AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #1 Skrevet 21. april 2024 Ja, som overskriften sier: hva gjør du hvis du har uøkonomiske venner som konstant klager på dårlig råd? En av mine venninner prøver for eksempel stadig å forklare at hun har for lite penger med at hun er singel. Joda, det ER dyrere å leve som singel, men hun "glemmer" helt hvor ekstremt mye unødvendige småting hun sløser bort pengene sine på. Hun har også dyr, og bruker avsindige mengder penger på leker, klær og utstyr til dyreholdet. Her snakker vi om slike mengder at også halvparten ville vært veldig mye. Hun har en god jobb og høy inntekt, men er i underskudd hver eneste måned og må alltid ty til Mastercardet for å komme i mål. En gang jeg ymtet forsiktig frampå om at "dyrene dine lever jammen et luksusliv" var hun svært kjapp med å understreke at "dette velger jeg å prioritere". Unødvendig å si at man ikke går videre med diskusjoner etter det. Men altså: det hjelper jo ikke å "velge å prioritere" når man går i minus hver måned med slike prioriteringer. Hun spør ikke om økonomiske råd, så jeg gir henne det heller ikke, men er det noen måte jeg kunne "hjulpet" henne på uten at det virker obvious? Jeg vet jo at hun har økonomiske bekymringer, og det er jo synd at hun f.eks. aldri har råd til å reparere bilen sin fordi hun ikke har pengene som trengs osv. Anonymkode: 1362f...fc9 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #2 Skrevet 21. april 2024 Så lenge ikke venninnen din spør etter økonomiske råd, hadde jeg villet tiet stillt. Er en uting å blande seg inn i andres økonomi om det ikke spørres etter hjelp/råd Anonymkode: bfa5d...5d8 8 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #3 Skrevet 21. april 2024 "så heldig du er som har råd til dyr" *sukk*. Anonymkode: ce440...9be 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #4 Skrevet 21. april 2024 Vær venninnen hennes og lytt til henne, ikke gi råd med mindre hun spør. Du kan til nøds spør henne om ho vil ha råd/at dere kan ta en titt på økonomien sammen om klaginga blir for mye, men ikke gi tips eller råd med mindre du vet hun ønsker det. Noen ganger er det godt å bare ventilere litt Anonymkode: 1f156...8f3 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #5 Skrevet 21. april 2024 Trenger ikke si noe om det. Anonymkode: a469e...044 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #6 Skrevet 21. april 2024 Jeg tror dette er en tilstand. Kjenner ei med 4 millioner på bok etter arb, nedbetalt hus, god lønn, rimelig sterk hverdags økonomisk frihet rett og slett. Hva hører jeg? Samme regla som deg. Og våger man å si noe.. jeg jatter bare med, greiest stemning slik. Ps det er dyrere å være ett par enn singel, er min erfaring.. Anonymkode: 8d002...875
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #7 Skrevet 21. april 2024 Jeg hadde lett sagt noe sånt som «Hadde du brukt mindre penger på hundeleker/frisør/negler/spise ute (sett inn det som passer) hadde du gjerne vært mindre blakk» med et smil. Anonymkode: 075e6...fb8 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #8 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vær venninnen hennes og lytt til henne, ikke gi råd med mindre hun spør. Du kan til nøds spør henne om ho vil ha råd/at dere kan ta en titt på økonomien sammen om klaginga blir for mye, men ikke gi tips eller råd med mindre du vet hun ønsker det. Noen ganger er det godt å bare ventilere litt Anonymkode: 1f156...8f3 Ser den, men en blir jo litt lei når det er samme greien hver gang 😅 Anonymkode: 9b338...7fe 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #9 Skrevet 21. april 2024 Neste gang hun klager over dårlig liv ville jeg sagt at det blir nok slik når hun velger å prioritere innkjøp til dyrene sine. Jeg hadde ikke brydd meg om hun ble sur. Å høre på klaging over noe selvforskyldt gidder jeg ikke Anonymkode: dcdbe...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #10 Skrevet 21. april 2024 Jeg stemmer også for det siste her. Ikke si noe før hun klager på økonomien, da kan du, litt forsiktig og på en mer undrende måte, si: "du sier jo selv at du prioriterer luksus til dyrene dine, men synes du faktisk det er verdt det? Du får jo ikke gjort noe med at ting er dyrt, så da må man jo prioritere? Jeg vet det ikke er min sak, men jeg synes det er synd å se deg stresse med økonomien" Anonymkode: 77b96...363 3 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #11 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så lenge ikke venninnen din spør etter økonomiske råd, hadde jeg villet tiet stillt. Er en uting å blande seg inn i andres økonomi om det ikke spørres etter hjelp/råd Anonymkode: bfa5d...5d8 Men venninna hennes klager jo tydeligvis ofte over at hun har dårlig råd. Da skjønner jeg godt at det er vanskelig å ti stille når man ser all den unødvendige luksusen som pengene går til. Blir som venninna mi som klagde over at hun aldri gikk ned i vekt til tross for at hun "nesten ikke spiste noenting". Når jeg påpekte at der satt hun jo med sjokoladecroissant og kaffe latte mens jeg satt med en svart kaffe så ble hun bare sur og skiftet samtaleemne 🤷♀️ Anonymkode: 25908...a39 5 1
