AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #61 Del Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenk å velge å nekte et barn med betydelig nedsatt funksjonsevne et nødvendig hjelpemiddel for å kunne fungere i hverdagen. Det er helt grusomt å tenke på. Aldri om jeg hadde påført mitt barn med ADHD den lidelsen det ville vært å skulle forsøke å fungere i samfunnet uten medisiner - spesielt med tanke på at man vet hva som er langtidseffekten av at barn ikke får hjelp. Fengslene er fulle av mennesker som kan fortelle deg hvor godt din motvilje mot godt utprøvde og trygge medisiner fungerer på lang sikt. Du ville kanskje nektet ditt blinde barn hvit stokk eller ditt barn med nedsatt hørsel høreapparat også? For ikke å snakke om rullestol for barnet med CP? For jo, i det samfunnet vi lever i nå kan ADHD være en reell funksjonshemming. Anonymkode: dff2b...07e Godt sagt. Jeg anser meg for å være et oppegående og kritisk tenkende menneske, og jeg har satt meg grundig inn i dette fra det øyeblikket det ble snakk om mulig medisinering. Ut fra hvordan 1ad skriver, er det lite sannsynlig at hun har vært nødt til å sette seg inn i det og ta stilling til det. Det er synd å ha så sterke meninger om noe man kan så lite om. Og det er synd å se at det generelt er mange fordommer og lite kunnskap om tilstanden. Anonymkode: 1cebe...13c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #62 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 20.00): Tenk å velge å nekte et barn med betydelig nedsatt funksjonsevne et nødvendig hjelpemiddel for å kunne fungere i hverdagen. Det er helt grusomt å tenke på. Betydelig funksjonsevne er helt ekstrem måte å se dette på. HOMOFILI var en diagnose på 70-tallet! Det er skolens struktur som hindrer barn i å klare seg. Det sier jo selv en bruker her i tråden, de doper barnet sitt med ritalin KUN på skoledagene!? Anonymkode: 70538...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #63 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Betydelig funksjonsevne er helt ekstrem måte å se dette på. HOMOFILI var en diagnose på 70-tallet! Det er skolens struktur som hindrer barn i å klare seg. Det sier jo selv en bruker her i tråden, de doper barnet sitt med ritalin KUN på skoledagene!? Anonymkode: 70538...1b7 Nei, det er ikke så enkelt som at man «doper barnet» fordi «skolens struktur» er feil. Medisinen hjelper til med filtrering av inntrykk, slik at barnet slipper å få ørten tanker flyvende inn i hodet på en gang. Vet du egentlig hvor slitsomt det er å ha det sånn? Vet du hvor mye det koster et barn, eller en voksen for den saks skyld, å forgjeves prøve å holde fokus når hjernen løper løpsk? Det høres ikke sånn ut. Når medisin funker, så reparerer den midlertidig hullene i filteret slik at det blir mindre krevende å konsentrere seg om det en skal. Man kommer hjem fra skolen med bedre selvfølelse, mestringsfølelse og uten å være overstimulert og utslitt, derfor er det for mange ikke like nødvendig med medisin på fritiden. Hvorfor skal du problematisere det, egentlig? Er det ikke flott at det finnes en mulighet som gir barna verktøy til å stenge ute støy og tankekjør midlertidig, slik at de kan delta mer på lik linje med andre barn? Hører gjerne mer om dine innspill til hvordan skolen skal kunne reparere filteret uten medisin. Her hjemme klarer vi i alle fall ikke det uansett hvordan vi tilrettelegger, og vi kjenner jo barnet litt bedre enn du gjør. Anonymkode: 1cebe...13c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #64 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 17.52): Min går på noe som heter medikinet , har reddet skolegangen her . Anonymkode: 5299d...a61 samme her! det er en helt ekstrem forskjell før og nå. trenger ikke ta i ferier og helger f eks, men skoledagene er det alfa og omega. blir medisinspause i sommer, med oppstart 14 dager før skolestart igjen. Anonymkode: 36857...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #65 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): samme her! det er en helt ekstrem forskjell før og nå. trenger ikke ta i ferier og helger f eks, men skoledagene er det alfa og omega. blir medisinspause i sommer, med oppstart 14 dager før skolestart igjen. Anonymkode: 36857...e80 Det er noe feil med skolesystemet når man må dope barna for at de skal klare det. Anonymkode: 70538...