Gå til innhold

Overlege mener nordmenn spiser for mye protein


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har fått med meg at det ikke er noe poeng i å spise for mye proteiner ja. Tror det er muskelbyggekulturen som har fremmet dette. Her på kg påstås det jo at ungdommer må få spise en pakke med kjøttdeig og slikt. Bare tull. Håndflaten gir en pekepinn på kjøttstykket du bør få i deg i et måltid. 

Anonymkode: 96151...d99

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt klart en medvirkende faktor ja, men jeg tror også matindustrien er med på å bygge opp under antakelsen om at det er vanskelig å få i seg nok protein. Det finnes så mye produkter på markedet med ekstra protein osv. som er med på å skape en illusjon om at vanlig mat ikke inneholder nok proteiner. Og kjøttindustrien har gjort en formiddabel innsats for å folk til å tro at kjøtt=proteiner og at et plantebasert kosthold ikke er noe du kan bygge muskler på. 

Jeg lever som fleksetarianer, men det er svært sjeldent jeg spiser kjøtt. Jeg er veldig takknemlig for at det endelig kommer fagfolk på banen og støtter oppunder min antagelse om at du ikke må spise kjøtt for å få i deg nok proteiner og at et hovedsakelig plantebasert kosthold er veldig sunt.

Anonymkode: 8df75...dc2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen hun never er da den samme som alle PTer og treningsfanatikerne jeg kjenner til forholder seg til. 0,8-1 g protein pr kg kroppsvekt til de fleste, noe mer til de som trener og ennå litt mer til de som trener ekstremt mye. 

Mange av oss som trener mye er ganske store da, jeg feks veier 100kg og trener mye, ikke toppidrettsmye men ikke langt unna og jeg må altså ha i meg 80-130 g proteiner daglig. Det er mye mat😅

Anonymkode: a351f...89d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn spiser alt for mye av alt.

Anonymkode: 38b85...8c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefalingen hun never er da den samme som alle PTer og treningsfanatikerne jeg kjenner til forholder seg til. 0,8-1 g protein pr kg kroppsvekt til de fleste, noe mer til de som trener og ennå litt mer til de som trener ekstremt mye. 

Mange av oss som trener mye er ganske store da, jeg feks veier 100kg og trener mye, ikke toppidrettsmye men ikke langt unna og jeg må altså ha i meg 80-130 g proteiner daglig. Det er mye mat😅

Anonymkode: a351f...89d

Det er nok helt riktig, men jeg tror ikke nødvendigvis den gjengse person der ute vet hvor mye protein de faktisk spiser. Veldig mange vet sikkert hva som er anbefalt mengde, men jeg tror fåtallet regner ut hvor mye protein de faktisk får i seg i løpet av en dag. Dessuten er det veldig mange som i et slikt regnskap, hvis de fører et, ikke tar med f.eks. grønnsaker fordi mange tror at grønnsaker ikke inneholder protein. Folk tenker kjøtt = protein, grønnsaker og frukt = karbo. I tillegg har industrien skapt et bilde hos mange om at det er vanskelig å få i seg nok protein ved å markedsføre og selge en haug av produkter med "Høyt innhold av protein", proteinpulver, proteinyoghurt, proteinpannekaker, proteinbarer, proteinrundstykker...

Anonymkode: 8df75...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er nok helt klart en medvirkende faktor ja, men jeg tror også matindustrien er med på å bygge opp under antakelsen om at det er vanskelig å få i seg nok protein. Det finnes så mye produkter på markedet med ekstra protein osv. som er med på å skape en illusjon om at vanlig mat ikke inneholder nok proteiner. Og kjøttindustrien har gjort en formiddabel innsats for å folk til å tro at kjøtt=proteiner og at et plantebasert kosthold ikke er noe du kan bygge muskler på. 

Jeg lever som fleksetarianer, men det er svært sjeldent jeg spiser kjøtt. Jeg er veldig takknemlig for at det endelig kommer fagfolk på banen og støtter oppunder min antagelse om at du ikke må spise kjøtt for å få i deg nok proteiner og at et hovedsakelig plantebasert kosthold er veldig sunt.

Anonymkode: 8df75...dc2

Dette. Jeg er selve veganer og jeg har mista helt tellinga på hvor mange ganger jeg har fått slengt dritt etter meg om at jeg ikke får i meg nok proteiner og  den eneste proteinen som er godkjent er fra kjøtt.

Anonymkode: 5e880...5d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veganeren der er helt hjernevasket og fullstendig feilinformert. De burde ta fra henne legelisensen. Det er lurt å ignorere alt som kommer fra den dama, eventuelt gjøre det meste motsatt av det hun sier.

Det er ekstremt skremmende at en overlege ikke vet 0,8-1g protein per kg kroppsvekt er minimumsanbefaling for å unngå proteinmangel, ikke hva som er optimalt inntak av protein. Optimal grense er høyere. Denne studien har sett på proteininntak og om grensene bør ØKES. Dagens minimumsanbefalinger er under halvparten av hva man bør spise, særlig for aminosyren leucin, for optimal muskelsyntese. Så faktisk spiser nordmenn for lite protein. 

Det er også skremmende at hun påstår at studien hun linket til beviser at norske veganere får i seg nok jern. I studien står det i klartekst at jo lengre de var veganere, jo lavere nivåer av jern hadde de. De får altså i seg for lite jern hele tiden og må bruke av de oppsparte midlene hele tiden. 

Kjøtt er mer enn protein og jern. Fett kjøtt fra beitedyr inneholder all næringen et menneske trenger hvis de spiser bare det. Og jo høyere inntak av animalsk man har, jo mer næring får man. Studie på det.

I Hong Kong spiser de over dobbelt så mye kjøtt som oss, og lever lengre enn oss. Faktisk har de den høyeste forventede levealderen i verden og det høyeste inntaket av kjøtt i verden. Og de er ikke et unntak. Høyt kjøttinntak er forbundet med høyere levealder i verden.

longevity-vs-meat-eating-in-64-countries

Og alle ekte blue zones med god helse spiser mer kjøtt enn lignende samfunn. Okinawa er kjent for å spise veldig mye kjøtt for eksempel. 

Jeg ønsker å ha god helse, og ikke være en tynnfeit veganer uten muskler, så jeg spiser mye mer protein enn minimumsanbefalingene. :) 

Anonymkode: b5537...030

  • Liker 3
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket litt rundt på hva det siste fra oppegående ernæringsekspertene sier og det siste er 2.2 gram pr.kg. 

  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den legen kaller seg Vegetarlegen, så hun er vel ikke akkurat nøytral i denne debatten. Hennes uttalelser bør derfor heller ikke tas som en endelig sannhet, og definitivt ikke en generell sannhet.

Det hun ser helt bort fra er at folk tar ulikt opp proteiner fra ulike proteinkilder. Noen tar f.eks. opp svært lite proteiner fra vegetarisk kosthold, og disse vil være avhengig av å få i seg animalske proteinkilder. Noen tåler rett og slett ikke de klassiske proteinkildene som et vegetarisk kosthold inneholder. Noen har en kroppstype som fungerer bedre på et vegetarisk kosthold, mens andre må få i seg animalske produkter for å ha en optimalt fungerende kropp.

For å toppe "galskapen" i denne artikkelen er det illustrert med proteinpulver, som om det skulle være et bedre alternativ enn rent kjøtt, fisk, fjærfe, skalldyr, egg.

Gå gjerne etter smalere treningsmiljøer som bruker mengder av proteinpulver - og gå gjerne etter disse influencerne som knapt viser at de "spiser" annet enn proteinpulver.

Gå gjerne etter helsevesenet og institusjoner som ikke serverer nok og god nok mat til inneliggende pasienter og beboere.

Å gå etter de som spiser normale mengder av sunne og rene proteinkilder som er minst mulig bearbeidet, det er det ingen fornuft i.

Gå heller etter de som tjener seg styrtrike på usunne produkter med altfor mye omega6, altfor mye raske karbohydrater/sukker i. Gå etter brus og energidrikk-industrien som jobber kynisk for å gjøre selv barn avhengige av sine produkter.

 

 

Anonymkode: 415cc...f94

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som er overdrevet opptatt av å få i seg mye protein. Sannsynligvis trenger du ikke å tenke på det i det hele tatt så lenge du spiser ordentlig mat.

Kalchenko kommer skjevt ut fra start fordi hun antar at mennesker er tilpasset et fundamentalt annerledes kosthold enn det vi faktisk har spist i all tid (hvis menneskeartens eksistens var komprimert til 24 timer, ville vi spist dyrket mat omtrent de siste fem minuttene).

Anonymkode: d9f77...a53

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 22.09):

Har du fått med deg denne? 

https://www.nationen.no/har-kostholdet-til-alle-tider-vart-farlig-for-folkehelsa/o/5-148-534974

Anonymkode: b5537...030

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 18.50):

Dette. Jeg er selve veganer og jeg har mista helt tellinga på hvor mange ganger jeg har fått slengt dritt etter meg om at jeg ikke får i meg nok proteiner og  den eneste proteinen som er godkjent er fra kjøtt.

Anonymkode: 5e880...5d4

Hvor mye og hva slags proteiner inntar du da?

Anonymkode: a5e0a...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...