Gå til innhold

Til dere med barn som har autisme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har autisme. Hvorfor har folk så mye fordommer mot autisme?

Anonymkode: 00795...604

Tror ikke det handler så mye om å ha fordommer mot autisme - finnes jo utrolig mange intelligente flotte mennesker med autisme 🫶🏼 

Men som forelder er man naturlig nok bekymret for om barnet får utfordringer sosialt, føler seg utenfor etc. Autisme eller ei. 

Anonymkode: b4660...bef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine to sønner har hatt slike «symptomer», utenom tap av ord. Men, ingen av dem sa norn annet enn bla bla i den alderen, språket kom plutselig litt senere. Ingen autisme hos noen :) 

Anonymkode: bac28...444

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror ikke det handler så mye om å ha fordommer mot autisme - finnes jo utrolig mange intelligente flotte mennesker med autisme 🫶🏼 

Men som forelder er man naturlig nok bekymret for om barnet får utfordringer sosialt, føler seg utenfor etc. Autisme eller ei. 

Det er ikke noe greit å leve med autisme. Er en veldig fæl sykdom.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 22.34):

Begge mine to sønner har hatt slike «symptomer», utenom tap av ord. Men, ingen av dem sa norn annet enn bla bla i den alderen, språket kom plutselig litt senere. Ingen autisme hos noen :) 

Anonymkode: bac28...444

Hei! Reagerte dine barn på

navn? Hva slags symptomer hadde de? 

Takk for svar 🌸

Anonymkode: 8264e...61f

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har autisme (voksen nå), men han mistet ikke et eneste ord da han var smårolling. Tvert i mot, han hadde en eksplosiv utvikling av språk og det kom nye ord daglig eller ukentlig. Mange. Tidlig ute med språket også.

At barnet ditt dropper et ord eller to er virkelig ikke tegn på autisme. Det er tegn på autisme når halve språket eller mer faller bort og barnet blir taus.

Hvordan er det med øyekontakt? Ser barnet ditt deg og alle andre i øynene når han vil ha kontakt, når han blir snakket til eller når han ser mennesker? Unngår han øyekontakt?

Anonymkode: adfeb...93b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 22.25):

Jeg har autisme. Hvorfor har folk så mye fordommer mot autisme?

Fordi de ikke vet hva det er og ser for seg psykisk utviklingshemmede tror jeg.

Anonymkode: 1443b...3e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 22.40):

Det er ikke noe greit å leve med autisme. Er en veldig fæl sykdom.

Dette hadde du ikke peiling på ser jeg. Autisme er jo heller ikke en sykdom!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi de ikke vet hva det er og ser for seg psykisk utviklingshemmede tror jeg.

Absolutt ikke! Mange kan ha autisme og leve et helt normal liv. Studere, jobbe, gifte seg, få barn etc. Også har du den andre halvdelen man er så redd for. De som aldri prater, ikke kan leve et normalt liv og som er avhengig hjelp til å hele tatt fungere. Det er den delen man er redd for 🙂 

Anonymkode: c2ad8...87c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette hadde du ikke peiling på ser jeg. Autisme er jo heller ikke en sykdom!

Nei, det eren utviklingsforstyrrelse som går ut over fungering og hverdagsliv. 

Anonymkode: e5315...a4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Absolutt ikke! Mange kan ha autisme og leve et helt normal liv. Studere, jobbe, gifte seg, få barn etc. Også har du den andre halvdelen man er så redd for. De som aldri prater, ikke kan leve et normalt liv og som er avhengig hjelp til å hele tatt fungere. Det er den delen man er redd for 🙂 

Absolutt ikke? Jeg svarte på et innlegg fra noen som spurte om hvorfor folk var så redd for autisme og det var svaret mitt.

Jeg har jobbet med de som har autisme som trenger hjelp kontinuerlig og jeg har en tenåring i helt andre skalaen med høytfungerende autisme. Så jeg vet hva det er og hvor store forskjeller som finnes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reagerer barnet på navnet sitt og peker på ting?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Absolutt ikke? Jeg svarte på et innlegg fra noen som spurte om hvorfor folk var så redd for autisme og det var svaret mitt.

Jeg har jobbet med de som har autisme som trenger hjelp kontinuerlig og jeg har en tenåring i helt andre skalaen med høytfungerende autisme. Så jeg vet hva det er og hvor store forskjeller som finnes.

Jaja, absolutt ikke at det er ikke det folk ser for seg. De fleste vet hva autsime er og hva det går ut på :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Reagerer barnet på navnet sitt og peker på ting?

Ja, han peker massee og reagerer når han ikke er opptatt med noe. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 21.03):

Takk kjære deg ❤️ du beroliget mammahjertet mitt! Jeg håper og krysser alt jeg har for alt ordner seg for lille gutten min på samme måte som din!🙏🏼

Kona har jobbet i barnehage i 30år og er utdannet barnhagelærer. Og barn som "det er noe ved" spotter de ansatte rimelig raskt. Som regel så er det foreldrene som er i fornektelse.

