Gå til innhold

Trafikksikkerhet - reise med små barn i syden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker oss til syden for første gang med ettåring og treåring. Hvordan gjør man det for å komme seg til - og fra hotellet? Det enkleste er kanskje å ta turistbuss via ving/apollo/etc., men har de bakovervendte seter for ettåringen? Har hørt det er håpløst å få tak i taxi med barneseter så jeg tenker buss må være det beste alternativet (også mtp. treåringen som lett blir bilsyk🙈). Vet det er et alternativ å ta med eget bilsete nedover, men vil helst unngå å drasse på det hvis det finnes andre løsninger😅 noen tips? 

Anonymkode: b6e36...120

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager er "Syden"? Finnes jo like mange svar som det finnes land... 

Uansett, selv om man har avtalt noe så svikter det ofte der og da. Vi reiser alltid med sete+prampack, og tar ut leiebil. Eneste måten å være sikker på. 

Anonymkode: 33f3a...370

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er heldig hvis de har sikkerhetsbelte for voksne i bussen.

Anonymkode: c0ae8...3fd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenker oss til syden for første gang med ettåring og treåring. Hvordan gjør man det for å komme seg til - og fra hotellet? Det enkleste er kanskje å ta turistbuss via ving/apollo/etc., men har de bakovervendte seter for ettåringen? Har hørt det er håpløst å få tak i taxi med barneseter så jeg tenker buss må være det beste alternativet (også mtp. treåringen som lett blir bilsyk🙈). Vet det er et alternativ å ta med eget bilsete nedover, men vil helst unngå å drasse på det hvis det finnes andre løsninger😅 noen tips? 

Tror barna må sitte på fanget i bussen. Sist jeg reiste, var det i hvert fall ikke egne sitteplasser til  småbarna og definitivt ingen barneseter. Du kan også regne med at bare ca halvparten av beltene i bussen virker.

Anonymkode: 406d6...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Welcome Pick-Ups (er en app), men finnes ikke overalt så kommer an på hvor du skal. Koster litt mer enn taxi men du kan bestille med barneseter. Riktignok neppe bakovervendt da det er mindre vanlig sørover. Har også hatt leiebil med barneseter flere ganger. Men du kan ikke nødvendigvis forvente bakovervendt/isofix der heller. 

Anonymkode: cca8d...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn under to år kan måtte sitte på fanget i transferbussene, avhengig av reiseselskap. Til treåringen kan dere eventuelt ta med pute. 

Alternativet er å ta med egne bilstoler og leie bil. 

Anonymkode: a6c9c...40a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du sikre forsvarlig må du ta med bilstoler hjemmefra og enten leie bil eller ta taxi til hotellet. Unntaksvis kan du kanskje få bakovervendt bilstol om du leier bil, men du må nok lete godt for å finne det rette utleiefirmaet.

Reiseselskapene tilbyr ikke bilstol og det er dårlige muligheter for å få festet en bilstol skikkelig i bussen også.

Anonymkode: 5dfd5...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier alltid bil med barnesete, men så har vi andre mål for turen enn bamseklubb og felles via ving da.

Anonymkode: 1858d...699

AnonymBruker
Skrevet

Altså.. Vi dro til Alcudia i fjor.,transport fra flyplass til hotellet var inkludert, eller, jeg bestilte vel dette med billetten. Bussen var fullstappet, det hadde aldri i verden vært plass til et barnesete. Min sønn på fire måtte sitte på mitt fang, turen tok en time. Om en skal være helt sikker på at barna sitter i ønsket sete må de sendes med som spesialbagasje og bil må leies, tenker jeg. Eller taxi, og en setter inn setene selv. 

Anonymkode: 04878...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her! Takk for svar dere! Trist å høre at profesjonelle aktører som ving ikke tar trafikksikkerhet på alvor, burde vært enkelt å leie barnesete via dem men ser ut som at vi fortsatt lever i 1987 da. Å ha ettåringen på fanget på bussen går jo ikke 😕 hun er også blitt for stor for babysetet og den nye bilstolen hennes veier sikkert 50 kg så det frister lite å sjekke inn det😅 jeg skal sjekke ut de appene noen av dere anbefalte😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi har bestilt taxi (google transfer og det stedet du skal, feks suntransfer.com) og tatt med bilstol til de yngste. Det er ikke spesielt dyrt,  og uansett verdt pengene mot å måtte sitte på buss hele veien. De har bilstoler, men hadde tatt med til barn under skolealder. Evt bedt om bilde av stolen de har planlagt å ta med til dere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her! Takk for svar dere! Trist å høre at profesjonelle aktører som ving ikke tar trafikksikkerhet på alvor, burde vært enkelt å leie barnesete via dem men ser ut som at vi fortsatt lever i 1987 da. Å ha ettåringen på fanget på bussen går jo ikke 😕 hun er også blitt for stor for babysetet og den nye bilstolen hennes veier sikkert 50 kg så det frister lite å sjekke inn det😅 jeg skal sjekke ut de appene noen av dere anbefalte😊

Profit vettu. Tar for stor plass i setene med en bilstol. Og det er stappa full busser. Og varmt og klamt. Jeg er ikke noe glad i å reise med pakke tur. 

Anonymkode: 3c6d5...f03

AnonymBruker
Skrevet

Reiste til syden med barn på samme alder for noen år siden. Vi tok med babybilstol til yngste på 1,5 år (hun fikk heldigvis plass i den) og Britax Two Way til 3-åringen. Det ble litt ekstra bagasje, men det gikk veldig fint 

Anonymkode: c4af5...e5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Babystolen passer lengre enn det mange tror. Har du prøvd? 

Anonymkode: c4af5...e5a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan gjør du det på bussen og t-banen her hjemme da??

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva i alle dager er "Syden"? Finnes jo like mange svar som det finnes land... 

Uansett, selv om man har avtalt noe så svikter det ofte der og da. Vi reiser alltid med sete+prampack, og tar ut leiebil. Eneste måten å være sikker på. 

Anonymkode: 33f3a...370

https://no.wikipedia.org/wiki/Syden

Anonymkode: 5584e...c09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Noen steder har de seter - men bestill og fiks dette FØR dere reiser - eller ta med eget sete. Svært få busser har barnesete.

Anonymkode: 49bce...91d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du på bussen hjemme da? 

Anonymkode: 2778b...f5b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Loff77 skrev (7 minutter siden):

Hvordan gjør du det på bussen og t-banen her hjemme da??

Jeg er ikke TS, men bybussene i Oslo kjører ikke på motorveien og i sånne hastigheter som her sånne transferbusser gjør.  Og T-bane, der er jo ingen egentlig sikra, men der deler man ikke spor med andre og sånn sett ikke sannsynlig med kollisjon. Vi skal til Kroatia med en toåring og tar med oss bilsete. 

Anonymkode: 42fb2...7f4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...