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #66 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er noe feil med skolesystemet når man må dope barna for at de skal klare det. Anonymkode: 70538...1b7 Har du i det hele tatt lest svaret mitt til deg rett over her? Er det ikke litt flaut å være så bastant og sort/hvitt i dine påstander når du ikke har noen kunnskap om temaet? Anonymkode: 1cebe...13c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #67 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 13.01): Finner det ikke igjen, var på NRK. Men dette understreker det: "Foreldreveiledning: Foreldretrening anbefales som den første primære intervensjonsform til barn med ADHD. Her arbeider man med å fremme relasjonen mellom foreldre og barn," https://dua.uit.no/wp-content/uploads/2021/07/FINALE_DUA-ADHD-Guide.pdf Anonymkode: 70538...1b7 Foreldreveiledning når barn får en ADHD diagnose er veldig lurt. Barn med ADHD har mange utfordringer i hverdagen, og føler veldig ofte på det at de ofte mislykkes i forhold til voksnes forventninger til dem. Det kan derfor utgjøre stor forskjell om foreldrene forstå hva de sliter med, slik at det i det minste på hjemmebane er aksept for at tilsynelatende "enkle" oppgaver er ekstra vanskelige for et barn med ADHD. (Ikke umulige, men vanskelige.) Det handler altså om å gi riktig hjelp og støtte, forståelse og omsorg. Og ikke minst, akseptere barnet for den personen barnet er. Og hjelpe det med å se de tingene det gjør bra, og ikke bare de tingene det ikke er så god på. Du kan tenke deg selv, hvis ALLE rundt deg alltid bare fokuserer på at du er "Bråkete, rotete, urolig, sent ute, og aldri får med deg beskjeder." Så er det det bildet du får av deg selv. Særlig når alle andre får ros for hvor flinke de er til å "Få med seg beskjeder, komme i tide, sitte i ro, være ryddige og ordentlige, og å være stille." Mens om det samme barnet istedenfor får høre følgende: "gjør oppgavene veldig fort når det først begynner, veldig kreativ, oppmerksom på detaljer, flink i X fag, god til å lese og hensynta andres sinnsstemning" eller hva nå det enkelte barn faktisk er flink på. Så hvordan foreldrene forholder seg til barnet og barnets ADHD, vil bety mye for hvordan barnet vil ha det videre i livet, fordi det betyr mye for både barnets selvfølelse, og for hvordan ting tilrettelegges for at barnet skal mestre det som er vanskelig for det. Jeg kjenner ingen jeg vet at får medisiner for ADHD. Men jeg er også av den generasjonen der jenter ikke hadde ADHD, og der de som hadde ADHD utelukkende var utagerende hyperaktive gutter. Men jeg tenker at fordi ADHD er noe som gir forskjellige utslag fra person til person, så bør også behandlingen være individuell. ADHD er jo enkelt og greit en hjerne som fungerer noe annerledes (særlig på at den produserer mindre dopamin) enn "vanlige"/"neurotypiske hjerner", og som derfor trenger en annen tilnærming og andre teknikker for å håndtere livet enn andre. For noen vil løsningen være medisiner. For andre kan løsningen være mye trening. For andre igjen kan løsningen være bedre strukturer på mat, søvn og arbeid. Ingen av disse metodene bør sees mer ned på enn andre. Det er ingen "vinning" i å "klare seg" med dårligere behandling enn man egentlig trenger. Jeg tror på mange måter at dagens skolesystem (og samfunnet generelt) har blitt så tilpasset "neurotypisk hjerne" at flere enn før av de med ADHD-hjerne faller utenfor. Men det betyr ikke at det er flere enn før som har denne typen hjerne. Det betyr at de som har det lettere får problemer. (Og når de får problemer på grunn av at hjernen fungerer annerledes, er det lettere å avdekke at de har en hjerne som fungerer annerledes.) Fordelen med å annerkjenne at ADHD er en realitet, og hva dette egentlig er, er at vi i større grad kan tilpasse samfunnet vårt. Vi kan ta hensyn til at folk fungerer forskjellig, og at det ikke er mulig å forme alle barn i samme formen. Hvis vi kommer oss bort fra forestillingen om at alle med ADHD er hyperaktive gutter, så vil vi nok også klare å få flere med ADHD til å bli "vanlige mennesker". I dag får de jo umiddelbart et "stempel" som er ganske stigmatiserende. Anonymkode: da03c...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #68 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du i det hele tatt lest svaret mitt til deg rett over her? Er det ikke litt flaut å være så bastant og sort/hvitt i dine påstander når du ikke har noen kunnskap om temaet? Anonymkode: 1cebe...13c ADHD skal kun gis ved funksjonssvikt på flere enn ett område i livet - det står i dianosemanualen, dersom man ikke har funksjonssvikt på skolen er det ikke nok til å oppfylle kriteriene. Dersom dere kun må medisinere på skolen er det åpenbart at kriteriene ikke er oppfylt. Anonymkode: 70538...1b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #69 Del Skrevet 2. mai 2024 Ritalin er en medisin type som brukes til barn og voksne med adhd. det finnes flere ulike medisiner man kan bruke mot adhd problematikk. ritalin, konserta, strattera, elvanse som jeg kjenner til. når det gjelder slike medisiner må barnet prøve seg frem, og ofte må de skifte merke til de finner den typen som passer de best med minst bivirkninger. det er samme som med antidepressive mot angst og depresjoner. Finnes mange merker, men man må prøve seg fram og ofte må man bytte merke for optimal effekt og lavest mulig bivirkninger. vil tro din bror tenker at alle barn bør få medisins behandling da dette hjelper barna mye, uten at han mener konstant at alle barn må stå på samme type medisin Anonymkode: a5ad0...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #70 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 12.34): Min bror ønsker å gi sønnen sin ritalin på 11 år, han mener alle barn med adhd bør ta ritalin... Stemmer virkelig dette? Anonymkode: 2e03b...c52 INGEN bør gi sine barn narkotika!!! Da er det bedre å stå i krevende forhold over tid, men nå er vi jo bomullsgenerasjonen som vokser opp, så mest mulig ubehageligheter fikses med sterke medisiner. Det rare er at foreldre som gir barna sine adhd medisiner ofte senere i livet funderer på hvor det gikk galt når barna ender som rusavhengige voksne.....det bør faktisk være rimelig innlysende. Anonymkode: 878f9...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #71 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): INGEN bør gi sine barn narkotika!!! Da er det bedre å stå i krevende forhold over tid, men nå er vi jo bomullsgenerasjonen som vokser opp, så mest mulig ubehageligheter fikses med sterke medisiner. Det rare er at foreldre som gir barna sine adhd medisiner ofte senere i livet funderer på hvor det gikk galt når barna ender som rusavhengige voksne.....det bør faktisk være rimelig innlysende. Anonymkode: 878f9...450 Deler ikke samme oppfatning som deg. barn som ikke blir behandlet med sin adhd er de som ofte dropper ut av skolen, og som har vansker med skolearbeid og kommer oftere i konflikter. Barn som ikke får behandling og som går å kjenner på et indre kaos er ofte de barna som begynner å selvmedisinere seg senere og kommer borti rus. barn som behandles får mer indre ro og klarer skolen bedre enn de uten medisiner. Som igjen fører til at de får seg en utdannelse og kommer seg ut i arbeidslivet. Anonymkode: a5ad0...562 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #72 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Betydelig funksjonsevne er helt ekstrem måte å se dette på. HOMOFILI var en diagnose på 70-tallet! Det er skolens struktur som hindrer barn i å klare seg. Det sier jo selv en bruker her i tråden, de doper barnet sitt med ritalin KUN på skoledagene!? Anonymkode: 70538...1b7 Hvordan si at man har null kunnskap om og erfaring med ADHD uten å si det direkte. Anonymkode: dff2b...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #73 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ADHD skal kun gis ved funksjonssvikt på flere enn ett område i livet - det står i dianosemanualen, dersom man ikke har funksjonssvikt på skolen er det ikke nok til å oppfylle kriteriene. Dersom dere kun må medisinere på skolen er det åpenbart at kriteriene ikke er oppfylt. Anonymkode: 70538...1b7 OK. Jeg ser at du har tungt for å tilegne deg kunnskap og informasjon. Så jeg sier det igjen: Når medisin funker, så reparerer den midlertidig hullene i filteret i hjernen slik at det blir mindre krevende å konsentrere seg om det en skal. Man kommer hjem fra skolen med bedre selvfølelse, mestringsfølelse og uten å være overstimulert og utslitt, derfor er det for mange ikke like nødvendig med medisin på fritiden. I tillegg er det forskjell på hvor fokusert man har behov for å være i ulike situasjoner. Skolen er et typisk sted man gjerne vil få med seg det som skjer uten å måtte få samme beskjed gjentatt 8 ganger. Hjemme er det litt annerledes. Klarer du å ta innover deg disse tingene? Anonymkode: 1cebe...13c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 2. mai 2024 #74 Del Skrevet 2. mai 2024 nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 2. mai 2024 #75 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ADHD skal kun gis ved funksjonssvikt på flere enn ett område i livet - det står i dianosemanualen, dersom man ikke har funksjonssvikt på skolen er det ikke nok til å oppfylle kriteriene. Dersom dere kun må medisinere på skolen er det åpenbart at kriteriene ikke er oppfylt. Anonymkode: 70538...1b7 Dette er usant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #76 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 12.34): Min bror ønsker å gi sønnen sin ritalin på 11 år, han mener alle barn med adhd bør ta ritalin... Stemmer virkelig dette? Anonymkode: 2e03b...c52 Nei! Anonymkode: 73ddd...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #77 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ADHD skal kun gis ved funksjonssvikt på flere enn ett område i livet - det står i dianosemanualen, dersom man ikke har funksjonssvikt på skolen er det ikke nok til å oppfylle kriteriene. Dersom dere kun må medisinere på skolen er det åpenbart at kriteriene ikke er oppfylt. Anonymkode: 70538...1b7 Vet du det eller tror du det? man må ha vansker på alle plan og ikke bare på skolen for å få en diagnose. Er det kun på skolen er det tydelig at skolen er problemet. mange velger å ikke gi medisin etter skoletid da medisinene kan gi dårlig matlyst. Anonymkode: a5ad0...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #78 Del Skrevet 2. mai 2024 Sånn jeg har oppfattet saken (selv nylig fått diagnose adhd i voksen alder) kan medisiner hos barn være viktig mtp å ikke gi dem for mange negative opplevelser i dårlig mestring på skole og sosialt samspill. Samtidig er jo samfunnet konstruert for at alle skal passe inn i en firkantet boks, og ikke alle responderer godt på medisin. Man kan bli flat i følelsene, "miste" personligheten og kreativitet. Det må nok sees an i hvert enkelt tilfelle. At barnet skal oppleve å ha en diagnose og "måtte ta medisiner" kan jo også føre til å føle seg annerledes og sånn sett være en ulempe. Trist at vi ikke kan få være som vi er, så alles positive sider og kreativitet kunne blitt sett som viktig i samfunnet. Men nei. Anonymkode: 9033e...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #79 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 22.31): Forskjell på voksne og barn. Hos barn er ikke Ritalin førstevalg for behandling. Anonymkode: acc96...6aa Barn må prøve ritalin først, så kan de forsøke annet. Samme med voksne. Ritalin er det første de tilbyr Anonymkode: d90e6...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #80 Del Skrevet 2. mai 2024 Fikk diagnosen i en alder av 35 år, og for min del så har jeg fått ett nytt liv etter jeg startet på medisin (Rithalin). Endelig blir jeg trøtt i normal tid på kvelden, sovner når jeg legger meg og sover uavbrutt gjennom natten. Jeg har en langt lavere muskelspenning, og tankene kverner ikke konstant. Jeg bruker mye mindre energi på arbeidsoppgavene enn det jeg gjorde før. Det har for meg vært helt befriende. Har et barn som akkurat har fått diagnosen, som har langt større vansker enn jeg noen gang har hatt. Hvis vi får tilbud om å prøve medisin, er jeg ikke i tvil om at vi skal gi det et forsøk. Med mindre barnet selv har store motforestillinger mot det. Hvis det viser seg å ikke være rett for barnet, så får vi heller avslutte medisineringen. Anonymkode: 86628...0f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå