.

Anonymkode: de3c0...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Allergimedisin kan dempe kløen. Snakk med legen din, det finnes andre preparater som er reseptbelagt som du kan forsøke.

Anonymkode: 5d279...2a4

Takk, skal sjekke det ut med henne neste gang!

Anonymkode: 0907e...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke selv, men en venninne fikk beskjed om at den typen eksem egentlig skyldes en sopp i huden og at vanlige midler mot eksem og flass kunne gjøre det verre. Hun ble anbefalt shampoer med soppdrepende ingredienser :)

https://www.apotek1.no/produkter/fungobase-dry-sen-scalp-shampo-820572p?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2YOA25rVhQMV5EeRBR3r_QEBEAQYBCABEgI0KPD_BwE

Anonymkode: 8d676...6e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har prøvd det meste, i flere år. Har hatt helt forferdelig hodebunn. Begynte til og med å miste håret der jeg var mest utsatt for kløe/eksem.

Denne sjampoen har reddet meg. Har ingen problemer lenger:

Dr Ceuracle Scalp Dx Scaling Shampoo

Vil anbefale deg å gå til en hudlege da. Skulle gjort det selv.

Anonymkode: de3c0...e5f

Tusen takk! Ja, jeg har stort hårtap selv. 
burde kanskje be om å bli henvist til hudlege ja.

Anonymkode: 0907e...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det ikke selv, men en venninne fikk beskjed om at den typen eksem egentlig skyldes en sopp i huden og at vanlige midler mot eksem og flass kunne gjøre det verre. Hun ble anbefalt shampoer med soppdrepende ingredienser :)

https://www.apotek1.no/produkter/fungobase-dry-sen-scalp-shampo-820572p?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2YOA25rVhQMV5EeRBR3r_QEBEAQYBCABEgI0KPD_BwE

Anonymkode: 8d676...6e2

takk! Skal ikke utelukke at det kan være det. 

Anonymkode: 0907e...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vossabia.Naturprodukter for hud og hår.Hårsjampoen fungerte godt på meg.(Kløe,eksem,håravfall)

Anonymkode: b94dc...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vossabia.Naturprodukter for hud og hår.Hårsjampoen fungerte godt på meg.(Kløe,eksem,håravfall)

Anonymkode: b94dc...8b4

Fungerte ikke på meg, men det er inviduelt. 

Ts, sliter med det samme, det klør det svir og jeg mister masse hår, har allerede fått viker og masse virvler over hele håret, noe jeg aldri har hatt før :( 

Anonymkode: f231e...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Vossabia.Naturprodukter for hud og hår.Hårsjampoen fungerte godt på meg.(Kløe,eksem,håravfall)

Anonymkode: b94dc...8b4

Jeg har akkurat kjøpt denne. Synes håret ikke virker helt rent av det, akkurat som om det blir et belegg? 

Kanskje man må vaske to ganger? 

Jeg har den heldige kombinasjon med mye talgproduksjon (=fett hår) og sensitiv hodebunn. 

Fungural og liknende har fungert. Men de lukter så fælt.. Viktig å la dem virke i Hodebunnen i flere minutter før skylling 

Anonymkode: e6995...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er viktig at hodebunnen får puste mest mulig, og at du ikke går rundt eller legger deg med vått hår. Spesielt dersom det er sopp. Jeg hadde vurdert litt kortere lengde på håret, og å tynne det ut dersom det er veldig tykt.

Anonymkode: 3e568...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har prøvd alle shampoer fra apoteket, men har du prøvd Ducray kelual DS shampo, og Ducray kelual DS cream langs hårfestet og evt. i ansiktet også? Ducray er helt overlegent merke når det kommer til seboereisk eksem, og jeg fikk hele livet mitt endret av denne serien.

https://www.vitusapotek.no/harpleie/shampoo/flass-shampoo/ducray-kelual-ds-shampoo-til-lett-seboreisk-eksem-100-ml/p/870053?s=qsearch&text=ducray%20kelual

https://www.vitusapotek.no/kroppspleie/eksem-og-torr-hud/ducray-kelual-ds-cream-til-lett-seboreisk-eksem-40-ml/p/854304?s=qsearch&text=kelual%20ds

Ønsker deg lykke til, og håper du finner noe som funker for deg 🙂 

Anonymkode: 896b1...5af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp hatt en skikkelig dårlig periode selv. Har Sebore og samme symptomer som deg. Prøvd alt. 

Gikk til legen for endte gang. Fikk beskjed om å prøve fungoral igjen fordi det er den eneste sopp-drepende sjampoen.  

MEN jeg måtte ta tiden sa hun,og la det være i I minst 5 min. Jeg vasker håret med billig sjampo først for å få det rent. 

Da bruker du også mindre mengde. Masser godt og skyll gjerne med litt kaldere vann. 

Ikke legg deg med vått hår. Og solarium hjelper,både i hodebunn og fjes. 

Anonymkode: 9ca86...f36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dytt

Anonymkode: f231e...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 15.54):

TS, det er viktig at hodebunnen får puste mest mulig, og at du ikke går rundt eller legger deg med vått hår. Spesielt dersom det er sopp. Jeg hadde vurdert litt kortere lengde på håret, og å tynne det ut dersom det er veldig tykt.

Anonymkode: 3e568...bd0

Nei, tørker alltid håret veldig godt. Har tykt hår og bruker rundt 12 min på å tørke det helt😅 men å tynne det ut er ikke aktuelt. Tror ikke det løser problemet for meg!

Anonymkode: 0907e...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 16.24):

Du sier du har prøvd alle shampoer fra apoteket, men har du prøvd Ducray kelual DS shampo, og Ducray kelual DS cream langs hårfestet og evt. i ansiktet også? Ducray er helt overlegent merke når det kommer til seboereisk eksem, og jeg fikk hele livet mitt endret av denne serien.

https://www.vitusapotek.no/harpleie/shampoo/flass-shampoo/ducray-kelual-ds-shampoo-til-lett-seboreisk-eksem-100-ml/p/870053?s=qsearch&text=ducray%20kelual

https://www.vitusapotek.no/kroppspleie/eksem-og-torr-hud/ducray-kelual-ds-cream-til-lett-seboreisk-eksem-40-ml/p/854304?s=qsearch&text=kelual%20ds

Ønsker deg lykke til, og håper du finner noe som funker for deg 🙂 

Anonymkode: 896b1...5af

Takk! Ja, men ikke prøvd den kremen. Har forsøkt andre ting å smøre i hodebunn, med og uten resept. Har moderat effekt. 

Anonymkode: 0907e...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fått beskjed om å bruke Fungural hele mitt liv. Fikk ny fastlege for 3 mnd siden og han gav med betnovat. Fått nytt liv etter det. Babyrumpehud i ansiktet og null kløe.

Anonymkode: 3c33a...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...