Autisme ser de ofte på hvordan relasjon er til andre, blikkontakt, interessert i å være interaksjon med andre. Hvis de ikke møter eller følger blikket eller er uinteressert ville jeg vært skeptisk. 

Jeg har flere barn selv og de har vært veldig forskjellig. Fra en 1 åring man kunne føre samtaler med var klønte fysisk med til 2 åring som kunne noen få ord men kunne klatre i trær. Utviklingen kommer i etapper.

Anonymkode: f05fe...131

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jaja, absolutt ikke at det er ikke det folk ser for seg. De fleste vet hva autsime er og hva det går ut på :)

De som er veldig redd for det ser ofte for seg dette. Og det er utrolig mange som ikke vet hva autisme er og som vet at det går fra veldig dårlig fungerende til høytfungerende.

Dette har jeg alltid visst da jeg har jobbet med mennesker med autisme, møtt mange som ikke helt vet hva det er. Da ofte i forbindelse med «hva jobber du med?». Men ekstra mye var det da folk fikk vite at min sønn har det og at ham fungerer som «alle» andre i deres øyne. Mange har ikke hørt om Asperger. 

Men spennende hvordan du er så bastant på at det absolutt ikke er sånn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De som er veldig redd for det ser ofte for seg dette. Og det er utrolig mange som ikke vet hva autisme er og som vet at det går fra veldig dårlig fungerende til høytfungerende.

Dette har jeg alltid visst da jeg har jobbet med mennesker med autisme, møtt mange som ikke helt vet hva det er. Da ofte i forbindelse med «hva jobber du med?». Men ekstra mye var det da folk fikk vite at min sønn har det og at ham fungerer som «alle» andre i deres øyne. Mange har ikke hørt om Asperger. 

Men spennende hvordan du er så bastant på at det absolutt ikke er sånn.

Dette er jo som at veldig mange tror at barn med adhd er utagerende og omtrent henger fra taklampa. De skjønner ikke at den stille, sjenerte og pliktoppfyllende jenta på bakerste rad også har adhd.

Samme med psykiske lidelser. Bipolar er jo en veldig kjent diagnose, men folk skjønner ikke at det kun krever en alvorlig depresjon og en episode mani/hypomani og man kan vøre frisk resten av livet. Mange tror de er enten høyt oppe eller langt nede. Mange har også veldig bestemte oppfatninger av hva mani/hypomani er og skjønner ikke at i veldig mange tilfeller er dette vanskelig å oppdage for selv de som kjenner personen godt.

Jeg kan komme med mange eksempler, men at folk har hørt om diagnoser betyr ikke at de vet hva det innebærer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 22.40):

Heisann! Vil bare sende litt trøst din vei - for ca tre år siden trålet jeg igjennom tråder som denne, og masse forskjellige forum. Jeg begynte plutselig å få med meg at sønnen min hang etter verbalt, og tanken om autisme kom snikende når jeg sammenlignet han med jevnaldrende. Der andre barn kunne peke, klappe, si ja og nei, løp min etter en plastpose som blåste bortover lekeplassen. Han var småredd for alt, samtidig som han var skremmende impulsiv, kunne bare si babababa, masse greier han hang etter på. Gikk bl.a også en del på tærne.

Denne bekymringen vokste seg større og større, og jeg tok det opp med bhg ved start i 20 mndrs alder. De var ikke bekymret. Tre måneder senere var de også bekymret, og det ble søkt om hjelp av PPT. Saksbehandlingstiden var lang, og kom først i gang ett år etterpå. Han fikk ikke noe spesialhjelp av ppt, men dette ble gjort i samråd med pedagoger i bhg. Avsluttet etter et år, da ble det ikke lenger ansett som nødvendig.

Fordi ved 2 1/2 års alder skjedde det et skifte - det begynte så smått å komme andre ord (hittil var det mamma, pappa og nei. Intet annet)

Det sosiale kom også plutselig, samtidig med selvtilliten til å uttrykke seg verbalt.

Han er i dag en sprudlende 4,5 åring, som leker, synger, danser, mekker med verktøy, hopper på trampoline, forteller oss at han elsker oss, passer på lillesøster har det bra og kommer godt overens med alle barn. Jeg utelukker ikke at han kanskje kan bli mistenkt for ADHD i fremtiden, han er ekstreeeeemt aktiv. Men det ser jeg ikke på som noen undergang. 

Langt innlegg, beklager - men jeg husker jeg så inderlig ønsket å lese noe slikt når jeg stod i din situasjon. I dag angrer jeg mest på at jeg brukte så mye tid på å bekymre meg, og ikke på å nyte, oppleve og være tilstede i hans alder. 
Milepæler er gledens tyv. Nyt barnet ditt. Se verden gjennom hans øyne. Pek på biler, trær, løv, sykler, fugler og maur. 
Følg evt også «speech sisters» på Instagram, hvis du skulle bli bekymret for språk etterhvert. Men uansett - det kommer mest sannsynlig til å falle på plass 🥰

Hei, 

Jeg kunne jeg sendt seg en pm. Jeg er veldig redd at barnet mitt har autisme siden jeg tenker at han har autistiske trekk.

Anonymkode: 8264e...61f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...