Gregarious Skrevet 21. april 2024 #12 Skrevet 21. april 2024 Er ikke det en av grunnene som er fint med venner, at vi ikke alltid trenger å ha logiske fundert resonnement? Vi blir alle hjernevasket og eksponert for ting en "må ha", så dårlig råd er også en indoktrinert følelse som ikke alltid har så mye mer relativ økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #13 Skrevet 21. april 2024 Foreløbig har jeg ikke sagt noe, men jeg klør meg i hodet over prioriteringene til en veninne. Hun tjener mer enn meg, og hun har mindre faste utgifter enn meg-men lever fra lønn til lønn. Og klager deretter. Kommer til å si noe, da jeg er begynt å få hint om å låne henne penger. Selv reiser jeg sjelden på tur, spiser ikke ute, har med niste, kaffe etc. Sløser ikke med penger, fordi jeg er lavtlønnet uten utsikter til bedre lønn. Og får ikke sove om jeg må leve på kreditt, være seg reperasjon på bil eller en rotfylling som koster😬😛 Anonymkode: fd512...7cc 3
Mt3 Skrevet 21. april 2024 #14 Skrevet 21. april 2024 Holder med #9 & #10, om det fortsatt kommer mas om dårlig råd så bare tuch borti det at hun prioriterer det jo slik. For kjæledyrene ville helt sikkert hatt det like flott med bare en brøkdel av tilbehøret de har, og hun stæsjer sikkert både seg selv og leiligheten i overkant mye også, i forhold til hva som er nødvendig for å trives og da samtidig kunne hatt råd til å fikse bilen +++ 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #15 Skrevet 21. april 2024 Det er absolutt ikke dyrere å være singel. Man har ikke potensielt en ekstra dobbel inntekt og kan dele boliglån/husleie men det er mye lettere å prioritere og styre pengebruken selv. Å være kun seg selv kan være mye lettere økonomisk så lenge man prioriterer de rette stedene. Anonymkode: 7e812...20d 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #16 Skrevet 21. april 2024 Noen klager selv om de ikke nødvendigvis mener noe veldig negativt med det. Jeg bare jatter med på slike kommentarer. Anonymkode: eb242...f22
Sinsiew Skrevet 21. april 2024 #17 Skrevet 21. april 2024 (endret) Jeg har en svoger som tjener rett under en million og en svigerinne som tjener ca 550 000. Når de begynner å klage over dårlig råd, har jeg sagt at de må ha merkelige prioriteringer ettersom vi har inn ca 600.000 til sammen, har en med i husholdningen og et kjæledyr mer og fortsatt anser oss som godt bemidlet. Sånn klaging gidder jeg ikke sitte å høre på, så ja i ditt tilfelle ville jeg absolutt kommentert klaginga. Endret 21. april 2024 av Sinsiew 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #18 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, som overskriften sier: hva gjør du hvis du har uøkonomiske venner som konstant klager på dårlig råd? En av mine venninner prøver for eksempel stadig å forklare at hun har for lite penger med at hun er singel. Joda, det ER dyrere å leve som singel, men hun "glemmer" helt hvor ekstremt mye unødvendige småting hun sløser bort pengene sine på. Hun har også dyr, og bruker avsindige mengder penger på leker, klær og utstyr til dyreholdet. Her snakker vi om slike mengder at også halvparten ville vært veldig mye. Hun har en god jobb og høy inntekt, men er i underskudd hver eneste måned og må alltid ty til Mastercardet for å komme i mål. En gang jeg ymtet forsiktig frampå om at "dyrene dine lever jammen et luksusliv" var hun svært kjapp med å understreke at "dette velger jeg å prioritere". Unødvendig å si at man ikke går videre med diskusjoner etter det. Men altså: det hjelper jo ikke å "velge å prioritere" når man går i minus hver måned med slike prioriteringer. Hun spør ikke om økonomiske råd, så jeg gir henne det heller ikke, men er det noen måte jeg kunne "hjulpet" henne på uten at det virker obvious? Jeg vet jo at hun har økonomiske bekymringer, og det er jo synd at hun f.eks. aldri har råd til å reparere bilen sin fordi hun ikke har pengene som trengs osv. Anonymkode: 1362f...fc9 Kjenner flere som har "dårlig råd". En av de kjøper mye junkfood til seg selv, godteri og brud og koser seg ofte, ny stor tv selv om den andre tv knapt var 2år og stor. ps5, gaming pc osv. Klager på dårlig råd osv ofte. Så synd på han..! En annen er flink å bruke penger på seg selv men ikke en kr på barna! De burde fått nye klær osv. Samme greiene der, junkfood, tv, spillegreier osv.. en siste reiser og bruker penger på seg selv, men jobber den uken han har barna sine for det meste. dag og natt. Og fri når han har barnefri. Prioriteringer er ikke alltid til stede hos alle. Anonymkode: ae32e...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #19 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er absolutt ikke dyrere å være singel. Man har ikke potensielt en ekstra dobbel inntekt og kan dele boliglån/husleie men det er mye lettere å prioritere og styre pengebruken selv. Å være kun seg selv kan være mye lettere økonomisk så lenge man prioriterer de rette stedene. Anonymkode: 7e812...20d Ja dette er sant. Er man to må man alltid "finne på noe" og da brukes det ofte penger, feks. Bestille hentemat, dra på restaurant, biff til middag. Anonymkode: 9997a...d13
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #20 Skrevet 21. april 2024 Jeg orker ikke si noe. Man velger selv hva pengene skal gå til. Hva jeg mener er sløsing, er ikke nødvendigvis det for andre. Anonymkode: 1cd64...b27 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå