Gå til innhold

Er folk genuint snille eller slemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min hadde en diskusjon her om dagen som jeg lurer på hva andre mener om?

 

Vil først understreke at det jeg snakker om her er voksne og ikke ungdommer / barn.

 

Man hører hele tiden (i media/på Internett) om baksnakking, løgne, utroskap, rykter, mobbing, dårlig arbeidsmiljø, utfrysning o.l. Alt dette er ting jeg vil si at er "slemt" å gjøre mot andre.

 

Mitt personlige inntrykk blant de jeg kjenner irl er likevel at de fleste er greie og snille, tar hensyn, er ærlige osv.

 

Altså er mennesker generelt slemme eller snille?

 

Og Er det likt i Norge som i resten av verden? Eller er det annerledes her?

Anonymkode: ae687...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs vel på settingen det. Når alt kommer til alt så er man seg selv nærmest, men menneske som art er ganske altruistisk av seg, men vi har også folk med personlighetsforstyrrelser og dårlig impulskontroll, det er derfor vi har fengsler. Så de fleste er greie å snille til en viss grad, noen mer så en andre og noen er genuint pasifister til til kjernen av hvem de er og selv i settinger der det er "drep eller bli drept" så velger en viss prosent å bli drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å være snill men noen ganger gjør jeg slemme ting.

Anonymkode: 9e482...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste av oss, akkurat som meg, er en salig blanding.

 

Anonymkode: 1764f...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste av oss er snille egoister. Vi er snille når det ikke koster oss noe, men når det står en del på spill så tar vi valget som er best for oss selv. 

Anonymkode: 02cbe...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er genuint snill person med godt hjerte glad I alle I utgangspunktet, finnes ikke egoistisk, men jeg kan bli veldig sint på folk som behandler meg eller andre dårlig og da kan jeg se slem ut for utenforstående miste den vanligvis selvbehersket ytre ansikt. 

Vil di det er kun når folk er urettferdige at jeg kan bli oppfattet som slem. Jeg er ærlig, naiv og lite strategisk. 

Men kjenner folk som er bare slem også, så de finnes de og dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De på skolen var ikke snille som mobba meg i 12 år. Også på videregående. Det er ikke snilt. Sliter psykisk nå og det har ødelagt hele helsa mi senere.

Anonymkode: d079c...9cd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese litt om hva Hobbes og Rosseau mener om temaet

Anonymkode: 1611e...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å være den personen jeg selv skulle ønske jeg hadde rundt meg. Var alltid den som ble fryst ut og mobbet, alltid baksnakket av kollegaer osv.. Så jeg er veldig hyggelig, men lar meg ikke bli tråkket på. Jeg velger å tro at flertallet er generelt hyggelige folk, men at alle har negative sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de fleste er godhjertet og ønsker å være gode mennesker som gjør gode handlinger, men at de aller fleste gjør både fine og skikkelig stygge og ødeleggende ting mot andre fordi handlinger påvirkes av følelsene våre. At vi gjør dårlige ting som følge av følelser som sjalusi, sinne, mistenksomhet, redsel, begjær osv., mens vi f.eks gjør gode ting som følge av andre følelser som glede, nysgjerrighet, omsorg. 

Anonymkode: 33c70...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...