Gå til innhold

Familiemedlem gjør meg nedstemt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos min mor i helgen og har grått. Magevondten meldte seg også mot slutten av dagen.

Min mor og jeg har et anstrengt forhold. Jeg har lagt merke til deler ved hennes personlighet som jeg misliker. Jeg lurer på om de alltid har vært der eller kommet med årene.

Hun kommer med kritikk mot meg pakket inn ved å fortelle om andre som minner om meg. Det kan være feks. valg av partner. Min mann har et statusyrke. Hun vil da si " Veronika er jo en typisk kvinne som velger mann på grunn av status." Hun sier det med slik affekt at jeg forstår at det ikke gjelder en perfifer bekjent med navn Veronika, men meg. Hun blir emosjonell og sier "Sånne som henne mister fullstedning bakkekontakten. De må leve livet sitt for andre. Selv har jeg aldri brydd meg om status osv. osv". Min mann bryr seg ikke om status og jeg bryr meg ikke i det hele tatt.

Stort sett forhøyer hun seg selv og tråkker andre ned. 

Jeg husker tilbake på barndommen og hvor opptatt hun var av å snakke stygt om mødrene til venninnene mine. De var selvopptatte, jålete, skrytete osv. Alle var det noe galt med.

Grunnen til at jeg begynte.å gråte i går var at hun dro opp mye grums fra fortiden og forteller meg for tiende gang at min far ( de skilte seg da jeg var 12) satte idretten høyere enn familien og at han valgte fotballen og derfor forlot oss. Dette sier hun fordi jeg er glad i min far. Hun begynte i tillegg å kritisere mim farmor som hun alltid gjør.

Om det ikke var nok, begynte hun å latterliggjøre voksne kvinner som sykeliggjør seg selv ved å gå til psykolog. Hun vet utmerket godt at jeg for et par år siden forsøkte å få henvisning. Hun pepret løs og sa hun virkelig lurte på hva som feiler generasjonen min og brukte nok en gang en bekjent som eksempel og latterliggjorde denne personen.

Min svigermor har et flott hus og en god jobb. Når vi snakker om min svigermor dreies samtalen over på hennes jobb og det kommer alltid noe gørr. Sist var det " Du sier hun jobbet i Frankrike som fysioterapeut? "Det å være fysioterapeut er ikke akkurat noe presisjejobb"  Har noen sagt noe annet, tenker jeg. Uansett hva jeg sier om henne, skal moren min tråkke henne ned. Hun virker veldig sjalu.

Hun tråkker ned min far, mine onkler, mine fettere og kusiner. Hun forherliger sin familie og sverter min fars side. Hun tråkker ned min svigerfamilie også. 

Sist jeg sa jeg ønsket meg lønn for strevet ( har selv en mastergrad i kvantitative fag), sier hun " alle har mastergrader nå til dags". Det virker som om hun liker at jeg aldri fikk noe relevant karriere.

Hvis hun misliker noe jeg gjør, kommer sladderet om andre hun kjenner som gjør de tingene jeg gjør så hun kan dømme uhemmet uten å ta meg direkte.  Hun har en vakker nabo, og naboen er ikke bare vakker, men jordnær og smart. Dette understreker min mor ofte. Hun er en sånn person mamma liker. Hun understreker hver gang at naboen ikke bruker sminke som det viktigste. ...Jeg bruker sminke.

Hver gang vi skal ut på noe, legger hun føringer. Hun ba meg med på konsert. Jeg tok fri fra jobb og hentet henne. Jeg hadde ingen interesse, men ble med for hennes skyld. Jeg ville jo treffe min mor. Hun spanderte ikke. Hun tjente bedre enn meg, mye, mye bedre. Det virket mer viktig for henne å komme seg på konserten enn å se meg for hvis det ikke ble konsert, hadde hun andre planer. Hun hadde ikke sett meg på 7 måneder

Når jeg reiser til barndomshjemmet, må det være avtalt på forhånd og i god tid. Det må passe. Så skal vi liksom kose oss, men drittslengingen starter nesten med det samme. Hun snakker på inn og utpus og dømmer alle.

Jeg kjøpe.meg en liten leilighet i hjembyen som jeg leier ut. Da jeg sa jeg skulle kjøpe den og at det ble koselig å være tilbake i den kjære hjembyen sier hun " ja, husker du da du sa det var så viktig for deg å flytte herfra da..".  For 25 år siden sa jeg kanskje det, som så mange andre og mye fordi jeg ville innfri HENNES forventninger ved å studere borte. Hvorfor sier hun det? Hun har da selv skiftet mening om ting og jeg arresterer henne ikke for å lage klein stemning.

