Gå til innhold

Hvordan bør mindreårige som dreper straffes?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Bør de straffes like strengt som voksne eller få lavere straff på grunn av alderen? Personlig tenker jeg at det bør komme an på hvor grovt drapet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi har en kriminell lavalder. Har de fylt 15, så kan de få en straffereaksjon.  Er de under15  vil de ikke havne i fengsel, men under barnevernets omsorg.  De kan ha svært strenge rutiner i BV, så selv om de ikke er i fengsel, så kan det likevel føles frihetsberøvende.  Det blir nok enetiltak, med strenge krav til sikkerhet både for ungdommen og de ansatte.

En femtenåring som dreper vil ikke få like lang fengselsstraff som en voksen.  Gutten som sto bak dobbeltdrapet i Kristiansand fikk 11 år. Hadde han vært myndig ville han fått 21 år.   15-åringen som drepte én og  holdt på å drepe en annen fikk 12 år.  Her er det omtrent en halvvering av straffelengde. Men erstatningsbeløpet tror jeg er likt uansett alder.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fengsel

Aldri få lappen (så man kan ha litt kontroll på hvor de er)

Må søke tilsynsfører om å reise ut av landet. Må ha med tilsyn.

Må søke tilsynsfører hvis de skal ut av kommunen. Må ha med tilsyn.

Må søke tilsynsfører hvis de skal i et selskap med mer enn 3 personer. Må ha med tilsyn.

Kan kun ha fjernundervisning via nett

Aldri ha mulighet til å komme inn på offentlige arrangementer.

Auto varsling til tilsynsfører hvis de tar taxi eller annen offentlig transport. 

Ikke lov å være leder eller frivillig i en organisasjon

Ikke ytringsfrihet. 

Så fort det blir varsling om at de blir far eller mor (samme hvor egnet annen foreldre er) Må bv inn å hente barnet til hemmelig adresse. 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (3 minutter siden):

Fengsel

Aldri få lappen (så man kan ha litt kontroll på hvor de er)

Må søke tilsynsfører om å reise ut av landet. Må ha med tilsyn.

Må søke tilsynsfører hvis de skal ut av kommunen. Må ha med tilsyn.

Må søke tilsynsfører hvis de skal i et selskap med mer enn 3 personer. Må ha med tilsyn.

Kan kun ha fjernundervisning via nett

Aldri ha mulighet til å komme inn på offentlige arrangementer.

Auto varsling til tilsynsfører hvis de tar taxi eller annen offentlig transport. 

Ikke lov å være leder eller frivillig i en organisasjon

Ikke ytringsfrihet. 

Så fort det blir varsling om at de blir far eller mor (samme hvor egnet annen foreldre er) Må bv inn å hente barnet til hemmelig adresse. 

 

Så, oppfordre dem til å bryte med samfunnet? Hvorfor ikke bere gå under jorden og bli kriminelle på fulltid? De blir jo straffet uansett.

  • Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

havfruen91 skrev (7 minutter siden):

Så, oppfordre dem til å bryte med samfunnet? Hvorfor ikke bere gå under jorden og bli kriminelle på fulltid? De blir jo straffet uansett.

Den døde får jo ikke akkurat være i samfunnet mer, hvorfor skal de? 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (17 minutter siden):

Fengsel

Aldri få lappen (så man kan ha litt kontroll på hvor de er)

Må søke tilsynsfører om å reise ut av landet. Må ha med tilsyn.

Må søke tilsynsfører hvis de skal ut av kommunen. Må ha med tilsyn.

Må søke tilsynsfører hvis de skal i et selskap med mer enn 3 personer. Må ha med tilsyn.

Kan kun ha fjernundervisning via nett

Aldri ha mulighet til å komme inn på offentlige arrangementer.

Auto varsling til tilsynsfører hvis de tar taxi eller annen offentlig transport. 

Ikke lov å være leder eller frivillig i en organisasjon

Ikke ytringsfrihet. 

Så fort det blir varsling om at de blir far eller mor (samme hvor egnet annen foreldre er) Må bv inn å hente barnet til hemmelig adresse. 

 

Er du for å innføre livstid-straff for voksne også?

Jeg er for strengere straff for barn som dreper, men jeg er sterkt i mot at man skal innføre livstid-straff, spesielt hvis lovbruddet skjer i lav alder...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det var med forsett, men barnet er for ungt til å straffes, så bør foreldrene måtte betale full erstatning til offerets familie, hvis det kan godtgjøres at de kunne og burde tatt mer ansvar for barnets oppdragelse.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (41 minutter siden):

Fengsel

Aldri få lappen (så man kan ha litt kontroll på hvor de er)

Må søke tilsynsfører om å reise ut av landet. Må ha med tilsyn.

Må søke tilsynsfører hvis de skal ut av kommunen. Må ha med tilsyn.

Må søke tilsynsfører hvis de skal i et selskap med mer enn 3 personer. Må ha med tilsyn.

Kan kun ha fjernundervisning via nett

Aldri ha mulighet til å komme inn på offentlige arrangementer.

Auto varsling til tilsynsfører hvis de tar taxi eller annen offentlig transport. 

Ikke lov å være leder eller frivillig i en organisasjon

Ikke ytringsfrihet. 

Så fort det blir varsling om at de blir far eller mor (samme hvor egnet annen foreldre er) Må bv inn å hente barnet til hemmelig adresse. 

 

Dette synes jeg er alt for strengt sånn behandler man bare ikke mennesker.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (14 minutter siden):

Hvis det var med forsett, men barnet er for ungt til å straffes, så bør foreldrene måtte betale full erstatning til offerets familie, hvis det kan godtgjøres at de kunne og burde tatt mer ansvar for barnets oppdragelse.

Å straffe foreldre for barns handlinger e i praksis justismord

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte barnet og hele dems familie til Modum o.l hvor man kan se på hvordan relasjonene fungerer mm for 1 års jobbing med å forbedre dette + familiedynamikken mm. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (27 minutter siden):

Dette synes jeg er alt for strengt sånn behandler man bare ikke mennesker.

Vel... man dreper ikke heller...

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mord uansett alder burde ha lengre fengselsstraff enn hva det er idag

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (11 minutter siden):

Vel... man dreper ikke heller...

Selvfølgelig gjør man ikke det, men man kan ikke bare ta vekk alle rettighetene til de som dreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (4 timer siden):

Å straffe foreldre for barns handlinger e i praksis justismord

Erstatning er ikke straff, det handler om at den som har blitt utsatt for urett skal få gjennoppretting av den som er ansvarlig. Og foreldre er ansvarlige for oppførselen til barna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbærrips skrev (3 timer siden):

Jeg syns mord uansett alder burde ha lengre fengselsstraff enn hva det er idag

Hvorfor? Det vil ikke redusere antall drap. Det vil bare bli dyrere for samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (3 minutter siden):

Erstatning er ikke straff, det handler om at den som har blitt utsatt for urett skal få gjennoppretting av den som er ansvarlig. Og foreldre er ansvarlige for oppførselen til barna.

Nei, man er ikke ansvarlige for sine barns oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (11 minutter siden):

Nei, man er ikke ansvarlige for sine barns oppførsel. 

Hvem andre er ansvarlige? Detver foreldrene som har ansvar for å oppdra og sette grenser for barna. Knuser ungen din ei rute så må du jo betale. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (17 minutter siden):

Hvem andre er ansvarlige? Detver foreldrene som har ansvar for å oppdra og sette grenser for barna. Knuser ungen din ei rute så må du jo betale. 

Mange foreldre gjør en utmerket jobb. Likevel går det galt. Ta eksempelvis familien Stoltenberg. Tre barn. To svært vellykkede og en narkoman. 

Endret av Brunello
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (5 timer siden):

Den døde får jo ikke akkurat være i samfunnet mer, hvorfor skal de? 

I Norge har vi gjennom strafferetten fokus på å hjelpe de kriminelle til å bli omvendt til gode samfunnsborgere, om vi skal slutte med det så bør vi jo heller innføre dødsstraff. At noen sitter lenger i fengsel, og at de må fotfølges av vakter når de slipper ut vil koste enormt mye og kreve veldig mye ressurser.

Men ja, en må lage et slags fengsel (internatskole med strenge sikkerhetstiltak) også for yngre lovbrytere. Så vi slipper tilstander som i Sverige, der yngre blir leid inn av kriminelle for å utføre grove handlinger fordi de ikke kan straffes. Og at en slipper at miljø som gjengene i Kr.sand som går løs på tilfeldige ungdommer med vold fortsetter å utvikle seg. En må da såklart skille de som overlagt har drept noen og de som bare gjør mindre kriminelle handlinger.

In absentia skrev (17 minutter siden):

Erstatning er ikke straff, det handler om at den som har blitt utsatt for urett skal få gjennoppretting av den som er ansvarlig. Og foreldre er ansvarlige for oppførselen til barna.

Selv om jeg er ansvarlig for å oppdra mine barn så kan jeg ikke stå 100% ansvarlig for alle gjerninger de noensinne gjør innen myndig alder. 

Om jeg hadde utvist grov uaktsomhet som foreldrene til en skyldig i skoleskyting i USA. At jeg til tross for gjentakende tilbakemeldinger om at mitt barn er psykisk ustabil og må få hjelp går og kjøper våpen til vedkommende barn, da kan jeg være enig i at jeg bør stå ansvarlig. Men om jeg har prøvd å sette grenser, men barnet/ungdommen alikevel gjør kriminelle handlinger så er jo ikke det min feil. Som foreldre så har en heller ikke lov til å låse barn inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (13 minutter siden):

Mange foreldre gjør en utmerket jobb. Likevel går det galt. Ta eksempelvis familien Stoltenberg. Tre barn. To svært vellykkede og en narkoman. 

Men den narkomane gjorde begikk ikke skade mot andre, og i hvert fall ikke som barn. Så det argumentet holder ikke. Hvis barn ikke er ansvarlige for sine handlinger før 15, hvem er ansvarlig da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...