Gå til innhold

Hva gjør egentlig Wegovy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjør den bare at man får mindre lyst på mat så man spiser mindre? 

Spør fordi jeg har lenge hatt en BMI som viser at jeg har overvekt/fedme, og begynte derfor med å telle kalorier. Har begynt å spise sunnere og mye mindre enn før og har merka at jeg har begynt å gå litt ned allerede. Og at jeg ikke lengre føler "behov" for å spise like mye som før, føler meg mindre sulten og mindre cravings på noe godt. 

Jeg har gått litt frem og tilbake med meg selv nå på det med wegovy, fordi jeg har funnet ut at jeg kan få resept på den på nettet og at jeg har bmi som er høy nok til å kunne behandles med den. Men jeg syns den er dyr, så hvis den kun gjør at man har mindre lyst på mat så vet jeg ikke om det er verdt det, når jeg allerede har mindre lyst på mat og spiser mindre nå etter jeg begynte på egen hånd uten medisiner? 

 

Anonymkode: c4d6b...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så også at den kunne ha bivirkninger som påvirker gastrointestialt, og jeg sliter fra før med en magesykdom. Så da er Wegovy kanskje ikke noe lurt for meg å bruke heller?

Anonymkode: c4d6b...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt forklart så tilfører en kunstig versjon av det hormonet som frigjøres i tarmen når vi spiser. Da blir hjernen din fortalt at du er mett. Og da får man mindre lyst på mat. Du kan jo få tak i det uten resept å men det er jo større risiko. Hørt man kan bli dårlig i magen. Men du må jo endre livsstil uansett for å ikke gå opp igjen etter endt kur 

Anonymkode: 4390c...aa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enkelt forklart så tilfører en kunstig versjon av det hormonet som frigjøres i tarmen når vi spiser. Da blir hjernen din fortalt at du er mett. Og da får man mindre lyst på mat. Du kan jo få tak i det uten resept å men det er jo større risiko. Hørt man kan bli dårlig i magen. Men du må jo endre livsstil uansett for å ikke gå opp igjen etter endt kur 

Anonymkode: 4390c...aa0

Jeg har jo allerede begynt å endre livsstil og begynt å gå ned i vekt, så da er det kanskje ikke så mye vits i å få wegovy. Og jeg mente ikke å få tak i uten resept. Jeg har undersøkt og funnet ut at jeg kan få resept så jeg kan hente ut på apotek, men jeg syns det er dyrt.

Anonymkode: c4d6b...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på Wegovy i 8 veker no. Stadig kvalm. Ugjevne mellomrom med diaré og oppkast. Ca 3 gonger sida oppstart. Om du klarer deg uten,  gratulerer! For det ER det beste å slippe 😊

Anonymkode: 65c19...33f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gjør den bare at man får mindre lyst på mat så man spiser mindre? 

Spør fordi jeg har lenge hatt en BMI som viser at jeg har overvekt/fedme, og begynte derfor med å telle kalorier. Har begynt å spise sunnere og mye mindre enn før og har merka at jeg har begynt å gå litt ned allerede. Og at jeg ikke lengre føler "behov" for å spise like mye som før, føler meg mindre sulten og mindre cravings på noe godt. 

Jeg har gått litt frem og tilbake med meg selv nå på det med wegovy, fordi jeg har funnet ut at jeg kan få resept på den på nettet og at jeg har bmi som er høy nok til å kunne behandles med den. Men jeg syns den er dyr, så hvis den kun gjør at man har mindre lyst på mat så vet jeg ikke om det er verdt det, når jeg allerede har mindre lyst på mat og spiser mindre nå etter jeg begynte på egen hånd uten medisiner? 

 

Anonymkode: c4d6b...001

Hvis du har vektreduksjon uten wegovy anbefaler jeg deg å la være å ta sprøyta. Jeg har slitt med overvekt og fedme siden jeg var 6 år. Vært på utallige Grethe Roede kurs, forsøkt Fedon Lindberg, levd på lavkarbo, keto, vært på kurssenter for overvektige, tatt en gastric sleeve operasjon og fikk diagnosen overspisingslidelse for knappe fire år siden. Etter å ha forsøkt å gå ned i vekt egenhendig (uten hjelpemiddel) - men vekta rikket seg ikke, så har jeg nå begynt på wegovy. Jeg ville aldri ha startet med dette om jeg faktisk klarte å redusere vekta selv uten den. 

Anonymkode: 5b278...fb7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jo allerede begynt å endre livsstil og begynt å gå ned i vekt, så da er det kanskje ikke så mye vits i å få wegovy. Og jeg mente ikke å få tak i uten resept. Jeg har undersøkt og funnet ut at jeg kan få resept så jeg kan hente ut på apotek, men jeg syns det er dyrt.

Anonymkode: c4d6b...001

Det er nok en god kombo når du allerede jobber med å endre livsstil og gå ned i vekt. Det å miste søtsuget er jo en god ting, og kan gjøre at vektreduksjonen skjer raskere. Men for å holde vekta når du har gått ned så må livsstilen være endra og du må fortsette å trene. Det er en vurderingssak. Jeg tror på at det er en god kick-start.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har jo allerede begynt å endre livsstil og begynt å gå ned i vekt, så da er det kanskje ikke så mye vits i å få wegovy. Og jeg mente ikke å få tak i uten resept. Jeg har undersøkt og funnet ut at jeg kan få resept så jeg kan hente ut på apotek, men jeg syns det er dyrt.

Anonymkode: c4d6b...001

Bare tull å støtte legemiddelidustrien. Beste er å gjøre det på egenhånd. 

Men Wegovy er supert for sofaslankig.

kittkatt skrev (3 minutter siden):

Det er nok en god kombo når du allerede jobber med å endre livsstil og gå ned i vekt. Det å miste søtsuget er jo en god ting, og kan gjøre at vektreduksjonen skjer raskere. Men for å holde vekta når du har gått ned så må livsstilen være endra og du må fortsette å trene. Det er en vurderingssak. Jeg tror på at det er en god kick-start.

Trene faktisk... Trene på hva da? Bli bedre i trafikken eller å prate reint?

Anonymkode: 7e015...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe grunn for at du skal begynne når du klarer å gå ned på egenhånd. Man skal ikke ta medisiner som ikke er nødvendigm

Anonymkode: fc7ff...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Bare tull å støtte legemiddelidustrien. Beste er å gjøre det på egenhånd. 

Men Wegovy er supert for sofaslankig.

Trene faktisk... Trene på hva da? Bli bedre i trafikken eller å prate reint?

Anonymkode: 7e015...79c

Trene - som i fysisk aktivitet 🥲 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kroppen din er lettere er det nok kanskje også lettere å holde den i aktivitet (som igjen gjør kroppen sterkere og øker forbrenningen). Hvis jeg hadde fedme problematikk så ville jeg ikke nølt (hvis jeg hadde penger til det da). 

Anonymkode: e920d...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 14 kilo uten wegovy, så jeg tenkte også at jeg ikke trengte den. Med vektnedgangen ble det også lettere å trene, noe jeg tenkte var bra. Men med trening kom også en voldsom apetitt, dermed begynte vekten sakte å stige igjen. Siden jeg er i en alder hvor helse er viktigere enn utseende hadde jeg lyst til å fortsette med treningen, derfor begynte jeg på wegovy like vel.

Det var som å skru av en bryter og jeg sluttet å være sulten. Dessverre fikk jeg også en del bivirkninger. Jeg ble fryktelig trøtt og slet lenge med kvalme. Etterhvert som jeg lærte meg hva jeg tåler av mat har kvalmen (og diare og eggerap og luftsmerter) mer eller mindre gitt seg. Jeg har ibs fra før, og synes faktisk magen fungerer bedre enn på lenge nå. Har gått ned 26 kilo og trener 4-5 dager i uka.

Anonymkode: 4750f...63a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wegovy regulerer sultfølelsen. Jeg har gått på det nå i 3 måneder, går ned jevnt en halvkilo i uka. Måltidsporsjonene mine ligger på ca. 2/3 dels størrelse i forhold til før jeg begynte, og jeg blir like mett. Holder meg også mett lengre etter et måltid, så nå spiser jeg typisk 3 måltider pr. dag istedenfor 4. Eneste bivirkning jeg har opplevd er litt treg mage, så jeg bruker mer tid på do. Ingen krise akkurat. Går ikke på spesielt høy dose da, har ikke fulgt standard opptrappingsplan.

Anonymkode: 280a8...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kittkatt skrev (2 timer siden):

Trene - som i fysisk aktivitet 🥲 

Aaa kroppsøving ja! Ordet "trene" blir missbrukt.  

Nymotens ordlegging ...

Anonymkode: 7e015...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...