Gå til innhold

Hull nr. 2 i ørene på 10-åring


Ma.Ya

Anbefalte innlegg

Min datter på 10 år har lyst på enda et hull i hvert øre. Fikk hull i ørene da hun var 6, da ønsket hun det selv og jeg er ganske liberal der.

Har selv hatt mange piercinger i mitt liv, både på tradisjonelle og mer utradisjonelle steder.

Men av en eller annen grunn føler jeg at hun er for ung for flere hull i ørene per nå. Har litt vanskelig for å finne ut av akkurat hvorfor. Kanskje at jeg ikke vil hun skal virke eldre enn hun er? Hun er allerede ganske moden for alderen og ser veldig opp til eldre jenter.

Hennes argument er at ett eller to hull ikke er noen forskjell. Og rent prinsipielt er jeg jo enig i det.

Hun er også veldig ordentlig og ansvarlig og kan fint passe på hygienen der.

Hva tenker dere? Noen argumenter for eller imot? Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt enig med tiåringen din (og litt enig med deg 😆

jenta mi ordnet det selv hjemme hos ei venninne. Det anbefales iallfall ikke 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det siden datteren din ønsker det selv. Du kan risikere at hun gjør det med en venninne alene, og får infeksjoner. Bedre du tar henne for å gjør det i trygge omgivelser. 

Anonymkode: 6d6d3...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg heller mot å gjøre det, ja, helt enig i at å gjøre det selv med venninner er en dårlig løsning 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn ett hull kan fint vente til de er voksne og kan gjøre som de vil. At hun er 10 år og ikke trenger framstå eldre enn hun er er argument nok. Flere piercinger er også assosiert med ting man ikke trenger assosieres med som barn. Argumentet med at det er bedre at foreldrene tillater det enn at de gjør det selv er skikkelig dårlig. Med samme argument kan man jo mene at det er bedre at barna får med alkohol hjemmefra i stedet for at de drikker hva som helst de får kjøpt fra andre, men i praksis vet vi at ungdom som får alkohol hjemmefra drikker mer enn de som ikke gjør det. Typisk dårlige foreldre å tro at bare de tillater hva som helst så gjør ikke barna noe som er galt eller utrygt, men vi vet alle at det bare er tull. Foreldre må tørre å si nei. 

Anonymkode: d5c36...28a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mer enn ett hull kan fint vente til de er voksne og kan gjøre som de vil. At hun er 10 år og ikke trenger framstå eldre enn hun er er argument nok. Flere piercinger er også assosiert med ting man ikke trenger assosieres med som barn. Argumentet med at det er bedre at foreldrene tillater det enn at de gjør det selv er skikkelig dårlig. Med samme argument kan man jo mene at det er bedre at barna får med alkohol hjemmefra i stedet for at de drikker hva som helst de får kjøpt fra andre, men i praksis vet vi at ungdom som får alkohol hjemmefra drikker mer enn de som ikke gjør det. Typisk dårlige foreldre å tro at bare de tillater hva som helst så gjør ikke barna noe som er galt eller utrygt, men vi vet alle at det bare er tull. Foreldre må tørre å si nei. 

Anonymkode: d5c36...28a

Jeg spør fordi jeg faktisk lurer, hva er det med to hull i øret som gir deg assosiasjoner? En andre piercing i øret er vel uskyldig vel? 

Anonymkode: f8fcd...146

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå hadde ikke mitt barn fått hull før 12 år uansett men nei to hull hadde vært uaktuelt 

Anonymkode: 48ed0...ddb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å prøve å komme fram til et kompromiss? Det må pierces for å bli pent. Og ørene er fortsatt litt små når hun er 10. For at det skal bli pent bør hun kanskje vente. I alle fall går deg an å si det 😄 Jeg ville forsøkt å få henne til å vente til hun skal begynne på ungdomsskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mer enn ett hull kan fint vente til de er voksne og kan gjøre som de vil. At hun er 10 år og ikke trenger framstå eldre enn hun er er argument nok. Flere piercinger er også assosiert med ting man ikke trenger assosieres med som barn. Argumentet med at det er bedre at foreldrene tillater det enn at de gjør det selv er skikkelig dårlig. Med samme argument kan man jo mene at det er bedre at barna får med alkohol hjemmefra i stedet for at de drikker hva som helst de får kjøpt fra andre, men i praksis vet vi at ungdom som får alkohol hjemmefra drikker mer enn de som ikke gjør det. Typisk dårlige foreldre å tro at bare de tillater hva som helst så gjør ikke barna noe som er galt eller utrygt, men vi vet alle at det bare er tull. Foreldre må tørre å si nei. 

Anonymkode: d5c36...28a

Oj, var vel litt drøyt å sammenligne det med å drikke alkohol synes jeg! Det er både skadelig for både barn og voksne og ikke minst ulovlig for alle under 18 år. Her er et gyllent eksempel på hvordan man fort kan falle i den andre grøfta og bli alt for streng basert på frykt.

Jeg tror min idé om at hun da skal fremstå eldre enn hun er først og fremst henger sammen med det at hun så veldig ser opp til eldre naboer, kusiner, etc., og strekker seg mot "neste nivå" (alder). Jeg var akkurat likedan. 

Min mor var alt for streng og bestemte hva jeg skulle ha på meg og hva slags frisyre jeg måtte ha nesten frem til ungdomsskolen. Så jeg gjorde ordentlig opprør til slutt. Prøver å finne en god balanse med min egen datter.

Jeg synes nå egentlig det er ganske uskyldig med ett ekstra hull i øret, selv om jeg er ambivalent. Det beste motargumentet jeg har sett her til nå er dette med størrelsen på ørene og at hun fortsatt er i vekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt tillatelse til det. Det viktigste er at hun er flink til å følge opp med rens etc. Min far var fryktelig streng og jeg fikk ikke hull i ørene. Når jeg ble 13 så tok jeg 4 hull i hvert øre og hull i nesa på trass. Hadde aldri gjort det hvis jeg hadde blitt møtt litt på veien.

Anonymkode: 4c579...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett eller to hull.. Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skulle være en forskjell. 

Anonymkode: 73780...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stakk hull nummer to og tre i ørene selv sammen med en venninne når jeg var 11 år, så det er ihvertfall tryggere å gjøre det hos noen som kan dette 😉 

Anonymkode: 050af...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente fikk hull nr. 2 da hun var 12 år. Hun ba da om det selv. Ser ikke problemet. Da jeg var på den alderen dro vi selv til ei som jobbet på parfymeriet og tok hull etter hull. 

Anonymkode: ba8c3...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg ts, men her ble det flere hull på 10åringen (eller kanskje hun var 9?). Eneste jeg krevde var at hun betalte de selv.

Jeg fikk ikke ta flere hull i ørene som barn, så jeg tok hull uten at foreldrene mine visste om det. Jeg hadde 8 hull i en alder av 13. Jeg vil ikke være så streng at barna mine gjør ting bak ryggen min. Jeg velger mine kamper med omhu, og hull i ørene er ikke akkurat noe big deal.

Anonymkode: eee28...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har 10 åringen fått 2 hull i hvert øre. Og ønsker seg flere 🤣🤭 gikk helt problemfritt .

Anonymkode: 36c6e...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på ønsker et ekstra hull på hver side og en helix på toppen på ene øret. Jeg har sagt at det er greit men at det er vondt, husk hvir lang tid de første hullene brukte på å gro, og at helixen bruker myyyye lenger tid på å gro, så da valgte hun å vente.

Anonymkode: 3d928...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...