Opplever jeg noe kjipt, bagatelliseres det. 

Samtidig er hun er giver. Kjærlighet viser hun gjennom handlinger. Hun har vært en stødig og bra mor som aldri har hevet stemmen til meg. Hun oppfordret meg til å ta utdannelse og gjorde lekser sammen med meg som barn. Hun er så bra, så hvorfor er hun så giftig?

Anonymkode: 69851...8f5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis hun misliker noe jeg gjør, kommer sladderet om andre hun kjenner som gjør de tingene jeg gjør så hun kan dømme uhemmet uten å ta meg direkte.  Hun har en vakker nabo, og naboen er ikke bare vakker, men jordnær og smart. Dette understreker min mor ofte. Hun er en sånn person mamma liker. Hun understreker hver gang at naboen ikke bruker sminke som det viktigste. ...Jeg bruker sminke

Sånn holder min kollega på og hun er sykemeldt pga psyken. Jobber bare 70%. Jeg går utifra at hun har en psykisk sykdom typ borderline eller bipolar eller noe, som gjør at hun manipulerer. Antagelig er ikke moren din helt frisk. 

Anonymkode: 90568...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe galt med henne. Du får tenke på det sånn at når hun er negativ så er hun syk.

Prøv å ikke ta deg nær av det. Vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 5fcc4...702

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er nøyaktig Samme! Men Hun har til forskjell til din mor, vært en grusom mamma i oppveksten med psykisk og fysisk vold i der daglige. Har kuttet henne ut. Stoppet kontakten for et år siden. Føler meg mer sikker på meg selv og utvikler meg bedre som menneske. Er trist når de aller nærmeste skal være de vanskeligste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i dette. Også det at moren min var en god mor på mange måter, hevet aldri stemmen som du sier. Men er så slem og ekkel. Har dessverre ingen råd å komme med. Det er trist. 

Anonymkode: 131a8...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff hun høres skikkelig ufordragelig ut. Lurer på om du, eller noen som helst, noen gang har konfrontert henne med oppførselen hennes? Hun er jo direkte motbydelig å være sammen med.

Anonymkode: 864c4...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor er lik. Hun er usmakelig og vi har lite kontakt. 

Anonymkode: df3e0...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er utrolig snill og har viet hele sitt liv til å gjøre ting for familien. Hennes dårlig sider er at hun ofte ikke tenker på den som lytter når hun åpner munnen. Som din mor så snakker hun dritt om far og fars side med riktig grunn nok, men når man har hørt det i nesten 30 år om og om igjen så blir det lite hyggelig å treffes. Har sagt direkte til henne at om hun ønsker besøk så må hun lære å føre samtale slik at den som lytter faktisk nyter samtalen. Har presisert at hvis det noe nytt som dukker opp som plager henne så lytter jeg gjerne, men det er ikke greit å grave opp de historiene i som har skjedd for ørten års siden for å plage andre med det og ikke minst seg selv. Jeg har måttet heve stemmen flere ganger for å få poenget frem. Hun har derfor  skjønt hvor mye hun skyver sine barn vekk med sin oppførsel og har dermed tatt det ned et par nivå. 

 

Mitt råd: vær ærlig og si i fra hvor mye hennes måte å føre samtale på lager ubehag hos deg og at du ser ingen nytten i å grave opp gamle ubehagelige historier. Om hun ønsker at andre skal ha det hyggelig i hennes selskap så må hun la ting gå og begrens drittsnakkingen til et minimum nivå. Livet er forferdelig kort, og hun bør derfor tilbringe den siste tiden igjen med folk og tanker som bringer frem fine historier. 

Anonymkode: 062aa...43a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg begynte.å gråte i går var at hun dro opp mye grums fra fortiden og forteller meg for tiende gang at min far ( de skilte seg da jeg var 12) satte idretten høyere enn familien og at han valgte fotballen og derfor forlot oss. Dette sier hun fordi jeg er glad i min far. Hun begynte i tillegg å kritisere mim farmor som hun alltid gjør.

«På tide å la det ligge. Jeg gidder ikke høre på det igen».

6 hours ago, AnonymBruker said:

Om det ikke var nok, begynte hun å latterliggjøre voksne kvinner som sykeliggjør seg selv ved å gå til psykolog. Hun vet utmerket godt at jeg for et par år siden forsøkte å få henvisning. Hun pepret løs og sa hun virkelig lurte på hva som feiler generasjonen min og brukte nok en gang en bekjent som eksempel og latterliggjorde denne personen.

Hold slike ting privat. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Min svigermor har et flott hus og en god jobb. Når vi snakker om min svigermor dreies samtalen over på hennes jobb og det kommer alltid noe gørr. Sist var det " Du sier hun jobbet i Frankrike som fysioterapeut? "Det å være fysioterapeut er ikke akkurat noe presisjejobb"  Har noen sagt noe annet, tenker jeg. Uansett hva jeg sier om henne, skal moren min tråkke henne ned. Hun virker veldig sjalu.

Ikke snakk om din svigermor. Ikke bidra til samtalen. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hun tråkker ned min far, mine onkler, mine fettere og kusiner. Hun forherliger sin familie og sverter min fars side. Hun tråkker ned min svigerfamilie også. 

«Jeg synes Onkel Petter er et dejlig menneske. Han er alltid i godt humør og snakker aldri negativt om andre. »

6 hours ago, AnonymBruker said:

Sist jeg sa jeg ønsket meg lønn for strevet ( har selv en mastergrad i kvantitative fag), sier hun " alle har mastergrader nå til dags". Det virker som om hun liker at jeg aldri fikk noe relevant karriere.

Hold kjeft om ønsker, følelser, osv. Du er fullstendig klar over at hun bruker slike ting mot deg. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis hun misliker noe jeg gjør, kommer sladderet om andre hun kjenner som gjør de tingene jeg gjør så hun kan dømme uhemmet uten å ta meg direkte. 

Igjen. Hold kjeft om hva du gjør.  

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har en vakker nabo, og naboen er ikke bare vakker, men jordnær og smart. Dette understreker min mor ofte. Hun er en sånn person mamma liker. Hun understreker hver gang at naboen ikke bruker sminke som det viktigste. ...Jeg bruker sminke.

Glo på henne som om hun har sagt noe total idiotisk. Det har hun. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hver gang vi skal ut på noe, legger hun føringer. Hun ba meg med på konsert. Jeg tok fri fra jobb og hentet henne. Jeg hadde ingen interesse, men ble med for hennes skyld. Jeg ville jo treffe min mor. Hun spanderte ikke. Hun tjente bedre enn meg, mye, mye bedre. Det virket mer viktig for henne å komme seg på konserten enn å se meg for hvis det ikke ble konsert, hadde hun andre planer. Hun hadde ikke sett meg på 7 måneder

Ikke gjør slike ting med henne. Du vet hva takken er. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Når jeg reiser til barndomshjemmet, må det være avtalt på forhånd og i god tid. Det må passe.

Ser ikke problemet med akkurat det? 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Så skal vi liksom kose oss, men drittslengingen starter nesten med det samme. Hun snakker på inn og utpus og dømmer alle.

Besøk andre du liker i stedet for henne. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøpe.meg en liten leilighet i hjembyen som jeg leier ut. Da jeg sa jeg skulle kjøpe den og at det ble koselig å være tilbake i den kjære hjembyen sier hun " ja, husker du da du sa det var så viktig for deg å flytte herfra da..".  For 25 år siden sa jeg kanskje det, som så mange andre og mye fordi jeg ville innfri HENNES forventninger ved å studere borte. Hvorfor sier hun det? Hun har da selv skiftet mening om ting og jeg arresterer henne ikke for å lage klein stemning.

Hun er som hun er. Slutt å gi henne ammunisjon. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Opplever jeg noe kjipt, bagatelliseres det. 

Har du ikke snart forstått at hun ikke er en person du kan dele slike ting med? 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig er hun er giver. Kjærlighet viser hun gjennom handlinger. Hun har vært en stødig og bra mor som aldri har hevet stemmen til meg. Hun oppfordret meg til å ta utdannelse og gjorde lekser sammen med meg som barn. Hun er så bra, så hvorfor er hun så giftig?

Anonymkode: 69851...8f5

Ser ikke at det gjør henne til noe «supermenneske». Tror det er du som heller vil tenke på det positive. 

Anonymkode: 37eb1...59d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...