AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #1 Skrevet 21. april 2024 Skal ha historie privatist muntlig eksamen straks. Synes pensum er stort. Har jobbet meg gjennom alt men hva er spesielt viktig å kunne en del om? Noen som har tatt denne eksamen som kan komme med noen tips? Anonymkode: 144f6...d2b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #2 Skrevet 21. april 2024 Hvilken karakter er du ute etter? Anonymkode: e99eb...0f9
Mandagsunge Skrevet 21. april 2024 #4 Skrevet 21. april 2024 Eg er lærar, men ikkje i historie, og eg veit heller ikkje korleis privatisteksamenar blir gjennomført andre plassar enn fylket eg jobbar i. Når eg ser på læreplanen, bit eg meg merke i at det er ein del kompetansemål som går på samanhengar mellom ideologi og historiske hendingar/utvikling. Viss du greier å legge ut om det på eit eksempel på det på ein overtydande måte, vil du vise at du ikkje berre kan reptere fakta, men vise forståelse for korfor ting skjedde som dei skjedde, og refleksjon over kva vi som lever i dag kan lære av kva som utløyste store endringar i fortida. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #5 Skrevet 21. april 2024 Mandagsunge skrev (1 time siden): Eg er lærar, men ikkje i historie, og eg veit heller ikkje korleis privatisteksamenar blir gjennomført andre plassar enn fylket eg jobbar i. Når eg ser på læreplanen, bit eg meg merke i at det er ein del kompetansemål som går på samanhengar mellom ideologi og historiske hendingar/utvikling. Viss du greier å legge ut om det på eit eksempel på det på ein overtydande måte, vil du vise at du ikkje berre kan reptere fakta, men vise forståelse for korfor ting skjedde som dei skjedde, og refleksjon over kva vi som lever i dag kan lære av kva som utløyste store endringar i fortida. Tusen takk for svar 🫶 Anonymkode: 144f6...d2b
PavlovaLover Skrevet 25. april 2024 #6 Skrevet 25. april 2024 Skal også ha eksamen neste uke. Anbefaler deg å se på videoene til profnick på Youtube. Som jeg har skjønt så trekker du et tema også får du 30 minutter til å forberede en presentasjon om det. Deretter kan sensorspørsmål være om hva som helst. Jeg tror ikke man trenger å stresse så mye om årstall og de små detaljene, det viktigste er at du vet årsakene og virkningene det hadde for å trekke linjer. Hvis du får for eksempel ideologier er det mye du kan knytte det opp med, som revolusjonene og de to verdenskrigene og kalde krigen. Også virker det som sensorene legger stor vekt på norsk historie og, så lurt å få snevret det inn.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #7 Skrevet 25. april 2024 Du burde kunne alt som du kan bli trukket opp i, altså læreplanmålet. Men det viktigste av alt er at du forstår og kan knytte sammen sammenhenger. Hvorfor ting oppstod, hvordan kunne det hindres, konsekvensen osv. Forståelse av sammenhengene er langt viktigere enn å pugge navn, steder og tidspunkt. Anonymkode: 82a28...fdb
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #8 Skrevet 25. april 2024 Den gangen jeg tok historie som privatist, fikk jeg oppgaven «demokratiets utvikling i Norge fra 1800-tallet til i dag». Anonymkode: 7d2de...211
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå